Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:06

En dat noemt zich dan Olympisch atleet. Afschuwelijk!
Ik weet dat ze in die landen een ander beleid handhaven qua opvoeden van dieren maar dit slaat helemaal nergens op. Meneer moest gewoon even zijn frustraties botvieren op dat beestje omdat hij niet op zat te letten op zijn dochtertje. Het diertje snapt er helemaal niks van, arm beestje.
Ik mag toch hopen dat ze hem een straf opleggen maar hij zal er wel met een reprimande afkomen :roll:

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:09

Dit voorval heeft op zich niets te maken met "die landen". Dit gebeurt ook in Nederland en België.

PSvanLot

Berichten: 10142
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:13

Hier hoef je geen lang onderzoek voor te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:19

EllyC schreef:
Dan bijt ie, had een goede tik moeten krijgen en verder gaan met de opleiding.

Gaat dat eigenlijk al niet te ver? Voor wie doen we zo'n opleiding? Heeft zo'n dier daar baat bij?
Edit: ik heb het hier niet over de fysieke schade (al zou je het daar wel over kunnen hebben bij een corrigerende tik) maar over de mentale schade. Dat die pony altijd maar moet luisteren. En dat hij een opleiding moet volgen, niet uit vrije wil.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:26

kannonne hey.... dat is heftig.

Allereerst dat je het doet vind ik heftig. Als professional, van wie je mag verwachten dat hij verstand heeft van paarden en een voorbeeldfunctie bekleed.
Dan ontken je ook nog dat je je als een eikel hebt gedragen en zeg je dat het een "technische correctie was" en praat je het goed.

Ik kan me nog voorstellen dat je je emoties verliest op het moment dat je kindje gebeten wordt en in een vlaag van woede een paar rossen uitdeelt aan zo'n dier. Niet goed, maar nog wel voor te stellen.
Maar dan nog de tijd nemen er op te gaan zitten, lachend zo met een dier om gaan terwijl je het filmt, dan nog wisselen van plaats en doorgaan. Dan ben je gewoon doelbewust een dier fors aan het mishandelen en is het geen opwelling meer te noemen.

Wat mij betreft ook niet te vergelijken met een dier in een derde wereld land dat door onkunde en nood mishandelt wordt. Of een ruiter die een keer zijn geduld verliest in de ring en flink grof doorkomt. Geen idee waarom je daarmee dit goed denkt te kunnen praten.

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:27

Gini schreef:
Dit voorval heeft op zich niets te maken met "die landen". Dit gebeurt ook in Nederland en België.

Klopt, maar daar is het meer de gevestigde orde die zo werken en hier een enkeling

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:50

Bah doet me aan die vieze pony pletters denken.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:04

brokjes schreef:
EllyC schreef:
Dan bijt ie, had een goede tik moeten krijgen en verder gaan met de opleiding.

Gaat dat eigenlijk al niet te ver? Voor wie doen we zo'n opleiding? Heeft zo'n dier daar baat bij?
Edit: ik heb het hier niet over de fysieke schade (al zou je het daar wel over kunnen hebben bij een corrigerende tik) maar over de mentale schade. Dat die pony altijd maar moet luisteren. En dat hij een opleiding moet volgen, niet uit vrije wil.


Nee dat vind ik niet te ver gaan. Onderling zou ie een rottrap of bijt terugkrijgen van zijn kuddegenoot.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:08

Nee een paard dat bijt een klap geven heb ik ook geen moeite mee.
Door blijven slaan wel want dat snapt een paard niet.
Maar bij een bijt direct een tik geeft geen mentale schade.
precies wat EllyC ook al aangeeft, dat gebeurt in een groep ook.
Juist inconsequent en onduidelijk gedrag van een mens geeft veel meer mentale schade, en dat is wat je tegenwoordig te vaak ziet bij de alles is zielig groep.
Dat is ook niet oke, net zo min als de mishandeling hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:12

Oke, kan ik nog enigszins inkomen. Al denk ik wel dat wij als mensen nooit gezien gaan worden als onderdeel van de kudde (of eigenlijk groep) waar het paard in leeft. Het blijft dat wij een roofdier zijn en zij een vluchtdier en dat onderscheid kunnen ze altijd maken. Dus een corrigerende schop van een andere paard of een tik van de mens is wel anders.

