Bitloze groep gaat om de tafel met de FEI

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Bitloze groep gaat om de tafel met de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-20 15:14

Horses.nl
Sport

Afbeelding
Bitloos hoofdstel. Foto: Femkuh.

Een organisatie die de bitloze hippische gemeenschap vertegenwoordigt, brengt later dit jaar de standpunten van haar supporters onder de aandacht bij de FEI. Het doel hiervan is discussiëren over de gemeenschappelijke wens om het welzijn voor paarden te verbeteren en de publieke beleving van de paardensport.

Lees het hele artikel op Horses.nl
Laatst bijgewerkt door Suikerspinda op 05-01-21 21:42, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Foto aangepast

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 15:32

Als ik dan kijk naar de foto van het kaakgekruiste bit op de foto daar vraag ik mij ten zeerste af of het welzijn bevorderend is.

Ik ben zelf geen tegenstander van bitloos, ook geen tegenstander van bit.
Heb met ondertussen enkele bitloze optomingen gereden en ik vond kaak gekruist echt heel streng.
En eigenlijk ook niet gek als je de werking daarvan bekijkt.
Mijn ervaring is dat zelfs een hackamore met zacht breed neusdeel (geen harde kern) zachter inwerkt.
Eigenlijk vind ik kaak gekruist wel de stang en trens van de bitloze optomingen en zou voorstander zijn dat die pas vanaf de Z mag.

Daarnaast zie ik ruiters met bit met strenge hand rijden, paard opent steeds de mond.
Dat is dan het teken dat deze mensen bitloos gaan rijden, maar hun rijstijl word niet extra onder de loep genomen.
Kijk ik naar het aantal gevoelige punten op een paardenhoofd, dat bitloos niet vriendelijker zal zijn.
Alleen het duidelijk mond open sperren kan niet meer. Niet voor niets zijn er tegenwoordig zoveel neusriemen bij de trens hoofdstellen die deze punten willen ontwijken.

Ik denk zelf dat als een ruiter een nette hand heeft een paard niet meer of minder last ondervind van een passend bit dan van bitloze optoming.
Alleen het signaal mond open voor jury en omstanders wel beter te zien is.
Dus gaat bij meer bitloos het welzijn wel omhoog? Of verbloemen we het beter?

Ik ben voorstander van de hulpen van de ruiter extra onder de aandacht te brengen.
En deze heel zwaar mee te laten tellen op het protocol.
School de jury maar weer eens om naar klassiek en laat de Anky methode maar weer eens helemaal los uit de jurering als goed.
Ik denk namelijk dat daar de oplossing van welzijn zit.
Weer het klassiek rijden, een happy athlete, van achter naar voor op zo weinig mogelijk hulpen.

germie

Re: Bitloze groep gaat om de tafel met de FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 15:58

Ik wist niet eens dat bitloos niet mag in een cross. Nooit op gewezen in lessen en oefencrossen. Ik zou graag zien dat bitloos ook in de Z en hoger in de dressuur toegestaan wordt.

Ik ben ook niet direct tegen een bit, maar sommige paarden lopen echt beter zonder bit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 18:30

germie schreef:
Ik wist niet eens dat bitloos niet mag in een cross. Nooit op gewezen in lessen en oefencrossen. Ik zou graag zien dat bitloos ook in de Z en hoger in de dressuur toegestaan wordt.

Ik ben ook niet direct tegen een bit, maar sommige paarden lopen echt beter zonder bit.

Puur voor mijn eigenbelang en toekomstplannen zou ik dat ook graah zien!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:10

ik vind dat ze het open moeten houden,ieders eigen keuze.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 14:38

Een leuke tussenstap zou zijn om het verplichte dubbele bit in de hoogste klasse(s) van de dressuur af te schaffen...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:14

_Penotti schreef:
Als ik dan kijk naar de foto van het kaakgekruiste bit op de foto daar vraag ik mij ten zeerste af of het welzijn bevorderend is.
..........................
Ik ben voorstander van de hulpen van de ruiter extra onder de aandacht te brengen.
En deze heel zwaar mee te laten tellen op het protocol.
School de jury maar weer eens om naar klassiek en laat de Anky methode maar weer eens helemaal los uit de jurering als goed.
Ik denk namelijk dat daar de oplossing van welzijn zit.
Weer het klassiek rijden, een happy athlete, van achter naar voor op zo weinig mogelijk hulpen.

