Nieuwe KNHS-vereniging aangespannen sport valt niet in smaak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suikerspinda

Nieuwe KNHS-vereniging aangespannen sport valt niet in smaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 13:32

Nieuws.Horse / Nieuws.Horse
Algemeen
Ingezonden door Neonlight
Afbeelding
Linda Boelens met tuigpaard Fantijn. Foto: Aniek1985

De KNHS komt met een nieuw initiatief om de aangespannen sport opnieuw te structureren. De juryleden en concoursorganisaties hebben daarover afgelopen week informatie ontvangen.

De KNHS gaf hierin aan dat er in de afgelopen maanden intensieve gesprekken waren gevoerd met direct betrokkenen in de aangespannen wedstrijdsport over hoe de drie disciplines onder één noemer verder zouden kunnen. Het plan is om hier in het voorjaar van 2021 mee te starten. De in oprichting zijnde vereniging zal alle drie de aangespannen disciplines verzamelen.

Binnen de initiatiefgroep wordt gesproken om de aangespannen sport van nieuw elan te voorzien, waarbij voorstellen in programmering, wijzigingen in indeling van limietklassen, en overzichten op behaalde winsommen niet uitgesloten worden geacht.

Echter blijkt de meerderheid van de organisaties zich niet willen conformeren aan de licentie van de KNHS. De besturen van de Friezen en de hackney’s hebben aangegeven niet betrokken te zijn bij het nieuwe initiatief. Het bestuur van de VHN, de vereniging van hackney-rijders, heeft inmiddels dan ook besloten om niet langer verder te gaan onder de vlag van de KNHS.

"Concreet betekent de stap van de KNHS dat de huidige rijdersverenigingen geen rol meer spelen in het KNHS-plan", schrijft voorzitter Rijk van Vulpen in een mail aan zijn leden. "Als bestuur betreuren we deze gang van zaken. We zouden het bijzonder jammer vinden als alle energie die er in gestoken is om te komen tot een deskundiger official corps en (mede daardoor) nog diervriendelijker paardgebruik voor niets geweest zou blijken te zijn."

"Daarbij komt nog dat onze sport dan vertegenwoordigd zou gaan worden door bestuursleden die niet door de rijders verkozen zijn. Daarom is besloten om met een nieuwe hackney rijdersvereniging een doorstart te maken, los van de KNHS."

Het bestuur van de hackney-vereniging wil zo spoedig mogelijk om tafel om de plannen te bespreken. In april hadden de tuigpaardrijders en -eigenaren van de VERT al afscheid genomen van de KNHS.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 15-06-20 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Haarbal

Re: Nieuwe KNHS-vereniging aangespannen sport valt niet in smaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:27

NOG diervriendelijker... Ja want ze zijn zo diervriendelijk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 06:02

Ik ben heel benieuwd hoe dit nu komt.

De aangespannen sport is overigens zo diervriendelijk als dat de rijder het maakt, vind ik :) Al realiseer ik me ook dat er nare dingen gebeuren, maar dat heb je op dressuur- en springstallen net zo goed.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 11:15

Er zijn zeker nare dingen gebeurd, maar ook te wijten aan de officials, door dit te belonen met winst. Dat maakt het van kwaad tot erger. Er waren flinke stappen gezet, alleen zijn die plotsklaps teniet gedaan door de KNHS, die een andere weg in slaat. En dan juist met die mensen die dieronvriendelijkheid beloonden met winst.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 01:18

Ik geef ze juist groot gelijk. Mijn ervaring is dat de KNHS verschrikkelijk veel geld kost waar je vervolgens niks van terug ziet behalve heel klein geselecteerde sub top groep.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat ze hun sport graag betaalbaar houden zonder KNHS. Eigenlijk zouden wij dat in de andere disciplines dat ook moeten doen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 05:55

Snap ik best. KNHS is nou niet echt voor de leden is het. Het is meer een money-grabbing organisatie die lekker doen waar ze zelf zin in hebben.