Maar waarom geven wij die tik? Omdat hij moet luisteren, omdat de opleiding anders niet gaat, omdat we anders niet kunnen rijden?
Zoveel intenties heeft een ander paard in de groep niet, als hij een knauw of schop uitdeelt.

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:13

En zo weten we ook gelijk hoe meneer zijn sportpaarden “ traint “ ........bravo! Fijne reclame weer voor de paardensport!

Pareltjes
Berichten: 2215
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:15

Gini schreef:
Dit voorval heeft op zich niets te maken met "die landen". Dit gebeurt ook in Nederland en België.



Helaas veel meer dan je denkt. En niet alleen de prof. Ook bij de “ ongeduldige “ amateur/hobbyist.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:16

Ik denk dat je dan te ver gaat in het waarom.
ja hij krijgt een tik omdat hij moet luisteren (nou ja liever een stem correctie) en dat is precies wat er in een groep ook gebeurd.
Of dat nu is omdat hij aan moet draven of wat anders, hij moet luisteren naar die ander.
Een paard gaat dat niet uit zitten pluizen of dat nu rijden is of niet. Dat is menselijk denken.
Daarnaast krijgt hij als het goed is ook te horen goed zo braaf en een aai. Dat is wellicht ook erg menselijk, maar ik merk wel dat ze het daarvoor doen :)


brokjes schreef:
Oke, kan ik nog enigszins inkomen. Al denk ik wel dat wij als mensen nooit gezien gaan worden als onderdeel van de kudde (of eigenlijk groep) waar het paard in leeft. Het blijft dat wij een roofdier zijn en zij een vluchtdier en dat onderscheid kunnen ze altijd maken. Dus een corrigerende schop van een andere paard of een tik van de mens is wel anders.

Maar waarom geven wij die tik? Omdat hij moet luisteren, omdat de opleiding anders niet gaat, omdat we anders niet kunnen rijden?
Zoveel intenties heeft een ander paard in de groep niet, als hij een knauw of schop uitdeelt.

Anoniem

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:20

_Penotti: ik ben het eens dat paarden niet zo ver kunnen redeneren, dat is iets menselijks. Wat ook maakt dat wij daar onze verantwoordelijkheid in moeten nemen, juist omdat zij het niet kunnen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:26

brokjes schreef:
_Penotti: ik ben het eens dat paarden niet zo ver kunnen redeneren, dat is iets menselijks. Wat ook maakt dat wij daar onze verantwoordelijkheid in moeten nemen, juist omdat zij het niet kunnen.

Eens, daarom zie ik geen kwaad in een directe tik als hij bijt of slaat.
Zo vind ik een tik weer een te groot middel als het met een stem verandering ook kan, dus ik noem maar even een jong paard met aandraven moet leren onder de man.
Dan is "draf" of klik met de tong ook voldoende om dat te koppelen aan het been.
Maar een paard dat Z loopt en lekker op de omgeving aan het letten is ipv op de ruiter, een correctie met stem negeert dan is een tikje met de zweep of prikje met de spoor van hey, hallo hier is te doen, opletten weer niet overmatig vind ik.
Dan hebben we het uiteraard niet over slaan en schoppen.

Dus ja het is aan ons om menselijk en eerlijk te redeneren in wat een correcte eerlijke correctie is die een paard kan begrijpen.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:33

brokjes schreef:
Oke, kan ik nog enigszins inkomen. Al denk ik wel dat wij als mensen nooit gezien gaan worden als onderdeel van de kudde (of eigenlijk groep) waar het paard in leeft. Het blijft dat wij een roofdier zijn en zij een vluchtdier en dat onderscheid kunnen ze altijd maken. Dus een corrigerende schop van een andere paard of een tik van de mens is wel anders.

Maar waarom geven wij die tik? Omdat hij moet luisteren, omdat de opleiding anders niet gaat, omdat we anders niet kunnen rijden?
Zoveel intenties heeft een ander paard in de groep niet, als hij een knauw of schop uitdeelt.



