Onderzoek naar paardentherapie ten behoeve van Corona stress

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lagonda

Onderzoek naar paardentherapie ten behoeve van Corona stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 15:05

Hoefslag
Algemeen

Afbeelding
Foto: FEI

De Universiteit van East Anglia heeft recent onderzoek uitgevoerd naar paardentherapie. Uit onderzoek bleek dat jongeren in de schoolgaande leeftijd worstelden met het verlies van routine, als gevolg van het thuis zitten door de Corona pandemie.

Uit interviews met twintig jongeren bleek dat ze school misten en ook wat ruimte om zichzelf te zijn. Kate Blake-Homes, die het onderzoek leidde, zei dat de toename van druk en stress bij jongeren tijdens veel interviews ‘voelbaar’ was.

Lees het hele artikel op Hoefslag

rien10

Re: Onderzoek naar paardentherapie ten behoeve van Corona stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:11

Tjonge, heet "in de vrije natuur zijn, wandelen tussen de paarden" nu ook therapie? Ik vind het nogal overtrokken, al dat paarden therapie gedoe.
Veel naar buiten, in de velden, de polder, met dieren bezig zijn. Het is al eeuwen bekend dat dat goed werkt voor mensen. Maar als het ineens Therapie heet.... woooooo interessant!

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:24

Misschien toch maar eens over gaan denken om zoiets te gaan doen. Kunnen die geld opvreters van mij hun eigen hooi eens terug gaan verdienen... }> ;) :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 16:19

neetoch schreef:
Misschien toch maar eens over gaan denken om zoiets te gaan doen. Kunnen die geld opvreters van mij hun eigen hooi eens terug gaan verdienen... }> ;) :D

_O-

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:35

neetoch schreef:

Gewoon uit laten mesten Dan kun je de therapie combineren met een “work-out” en er goed voor vangen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:40

Goed dat ze er aandacht aan besteden en jongeren goed willen helpen / ondersteunen bij het verwerken van de stress. Er heerst toch nog wel een taboe op een burn-out of depressie klachten. En dan nog niet te vergeten dat mantel zorg ontzettend zwaar is. Helemaal als het voor een familielid slecht afgelopen is.

Maar school missen? Ik ben vast een van de weinige die daar last van had. Ik vond het juist heel prettig het online leren en maken. Nu ben ik natuurlijk ook niet gehecht aan mijn klas dus die miste ik ook niet. Wel de routine en dan kon ik gelukkig nog stage lopen. Helemaal thuis was voor mij ook niet goed uitgepakt dan had ik zeker ook wel een paardentherapie willen volgen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:41

Uitmesten is sowieso heel therapeutisch. Alleen is het verstand op nul en doorspitten en samen is het gezellig kletsen.

Af en toe mis ik die tijden dat ik 20 stallen per dag moet doen Als ik kijk naar hoe stressend mijn werk nu soms is

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:42

therapeutisch is heel wat anders dan enkel de natuur en met dieren werken, van een therapeut mag je verwachten dat ze een gedegen opleiding hebben en dat ze daarbij een situatie in de hele context kunnen bekijken. Wij hebben met onze zorginstelling face-to-face doorgewerkt toen alles "dichtging" omdat wij buiten en op "afstand" kunnen werken. Wel gemerkt dat de jongeren graag bleven komen en het ook echt soms als een lichtpuntje zagen. Maar dat is niet helemaal alleen aan Corona gerelateerd; werken aan jezelf in de buitenlucht, in de zon, vitamine D, met tijd en aandacht, in beweging, rust, ruimte en dieren (voor diegene die daar van geniet) is idd altijd wel positief...

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:18

belle_boef schreef:
Uitmesten is sowieso heel therapeutisch. Alleen is het verstand op nul en doorspitten en samen is het gezellig kletsen.

Af en toe mis ik die tijden dat ik 20 stallen per dag moet doen Als ik kijk naar hoe stressend mijn werk nu soms is

Ja ik heb ook fijne herinneringen aan het uitmesten, hoe stom het ook klinkt maar indd dat lekker bezig zijn met verstand op nul.

En hedendaags is alles wat men vroeger normaal vond ineens iets bijzonders en hangen we er het kaartje therapie aan.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:55

belle_boef schreef:

Ik krijg er juist stress van... ;)
365 dagen van het jaar en dat al 35 jaar lang....

Ik ben toe aan een lange therapeutische wandeling tussen MENSEN! Ohnee! Corona!

