Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:15

Vooral blijven goed praten, dit soort dingen. Des te meer dit soort dingen gebeuren. Des te sneller kan men er niet meer onder uit om de competitie sport af te schaffen. +:)+
Ik voor één zou dat zelfs beginnen aanmoedigen met de mentaliteit dezer dagen. Ook al zou dat voor mij een hobby minder zijn. Als men niet normaal kan omgaan met die beesten dan maar niet. Ik geniet niet minder van mijn friemels zonder competitie dus als dat de enige manier is dat het welzijn gegarandeerd kan worden zou ik het haast gaan aanmoedigen.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:19

Popstra schreef:
bliksemflits schreef:
Ik wou net zeggen. Over de KNHS is het een en ander te zeggen, maar de FEI heeft dit soort dingen toch wat beter geregeld.

Laat me niet lachen...FEI!!
De omstandigheden 2 jaar terug in de USA ( world ) waren om te janken! Moet je kijken wat er allemaal kan bij de FEI!!
En het welzijn wat zogenaamd zo hoog bij deze organisatie in het vaandel staat daar hebben ze het op piekmomenten even niet meer over.


Ik heb het over wat er gedaan wordt/onderzocht wordt met een paard dat verongelukt of zelfs overlijdt in een wedstrijd.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:30

safina schreef:
DeMolenhoek schreef:
Safina, er reageert iemand die er een boogscheut vandaan woont dat het gisteren om 10.00 echt heet was. Is dat niet genoeg voor jou?


Nee. Maar we kunnen de feiten even opzoeken? Hoe laat is ze gestart en gefinisht? Meest dichtbijzijnde weerstation is Arcen toch?

Ayasha, relax ik speculeer niet dat het koel genoeg was of te warm. Ik zeg alleen dat je geen idee hebt. Ik was er ook niet hoor. Maar vind dat je feiten moet weten voor de conclusies trekt.

Nee, dat is Kessel. Ik heb thuis ook een thermometer hangen maar ik heb om 10 uur niet daar op gekeken. Toen stond ik buiten mijn paard met koud water af te spoelen. Om 13 uur heb ik wel gekeken, toen was het 37, nogiets.

https://www.weerstationkessel.nl/ is de site. Daar staan ook statistieken van de afgelopen 24 uur.
Laatst bijgewerkt door Scum op 09-08-20 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:35

Ayasha schreef:
Vooral blijven goed praten, dit soort dingen. Des te meer dit soort dingen gebeuren. Des te sneller kan men er niet meer onder uit om de competitie sport af te schaffen. +:)+
Ik voor één zou dat zelfs beginnen aanmoedigen met de mentaliteit dezer dagen. Ook al zou dat voor mij een hobby minder zijn. Als men niet normaal kan omgaan met die beesten dan maar niet. Ik geniet niet minder van mijn friemels zonder competitie dus als dat de enige manier is dat het welzijn gegarandeerd kan worden zou ik het haast gaan aanmoedigen.



Ik praat niks goed hoor. Ik zeg alleen dat je het niet weet. Voor hetzelfde geldt was het daar op dat tijdstip al over de 30 graden en kwam het beest doodop uit de cross. Kan ook. Maar ik was er niet en jij ook niet.

Ik zie overigens wel dat het om 9 uur 25,5 graden op Arcen was en om 10 uur 28,2. Kessel kan ik niet terugvinden. Nou weet ik nog steeds niet hoe laat ze gestart is. Want als dat 13.00 uur 's middags was wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Maar sowieso: Om te kunnen beoordelen of de temperatuur heeft bijgedragen aan het ongeluk, zou je toch eerst meer moeten weten.

Helemaal los van dit nare ongeluk: Hoe hebben ze het eigenlijk in het geheel aangepakt als wedstrijdorganisatie? Gewoon doorgestart? Ook op het heetst van de dag?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:40

Nee, helaas gaat Kessel maar 24 uur terug. Ik zie dat het gisteren om 4 uur 39 graden was. En vanmorgen om 20 uur 25 graden. Maar ik weet niet hoe laat ze gisteren gestart is. En vandaag is het echt een stuk koeler omdat het hier bewolkt is en de zon er niet zo goed door kan komen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:44

Zijn er onderzoeken bekend dat hoge temp invloed heeft op bijv coördinatie e.d. bij een paard?
Ik ben toch wel benieuwd of te achterhalen is of de temp inderdaad invloed heeft op het breken van een been of dat het inderdaad gewoon pure pech is...