Het gaat erom dat je het paard wilt leren dat hij niet meer het ongewenste gedrag gaat vertonen (bijten dus) Als je direct een tik geeft na/tijdens de beet dan ziet hij de link: de motivatie om weer te bijten neemt af want dan moet ie de tik incasseren. Het gaat erom dat de straf in verhouding is. Als je een hele zachte correctie geeft kan het gedrag erger worden. Paard vindt het irritant wat je doet en gaat juist harder bijten omdat ie wil dat jij stopt. Is de straf te groot kan het paard bang worden. Maar dat wisselt natuurlijk per paard hoe groot de correctie moet zijn. Wel is het belangrijk altijd op die manier te denken, want ga je door met straffen dan heeft het geen zin meer voor de wat er gebeurd is en is het je eigen frustratie afreageren, dat moet nooit. Het gaat er enkel om dat je wilt dat de motivatie om niet te bijten is groter is dan wel. Ik denk dat je te ingewikkeld denkt, het gaat gewoon om gedrag-leerprincipes. Een paard denkt niet, hee dat werkt niet ik ben vluchtdier jij roofdier.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:34

Pareltjes schreef:
En zo weten we ook gelijk hoe meneer zijn sportpaarden “ traint “ ........bravo! Fijne reclame weer voor de paardensport!

Ik heb begrepen dat deze meneer een hengstje heeft gekocht voor zijn 2-jarige kind? Dan heeft hij zowiezo geen verstand van paarden.Moet dat een Olympische topruiter voorstellen? Dan vind ik dat de actrice Kaily Jenner (of zoiets,ik weet de naam niet meer precies) die onlangs hier voor gek werd verklaard omdat ze voor 2 ton een 17-jarige zeer ervaren en zeer brave pony voor haar 2-jarige dochter had gekocht,van meer paardenverstand getuigen!!

Anoniem

Re: Onderzoek naar Olympische ruiter wegens dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:52

Maar waarom zou een paard niet mogen bijten, bijvoorbeeld? Waarom is dit perse ongewenst gedrag? Paard wilt iets duidelijk maken, waarom luisteren wij daar dan niet naar, maar zien we het als een moment van corrigeren?
Dat het paard moet gehoorzamen aan ons, is al een ongelijke en oneerlijke relatie.

Maar goed, ik besef me dat dit wellicht off-topic gaat, sorry daarvoor!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:54

brokjes schreef:
Oke, kan ik nog enigszins inkomen. Al denk ik wel dat wij als mensen nooit gezien gaan worden als onderdeel van de kudde (of eigenlijk groep) waar het paard in leeft. Het blijft dat wij een roofdier zijn en zij een vluchtdier en dat onderscheid kunnen ze altijd maken. Dus een corrigerende schop van een andere paard of een tik van de mens is wel anders.

Maar waarom geven wij die tik? Omdat hij moet luisteren, omdat de opleiding anders niet gaat, omdat we anders niet kunnen rijden?
Zoveel intenties heeft een ander paard in de groep niet, als hij een knauw of schop uitdeelt.


Helemaal eens.

De redenering "maar in de kudde doen ze het ook" klopt gewoon niet. Paarden zijn 99% in de groep bezig met gezamenlijk eten, lopen, kriebelen en andere "bonding" gedragingen. Als we zouden willen doen, wat paarden in de groep doen, dan kan je beter met ze gaan grazen. In een stabiele kudde wordt er erg weinig geschopt en geslagen.

Daarnaast corrigeren ze elkaar niet voor gedrag. Als een paard aanstalte maakt om te trappen of bijten, dan loopt het andere paard gewoon weg.

Het meeste bijt gedrag is sowieso al veroorzaakt door menselijk-mismanagement.
Wij proberen het paard te trainen, wij willen het paard iets leren. Dan is zijn gedrag dus ook onze verantwoordelijkheid en zullen we vriendelijke manieren moeten bedenken om ze iets te leren.

Dit zijn vreselijke excessen, maar aan de andere kant moeten we misschien met z'n allen eens nadenken waarom we het zo normaal vinden om een paard te corrigeren/tikken/schoppen. Hoe de gemiddelde ruiter met een paard omgaat, zouden we echt niet pikken als het om een hond gaat.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:10

Brokjes
Het paard kan ook de oren in de nek leggen ipv bijten.
En ja daar horen wij dan over na te denken waarom hij dat doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:17

_Penotti schreef:
Brokjes
Het paard kan ook de oren in de nek leggen ipv bijten.
En ja daar horen wij dan over na te denken waarom hij dat doet.

