Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:50

Billy schreef:
Gini schreef:
Auw auw, wat moet dat enorm pijnlijk geweest zijn voor het paard.
Gevoelsmatig word ik verdrietig van de laatste zin.

Waarom? Dit soort paarden vindt het spelletje geweldig, die worden juist van stilstaan niet beter. Reken maar dat de ruiter zuinig met zijn paard is, die doet niks ondoordacht..


Ja, ik weet niet. Paard heeft net een ijzeren haak in zijn oog gehad, heeft verschrikkelijke pijn gehad, heeft de helft van zijn zicht verloren en brengt de rest van zijn leven met een handicap door en wat zegt de ruiter "Oh, maar hij zal snel weer in competitie gestart worden, hoor."
Gevoelsmatig doet dat gewoon iets met me.

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:52

SillyB schreef:
brr wel zuur een eventingpaard heeft dat éne oog best hard nodig kan ik me indenken. Wel fijn dat het type koord vermeld wordt, ik ken deze niet alleen die dikke rubberen. 'veren' deze dan nog harder dan die?
Aan de andere kant zit een ongeluk inderdaad een een kleine hoek. Ook met een touw breekt de haak en gaat hij vliegen


Deze koorden veren inderdaad best wel hard.
Toch heeft mijn coach een zelfde ongeluk gehad met een gewoon halstertouw, dus het is voornamelijk heel erg pech hebben.

Gelukkig doet haar 1-oog het nog steeds erg goed in de eventing ring :))
https://eventingnation.com/holly-jacks-smither-pilots-one-eyed-horse-to-foshay-cci-win/

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:55

Er zit een fundamenteel verschil is tussen een sterk elastisch koord als een bungeekoord en een gewoon stug haltertouw; na het breekmoment bij een gewoon koord is de acceleratie slechts een moment, in tegenstelling tot een elastisch koord waar véél meer energie in zit opgeslagen, waardoor het projectiel, de gebroken haak langer en sterker accelereert en een veel hogere snelheid bereikt.

Niet toeval dat dit ernstige ongeluk het gevolg is van aanbinden aan een dergelijk koord.

Alle touwen kúnnen gevaar opleveren, maar de elasticiteit in deze koorden verhogen het risico significant, én onnodig.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:01

Jaar of 15 geleden had ik ook een speciaal touw van elastiek.
Dacht ook dat is vriendelijk.
tot ook iemand mij wees op dat dit het resultaat kan zijn.
Elastiek schiet echt weg als het knapt, touw niet.
Ik heb sindsdien weer gewoon touw. Gelukkig niets gebeurt.

Zoiets had ik
https://www.divoza.com/nl/harry-s-horse ... -elastisch
Alleen dan langer.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:10

Wat moet dat vreselijk veel pijn gedaan hebben, echt ontzettend sneu. Ik gebruik zelf een klim-acht om mijn paard aan 'vast' te zetten, losschieten kan dus gewoon echt niet gelukkig.

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:46

Wat een naar ongeluk ..Helaas ook zo’n ervaring gehad.
Ons paard is gaan hangen toen ze net vast stond. Het koord is geknapt, de sluiting tegen het hoofd van onze dochter gevlogen en paard lag onderuit.
Beiden op wat bulten na niet gewond.
Nooit meer die koorden.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 17:24

Heftig ongeluk! Sneu voor het paard. En grote schrik eigenaar!

En ik heb ook paard wat niet gemakkelijk aangeknoopt blijft staan. Gewone knopen heeft hij zo los. En niet los dan onderdruk los trekken van iets. Ooit in paniek 2x gehad en er breekt altijd iets van een klip of halster of zelfs alles uit de muur. Hij was vooral zo als hij druk achter oren krijgt en heeft daar ook schade van hangen in de nek en achter oren opgelopen bij de 2de keer hangen. Daarom voor mij nooit meer definitief vastknopen. Met de kracht die paarden leveren gaat er altijd iets kapot als paard in paniek is.

Ik heb een safety clip gekocht. Zoals je ook gebruikt bij het afdalen van klimmen. Touw geeft mee een stuk of komt helemaal los omdat ik vaak geen eindknoop leg. De druk op het touw wat het terug geeft is te regelen met een schroefje. Dit geeft gedoseerd wat druk op het touw. Paard is niet direct los en omdat het toch wat meegeeft minder in paniek bij hangen. Lengte touw kan je bepalen. En oke mijn paard weet de lengte touw inmiddels en wanneer hij dan los is. Maar is dan gewoon los en blijft dan omdat er geen paniek was staan naast het touw los. Zonder te hangen. Dit werkt voor mijn paard al heel lang en zo goed dat ik het nu bij alle paarden thuis en in de trailer gebruik. Niet meer normaal vast zetten voor mij. Het kan altijd mis gaan.

https://www.youtube.com/watch?v=i_-EbT9u1rQ

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Paard verliest oog na ongeval met bungeekoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 17:47

Verschrikkelijk ongeluk :n

Mijn jonge merrie heb ik hiermee getraind vast te staan:
Afbeelding

Heel fijn, paard kan namelijk helemaal niet hangen, omdat het halstertouw gewoon door de ring glijdt. Maar het kost wel moeite, waardoor je als je traint op stilstaan zodra er druk op het halster komt het paard uiteindelijk blijft staan. En het geeft je (mocht het paard schrikken) een halstertouwlengte om te reageren. Als je een leadrope (die is langer) gebruikt dus heb je nog meer tijd.

Zou een paard nooit aan een elastiek en strotouw vastzetten...

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 22:17

Als eigenaresse van een paard wat 3 jaar geleden ook zijn oog plotseling kwijtraakte door een ongeval, schrik ik gelukkig hier al minder van.

Mijn paard doet ook alles wat ik van hem vraag en soms vraagt een situatie om net een andere aanpak als voorheen. Maar voor de rest merk je zo goed als niks ervan.

Karakter van het paard speelt hier natuurlijk wel in mee!

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 09:11

Wat een naar ongeluk. Gelukkig knapt hij weer op.

Jaren geleden had ik zo'n elastisch lijn vast. Mijn zusje pakte de gesp en we trokken voor de gein. Toen ze losliet kwam de zware gesp op mijn sleutelbeen en die brak toen.

Ik pas heel erg op met druk op de lijnen.