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:48

Nouvel schreef:
Zijn er onderzoeken bekend dat hoge temp invloed heeft op bijv coördinatie e.d. bij een paard?
Ik ben toch wel benieuwd of te achterhalen is of de temp inderdaad invloed heeft op het breken van een been of dat het inderdaad gewoon pure pech is...


Als je het op mensen betrekt moet ik zeggen dat de hitte niet direct wat met je coördinatie doet. Wel met vermoeidheid en daardoor wordt je coördinatie/reactievermogen natuurlijk ook minder. Vermoed dat dat bij paarden/honden/whatever wel redelijk hetzelfde werkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:02

Nouvel schreef:
Zijn er onderzoeken bekend dat hoge temp invloed heeft op bijv coördinatie e.d. bij een paard?
Ik ben toch wel benieuwd of te achterhalen is of de temp inderdaad invloed heeft op het breken van een been of dat het inderdaad gewoon pure pech is...


Nou, als je mij op dit moment een paar baantjes laat hordelopen in hoog tempo, breek ik geheid mn beide benen. Want (naast dat ik asportief ben :D )door de warmte zal mn motoriek en kracht echt niet zijn om naar huis te schrijven met die hitte. Om te weten of een paard dat ook kan gebeuren heb je geen onderzoek nodig, denk ik.

Maar in dit geval weten we niet eens hoe laat ze nou gestart is, hoe warm het toen was en wat er precies is gebeurd. Misschien maakte de ruiter wel een dikke fout in het aanrijden en liep het daarom mis. Of was het bloody pech. SGW blijft risicovol. Of toch de warmte. Het blijft allemaal een beetje speculeren.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:07

Mijn reactie met de duurtijd/afstand van een 5* is het uiterste maximale. Dat de wedstrijd waarin dit paard een been brak een 3* is geeft dan aan dat die korter zal geweest zijn qua afstand, aantal obstakels en tijdsduur.

Dus in het uiterste kan een cross 12min duren. Bij een 3* is dat bijgevolg minder, want kortere afstand maar wel zelfde snelheid aan 570m/min.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:17

Nouvel schreef:
Zijn er onderzoeken bekend dat hoge temp invloed heeft op bijv coördinatie e.d. bij een paard?
Ik ben toch wel benieuwd of te achterhalen is of de temp inderdaad invloed heeft op het breken van een been of dat het inderdaad gewoon pure pech is...

Het gaat niet alleen om wat het paard aan kan, maar ook om de interactie tussen paard en ruiter. Wat onder dezelfde omstandigheden los in wei goed gaat, zegt lang niet alles over de extra factor ruiter die zo'n misstap kan versterken door diens reactie op de beweging.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:19

Als je mij erop zet, verongelukken ze allemaal. Interactie is van levensbelang.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:26

geerke schreef:
Hoe kom je er uberhaupt op om te gaan koersen met die bloedhitte....maar goed,ieder zijn ding


Of je komt met feiten i.p.v. persoonlijk te worden. Volgens mij ben ik een van de weinigen die inhoudelijke bronnen zoekt in deze discussie en dan is zo'n sneer waarin je invult wat ik wel of niet doe met mn paard je dank. Netjes....

Ik ga er dus maar even vanuit dat je geen bronnen kon vinden en dus het feit blijft staan dat sprinters beter presteren in de hitte.

Waarbij ik nogmaals zeg dat dat alleen iets zegt over de prestatie, niet over het welzijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:27

tamary schreef:
Nouvel schreef:
Zijn er onderzoeken bekend dat hoge temp invloed heeft op bijv coördinatie e.d. bij een paard?
Ik ben toch wel benieuwd of te achterhalen is of de temp inderdaad invloed heeft op het breken van een been of dat het inderdaad gewoon pure pech is...

Het gaat niet alleen om wat het paard aan kan, maar ook om de interactie tussen paard en ruiter. Wat onder dezelfde omstandigheden los in wei goed gaat, zegt lang niet alles over de extra factor ruiter die zo'n misstap kan versterken door diens reactie op de beweging.


