Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:57

Kendra schreef:
Bij ons zijn een aantal jaren geleden 10 schapen doodgebeten door honden.
Als je dat zelf bewust buiten de pers houdt en je zegt tegen politie en dierenarts dat je er geen ruchtbaarheid aan wilt geven, weet (bijna) verder niemand dat. Zo hebben wij het ook gedaan.
Het is dus niet zo dat de optelsom van alles wat in de krant of op internet staat, een reëel beeld van de werkelijkheid geeft.

Waarom mocht niemand dat weten? Waren het jullie schapen, of hond die bij dit incident betrokken waren?

Kendra

Berichten: 8749
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:01

Het waren onze schapen en het was vreselijk. Wat helpt het als het in de krant komt?
Wij waren samen met onze dierenarts erg druk met het verzorgen van alle overlevers, gewond en/of in shock. Ik had geen enkele behoefte om er met wie dan ook over te praten.
Sterker nog, als ik er aan terug denk krijg ik het nog weer koud.
Natuurlijk hebben we wel samen met de politie de eigenaar van de honden (het waren 2) opgespoord en daar werk van gemaakt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:08

Kendra schreef:
Het waren onze schapen en het was vreselijk. Wat helpt het als het in de krant komt?
Wij waren samen met onze dierenarts erg druk met het verzorgen van alle overlevers, gewond en/of in shock. Ik had geen enkele behoefte om er met wie dan ook over te praten.
Sterker nog, als ik er aan terug denk krijg ik het nog weer koud.
Natuurlijk hebben we wel samen met de politie de eigenaar van de honden (het waren 2) opgespoord en daar werk van gemaakt.

Hier in IJsland zou zo'n geval waarin de eigenaar en de betreffende honden gevonden worden onherroepelijk de dood betekenen voor de honden ( dit is een sterke motivatie voor honeneigenaren om beter op te passen)..
Ik weet dat dat in Nederland niet zo vanzelfsprekend is. Hoe is het afgelopen in dit geval?

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:22

Haarbal schreef:
...ik vind het toch wel gek dat er jarenlang geen (of amper) berichten waren van loslopende honden die achter schapen aangingen en complete moorpartijen aanrichten, en nu sinds een jaar of 2 ineens meeeega veel loslopende honden die schapen vreten, lama's killen en achter paarden aangaan. Verklaar dat maar eens! :? :x

Waar komen al die "loslopende honden" ineens vandaan?


Dat komt omdat de wolf een hot topic is en journalisten er sneller een artikel over publiceren. En ja, er zullen heus wel wolvenaanvallen plaatsvinden. Maar wat er nu gebeurt is dat ieder opgejaagd dier toegewezen wordt aan de wolf. Kan, maar kan ook niet.

Ik vergelijk het "graag" met de paardenbeul. Al tientallen jaren lang komen paarden met de meest gekke wonden van de wei af. Je moet het een paardeneigenaar niet vertellen dat paarden op kleine weitjes echte brokkenpiloten kunnen zijn. In 2009 en de kort daaropvolgende jaren kwam de paardenbeul in beeld. En ja, er waren zeer zeker paarden die bezoek gehad hebben van die beul. Maar wat zag je ook gebeuren? Ineens waren gewonde paarden zeer interessant voor journalisten. Ineens was ieder paard dat gewond uit de wei kwam, mogelijks wel het slachtoffer van die beul.
En nu? Anno 2020 hoor of lees je bijna niets meer van de paardenbeul. Komt er dan geen enkel paard meer gewond uit de wei of is het gewoon niet meer het hot topic als dat het was?

Los van de effectieve wolfproblematiek (die ik overigens heus niet ontken) moet je oppassen met wat de media je voorschotelt. De wolf is momenteel heel erg in en dat weten journalisten en daarom schrijven ze dergelijke artikels met liefst zo dramatisch mogelijke koppen. Het blijft daarom ook wel verstandig om zelf te blijven nadenken. Kan een wolf voor problemen zorgen? Jazeker. Hebben wolven al gedomesticeerde dieren gedood? Jazeker. Is ieder aangevallen of opgejaagd dier slachtoffer van een wolf? Nee.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 14:59

Kendra schreef:
Bij ons zijn een aantal jaren geleden 10 schapen doodgebeten door honden.
Als je dat zelf bewust buiten de pers houdt en je zegt tegen politie en dierenarts dat je er geen ruchtbaarheid aan wilt geven, weet (bijna) verder niemand dat. Zo hebben wij het ook gedaan.
Het is dus niet zo dat de optelsom van alles wat in de krant of op internet staat, een reëel beeld van de werkelijkheid geeft.

