Algemeen

Esdoorn. Foto: Esther Westerveld /Flickr
Nabij het hippisch bedrijf De Recht Dressage Center in Laudermarke zijn door de gemeente Westerwolde esdoorns geplant. Tot schrik van de bedrijfseigenaren.
Bladeren en zaailingen van esdoorns kunnen namelijk dodelijk zijn voor paarden. ,,Als ze die eten, kunnen ze atypische myopathie krijgen’’, zegt Amber Koppen, die met haar partner Bastiaan de Recht het centrum runt. ,,Dat is een spierziekte waaraan ze kunnen sterven. Hoe kan de gemeente nu juist die boomsoort hier planten?’’
‘Hier’ is de Nieuwe Veenweg in Laudermarke, vlak bij Ter Apel. Koppen en De Recht trainen dressuurruiters en hun paarden, en leiden dressuurtrainers op. Ook kunnen paarden er revalideren. In hun stallen staan zeker twintig dieren.
Eerder dit jaar zagen de twee bedrijfsleiders dat aan de weg bij hun bedrijf door de gemeente zeven jonge bomen werden geplant. ,,Kleine boompjes’’, zegt Koppen. ,,We wisten niet om welke soort het ging. Maar onlangs werden we er door iemand op gewezen dat het esdoorns zijn.’’
Diversiteit in bomenbestand
De schrik was enorm toen Koppen en De Recht dat hoorden. ,,Ik heb contact gezocht met de gemeente en verteld dat de esdoornbladeren in de herfst in de wei terechtkomen en daar zeker door onze paarden gegeten gaan worden. Ik kreeg vanuit het gemeentehuis te horen dat de esdoorns daar zijn geplant om meer diversiteit in het bomenbestand van de gemeente te brengen en dat ik de bladeren zelf moest opruimen.’’
Koppen was verbijsterd over dat antwoord. ,,Komende herfst zal het nog wel gaan. De bomen zijn nog klein, veel bladeren zullen er nog niet afvallen. Maar wat gebeurt er volgend jaar als er veel meer bladeren vallen? Dan is het toch geen doen om ze allemaal meteen op te ruimen? Dan komen ze onherroepelijk in de wei terecht. Ik houd mijn hart vast.’’
‘Goedlopend bedrijf gehinderd’
Pieter Dinkla, VVD-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Westerwolde, hoorde van de kwestie en was stomverbaasd. ,,Het kan niet zo zijn dat een goedlopend bedrijf op deze manier wordt gehinderd.’’
Dinkla heeft de zaak deze week tijdens een vergadering aangekaart en erop aangedrongen met spoed in actie te komen voordat de herfst zijn intrede doet. Wethouder Bart Huizing (PvdA) wil zich snel over de kwestie buigen. ,,We hebben de esdoorns daar inderdaad neergezet voor de diversiteit. Maar ik ga met het bedrijf overleggen en als het moet, kunnen de bomen worden verwijderd en vervangen door andere. Ze zijn nog jong.’’