Verzet van ruiters tegen lasergameveld in Wolfheze

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Verzet van ruiters tegen lasergameveld in Wolfheze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 13:45

*De Hoefslag
Algemeen

Afbeelding
Foto: bokker Dyonne / Bokt Wiki

Er is fel verzet vanuit de hippische wereld tegen de ingebruikname, sinds afgelopen najaar, van een lasergameterrein op het voormalige oefenveld van een voetbalclub in Wolfheze. Dat veld ligt pal naast paardenweiden van de Henriëtte Hoeve, een pensionstalling (120 paarden) annex vakantiecentrum.

Lees het hele artikel op De Hoefslag

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Verzet van ruiters tegen lasergameveld in Wolfheze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:27

Hmmm, ik kan me wel voorstellen dat de ruiters niet zo blij zijn. Ik heb niet zoveel verstand van lasergamen, dus correct me if I'm wrong, maar van wat ik ervan gezien en gehoord heb komt er toch aardig wat geluid bij kijken, veel onverwachte beweging en dan natuurlijk de lasers. Hoe infrarood voor paarden is, weet ik niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:34

Nou het geschreeuw en de snelle onverwachte bewegingen... het verdere geluid. Ik kan mij wel voorstellen dat ze daar niet blij mee zijn.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:40

Het geluid is echt heel luid, ik kom daar nog wel eens op stal. En ik was laatst in de stallen redelijk in het midden op het terrein. En je kon heel goed horen dat ze aan het spelen waren. Geluidseffecten niet zo maar het geschreeuw is echt wel heel luid.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:42

Tja, lijkt me dat je als ruiter toch wat schreeuwende mensen moet kunnen handelen toch? Zie het als schriktraining

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 14:50

troi schreef:
Tja, lijkt me dat je als ruiter toch wat schreeuwende mensen moet kunnen handelen toch? Zie het als schriktraining

Als je dat dagelijks moet aanhoren is dat echt niet prettig en valt het voor mij onder de noemer geluidsoverlast gewoon.

Ik heb er 2x een lang weekend vakantie gevierd met paard.

Nu ik weet dat er zoiets vlak naast zit en de rust verstoord ga ik er niet meer heen op vakantie dus het betekend ook inkomsten derving.

Tevens als je daar in pension staat en daar komt voor rust, trainen en genieten van je paard... Dat is vrij lastig met veel geschreeuw en lawaai van de buren.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 15:07

troi schreef:

Wat schreeuwende mensen ja, maar zo heftig en lang nee.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 16:09

Ik snap het helemaal dat er bezwaar wordt gemaakt. Bij je paard kom je, naast om te rijden, voor je rust en ontspanning. Dat is met een continue nieuw super enthousiaste groepen gamers ver te zoeken.
Als pensionklant zou deze onrust voor mij reden zijn om te vertrekken. Ook vakantievierders komen voor rust, is dat er niet dan kan je als ondernemer wel inpakken.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:15

Het was een voetbalveld lees ik. Daar zijn toch ook schreeuwende en rennende mensen?
Ken de plek niet hoor maar het zoals ik het lees wordt het ene geschreeuw omgeruild voor ander geschreeuw...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 18:27

Bernoe schreef:
Het was een voetbalveld lees ik. Daar zijn toch ook schreeuwende en rennende mensen?
Ken de plek niet hoor maar het zoals ik het lees wordt het ene geschreeuw omgeruild voor ander geschreeuw...

Het voetbalveld had je echt geen last van er was eigenlijk bijna nooit een wedstrijd en trainingen waren schaars.

zo ver ik weet is de club bijna failliet omdat er niet genoeg leden zijn. En is er daarom een lasergame veld geopend.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 19:11

Nee, tijdens de 2x dat ik er verbleven heb, was er absoluut geen geschreeuw te horen wat duidde op een voetbaltraining of wedstrijd. ( ik was er 2x van vrijdagmiddag vroeg t/m zondagmiddag laat. )

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:09

Ik zal zeggen geef het een maand te tijd en je hebt na een maand super bomproefen paarden :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:12

Blussem schreef:
Ik zal zeggen geef het een maand te tijd en je hebt na een maand super bomproefen paarden :o

Ja, of een bedrijf dat geen pensionklant en vakantiegast meer heeft...

