Overige

Foto: Marjo
Hij kocht zes paarden zonder paspoort. En 21 andere viervoeters verhandelde hij zonder dat felbegeerde papier mee te geven. Daarom moet een Montfoortse paardenhandelaar (35) van de rechter een boete van duizend euro betalen, waarvan de helft voorwaardelijk. De man reageerde zoals het een echte handelaar betaamt: ,,Mogen er nog honderd knaken af?”
,,Ik heb je er al vijfhonderd gegeven”, antwoordde de officier vlug. Ze klaagde de man aan na een controle van de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) in februari 2018. Medewerkers stelden toen vast dat de man één paard en vijf pony's rond had lopen zonder paspoort of chip. En dat is strafbaar, want zonder paspoort mag een paard niet worden gehouden, vervoerd, geëxporteerd of zelfs maar worden geslacht.
,,Die paarden heb ik de dag ervoor gekocht op de Bennekomse paardenmarkt”, legde de man uit. ,,Eigenlijk ben ik toen zelf belazerd. Want volgens hem verliep de dag ‘zoals dat gaat op de paardenmarkt’. ,,Je handelt, drinkt wat met elkaar en voordat ik de paspoorten kon vragen, was die man weg. Dat is geen uitzondering: die papieren komen vaker naderhand.”
Slacht
Alleen was deze man geen bekende, dus bleef de Montfoorter zonder paspoorten achter. De Montfoorter: ,,Eigenlijk ben ik dus zelf opgelicht. Ze waren ook niet gechipt, dus als er twee of drie kreupel waren gebleken, had ik ze niet eens naar de slacht kunnen brengen.”
Eenmaal met de paardenadministratie op tafel, vonden de controleurs van de NVWA ook nog eens 21 paspoorten van paarden die niet meer aanwezig waren op de stal. Dat gaf de Montfoorter grif toe. ,,Als die ambtenaar er die dag niet was geweest, hadden ze er nu nog gelegen”, zei hij. ,,Want die paspoorten lagen er al vier jaar.”
Ongeluk
En op de dag dat hij de documenten wel ging brengen, ging alles mis. ,,Ik kreeg een auto-ongeluk", legt hij uit. ,,De kofferbak zat helemaal in elkaar en daar lagen de papieren. Van de schade-expert mocht ik die niet openmaken. Dat heb ik aan de nieuwe eigenaar uitgelegd, maar toch kreeg in ineens een brief dat ik te laat was.”
,,Ik wil best geloven dat het zo is gegaan”, zei de officier daarop. ,,Maar u, als professioneel paardenhandelaar, had wel beter moeten weten. Koop nooit zonder paspoort, dat werkt fraude in de hand. En paspoorten van verkochte paarden, die mag dus ook niet hebben.”
,,Maar als je niemand meer kan vertrouwen, waar ben je dan”, vroeg de Montfoorter zich tevergeefs af tijdens het laatste woord. ,,Als fraude de reden is, dan snap ik jullie. Maar ik vind dat de NVWA meer mag controleren op wat er het land in komt. De paspoorten van veel paarden die ik zelf importeer, kloppen ook niet. Dan staat de leeftijd op ‘0'. Ik laat dan netjes nieuwe, Nederlandse papieren maken. Ik doe mijn werk met best veel liefde en steek er veel tijd en energie in om te zorgen dat alles goed is.”
Internet
De man, die besloot niet in hoger beroep te gaan tegen het vonnis, is geen onbekende in de paardenwereld. Eerder vocht hij al een conflict met de gemeente Montfoort uit over de aard van zijn bedrijf. De bestuursrechter besliste in 2015 in het voordeel van de gemeente.
Op internet doen veel verhalen de ronde over zijn handelsstal. Kersverse paardeneigenaren klagen onder meer dat leeftijden op de paspoorten van de paarden niet altijd kloppen. Ook zou hij zieke viervoeters van de hand doen.
,,Ik zie niet elk paard”, zegt de handelaar na de zitting in reactie daarop. ,,We zijn een groothandel, zo moet je het zien en werken in heel Europa. Daarom ben ik vaak in het buitenland. Maar een enkel paard kost in verhouding meer. De klagers zijn particulieren. Die willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.”