Ik las dit in het nieuwsbericht van bokt over het koelen van het paard en dan de update.


Afbeelding

http://www.horses.nl/welzijn/welzijn-ov ... an-paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:32

rien10 schreef:
Als je mij erop zet, verongelukken ze allemaal. Interactie is van levensbelang.


Hahaha, hier nog één. Geheid. :D

Starttijd op de startlijst was trouwens 9.27 uur. Toen was het (waarneming Arcen om 9.30 uur) 26,3 graden. Parcours liep voornamelijk door een bos volgens de organisatie.

Met 26,3 graden rij ik nog wel een cross door het bos hoor.
Nouja, in theorie dan. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-20 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:33

Mindim schreef:
Absurd dat de wedstrijd door ging en ook dat de ruiter zijn paard hieraan bloot stelt. Eventing met deze temperaturen 8)7
Protocol 35 graden is sowieso ook veel te hoog.
Als dit paardensport is tegenwoordig, dna mag het om mij ophouden.


Amen.
Het protocol is iets wat ik niet snap..35 graden, absurd!

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:35

Gabrielletje schreef:
Het paard heeft zich waarschijnlijk verstapt, parcours was al afgerond en dat valt onder de noemer dikke vette pech. Dat had bij wijze van spreken ook kunnen gebeuren bij het eerste galopje de wei op. De combinatie reed vroeg in de ochtend en was goed getraind. Ik vind het stuitend dat er meteen aannames worden gedaan (en geventileerd) dat deze amazone haar paard alleen gebruikt om te presteren. En ja, het was warm, maar om nu meteen te roepen dat het paard daardoor vast onvermoeid was waardoor dit is gebeurd vind ik echt een no-go. Typisch gevalletje van brullen van achter het toetsenbord zonder de betrokkenen überhaupt te kennen. Het moet vreselijk zijn om je paard te verliezen, zeker als je er de Olympische spelen mee hebt mogen rijden (de amazone is de partner van Theo).


Ze gebruik(te) haar paard natuurlijk wel om te presteren, niet om wandelingetjes mee te maken of als grasmaaier in de wei.
Vraag in deze is meer of het een mogelijk te vermijden ongeluk was of dikke dikke pech.Denk niet dat wij dat hier op Bokt kunnen bepalen en het is sowieso zeer verdrietig om zo een paard te verliezen.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:37

Ayasha schreef:
Vooral blijven goed praten, dit soort dingen. Des te meer dit soort dingen gebeuren. Des te sneller kan men er niet meer onder uit om de competitie sport af te schaffen. +:)+
Ik voor één zou dat zelfs beginnen aanmoedigen met de mentaliteit dezer dagen. Ook al zou dat voor mij een hobby minder zijn. Als men niet normaal kan omgaan met die beesten dan maar niet. Ik geniet niet minder van mijn friemels zonder competitie dus als dat de enige manier is dat het welzijn gegarandeerd kan worden zou ik het haast gaan aanmoedigen.


Ik denk trouwens dat dit wel gaat gebeuren. Dus onafhankelijk van wat wij er van vinden, dat de publieke opinie er voor zorgt dat wedstrijden bij een bepaalde temperatuur niet meer plaats vinden.

Lijkt mij ook gewoon prima :)

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:43

bliksemflits schreef:
Nouvel schreef:
Zijn er onderzoeken bekend dat hoge temp invloed heeft op bijv coördinatie e.d. bij een paard?
Ik ben toch wel benieuwd of te achterhalen is of de temp inderdaad invloed heeft op het breken van een been of dat het inderdaad gewoon pure pech is...


Als je het op mensen betrekt moet ik zeggen dat de hitte niet direct wat met je coördinatie doet. Wel met vermoeidheid en daardoor wordt je coördinatie/reactievermogen natuurlijk ook minder. Vermoed dat dat bij paarden/honden/whatever wel redelijk hetzelfde werkt
Wat is het nu?

Links om of rechts om, hitte heeft direct/indirect invloed op je welbevinden, uithoudingsvermogen en coordinatie worden zeker minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:51

CharleyT schreef:
Wat is het nu?