Eens. Ook wat bitloze optoming betreft zullen er richtlijnen moeten komen wat toegestaan is. Dit soort dunne touwtjes vind ik inderdaad ook niet geschikt met dresuur vanwege de constante controle met de teugel en de scherpte. Maar een hack kan ook fors inwerken als er constant druk op komt te staan. Wat mij betreft wordt er bijvoorbeeld voordat iemand de ring in mag eerst gecontroleerd hoe strak een neusriem, of dat nu sidepull is of een andere optomingis, is aangesnoerd. Voldoet die niet aan de richtlijn dan niet de ring in. En ook aan een hackamore bepaalde voorwaarden stellen wat wel en niet is toegestaan, want er zullen altijd mensen zijn die tussen de regels door willen fietsen.

Hopelijk kunnen ze afspraken maken, want het zou een heel aantal ruiters motiveren.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:17

Een hackamore mag nu alleen met Z springen en hoger als ik het goed heb?
Dat zou voor mij dus ook met kaak gekruist mogen, Z dressuur-springen en hoger.

Sowieso mag van ij meer controle komen op hoe strak een neusriem zit enz.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:20

ik rijd al jaren bitloos, mu denk een jaar of 10. Hack is de scherpste ( en ga deze nooit gebruiken ) ik rijd zowel met touwhalster ( met losse teugels ) en kaak gekruist. Kaak gekruist vind ik heel vriendelijk. Als ikloslaat hangt het gewoon los, Ik rijd sowieso altijd met losse teugels ( rijd alleen in het bos ).

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:25

Het zou een mooie stap zijn als hrt toegestaan wordt! Hoe vaak ik wel niet heb gehoord 'ik rijd maar met bit, want dat moet als ik verder kom in de dressuur' of 'bij het beleren gebruik ik een bit, want stel dat ik mijn paard ooit wil verkopen, dan lukt dat nooit als hij geen bit kent...' zo zonde!

Ik heb veel paarden gezien die het echt beter doen zonder bit, het zou mooi zijn als de bitloze deur voor deze dieren open gaat.

Ik word alleen een beetje kriegel van dat eeuwige 'ja maar bitloos kan ook streng zijn'. Het valt toch moeilijk te ontkennen dat er veel meer mogelijkheden zijn om een zachte inwerking te bewerkstelligen als je bitloos rijdt t.o.v. met bit. Er is gewoon meer ruimte om de druk over te verdelen en je kunt veel zachtere materialen gebruiken. Zolang de exteme optomingen maar niet toegestaan worden.

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:49

nessinator schreef:
Een leuke tussenstap zou zijn om het verplichte dubbele bit in de hoogste klasse(s) van de dressuur af te schaffen...

Volgens mij is dat al jaren niet meer verplicht. :? Of misschien internationaal nog wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:59

Runa schreef:
Het zou een mooie stap zijn als hrt toegestaan wordt! Hoe vaak ik wel niet heb gehoord 'ik rijd maar met bit, want dat moet als ik verder kom in de dressuur' of 'bij het beleren gebruik ik een bit, want stel dat ik mijn paard ooit wil verkopen, dan lukt dat nooit als hij geen bit kent...' zo zonde!

Ik heb veel paarden gezien die het echt beter doen zonder bit, het zou mooi zijn als de bitloze deur voor deze dieren open gaat.

Ik word alleen een beetje kriegel van dat eeuwige 'ja maar bitloos kan ook streng zijn'. Het valt toch moeilijk te ontkennen dat er veel meer mogelijkheden zijn om een zachte inwerking te bewerkstelligen als je bitloos rijdt t.o.v. met bit. Er is gewoon meer ruimte om de druk over te verdelen en je kunt veel zachtere materialen gebruiken. Zolang de exteme optomingen maar niet toegestaan worden.

