Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:51

Voor wie een beetje Frans kent....? Ik weet niet of je hier nou echt zo heel blij van moet worden...
In NL is het misschien nog enigszins mogelijk om een gebied af te zetten, maar als je paarden op tientallen hectaren bergachtig gebied lopen (50ha dus!), dan is dat natuurlijk níet te doen!
En dan is er in Frankrijk nog vele malen méér ruimte beschikbaar dan in NL.

https://france3-regions.francetvinfo.fr/nature/animaux/loup?r=occitanie

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:53

idinn schreef:
anjali schreef:
Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.

Helaas gaat je stelling niet op.

Ik heb zelf een paard en kippen. In de toekomst wil ik schapen en varkens erbij. En ja ik vind wolven die zelf besluiten zich in Nl te vestigen, helemaal prima. Maakt de cirkel rond voor wat betreft het wild. En een betere balans daarin is absoluut welkom. Zelfs de schaapsherder hier deelt die mening.

Maar dat vergt van ons dierenhouders wel een investering in een degelijke huisvesting. Want ik kan het ze niet kwalijk nemen dat ze kiezen voor een gemakkelijke prooi ipv een zwijn of hert die alle kanten op kan vluchten. Het is onze verantwoording de boel aan te passen naar een veilige situatie. Mijn kippen moet ik ook tegen de vos beschermen, anders zijn ze alle 100 in een week dood gebeten. Dat weet je nu eenmaal als je kippen neemt, zeker in het buitengebied. En die aanpassingen betaal ik ook zelf.

Natuurlijk is het een hele omschakeling, maar dat is een fase die we door zullen moeten.
1 paard en een paar kippen is niet moeilijk te beschermen nee maar als jij vele hectares met kudde dieren hebt staan word dat omheinen wel even een ander verhaal. Dus wellicht heb jij nu makkelijk praten :)

mysa

Berichten: 10487
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:54

Paarden 24 uur per dag op stal is de oplossing! Als we zover komen laat ik die van mij euthanaseren.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:00

In Nederland hebben we alleen postzegeltjes.
In landen als Frankrijk,Zweden en Duitsland zijn de gebieden waar paarden kunnen leven veel groter.
Die krijg je echt niet afdoend omheind.
Verder kan een paard nog de benen nemen in dit soort gebieden. Hier in Nederland absoluut niet.
De voor en tegenstanders zullen hier nooit uit komen.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 26-06-20 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:10

Hasjam_Poe schreef:
..............

Verwijzen naar "vroeger" is gebrek aan kennis van de geschiedenis; de overheid investeerde destijds niet voor niets véél geld in de bestrijding van wolven. De landen waar inscharen of permanent bewaken (hoeden met honden) nog gebruikelijk is, zijn dan ook gelijk de landen van lage lonen en niet verder ontwikkelde landbouw. Je kan niet van de maatschappij verwachten, mee te willen doen in een soort van "re-enacting" en op basis van *aannames* (want er is géén bewijs dat samenleven slaagt) gaan experimenteren, met "samenleven met wolven" lukt in een dichtbevolkte maatschappij. Dit idee komt van het gedachtegoed van de OVP; en ook daar hebben we gezien hoe vaak men ernaast zat...


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:14

Ik heb hier een omheining van 25.000 staan.
Perfect voor onze paarden en honden. Niet tegen wolven.
Geplaatst in de tijd dat er nog geen wolf in de buurt was.
En zou ik er duizenden euro's aan moeten versleutelen omdat er wat mensen zijn die een wolf wel natuur vinden.
Kan ik bij die mensen aankloppen?
Want beetje kortzichtig om dan te roepen moeten mensen maar geld spenderen in afrasteren. Makkelijk als je zelf geen dieren hebt of maar een postzegel grond.

Natuur bestaat hier niet, was dat wel zou hij niet steeds naar het bewoonde komen om daar te moorden, dan bleef hij wel in bossen on reeën te vangen.
Maar die stukjes bos zijn te klein voor een leefgebied als de wolf.

Daarnaast gezellig, alles 2 meter hoog omheind met stroom.
Fiets je in het buitegebied door een concentratiekamp van hekwerken.

En waar eten de reeën en konijntjes enz nog als alles vol stroom staat? Die eten ook in de weilanden.
Die hebben maar pech? Als de wolf maar mag blijven?

mysa

Berichten: 10487
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:16

8.000 volt en een afrastering volgens het boekje, bleek niet genoeg in Dld, lees ik net...