Links om of rechts om, hitte heeft direct/indirect invloed op je welbevinden, uithoudingsvermogen en coordinatie worden zeker minder.


De ruiters zijn altijd buiten schot gebleven. Dat is jammer omdat, wanneer zij onder hitte stress omstandigheden moeten presteren op een wedstrijd, de negatieve gevolgen er niet alleen zijn voor die ruiters maar ook voor hun paarden. Ook daar heb ik onderzoek naar gedaan en ligt een artikel klaar.

Bron staat een paar posts hierboven

Lukasje
Berichten: 11256
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:52

Varekaj schreef:
Het inschrijfgeld bij LRV is €5... Dus met de boete bij €10.


Nee hoor, was 7 of 8€, x 2. Oke, geen fortuin maar wel jammer.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:03

safina schreef:
Nouvel schreef:

Maar in dit geval weten we niet eens hoe laat ze nou gestart is, hoe warm het toen was en wat er precies is gebeurd. Misschien maakte de ruiter wel een dikke fout in het aanrijden en liep het daarom mis. Of was het bloody pech. SGW blijft risicovol. Of toch de warmte. Het blijft allemaal een beetje speculeren.


Dit is dus echt speculeren. Heb je het nieuwsbericht en dit topic in zijn geheel gelezen?

Is al meerder keren genoemd dat ze redelijk vroeg op de dag zijn gestart. Er was geen hindernis in de buurt, het is gebeurd in een wending. Verdiep je s.v.p. eerst in de feiten voordat je speculatie op internet gooit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:15

Varekaj schreef:
Mijn reactie met de duurtijd/afstand van een 5* is het uiterste maximale. Dat de wedstrijd waarin dit paard een been brak een 3* is geeft dan aan dat die korter zal geweest zijn qua afstand, aantal obstakels en tijdsduur.

Dus in het uiterste kan een cross 12min duren. Bij een 3* is dat bijgevolg minder, want kortere afstand maar wel zelfde snelheid aan 570m/min.


Nee dat klopt niet. De snelheid in de 3 ster ligt lager. Hoeveel precies durf ik niet te zeggen. Maar met iedere klasse gaat die ietsje omhoog. Buiten dat, het is de gemiddelde snelheid waar je over praat. Voor een hindernis of bij een wending gaat de snelheid natuurlijk omlaag.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:32

Het betrokken paard heeft volgens mij al wat kilometers crosswerk achter de hoeven, gezien de leeftijd.
De gevraagde snelheid ligt niet te hoog, voor een goed getraind geschikt paard.

Op een gegeven moment tijdens ongelukkige omstandigheden kan simpelweg de rek er spontaan uit zijn. Er zijn meerdere paarden gegaan, omdat deze zich in de wei versprongen ( in een gat kwamen) of ander sinds. De omstandigheden op de dag konden uiteraard meespelen, maar dat hoeft niet zo te zijn.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:33

ruitje schreef:
geerke schreef:
Hoe kom je er uberhaupt op om te gaan koersen met die bloedhitte....maar goed,ieder zijn ding


Of je komt met feiten i.p.v. persoonlijk te worden. Volgens mij ben ik een van de weinigen die inhoudelijke bronnen zoekt in deze discussie en dan is zo'n sneer waarin je invult wat ik wel of niet doe met mn paard je dank. Netjes....

Ik ga er dus maar even vanuit dat je geen bronnen kon vinden en dus het feit blijft staan dat sprinters beter presteren in de hitte.

Waarbij ik nogmaals zeg dat dat alleen iets zegt over de prestatie, niet over het welzijn.



Sprinters zijn geen paarden

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:22

De snelheid is de gemiddelde snelheid voor de ideale tijd over die afstand, dus daar zitten wendingen etc al in meegeteld. Het kan dat hij voor de 3* ook lager ligt, heb het maar vluchtig bekeken vanmorgen. En de kans is ook redelijk dat ze het omwille van de warmte nog bijgesteld hadden naar beneden.

@lukasje: die €7 klopt. Normaal betaal je per tornooi maar €2 maar omwille van de aangepaste format dit jaar is het €2 voor de coupon en €5 inschrijvingsgeld. In de winter en in het voorjaar bij tussenwedstrijden is het €5.
Scheelt nog altijd wel met VLP met minstens €10/proef.