Vreselijk Kendra :+: , wat een trauma |(

En helemaal met jou en Gini eens over dat "reële beeld". Daarom ben ik ook een groot voorstander van een veel uitgebreider registratiebestand. Zonder NAW gegevens openbaar te maken kunnen prima gegevens verzameld worden, over de (meldingen van) aanvallen door honden. Het is voor de wolven als wel voor de bestuurders van grootste belang, om een reeël inzicht te krijgen in de problematiek rondom loslopende en/of zwervende honden.

Eigenlijk is het vreselijk jammer, dat een registratie over aanvallen op schapen, pas opgestart is met de komst van de wolf :(

Popstra
Berichten: 13797
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:28

Ik heb ook eens mee gemaakt op de stal waar ik als kind hielp dat 2 honden snachts de kudde schapen hadden aangevallen. Weet nog goed dat bij 1 schaap zijn hele bovenkaak incl neus was afgebeten. Vreselijk om te zien hoe dat beest moest lijden. Dat is bijna 40 jaar geleden. Ik vergeet dat nooit meer.

anjali
Berichten: 15151
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 15:41

Kuggur schreef:
Kendra schreef:
Het waren onze schapen en het was vreselijk. Wat helpt het als het in de krant komt?
Wij waren samen met onze dierenarts erg druk met het verzorgen van alle overlevers, gewond en/of in shock. Ik had geen enkele behoefte om er met wie dan ook over te praten.
Sterker nog, als ik er aan terug denk krijg ik het nog weer koud.
Natuurlijk hebben we wel samen met de politie de eigenaar van de honden (het waren 2) opgespoord en daar werk van gemaakt.

Hier in IJsland zou zo'n geval waarin de eigenaar en de betreffende honden gevonden worden onherroepelijk de dood betekenen voor de honden ( dit is een sterke motivatie voor honeneigenaren om beter op te passen)..
Ik weet dat dat in Nederland niet zo vanzelfsprekend is. Hoe is het afgelopen in dit geval?

In mijn jeugd (ik ben van 1953) was dat in Nederland ook zo. Als een hond eenmaal een schaap had gepakt dan blijft hij dat doen en moest hij weg.Dat waren de zog.schapendoders .Toen liepen in Nederland honden ook overal los trouwens.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:30

Ik verzorg nu thuis net een lam wat gegrepen is door een hond.
Hond met drie poten met de nodige issues, in NL overgenomen van een buitenlandse stichting, het gezin waar de hond zit zegt dat ze niet eens van te voren wisten dat de hond een poot miste.
Nou ja, wat daar van waar is, geen idee, ik hoop dat de eigenaar van de schapen het kan regelen met de eigenaar van de hond. Ik heb eerst eens de zorg voor het lam op me genomen.
Dus ja, dat loslopende honden in NL een probleem zijn mee eens.

Maar dat betekend niet dat de wolf geen probleem is, diegene die dat nog denkt is naief.
Hier de getallen van een deel van Noord Duitsland, over een periode van een maand.
Staat op de site Land oderWolf op FB

Afbeelding

Dit schrijft de herder, die bij de plek waar de paarden opgejaagd zijn zit, die stopt met het landschapsbeheer wat hij in opdracht uitvoerde op een dijk.
<<Hij wil het niet meer aanzien. Of nee, hij kán het niet meer aanzien. Aan het waterschap heeft Verhulst al meegedeeld dat hij vandaag nog al zijn schapen weghaalt. Het landschapsbeheer op de dijk moet voorlopig, of misschien voorgoed, maar met de maaier plaatsvinden. Verhulst gaat, zoals hij het zegt, geen dieren meer klaarzetten om ze ’s nachts te laten doodbijten. “De wolf kan in de omgeving gaan zoeken naar nieuwe dieren, maar niet meer bij boer Jos. Ik heb deze dijk veertig jaar beheerd, het is mooi geweest.”>>
bron, https://www.trouw.nl/binnenland/en-weer ... ook.com%2F
En nee, ik ben ook geen fan van dat sensatie blad, maar mensen moeten langzaam aan wel gaan beseffen als straks de dijken niet meer onderhouden worden met schapen, dat dat voor heel NL (wat immers afhankelijk is van zijn dijken) een ongewenste situatie is.
Herder Jos zal immers niet de enige zijn die de handdoek in de ring gooit (of al gedaan heeft, of nog gaat doen in de toekomst)

En dan gaat het niet om individueel belang, maar om een groter plaatje.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 17:38

He kijk! Er staat ook weer een paard op := .
Nummer 1275 18.05.2020 Heidekreis Schneverdingen Pferd gedood

Schneverdingen.. Dat is dat gebied onder Hamburg

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 12:03

Kuggur schreef:
Kendra schreef:
Het waren onze schapen en het was vreselijk. Wat helpt het als het in de krant komt?
Wij waren samen met onze dierenarts erg druk met het verzorgen van alle overlevers, gewond en/of in shock. Ik had geen enkele behoefte om er met wie dan ook over te praten.
Sterker nog, als ik er aan terug denk krijg ik het nog weer koud.
Natuurlijk hebben we wel samen met de politie de eigenaar van de honden (het waren 2) opgespoord en daar werk van gemaakt.

Hier in IJsland zou zo'n geval waarin de eigenaar en de betreffende honden gevonden worden onherroepelijk de dood betekenen voor de honden ( dit is een sterke motivatie voor honeneigenaren om beter op te passen)..
Ik weet dat dat in Nederland niet zo vanzelfsprekend is. Hoe is het afgelopen in dit geval?

Tegenwoordig is dat niet meer zo.
Mijn nichtje haar hond heeft dus ook schapenmoorden op haar geweten.Een beetje ongelukkige omstandig heden .Vlak naast losloopgebied was een begrazingsprojekt neer gezet met zo'n tijdelijk stroomnet van dat oranje hekwerk. Mijn nicht had het niet gezien ,hond springt over het hek heen en begint te jagen ,paar schapen in de aangrenzende sloot en 1 schaap is overleden aan de verwondingen.Normaal gezien een lieve hond. Een leonberger dus ook niet standaart schapenjager. Haar verzekering heeft alle schade betaald, de boer heeft tegenwoordig bordjes staan dat de schapen er zijn. En de hond mocht niet meer los.

Kendra

Berichten: 8749
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:45

Als honden eenmaal schapenbloed hebben 'geroken' schijnen ze voorgoed verpest te zijn.
Terecht dat ze nooit meer los mogen - en ook terecht dat ze bij herhaalde overtreding worden afgemaakt.
Onze ervaring is overigens wel dat er bovenmatig veel aandacht is voor de dader (de hond dus) en dat het oordeel vaak mild is: het ligt aan de baas, de hond kan er niks aan doen (volgt z'n instinct), beest moet nog een kans hebben, enz.

Daar ligt denk ik ook ergens het verschil met een wolf, zeker als het gaat om de oordeelsvorming. Een wolf is autonoom, onafhankelijk. Die doet dus wat ie doet en de enige invloed die je als mens kunt uitoefenen is wel/niet afschieten. Bij een hond zijn er veel meer tussenoplossingen. Of dat terecht is een andere vraag. Wat mij betreft mag er wel iets strenger worden opgetreden en ook wat meer rekening worden gehouden met de slachtoffers.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:32

Kendra schreef:
Als honden eenmaal schapenbloed hebben 'geroken' schijnen ze voorgoed verpest te zijn.
Terecht dat ze nooit meer los mogen - en ook terecht dat ze bij herhaalde overtreding worden afgemaakt.
Onze ervaring is overigens wel dat er bovenmatig veel aandacht is voor de dader (de hond dus) en dat het oordeel vaak mild is: het ligt aan de baas, de hond kan er niks aan doen (volgt z'n instinct), beest moet nog een kans hebben, enz.

Daar ligt denk ik ook ergens het verschil met een wolf, zeker als het gaat om de oordeelsvorming. Een wolf is autonoom, onafhankelijk. Die doet dus wat ie doet en de enige invloed die je als mens kunt uitoefenen is wel/niet afschieten. Bij een hond zijn er veel meer tussenoplossingen. Of dat terecht is een andere vraag. Wat mij betreft mag er wel iets strenger worden opgetreden en ook wat meer rekening worden gehouden met de slachtoffers.

Wij zijn echt gek met onze honden maar als ze achter de schapen aan gaan is het einde oefening.
Eerder werd zo'n hond wel bij een volwassen ooi met lammeren in het hok gezet. Dan kreeg de hond het zwaar te verduren en dan hoopten ze dat ze bang werden van schapen maar in de praktijk viel dat tegen.

Anomien

Berichten: 7404
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:56

Misty12 schreef:
Ergens in Overijssel lopen 2 husky's los. Die zijn een paar jaar geleden weggelopen en die zijn niet te vangen. Die kunnen prima voor zichzelf zorgen blijkt en die zullen best in de schemering in de ochtend of avond op jacht gaan. Die houden het vast niet bij een konijn of haas, ben ik bang.

Er zijn genoeg honden die weg lopen en dan een paar dagen weg zijn en uiteindelijk toch gevangen worden. En ook verhalen van honden die weglopen en weken/maanden buiten zwerven. Die zorgen zelf voor hun eten. Soms door vuilnisbakken te plunderen, maar ook door te jagen.


Nou ik woon ook in Overijssel. Niet eens ver van je af. Maar dat verhaal van de husky’s heeft niemand hier gehoord. Heb het aan meerdere verschillende mensen gevraagd.
Heb je daar info over?

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 07:34

Sassy schreef:
..............( voor de helderheid alleen waar ik op reageer )

En nee, ik ben ook geen fan van dat sensatie blad, maar mensen moeten langzaam aan wel gaan beseffen als straks de dijken niet meer onderhouden worden met schapen, dat dat voor heel NL (wat immers afhankelijk is van zijn dijken) een ongewenste situatie is.
Herder Jos zal immers niet de enige zijn die de handdoek in de ring gooit (of al gedaan heeft, of nog gaat doen in de toekomst)

En dan gaat het niet om individueel belang, maar om een groter plaatje.

Mooie post en ik reageer even op het statement "ongewenste situatie". Ik kan ik je goed volgen en ik deel jouw mening. Maar..... we leven samen in een land ( of werelddeel ) met mensen die een hele andere kijk op de natuur hebben. De effecten, zoals bijvoorbeeld die van de wolf, zijn dus niet ongewenst. Ze zijn gewenst en onderdeel van de toekomstvisie.

Verder vraag ik me af als dierhouder wat het uitmaakt wolf/hond? Als mijn dier dood of gewond is, of dat het vluchtgedrag schade veroorzaakt. Is het verlies niet anders. Naast de honden komen daar dus ook nog eens de wolven bij. Het argument ' ja maar honden.....' is wat mij betreft dus ook een sterk voorbeeld van whataboutery.

Er zitten hooguit verschillen in preventieve maatregelen en de wijze waarop je schade kan verhalen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:23

Leuk. Je schade verhalen.

Heb je een veulentje van je favoriete merrie. Wordt gedood door wolven.

Wat heb je dan aan die paar grijpstuivers? Hoe verhaal je dergelijke schade?

Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:46

Ik lees vooral mee maar ik zag net beveiligingsbeelden op de facebook pagina van Nowolves. Hierop is te zien hoe een wolf vanacht heeft huisgehouden in Brabant..

(link naar filmpje toegevoegd, kan als schokkend worden ervaren)

https://twitter.com/zlto/status/1264102 ... eUr8C5PVWs

Kendra

Berichten: 8749
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:44

link2thepast schreef:
...................Maar..... we leven samen in een land ( of werelddeel ) met mensen die een hele andere kijk op de natuur hebben. De effecten, zoals bijvoorbeeld die van de wolf, zijn dus niet ongewenst. Ze zijn gewenst en onderdeel van de toekomstvisie.

Verder vraag ik me af als dierhouder wat het uitmaakt wolf/hond? Als mijn dier dood of gewond is, of dat het vluchtgedrag schade veroorzaakt. Is het verlies niet anders. Naast de honden komen daar dus ook nog eens de wolven bij. Het argument ' ja maar honden.....' is wat mij betreft dus ook een sterk voorbeeld van whataboutery.
Er zitten hooguit verschillen in preventieve maatregelen en de wijze waarop je schade kan verhalen.


Dat wolven gewenst zijn ... ik vind de argumenten nog steeds niet erg steekhoudend en meer voortkomen uit een model dat mensen hebben van de werkelijkheid dan uit de werkelijkheid zelf. Als ik bij ons in Drenthe kijk dan zijn schapen de meest logische prooi voor wolven. Er is namelijk helemaal niet zoveel wild. Hooguit zijn er af en toe wat reeën te veel. Als ik dan voor het op peil houden van die populatie moet kiezen tussen gereguleerd afschot of wolven, dan kies ik toch voor het afschot.

Op zich maakt het niet uit of een wolf en een hond jouw dieren doodmaakt. Maar wat je zegt: nu komen de wolven er ook nog bij... Alleen denken vanuit preventieve maatregelen (#hoedan) en schade verhalen gaat uit van een mechanische benadering, terwijl het ook en vooral over emoties gaat. Over angst, omdat je van je dieren houdt en niet wilt dat ze doodgebeten worden. Omdat je in een land wilt wonen waar het veilig is in de wei.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:22

Tja ik vind dat vergelijk met honden ook niet helemaal opgaan. Ik had hier ook weleens een hond in de wei, wat schapenhekwerk en paardengaas aan de buitenkant en het was klaar, het is maar 80 cm hoog maar als ze erover heen willen komen ze stroomdraad tegen op 120. Voor een wolf red ik het er waarschijnlijk niet mee. Bovendien richt een wolf waarschijnlijk veel meer schade aan, toch wat andere kaken en tanden dan de gemiddelde hond. En er is vaak ook wel een eigenaar bij die in zou moeten grijpen voordat er 32 schapen gedood zijn. Honden lopen ook meestal snachts niet los.

Hondeneigenaren zouden overigens ook veel strenger aangepakt moeten worden als het misgaat. Ik heb gisteren nog een happende herder aan zijn nekvel van onze hond afgetrokken, eigenaar deed helemaal niets, riep niet eens. Ik denk dat zo'n type als zijn hond achter schapen aan gaat het ook volledig uit de hand laat lopen omdat hij dus en zijn hond niet onder controle heeft en niet ingrijpt. Zulke mensen zouden geen honden mogen houden en al helemaal geen grote honden.

Popstra
Berichten: 13797
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:34


Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 13:40

Kendra schreef:
Dat wolven gewenst zijn ... ik vind de argumenten nog steeds niet erg steekhoudend en meer voortkomen uit een model dat mensen hebben van de werkelijkheid dan uit de werkelijkheid zelf. Als ik bij ons in Drenthe kijk dan zijn schapen de meest logische prooi voor wolven. Er is namelijk helemaal niet zoveel wild.

Dit.
En als je een goed voorbeeld wil van de ellende die dat soort mensen met de beste bedoelingen kunnen aanrichten ; "Oostvaarders Plassen"

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 17:36

Tiffany schreef:
Ik lees vooral mee maar ik zag net beveiligingsbeelden op de facebook pagina van Nowolves. Hierop is te zien hoe een wolf vanacht heeft huisgehouden in Brabant..

(link naar filmpje toegevoegd, kan als schokkend worden ervaren)

https://twitter.com/zlto/status/1264102 ... eUr8C5PVWs

Volgens een aantal mensen is het gewoon een hond toch? ;)

speurneusc

Berichten: 5395
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 18:35

ik zie hier toch een wolf in, qua gedrag en felheid, maar het is moeilijk te zien, men kan het aan de vorm van de oren zien en die zie je niet van deze afstand. DNA test zal het uitwijzen, maar feit is dat de wolf in deze regio meerdere x heeft toegeslagen die meer kans dat het wolf is dan toevallig een hond.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:49

Toch geniet ik ervan hoe de hele sprookverhalen van de prowolven club nu al onderuit worden gehaald door zo'n wolf die vrolijk door het dorp banjert.

Het is wachten tot de eerst boeren het zat zijn en die dieren onder de grond gaan stoppen.
Zo zonde. Het zijn prachtige dieren, maar dit gaat nooit werken.
Houd dit nog een paar jaar vol en je krijgt betaald als je er eentje afschiet zo,n plaag kan het worden.

Ze leven hier in een soort mcdrive..een all you can eat buffet staat op elke straathoek in een weiland. En dan nog geloven mensen dat ze liever zichzelf moe maken door achter een wilde ree aan te gaan..koekoek. :+ dat is niet Darwin zijn theorie hoor.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Wolf jaagt 's nachts paarden op in Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:56

Het gaat in die omgeving nu ook om 58 schapen in 7 dagen. Zoals een van de boeren terecht zei, af en toe een schaap is te overzien, maar met deze aantallen heb je het niet over natuurlijk gedrag van jagen/doden voor voedsel. Plus dat de wolf door woonwijken moet lopen om bij de schapen te komen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:58

Volgens @welkomwolf is het een wolf dus dan zal het wel zo zijn. Dat beest is blijkbaar dus gewoon door een woonwijk gegaan om bij die schapen te komen. Je zou 'm maar tegenkomen tijdens het laatste rondje met je hond 's avonds.... Hij komt deze kant op :( dus ik heb hier vandaag extra stroomdraadje boven de houten poort gezet.
Ook hoe mensen reageren op twitter dat zo'n boer blijkbaar niet om zijn dieren geeft anders had hij wel betere afrastering. Die hebben duidelijk geen idee hoe snel die wolven oprukken -ik heb paar weken terug nog zo'n incidenten kaartje zitten bekijken en toen was alles nog ver weg- en dat je ook niet 123 je omheining helemaal hebt aangepast en wat dat kost. En ik zou ook niet verwachten dat een wolf achter jaarling hengsten aangaat. Als ik zag hoe mijn mini vorig jaar al een keer uithaalde naar een hond.