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:17

beatje schreef:
Hasjam_Poe schreef:
Zie deel 2 in deze wetenschappelijke studie => De Geschiedenis van de wolvenjacht in de Zuidelijke Nederlanden (16e-18e eeuw)

Inhoudsopgaaf:
Deel II:
De rollen omgekeerd: wolvenaanvallen op de mens..............................p.102II.O.
Inleiding: De wolf verleckert op ’t menschenvlees?..................................................p.102A.
Des ‘loups anthropophages’..............................................................................p.104A.1.
De grote bozen wolf: meer dan alleen een sprookje...................................................p.104
En meer..

Eigenlijk is het triest dat mensen uit de moderne tijd nog in sprookjes geloven,de grootste vervuiler en verwoester op aarde is de mens.
En dan komen we met een stuk uit de middel eeuwen aan :D
Maar ik snap bij topics als deze altijd weer waar het woord mensdom vandaan komt.


Het is een stuk (om precies te zijn: wetenschappelijke studie uit 2010) OVER de Middeleeuwen. Kleine woordjes, groot verschil. Naar aanleiding van jouw behoefte het sprookje van Roodkapje hier te posten ;-) . En inderdaad: "Wie zijn geschiedenis niet kent, is gedoemd haar te herhalen" :D

PS: érg interessante studie! Ook vroeger werd al gewerkt met een systeem voor vergoedingen voor door wolven verscheurd vee.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:19

Morganlefay schreef:
In Nederland hebben we alleen postzegetjes.
In landen als Frankrijk,Zweden en Duitsland zijn de gebieden waar paarden kunnen leven veel groter.
Die krijg je echt niet afdoend omheind.
Verder kan een paard nog de benen nemen in dit soort gebieden. Hier in Nederland absoluut niet.
De voor en tegenstanders zullen hier nooit uit komen.


En zelfs daar is het een probleem. Hoe gaan we dat dan in vredesnaam hier doen

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:20

Brainless schreef:
sunny43 schreef:
Een wolf hoort in dezelfde groep als de hond. Mijn hond voelt een keer stroom en gaat echt niet meer onder dat draadje door.

Dan heb ik een hele domme hond gehad.


Ook als die hond heel veel honger heeft omdat hij niet netjes iedere dag gevoerd word? En aan de andere kant van dat draadje ene lekkere hapklare biefstuk ziet lopen? Ik denk dat de kosten- baten analyse dan aardig anders gaat uitvallen.

Sansevieria
Berichten: 4205
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:25

Jolliegirl schreef:
anjali schreef:
Mensen die zelf geen dieren hebben vinden die wolven leuk. Maar het zal je paard, schaap of wat dan ook maar zijn die gedood wordt.


Vind ik een vrij gedurfde uitspraak.

Heb ik dieren : ja
Vind ik wolven leuk: ja
Zorgen we voor de juiste omheining: ja
Doen andere mensen dat ook allemaal : nee.


Met de juiste omheining met stroom blijft die wolf weg.

Kun jij aub eens een foto plaatsen van jouw omheining Jolliegirl?
Wellicht leerzaam voor de een of andere

Yaemyn

Berichten: 613
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:30

Misschien toch tijd dat vee beschermende honden hier ook aan het werk gaan. In andere landen houden die succesvol wolven, cheetahs, lynxen en zelfs beren op afstand bij vee dat ook vaak zonder omheining rondloopt.
Wolven leren na een tijdje zelfs om het niet eens te proberen.

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:30

Palmera schreef:
sevke schreef:
Wat dan? de uitroeiingskampen terug in het leven roepen? Een verplicht éénkindsbeleid, zoals in China geweest is met resultaat dat er een heleboel Chinezen officieel niet bestaan omdat ze nooit geregistreerd werden, of erger nog, vermoord bij de geboorte?
Het gemiddelde geboortecijfer in Europa ligt tussen de 1.3 en 1.5 kinderen per koppel. (bron: De Standaard) Exuberant veel is dat niet, en eigenlijk is dat al een probleem omdat de vergrijzing steeds erger wordt, en er te weinig werkende jonge mensen zullen zijn om de factuur te betalen.
Ik vind jouw reactie nogal kort door de bocht eigenlijk.

