NK Springen: Goud voor Alicia Bocken bij de Children

Moderators: Muiz, NadjaNadja, ynskek, Essie73, Ladybird, Polly, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nieuwsredactie

NK Springen: Goud voor Alicia Bocken bij de Children

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-20 12:49

KNHS.nl
Sport

Afbeelding
Foto: Marjo

Alicia Bocken is de kersverse Nederlands kampioene bij de Children. Ze volgt hiermee haar zus Emma op, die vorig jaar eveneens met het paard Dagma de nationale titel bij de Children opeiste. Het zilver ging naar Yfke Priem en Pien de Boer veroverde de bronzen plak. Alicia Bocken was de eerste Nederlands kampioen die dit weekend werd gehuldigd.

Het spannende kampioenschap van de Children werd pas in de laatste rit beslist. Na de eerste twee wedstrijddagen begonnen Nick Nanning en zijn paard Bandia vanaf pole-position aan de finaledag, gevolgd door Thijmen Vos met Calgary 56.
In de eerste manche van de finale werden de kaarten al flink geschud en kwam de 13-jarige Alicia Bocken als enige zonder fouten over de streep met haar 12-jarige merrie Dagma. Met minder dan een balk voorsprong op haar naaste rivalen Thijmen Vos, Yfke Priem en Britt Schaper, begon Alicia aan de tweede en beslissende manche, die naar de iets koelere avonduren was verschoven.

Thijmen Vos maakte een fout en kwam daardoor naast het podium terecht. Yfke Priem en Pien de Boer verhoogden met een foutloze tweede manche de druk op klassementsleidster Alicia Bocken. Maar de 13-jarige amazone hield ondanks de warmte het hoofd koel. Ze reed met Dagma haar vierde foutloze parcours, waardoor zij de hoogste trede van het – compleet met jongedames gevulde - podium mocht beklimmen.

“Mijn paard heeft veel ervaring, dus ik kon voor de titel rijden. Dagma doet alles voor me in de ring en maakt bijna nooit een fout”, sprak de winnares na afloop. “Het voelt echt fantastisch, het was jammer dat er geen publiek bij kon zijn, maar heel Nederland weet het nu, want veel mensen hebben het denk ik via internet gevolgd.”

Peelbergen kampioenschap
In de ambiance van het NK, streden de beste Nederlandse ponyruiters drie dagen lang om het Peelbergen kampioenschap. Siebe Leemans en Yannick Janssen van Grunsven waren aan elkaar gewaagd en moesten in de laatste omloop strijden om de podiumplaatsen. De pony van Yannick Janssen van Grunsven maakte echter een springfout. “Helaas sprong ik er één af, dus ik dacht weg te zijn voor het kampioenschap”, sprak de 15-jarige Yannick na afloop.
Het goud leek weggelegd voor laatste starter Siebe. Maar zijn Voodstock de l’Astree, die geen fouten maakte in de eerste drie parcoursen, deed dat nu wel, waardoor de overwinning met Yannick mee naar Erp gaat.
Siebe Leemans pakte toch nog het zilver met zijn tweede troef Orchid’s Lonette. Logan Fiechter eindigde op de derde plaats.

Uitslag Nederlands kampioenschap springen junioren
Goud: Alicia Bocken (Weert), Dagma , 2.87 strafpnt
Zilver: Yfke Priem (Franeker), Esprit De Pomme, 5.64 strafpnt
Brons: Pien de Boer (Nieuwleusen), Fame, 7.81 strafpnt

Uitslag Peelbergen kampioenschap pony’s
1. Yannick Janssen van Grunsven (Erp), Fantasia, 5.91 strafpnt
2. Siebe Leemans (Oost West Middelbeers), Orchid’s Lonette, 9.26 strafpnt
3. Logan Fiechter (Merksplas), Inez, 9.40 strafpnt

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie