Niet elke manege mag vanaf deze week open

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14068
Geregistreerd: 20-04-16

Niet elke manege mag vanaf deze week open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-20 15:34

FNRS
Algemeen
Ingezonden door Aniek1985
Afbeelding
Foto door Amanda

Vorige week kondigde premier Rutte aan dat per 29 april, sportactiviteiten voor jeugd t/m 18 jaar weer opgestart mogen worden. Mits dit onder begeleiding en in de buitenlucht gebeurd. Afgelopen week is er door de FNRS, samen de KNHS, het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS), NOC*NSF en de Vereniging van Sport en Gemeente (VSG) hard gewerkt om deze eerste openstelling voor ondernemers en verenigingen mogelijk te maken.

Het Protocol verantwoord sporten kinderen t/m 12 jaar en jeugd 13 t/m 18 jaar is met input van al deze partijen opgesteld en eind van de week gepubliceerd. Dit protocol geeft richting voor gemeenten en uitvoerende partijen. FNRS en KNHS ontwikkelde direct samen een voorbeeld protocol waarmee FNRS-bedrijven en KNHS-verenigingen een eigen accommodatiespecifiek protocol kunnen opstellen. Hiermee kan met de gemeente besproken worden hoe de openstelling er per accommodatie uit zal zien.

Grote verschillen per gemeente
Veel ondernemers hebben de afgelopen dagen keihard gewerkt om zich op de openstelling van vandaag voor te bereiden. Helaas blijken er per gemeente grote verschillen te zijn in de aanpak van deze openstelling. Een aantal gemeentes hebben al toestemming gegeven al dan niet op basis van het ingestuurde protocol, een aantal ondernemers wachten nog op een reactie en een aantal ondernemers hebben vooralsnog een tijdelijke afwijzing gekregen.

Op dit moment wordt er een nieuwe noodverordening door de veiligheidsregio’s opgesteld naar aanleiding van de vorige week aangekondigde maatregelen. Op basis van deze noodverordening moeten gemeentes de protocollen beoordelen. Sommige gemeenten zullen hier snel op kunnen acteren, andere zullen wat meer tijd nodig hebben.

Klik hier om het volledige artikel te lezen.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Niet elke manege mag vanaf deze week open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:46

Hoorde al in elk geval één manege waar er ook weer 18+ ruiters mogen komen lessen... tja :')

nova_lea

Berichten: 33
Geregistreerd: 01-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:47

Bij ons mag de jeugd inderdaad weer lessen. Kan niet wachten tot ik ook eindelijk weer mag :(

YvonneV
Berichten: 8784
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 15:55

Walkure schreef:
Hoorde al in elk geval één manege waar er ook weer 18+ ruiters mogen komen lessen... tja :')



Ik weet een manege waar al die tijd al 2x 2 personen per dag lessen.

Een manege een gemeente verderop (hemelsbreed misschien een kilometer) mag nog niet open.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:00

YvonneV schreef:
Walkure schreef:
Hoorde al in elk geval één manege waar er ook weer 18+ ruiters mogen komen lessen... tja :')



Ik weet een manege waar al die tijd al 2x 2 personen per dag lessen.

Een manege een gemeente verderop (hemelsbreed misschien een kilometer) mag nog niet open.

Hoe kan dat? Ik dacht dat alle paardensportbedrijven de maatregelen zo serieus nemen, als ik de verantwoordelijke toon in hun reclame moet geloven.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:07

@ Astorga, Ik denk dat ze de lessen onder het mom van beweging aan het paard geven met de noodzakelijke begeleiding.

Mer1980

Berichten: 18844
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Niet elke manege mag vanaf deze week open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:18

Kan ook prima met in achtneming van de 1,5 meer, zie geen problemen in lessen met kleine groepjes volwassenen. Virus overleeft niet lang in de open lucht. Goed handen wassen en niet in je neus peuteren of je vingers aflikken ;) kan prima dus.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Niet elke manege mag vanaf deze week open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:22

Mijn dochter haar lessen gingen ook door maar dan 1x per 2 weken privé les.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:37

Punt is dat lessen sowieso niet MOCHTEN toch? Prive of niet. Begeleiding ook niet. Zo is mijnv verteld bij de paarden die ik rijd dat ze NIKS rijtechnisch mogen zeggen, hoe onschuldig ook, omdat dat gezien kon worden als lesgeven en dat mocht niet. Nu nog niet voor mij maar zo ver ik weet mogen lessen pas sinds afgelopen woensdag weer voor kids tm 18. Daarvoor 0.

Dat het wel te doen is afstand nemen ben ik het wel mee eens, maar wat niet mag mag niet in mijn ogen. Pas sinds woensdag tm 18 wel dus.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:45

Hier in de buurt zijn ze voor zover ik na kan gaan allemaal weer open voor de jeugd! Ik zag zelfs al een glimp van de eerste ruiters (toen voelde ik wel even een steek van gemis... ik mis het zo.)
Ik hoop dat de andere maneges die kans ook snel krijgen.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:45

De KNHS/FNRS hebben hun achterban verteld dat er niets mocht. Echter was er binnen de regels van het RIVM en in overleg met gemeenten de afgelopen tijd sowieso al meer mogelijk dan wat zij hun leden adviseerden.
In het statement dat de FNRS heeft gepubliceerd over het nu weer opstarten hebben ze wel aangegeven dat er individuele afspraken met gemeenten mogelijk zijn binnen de regels en dat je dus niet naar 'de buurman' moet kijken, maar zelf een plan moet hebben en dat toetsen.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Niet elke manege mag vanaf deze week open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:46

Dat verklaart het dan.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:56

Mer1980 schreef:
Kan ook prima met in achtneming van de 1,5 meer, zie geen problemen in lessen met kleine groepjes volwassenen. Virus overleeft niet lang in de open lucht. Goed handen wassen en niet in je neus peuteren of je vingers aflikken ;) kan prima dus.


Van wat ik heb gehoord gaat het om een les zoals voorheen met +10 ruiters :)

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Niet elke manege mag vanaf deze week open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:59

Walkure, les mag niet, zoals ik begrepen heb, maar het is afhankelijk van het formaat bak hoeveel ruiters er tegelijk mogen rijden. Net als in de supermarkt zeg maar.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:36

friendly schreef:
Punt is dat lessen sowieso niet MOCHTEN toch? Prive of niet. Begeleiding ook niet. Zo is mijnv verteld bij de paarden die ik rijd dat ze NIKS rijtechnisch mogen zeggen, hoe onschuldig ook, omdat dat gezien kon worden als lesgeven en dat mocht niet. Nu nog niet voor mij maar zo ver ik weet mogen lessen pas sinds afgelopen woensdag weer voor kids tm 18. Daarvoor 0.

Dat het wel te doen is afstand nemen ben ik het wel mee eens, maar wat niet mag mag niet in mijn ogen. Pas sinds woensdag tm 18 wel dus.

Privélessen hebben altijd gemogen:

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... staan.html

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:37

Op m'n werk hebben we de handhaving op het terrein uitgenodigd en is er in overleg met deze mensen en plan gemaakt. Dit gaat dan niet alleen over wat er wel/niet mag qua lessen maar ook nadenken over looproutes, wie mag wel/niet aanwezig zijn, hoeveel mensen mogen in iedere ruimte zijn etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34649
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:48

Dochter is gisteren ook weer geweest. Heerlijk dat dit weer kan.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:13

Dreamybol schreef:
Walkure, les mag niet, zoals ik begrepen heb, maar het is afhankelijk van het formaat bak hoeveel ruiters er tegelijk mogen rijden. Net als in de supermarkt zeg maar.


Ja ik snap het! :j Maar ik ken dus wel een manege waar ze zich hier weinig van aan trekken.. Jammer

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Niet elke manege mag vanaf deze week open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:19

En alleen in de buitenlucht, toch?

Eigenlijk snap ik niet waarom privéles nog wel mocht of was dat op particulier terrein? Een manege of pensionstal valt toch ook onder sportclub?

Henniie

Berichten: 524
Geregistreerd: 10-08-08

Re: Niet elke manege mag vanaf deze week open

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:27

Hier is de manege ook open ik moet wachten val boven 18+. Ze hebben bij ons duidelijke looproutes gemaakt ook dat je veel al stukjes buiten om terug na binnen moet ect handschoenen is verplicht net zadelen en rijden. De jeugd op paarden zadelt zelf op zadels liggen bij stal en verder mag je maar 20min voor je les aanwezig zijn en zo zijn er nog wel meer regels.
Lessen worden in bos of buitenbakken gegeven ook met als het regent.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:40

Astorga schreef:
En alleen in de buitenlucht, toch?