Een stroomdraadje houdt zo'n wolf niet tegen. Laat ons dan met zijn allen de 'verpaarding' van ons land tegen gaan, als jullie persé de wolf hier willen houden. Maar dit zeggen op bokt is als vloeken in de kerk...
Enerzijds wordt er geroepen dat paarden 24/7 buiten horen, maar nu opeens is het OK ze op te hokken om de wolven vrij spel te geven? Een beetje consequentie aub...

Sorry, maar ik hoef hier geen wolven. En als ik er één zie in de buurt van mijn paarden leg ik hem zelf neer. #sorrynotsorry

Die vergrijzing is alleen een probleem vanwege ONS systeem, onze financiën, pensioenen en zorggeld.
Om daarvoor de rest van alles wat leeft het recht op leven te ontnemen, behalve JOUW geliefde paard natuurlijk, vind ik zeer egoïstisch en heel veel bruggen te ver gaan.
Wij hebben geen alleenrecht, maar we gedragen ons t.o.v dier en milieu als die kampleiders in die uitroeingskampen.
Daar ben ik aardig ziek van zo onderhand. :r


Ik had het weer niet beter kunnen zeggen ;)

Edit: het klopt wat Sunny 43 zegt: als een wolf de eerste keer dat hij op een kudde schapen afgaat een flinke klap stroom krijgt dan probeert hij het nooit weer. Sterker nog: hij geeft het door aan zijn roedel en aan andere wolven. Zelfs aan volgende generaties.

Andersom geldt ook: kan hij de eerste keer met groot gemak een schaap pakken dan zal hij onthouden dat dat een makkelijke voedsel voorziening is.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 26-06-20 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:34

Yaemyn schreef:
Misschien toch tijd dat vee beschermende honden hier ook aan het werk gaan. In andere landen houden die succesvol wolven, cheetahs, lynxen en zelfs beren op afstand bij vee dat ook vaak zonder omheining rondloopt.
Wolven leren na een tijdje zelfs om het niet eens te proberen.

Dit werkt hier niet.
Deze honden beschermen alles wat ze als pup kennen.
Dus ja alles daarbuiten vallen ze aan.
En dan wil jij die inzetten in natuurgebieden/dijken waar nu schapen aangevallen worden.
Besef je dat daar ook gewoon mensen wandelen/fietsen.
Veel plezier nog.

Daarnaast moet je al eigenaar erg stevig in de schoenen staan, zijn geen makkelijke karakter honden.

Wij hebben hier geen grote gebieden waar dit kan.
Nederland is vol, dicht bevolkt en volgebouwd.

mysa

Berichten: 10487
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:36

Yaemyn schreef:
Misschien toch tijd dat vee beschermende honden hier ook aan het werk gaan. In andere landen houden die succesvol wolven, cheetahs, lynxen en zelfs beren op afstand bij vee dat ook vaak zonder omheining rondloopt.
Wolven leren na een tijdje zelfs om het niet eens te proberen.


Een herder in Spanje had er negen. Toen hij er nog maar vier had omdat de andere vijf het hadden afgelegd tegen wolven, heeft hij het bijltje erbij neergegooid...

Nikass

Berichten: 16709
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:38

Penotti de oplossing is niet eenvoudig. Maar dat betekent toch niet dat we er daarom niet naar hoeven te zoeken?
Gaan we echt met open ogen dezelfde fouten maken als de generaties voor ons, die dachten dat uitroeien de beste optie was? Hebben we echt niets geleerd?

Mysa, volgens mij heeft dit soort voorbeelden noemen geen zin, aangezien we niet het hele verhaal kennen, en het ook niet bedoeld is om bij te dragen aan een oplossing.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:41

Ik wacht nog op een flinke donatie van iedereen die zegt dat we on maar moeten aanpassen. Het betreft 10 ha. Per PB wil ik mijn rekeningnummer wel doorgeven :)

mysa

Berichten: 10487
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:42

Nikass, ik wil er maar mee zeggen dat de honden niet de oplossing zijn. Al helemaal niet in Nederland.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:45

Kinke schreef:
Ik wacht nog op een flinke donatie van iedereen die zegt dat we on maar moeten aanpassen. Het betreft 10 ha. Per PB wil ik mijn rekeningnummer wel doorgeven :)

Ik ook


Nikass schreef:
Penotti de oplossing is niet eenvoudig. Maar dat betekent toch niet dat we er daarom niet naar hoeven te zoeken?
Gaan we echt met open ogen dezelfde fouten maken als de generaties voor ons, die dachten dat uitroeien de beste optie was? Hebben we echt niets geleerd?

Mysa, volgens mij heeft dit soort voorbeelden noemen geen zin, aangezien we niet het hele verhaal kennen, en het ook niet bedoeld is om bij te dragen aan een oplossing.

Jij vind dat die generatie voor ons het fout heeft gedaan, ik vind dat ze het goed hebben gedaan.
En dat nog in een tijd dat Nederland niet overvol was.
Dus hebben we niet geleerd dat deze mensen heel verstandig waren en gaan we het wiel weer opnieuw uitvinden ?

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:49

Kinke schreef:
Ik wacht nog op een flinke donatie van iedereen die zegt dat we on maar moeten aanpassen. Het betreft 10 ha. Per PB wil ik mijn rekeningnummer wel doorgeven :)

Hier meer dan 40 ha. :')

Waar ook nog een officieel wandelpad doorheen loopt.
Laatst bijgewerkt door cobiie op 26-06-20 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paarden dood door wolf, Duitsers spreken van escalatieniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:50

En het landschap gaat er ook zo gezellig van uitzien ook, lekker genieten van het buiten, kilometers hekwerk.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:50

Nikass schreef:
Penotti de oplossing is niet eenvoudig. Maar dat betekent toch niet dat we er daarom niet naar hoeven te zoeken?
Gaan we echt met open ogen dezelfde fouten maken als de generaties voor ons, die dachten dat uitroeien de beste optie was? Hebben we echt niets geleerd?

Er is een héél groot gebied, tussen "uitroeien" en "een geschikt gebied bepalen en beleid maken".
Werkelijk niemand gebruikt het woord "uitroeien". Dat is trouwens ook generaties voor ons niet gelukt, gezien de wolven die er nu zijn *D

Nikass schreef:
Mysa, volgens mij heeft dit soort voorbeelden noemen geen zin, aangezien we niet het hele verhaal kennen, en het ook niet bedoeld is om bij te dragen aan een oplossing.

Het verhaal is niet zo moeilijk hoor: De man had 9 honden en de wolven hadden een roedel van 10 :7
Wordt nogal eens vergeten te vermelden in het verhaal van: "schaf een kudde bewakings hond aan".
Net zoals de vermelding: dat die honden alleen toepasbaar zijn in afgelegen gebieden zonder wandelaars, fietsers etcetera. (Waar hebben we die in NL?). Ze zijn nl gefokt om hun kudde te beschermen en dat doen ze dan ook.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:52

Ik "heb" dieren,
vind wolven NIET 'leuk',
.... de wolf is een prototype roofdier.
Het leven is geen zoet sprookje en ik spreek regelmatig over 'Moeder Natuur', maar nergens beweer ik dat dat altijd maar lieflijk is.

Gevaren horen bij het leven en maatregelen nemen is geboden.

Het is verschrikkelijk.

En als het ging om een groep 'in de opfok', is het denkbaar aan de orde om dat soort rare (=onnatuurlijke) vormen van paarden houden af te schaffen.

Mbt die donatie: ik denk dat je bij Europa moet aankloppen, niet op bokt.
Een en ander heeft te maken met grensoverstijgend beleid rondom natuur en landschap.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-06-20 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:53

sevke schreef:
#welkomwolf _-:(

Nogmaals : er is in ons overbevolkt en verstedelijkt landje geen plaats voor een dergelijk roofdier. Dat deze dieren hier komen is niet alleen voor ons (en onze huisdieren/vee/kinderen) een probleem, maar ook voor de wolf zelf. Geen omheining houdt hen tegen, en het is veel makkelijker een veulen te grijpen uit een omheind stuk weide, dan kms te moeten lopen achter een wild hert. Tevens zullen deze dieren, door de grote concentratie aan mensen hier, aan mensen gewend worden, met alle gevolgen van dien. Ik voorzie incidenten naar mensen toe, en wolven die doodgereden worden in het verkeer. En dan pas zal de prowolfliga gaan beseffen dat er een probleem rijst.
Bescherm deze dieren aub tegen zichzelf en breng ze ergens heen waar ze plaats hebben.


Eens!

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:56

Kinke schreef:
Ik wacht nog op een flinke donatie van iedereen die zegt dat we on maar moeten aanpassen. Het betreft 10 ha. Per PB wil ik mijn rekeningnummer wel doorgeven :)
Het is toch jouw verantwoordelijkheid?