Algemeen
Ingezonden door WendyBZ

Foto: WendyBZ
Tientallen liefhebbers van de paardensport en voorstanders van de drafbaan in Groningen voeren donderdagochtend actie. Ze willen koste wat kost vermijden dat de baan permanent wordt omgetoverd tot een evenemententerrein.
Per 2021 wil de gemeente de huur opzeggen bij de Koninklijke Harddraverij en Renvereniging (KHRV), die de draverijen organiseert. De komende weken praat de gemeenteraad over de plannen.
Stem laten horen
'Ze willen de drafsport uit de geschiedenis wissen. Wij willen dat het blijft bestaan. Het is belangrijk dat mensen hun stem laten horen', zegt Willem van der Bij, die donderdagochtend ook actievoert.
'Ik heb twee lange opleggers, waaronder een vee-oplegger. Aan beide kanten hangt een reclamedoek. Ik heb zelfs vlaggen opgehangen.'
Ook pikeurs laten van zich horen. 'Ik loop hier nu 65 jaar. Ik wil hier echt niet weg.' Een andere ruiter: 'Ik ben pas net begonnen met rijden. Ik zou hier heel graag nog een keer een koers willen rijden. Daarom sta ik hier vandaag.'
Route
Met paardenwagens en opleggers wordt donderdag een route door de binnenstad gereden. De route loopt via de Peizerweg, langs het Zuiderdiep en gaat dwars door het centrum. Op foto's is te zien hoe een oplegger midden op de Grote Markt in Stad staat, volgepakt met protestborden.
Kijk hier voor beelden van de actie.