Klopt zeker. En dat is fijn als het zo kan. Maar als het toch op bijten aankomt, daar had ik het over.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:25

Britt_xxx schreef:
Storm schreef:
Dank je wel Ruitje.

Phoe zeg, wat een reacties. Ik heb er een paar gelezen maar niet allemaal.

Wat ruitje zegt dat klopt, ik praat zijn gedrag niet schoon, en misschien zeg ik het niet op de meest handige manier maar ik probeer te wijzen op het paardenleed wat toevallig net niet op film is vastgelegd.
Ik bedoel het verschil, deze pony wordt niet goed behandeld op dat moment, maar ziet er verder goed uit, krijgt zijn natje en droogje, terwijl en duizenden en duizenden paarden zijn in 3e wereldlanden die uren per dag moeten werken, stokslagen krijgen, grote open wonden van slecht passend tuig, onvoldoende te eten.
Dus stelletje moraal ridders, sluit je ogen daar ook niet voor, alleen omdat daar geen filmpjes van zijn. Maar ga vooral los op enkel wat je ziet.

En nu ontstip ik dit onderwerp en trek me voorlopig terug van bokt.


Ja, want omdat er veel ergere dingen gebeuren elders in de wereld, is dit opeens niet erg meer.
Wat een rare redenering. Deze moraalridder maakt zich daar ook druk om. En ik verafschuw deze man en hoe hij de mond van deze arme pony openrukt met een bit en met zijn zware hol op dat arme beest gaat zitten. :evaw:


Volledig eens, natuurlijk is er veel leed in de (dieren) wereld, maar daar gaat het hier nu niet om. Dit is bewust een dier leed toebrengen en er nog lol aan beleven ook. En dat door iemand met een voorbeeldfunctie en veel ervaring. Eigenlijk zouden we allen naar het Olympisch committee een mail moeten sturen dat dit allerminst in de Olympische gedachte past. Hopelijk wordt hij dan uitgesloten.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:56

Je koopt een jonge hengst voor een twee jarig kind en stelt het dier in de gelegenheid om te bijten. Dan heb je het niet begrepen en heb je je kind niet beschermd. Om dan na het openbaren van deze filmpjes te komen met dit excuus?? En het dier is pas gecastreerd nadat dit allemaal gebeurd is. Hij heeft een foto geplaatst van dochtertje en nu ozo brave pony. Dan nog, hij was in alles fout en hij heeft niet voor niets al zijn social media op prive gezet, denk dat hij wereldwijd met de grond gelijk gemaakt word, en terecht.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 04-08-20 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:57

brokjes schreef:
Maar waarom zou een paard niet mogen bijten, bijvoorbeeld? Waarom is dit perse ongewenst gedrag? Paard wilt iets duidelijk maken, waarom luisteren wij daar dan niet naar, maar zien we het als een moment van corrigeren?
Dat het paard moet gehoorzamen aan ons, is al een ongelijke en oneerlijke relatie.

Maar goed, ik besef me dat dit wellicht off-topic gaat, sorry daarvoor!

Ja,dit is wel off-topic,maar je hebt een punt. Echter is het zo dat een paard fysiek veel sterker is dan een mens en dat dus als hij bijt of schopt een mens wel ernstig gekwetst kan worden.Daarom wordt dat gedrag ongewenst gevonden.Moet een paard dan wel gehoorzamen? Je zou het kunnen zien als een arbeidsrelatie als een mens het onderhoud van dat paard betaalt.Als jij dus zijn eten betaalt moet hij bepaald werk doen en gehoorzamen.Dat moeten mensen ook,maar wel moeten werknemers eerlijk behandeld worden.Overigens zie ik persoonlijk paarden als vrienden en niet als werknemers of slaven.

3timesmom

Berichten: 1321
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 13:19

Rose94 schreef:
Arm beestje Y;( . Levenslang verbod op het houden van paarden wat mij betreft!


dit dus, helemaal mee eens. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :j |(