Maar ff serieus soms slaan we ernstig door met wat er allemaal wel en niet therapie is.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:26

Bambelien schreef:
neetoch schreef:

Gewoon uit laten mesten Dan kun je de therapie combineren met een “work-out” en er goed voor vangen.

Wat een akelige en denigrerende manier om over hulpverleners te praten zeg! Goed geld voor vangen, jaja, ik heb er wel meer voer moeten doen om een heel bescheiden inkomen te verdienen met hulpverlenen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:52

Dat is toch je eigen vrije keuze? Je mag ook altijd een ander beroep kiezen.
Daarnaast kun je vast ook wel tussen de regels door lezen, beetje sarcasme mag toch wel zeker?
Voor sommige blijft toename van vreemde therapieen toch wenkbrauwfronsend.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:22

Hoor je me klagen dan?
Niet over het werk zelf, wel over de manier van benadering van dat werk in dit geval.
Voor anderen is het vooral naar dat therapieen soms onvoldoende werken en fijn dat er gezocht wordt naar verlichting van hun klachten.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:26

En net door dit van artikels, kan elke flapdrop met een paard zich "therapeut met paard" noemen ....
Daarvoor heb je dan 2 masterdiploma's, 2 postgraduaten en 23 bijscholingen gedaan ....

#zucht

Want therapie is niet gewoon "zet ze buiten en laat ze genieten", therapie doet vaak zelfs een beetje pijn, is moeilijk, rauw en hard.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:04

Belsje schreef:
En net door dit van artikels, kan elke flapdrop met een paard zich "therapeut met paard" noemen ....
Daarvoor heb je dan 2 masterdiploma's, 2 postgraduaten en 23 bijscholingen gedaan ....

#zucht

Want therapie is niet gewoon "zet ze buiten en laat ze genieten", therapie doet vaak zelfs een beetje pijn, is moeilijk, rauw en hard.

Als het een flapdrol is komen mensen niet terug. Dan doe je heus wel wat goed
Diploma’s zeggen niks over talent. Een boswandeling met een vriendin kan ook therapeutisch werken
Ik denk niet dat ongediplomeerde mensen echt bijten met iemand met allemaal diploma’s. Andere doelgroep

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:22

Paarden kunnen effectief ingezet worden binnen de hulpverlening volgens mij. Soms hebben mensen niet voldoende aan gesprekken of zijn hulpverleningsgesprekken niet de meest passende hulpverlening.
Natuurlijk kan gewoon buiten zijn, met vrienden zijn, met paarden bezig zijn enz ook een positief effect hebben. Heel fijn als je daar voldoende aan hebt, maar sommige mensen hebben er helaas niet genoeg aan. Therapie kan dan een optie zijn.
Om te kunnen spreken van therapie is imo echter meer nodig; een goede vooropleiding van de therapeut, doelgericht werken, inzet van methodieken, kunnen evalueren van de voortgang,... Hier is niet altijd aan voldaan waardoor sommige mensen zeggen dat ze therapie met paarden geven en 'therapie' met paarden mogelijk negatieve gevolgen kan hebben en een negatieve bijklank kan krijgen, hoe jammer dat ook is.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:32

Dorine92 schreef:
Belsje schreef:

#zucht

Als het een flapdrol is komen mensen niet terug. Dan doe je heus wel wat goed
Diploma’s zeggen niks over talent. Een boswandeling met een vriendin kan ook therapeutisch werken
Ik denk niet dat ongediplomeerde mensen echt bijten met iemand met allemaal diploma’s. Andere doelgroep

Het probleem is vooral de perceptie en de prijs. Paardrijden in groep als therapie verkopen enz ....

Onze markt is naar de ***

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:46

Pareltjes schreef:
Daarnaast kun je vast ook wel tussen de regels door lezen, beetje sarcasme mag toch wel zeker?

Nou zeg, precies zoals Pareltjes zegt. Doe niet zo flauw zeg, Josien. Het was gewoon een flauw grapje, je doet nu net of we je doelgericht en hogelijk beledigen.

Ik ben zelf ook hulpverlener. Maar wordt er weleens flauw van dat alles maar onder “therapie” geschoven wordt, maar dat het inhoudelijk niet veel blijkt te zijn.
Net zoals ik weleens de verhalen van “paardencoaching” hoor. Er zijn vast mensen die dit goed kunnen, maar er zitten in mijn ogen ook sjoemelaars tussen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:43

Coronastress is niet anders dan andere stress.