Die zachte inwerking ligt niet aan het soort hoofdstel maar aan de hand van de ruiter.

No offense maar ik vind de doorsnee bitloos ruiter VAAK iemand die niet kan rijden en het probeert te maskeren met bitloos. Maar als ik dan dat gekruiste touw zie vraag ik me af wat er in onkundige handen met zo’n paard gebeurd.

Heb niet het idee dat de FEI gaat honoreren. Ze hebben ze weer een keertje aangehoord. Boek kan weer een tijd dicht.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:03

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:14

Hihi! Dus VAAK kan iemand met een bitloos hoofdstel niet rijden en iemand met bit VAAK wel?
Goed om te weten.

Fijn dat er mensen zijn die wat helderheid kunnen scheppen

Ik denk dat 9 uit 10 mensen niet echt kunnen rijden, waaronder ik zelf.
Maar dat het leed door die bitloze stumperds (zoals ik zelf) een fractie kleiner is omdat het inwerkt op een minder delicaat lichaamsdeel.

Er zijn gelukkig mensen die zowel met als zonder bit keurig rijden, en ik zou zeggen: geef deze mensen vooral de ruimte.
Want eerlijk is eerlijk: degene die bitloos de rozetten naar binnen sleept doet het toch misschien een beetje meer zoals het hoort: “zonder handjes”.

janderegelaa schreef:
Runa schreef:

Die zachte inwerking ligt niet aan het soort hoofdstel maar aan de hand van de ruiter.

No offense maar ik vind de doorsnee bitloos ruiter VAAK iemand die niet kan rijden en het probeert te maskeren met bitloos. Maar als ik dan dat gekruiste touw zie vraag ik me af wat er in onkundige handen met zo’n paard gebeurd.

Heb niet het idee dat de FEI gaat honoreren. Ze hebben ze weer een keertje aangehoord. Boek kan weer een tijd dicht.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 13-07-20 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:15

_Penotti schreef:
Precies jan.

Hier een leuke test van Eva Roemaat.
Zelf vind ik het ook zo.

https://www.youtube.com/watch?v=j_UdHkjqod0

Die vrouw kan wel goed rijden, leuk om naar te kijken. Bij het eerste hoofdstel doen ze wel aan rechterkant de clip verkeerd om zodat hij in de huid kan steken. En je ziet prachtig dat je een paard met een necktope heel makkelijk laat stoppen. Gewoon zijn luchtpijp dichttrekken :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:21

Ninx, vaak kunnen mensen inderdaad niet rijden. Ik ook niet, maar wil dat niet verdoezelen.
Maar met bit ziet iedereen wanneer dat is, dan zie je die mond open gaan.
Dan gaan diezelfde mensen bitloos, veranderen niets aan hun manier van rijden en denken dan, oh mond gaat niet meer open dus ik ben vriendelijk.

Nee zeg, nog steeds niet.
Het hele paardenhoofd zit vol met gevoelige zenuwen, het is dus niet zo als je bitloos rijd dat een paard ineens geen pijn meer kan ervaren.
En dan vaak ook nog hoofdstellen zoals een kaak gekruist dat al die gevoelige zenuwen eens lekker samen knijpt.
maar hey, hij doet zijn mond niet open...

Plaatje met zie je waar veel hoofdstellen lopen, bitloos trekt daar ook nog eens aan.

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:29

Niet ieder paard dat foutief gereden wordt en een keurig Krul zonder ruggebruik laat zien opent de mond.

Het bit stelt je in staat het paard te laten ogen alsof het correct gaand is.
Dat de jury dat niet ziet is uiteraard jammer.

Maar met een gewone sidepull (enige toegestane hoofdstel op wedstrijden tot nu toe) kun je niet een dergelijke pijnprikkel toedienen die het paard in het gewenste frame ‘trekt’. Tenzij je heuuuullk sterk bent.

Denk dat jouw redenering precies verkeerd om is. Veel mensen krijgen bitloos immers niet goed voor elkaar wat mee bit wel lukt.
Dat is geen schande, maar een mooi inzicht dat je het lichaam moet gymnasticeren ipv het hoofd corrigeren.

_Penotti schreef:
Ninx, vaak kunnen mensen inderdaad niet rijden. Ik ook niet, maar wil dat niet verdoezelen.
Dan gaan diezelfde mensen bitloos, veranderen niets aan hun manier van rijden en denken dan, oh mond gaat niet meer open dus ik ben vriendelijk.

Het hele paardenhoofd zit vol met gevoelige zenuwen, het is dus niet zo als je bitloos rijd dat een paard ineens geen pijn meer kan ervaren.
En dan vaak ook nog hoofdstellen zoals een kaak gekruist dat al die gevoelige zenuwen eens lekker samen knijpt.

Plaatje met zie je waar veel hoofdstellen lopen, bitloos trekt daar ook nog eens aan.

[ Afbeelding ]

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:30

maar wat zal meer pijn doen, een ijzer ding of een riempje van leer?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:45

Cinnepin schreef:

Beide even zeer. En ik denk het hele hoofd bij elkaar snoeren zoals met kaak gekruist nog veel vervelender is dan een bit.
Daarnaast rijd niet iedereen met een ijzeren bit.
Dat kan zelfs ook met leer.

Ninx,
Daarom gaf ik ook aan dat er veel strenger gepunt moet worden op de wijze van rijden.
Dat moet het belangrijkste onderdeel van een proef zijn.
Is dat niet goed moet er geen wp gereden kunnen worden, ongeacht de optoming.

En nee ik denk juist dat er verdoezeld word wat met een bit niet kan.
Met een sidepull kan elke gek rijden.

Nee er is veel meer toegestaan dan een sidepull.
https://www.knhs.nl/media/17890/toegest ... r-2018.pdf

Kaak gekruist als voorbeeld, in alle lage klassen tot M2, voor mij echt een raadsel.
Ook kin gekruist
Vandaar ook mijn reacties hier.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:52

Nezzie schreef:
nessinator schreef:

Volgens mij is dat al jaren niet meer verplicht. :? Of misschien internationaal nog wel.

Internationaal zeker, en daarom nationaal ook in de Grand Prix.

Ninx schreef:
Niet ieder paard dat foutief gereden wordt en een keurig Krul zonder ruggebruik laat zien opent de mond.

Het bit stelt je in staat het paard te laten ogen alsof het correct gaand is.
Dat de jury dat niet ziet is uiteraard jammer.

Maar met een gewone sidepull (enige toegestane hoofdstel op wedstrijden tot nu toe) kun je niet een dergelijke pijnprikkel toedienen die het paard in het gewenste frame ‘trekt’. Tenzij je heuuuullk sterk bent.

Denk dat jouw redenering precies verkeerd om is. Veel mensen krijgen bitloos immers niet goed voor elkaar wat mee bit wel lukt.
Dat is geen schande, maar een mooi inzicht dat je het lichaam moet gymnasticeren ipv het hoofd corrigeren.

_Penotti schreef:

[ Afbeelding ]

Ook kin- en kaakgekruist is toegestaan op dressuurwedstrijd.

De kernloze sidepulls die toegestaan zijn op dressuurwedstrijd zijn in mijn mening het moeilijkst te misbruiken, maar ook met sidepulls kan je best schade aanrichten. Echter werkt zo'n neusriem toch voornamelijk in op het neusbot (weet ik helaas uit ervaring), minder op de omliggende wekere structuren. Kan je je voorstellen hoe een mond eruit had gezien die evenveel kracht heeft moeten verduren als zo'n neus? Mijn paard is nog lang niet zo ver als dat hij zou moeten/kunnen zijn, en ik ben echt met of zonder bit, evenveel 'kracht' kwijt om hem 'onder controle' te houden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:53

Door te zeggen dat er bitloos iets te verdoezelen valt is zeggen dat bananen recht zijn.

Van mij mag eenieder zijn optoming kiezen, maar laat mensen daar idd vrij in.
Wat werkelijk beter is bemoei ik me niet mee, maar dat een bit per definitie vriendelijker is en geen onkunde kan verbloemen is natuurlijk pertinente kletskoek

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:56

HOO
Ik zeg niet dat met bit vriendelijker is. Wat vriendelijk is is de hand, of niet. En bitloos net zo goed onvriendelijk kan zijn.
Ik zeg dat met bit vaak beter te zien is dat het misbruikt word. En achter die mening blijf ik staan.
teveel trek ruiters gezien waar de mond open ging en dan bitloos gaan rijden en dan blij zijn want het gaat zoveel beter maar je ziet nog steeds veel kracht op de teugels staan.
Nee dan gaat het niet beter, maar ze zien geen open mond meer, dat was de enige kennis die ze dan ook hadden.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:50

_Penotti schreef:
Cinnepin schreef:

Beide even zeer. En ik denk het hele hoofd bij elkaar snoeren zoals met kaak gekruist nog veel vervelender is dan een bit.
Daarnaast rijd niet iedereen met een ijzeren bit.
Dat kan zelfs ook met leer.

Ninx,
Daarom gaf ik ook aan dat er veel strenger gepunt moet worden op de wijze van rijden.
Dat moet het belangrijkste onderdeel van een proef zijn.
Is dat niet goed moet er geen wp gereden kunnen worden, ongeacht de optoming.

En nee ik denk juist dat er verdoezeld word wat met een bit niet kan.
Met een sidepull kan elke gek rijden.

Nee er is veel meer toegestaan dan een sidepull.
https://www.knhs.nl/media/17890/toegest ... r-2018.pdf

Kaak gekruist als voorbeeld, in alle lage klassen tot M2, voor mij echt een raadsel.
Ook kin gekruist
Vandaar ook mijn reacties hier.

Ja je moet ook niet het hoofd aan gaan snoeren :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 17:56

Maar dat doe je toch als je druk zet?
Iemand waarvan het paard zijn mond opent zet ook druk, zet diezelfde druk op een kaak gekruist en je snoert. Achter de oren, rond de kaken, achter de kin en de op de neus. (Met meestal ook nog een trage release.)

Daarom vind ik een dergelijk hoofdstel vergelijkbaar met stang en trens en niet thuis horen in de klassses B tot M2, maar juist vanaf Z1.
Rij je met een fijne meeverende lichte hand, is zowel bitloos als met bit prima, wat de optoming ook is.
En dat zou dus de basis moeten zijn en daar moet veel strenger op gepunt worden. Ook in de GP, overal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 19:51

Fijn dat deze deur geopend wordt, zodat ook paarden en ruiters die beter lopen op bitloos niet automatisch van de wedstrijdsport uitgesloten worden.

Wat pijn betreft. Als je een grove ruiter bent die paardrijden ziet ter vervanging van de krachttraining in de sportschool, dan zal iedere optoming een paard pijn doen.
Maar als we slecht gebruik als maatstaf moeten nemen om te bepalen of iets vriendelijk is of niet, dan is zelfs een bonthalster niet veilig.
Maar neem bv. eens het beeld van een goede, vriendelijke ruiter die na een slechte dag op het werk en een ruzie thuis net eventjes te grof inkomt met het bit wanneer het paard niet meteen de gevraagde oefening uitvoert. In die situatie zal het bit pijnlijker doorkomen dan een doorsnee bitloos systeem. In theorie is iedere optoming zo zacht als de ruiterhand, in de praktijk is het net iets harder (en dus pijnlijker) doorkomen gemakkelijker met een bit dan zonder bit. En dan bedoel ik bij een normale optuiging. Als je gaat beginnen met kettingen en snijdende touwtjes en aansnoeren en weet ik veel wat ben je sowieso verkeerd bezig.