Bomproof maken is leuk, maar dan wel op een veilige manier.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:14

Ja dat vakantiecentrum kun je dan op je buik schrijven, ben ik bang..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:29

Om welk veld gaat het eigenlijk? Als ik op Google Maps kijk liggen de voetbalvelden best een eind van het staldeel af, daar valt met wat begroeiing en een goeie schutting toch wel heel veel van de overlast weg te nemen? Zowel geluid als beweging. En voor de verre weilanden vallen wel oplossingen te verzinnen (een voor de hand liggende oplossing lijkt me vaste tijden waarop het gegarandeerd rustig is. En de paarden die er niet mee om kunnen gaan niet in het verste weiland zetten.)

Als het het terrein pal naast de bak is, dan kan ik me voorstellen dat het lastig wordt.

Dat je liever een bijna failliete niet-functionerende voetbalclub als buren wilt hebben snap ik maar is ook niet per se redelijk. Dat de overlast beperkt moet blijven lijkt me wel een redelijke verwachting.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:38

Shadow0 schreef:
Om welk veld gaat het eigenlijk? Als ik op Google Maps kijk liggen de voetbalvelden best een eind van het staldeel af, daar valt met wat begroeiing en een goeie schutting toch wel heel veel van de overlast weg te nemen? Zowel geluid als beweging. En voor de verre weilanden vallen wel oplossingen te verzinnen (een voor de hand liggende oplossing lijkt me vaste tijden waarop het gegarandeerd rustig is. En de paarden die er niet mee om kunnen gaan niet in het verste weiland zetten.)

Als het het terrein pal naast de bak is, dan kan ik me voorstellen dat het lastig wordt.

Dat je liever een bijna failliete niet-functionerende voetbalclub als buren wilt hebben snap ik maar is ook niet per se redelijk. Dat de overlast beperkt moet blijven lijkt me wel een redelijke verwachting.

Het punt is dat de paarden in de aangrenzende weides er last van hebben. En de paarden niet over het zandpad naar stal willen als er gespeeld word.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:18

De paarden in de aangrenzende weides moeten zich niet zo aanstellen, ze hebben 350 meter om weg te lopen van de herrie. Op die afstand zijn schreeuwende mensen, zelfs vervelend schreeuwende mensen, geen probleem meer. Ik kan me in kleine weitjes of paddocks bv wel voorstellen dat sommige paarden er zoveel stress van krijgen dat ze zich niet fijn voelen in de wei, maar dat is hier echt niet aan de orde.

Dat het uit de wei halen lastiger is kan ik me wel voorstellen. Maar toch niks onhaalbaars? Simpele optie 1 lijkt me om de paarden die daar niet mee om kunnen gaan niet op de achterste weilanden te zetten op momenten dat ze apart uit het weiland gehaald worden. Heel veel paarden zullen er na een paar keer mee te maken niet veel om geven.
Een tweede optie is een hek aan het staleind van het zandpad, en als een paard dan wegloopt vis je hem aan het einde wel weer op.

Als een paard helemaal niet in de buurt van het pad wil komen is het lastig - maar niet lastiger dan een paard dat op een wei van 350 meter staat en niet gevangen wil worden lijkt me. (Oftewel, er kunnen altijd redenen zijn waarom een paard niet zomaar meegaat, en daar kunnen stalhouders of paardeigenaren over het algemeen iets op bedenken, dus hier vast ook.)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:45

Shadow0 schreef:
De paarden in de aangrenzende weides moeten zich niet zo aanstellen, ze hebben 350 meter om weg te lopen van de herrie. Op die afstand zijn schreeuwende mensen, zelfs vervelend schreeuwende mensen, geen probleem meer. Ik kan me in kleine weitjes of paddocks bv wel voorstellen dat sommige paarden er zoveel stress van krijgen dat ze zich niet fijn voelen in de wei, maar dat is hier echt niet aan de orde.