Eigenlijk snap ik niet waarom privéles nog wel mocht of was dat op particulier terrein? Een manege of pensionstal valt toch ook onder sportclub?

Gewoon bij de manege.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:17

Dreamybol schreef:
De KNHS/FNRS hebben hun achterban verteld dat er niets mocht. Echter was er binnen de regels van het RIVM en in overleg met gemeenten de afgelopen tijd sowieso al meer mogelijk dan wat zij hun leden adviseerden.
In het statement dat de FNRS heeft gepubliceerd over het nu weer opstarten hebben ze wel aangegeven dat er individuele afspraken met gemeenten mogelijk zijn binnen de regels en dat je dus niet naar 'de buurman' moet kijken, maar zelf een plan moet hebben en dat toetsen.


Dit. Zo heb ik 2 weken na de sluiting wel priveles gegeven aan 1 meisje en haar pony. In overleg met verenging waar we reden. Moeders bleef buiten. Mochten geen andere combinaties in de baan. (meerdere banen) Jonge pony, jonge meid. En het werd gewoon link om die zonder les te laten door rijden. Daarom in overleg weer opgepakt. Alles ontsmetten voor en na de les.

De manege waar ik werk is gewoon dicht geweest. Alleen lease, eigenaren en personeelsleden mochten het terrein op. Geen kinderen, geen ouders enz enz. Deze is nu weer open. Maar enkel voor de jeugd. Ben je 18 of ouder? Helaas pindakaas.

En ook ik heb verhalen gehoord van "maneges" die door gingen met hun lessen. Totaal onverantwoordelijk. Ik snap echt niet dat je daar als klant naar toe gaat als je eigen manege dicht is wegens alle maatregelen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 00:09

Ik vind het eerder raar als ze het verbieden. Je kunt als instructeur toch prima 1,5 meter afstand houden? En in de bak heb je als je netjes achter elkaar rijd met paardlengte afstand en niet te krap passeert ook altijd wel 1,5 meter afstand van persoon tot persoon.

Een binnenbak is erg groot. En daar rijd je nooit met veel mensen in. Stuk minder risico dan in een winkel of supermarkt.

En buiten is helemaal geen probleem. Wellicht is het soms in decstslgangen of zadelkamer te krap.

Nee, sommige regels waren wat vergezocht in mijn ogen. Waarbij ik niet beweer dat het allemaal onzin is uiteraard.

Astorga schreef:
En alleen in de buitenlucht, toch?

Eigenlijk snap ik niet waarom privéles nog wel mocht of was dat op particulier terrein? Een manege of pensionstal valt toch ook onder sportclub?

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 00:59

joyce B schreef:
Ik vind het eerder raar als ze het verbieden. Je kunt als instructeur toch prima 1,5 meter afstand houden? En in de bak heb je als je netjes achter elkaar rijd met paardlengte afstand en niet te krap passeert ook altijd wel 1,5 meter afstand van persoon tot persoon.

Een binnenbak is erg groot. En daar rijd je nooit met veel mensen in. Stuk minder risico dan in een winkel of supermarkt.

Ik ben het helemaal met je eens. Voordat deze quarantaine werd ingesteld, zat ik in de privéles, dan blijf je keurig bij elkaar uit de buurt. Als ik de baas van het land was... Maar zo wordt beleid niet gemaakt. De politiek is niet geneigd om de ene sport wel toe te laten en de andere te (blijven) verbieden. Dat leidt tot een woud aan regels en een berg aan gezeik: waarom mag mijn sport etc. Dus zeggen ze liever: tot dan-en-dan helemaal niet sporten.

Enfin, ik ben blij voor alle kinderen die nu weer mogen gaan rijden. En ik hou goede hoop dat wij binnenkort ook weer mogen, nu de praktijk heeft geleerd dat veruit de meeste mensen wel afstand houden en er steeds meer weer onder voorwaarden mag. Al moet ik wel zeggen dat het sluiten van de manege een goed effect heeft gehad op mijn recente studieresultaten...

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Niet elke manege mag vanaf deze week open

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 07:18

De man mocht gister weer lesgeven, iedereen deed goed z'n best de regels te volgen en de blije koppies van de kinderen waren goud waard! Hopelijk kan het gauw overal en voor iedereen weer.