Dat het uit de wei halen lastiger is kan ik me wel voorstellen. Maar toch niks onhaalbaars? Simpele optie 1 lijkt me om de paarden die daar niet mee om kunnen gaan niet op de achterste weilanden te zetten op momenten dat ze apart uit het weiland gehaald worden. Heel veel paarden zullen er na een paar keer mee te maken niet veel om geven.
Een tweede optie is een hek aan het staleind van het zandpad, en als een paard dan wegloopt vis je hem aan het einde wel weer op.

Als een paard helemaal niet in de buurt van het pad wil komen is het lastig - maar niet lastiger dan een paard dat op een wei van 350 meter staat en niet gevangen wil worden lijkt me. (Oftewel, er kunnen altijd redenen zijn waarom een paard niet zomaar meegaat, en daar kunnen stalhouders of paardeigenaren over het algemeen iets op bedenken, dus hier vast ook.)

Zo simpel werkt het niet met hoe de weides ingedeeld zijn en rouleren. Zeker omdat de paarden los naar de wei gaan kunnen er nare ongelukken gebeuren.

Alles achter de bomen is voor hooien en word dus niet gebruikt. Dus je plan kan gewoon niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:51

Als men alles precies exact hetzelfde wil houden in veranderde omstandigheden, dan kan er inderdaad heel weinig. Ik vind het alleen niet echt een sympathieke houding naar een buurondernemer die ook wat leuks van zijn bedrijf wil maken. Ja, dat geeft verandering, en de ruimte is in Nederland wel zo schaars dat je meestal toch met je buren te maken hebt. Dan kun je proberen om te kijken hoe het wel samengaat en kijken wat redelijke grenzen zijn qua overlast. Of niet (maar dan is de kans dus ook groot dat de buurman niet meer probeert om in samenspraak dingen op te lossen, maar gewoon alle ruimte neemt die de wet hem geeft. Lijkt mij niet de ideale situatie, en ook niet nodig hier.)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:56

Ik denk dat mensen vooral gefrustreerd zijn dat er niet nagedacht is wat voor gevolgen dit heeft. Ik sta er al 3 jaar niet meer. Maar ik kan mij indenken wat dit los maakt bij mensen die er nog wel staan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 22:26

Een tussenweg zou zijn dat je als ondernemer gaat proberen de geluidsoverlast en bewegingshinder te beperken. Dan zou je dus een soort geluidswal moeten plaatsen. Dat is duur, maar zeker niet onhaalbaar. Als je daar graag wil blijven is dat een logische oplossing.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:32

Ja maar even afgezien van de paarden; het fungeert blijkbaar ook als vakantiecomplex. Als je als eigenaar de keuze hebt, dan zet je je paard toch liever op een rustige plek neer? Paarden zijn al gestrest vanwege de vakantie.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:36

Ik zou ook echt niet zitten te wachten op schreeuwende mensen als ik op vakantie ben, maar ik weet niet hoe dicht dat vakantie deel er op staat?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:59

moonsparkle schreef:
Ik zou ook echt niet zitten te wachten op schreeuwende mensen als ik op vakantie ben, maar ik weet niet hoe dicht dat vakantie deel er op staat?

Je kan het horen, niet heel goed maar het is zeker hoorbaar. Je moet er ook langs als je naar het bos wil.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 10:36

Wat ik een beetje mis in het verhaal is of er tussen de stal en de eigenaren van het lasergameterrein overleg is geweest of iets is gedaan om het onderling op te lossen. Het lijkt me dat je geluidswerende begroeiing of wanden oid toch al een hoop onderling op kunt lossen.