Niet elke manege mag vanaf deze week open

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manuelhu

Berichten: 40
Geregistreerd: 14-08-19

Re: Niet elke manege mag vanaf deze week open

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 07:53

Vanaf 4 mei is er opnieuw meer sportbeoefening mogelijk, onder enkele duidelijke voorwaarden. De nationale Veiligheidsraad laat op advies van de GEES meer buitensport toe, met inachtneming van de nodige voorzorgsmaatregelen in verband met afstand en hygiëne en met telkens maximaal 2 dezelfde sportievelingen die niet onder jouw dak wonen. De sportsector is tevreden met de stapsgewijze heropstart en zal al het mogelijke doen om Vlamingen de kans te geven om op een veilige en gezonde manier te sporten en te bewegen.



Concreet mag je nu buiten sporten en bewegen met twee andere, steeds dezelfde personen met wie je niet onder hetzelfde dak woont. Uiteraard neem je de social distancing in acht evenals de nodige handhygiëne vóór en na het sporten. Ook het sportmateriaal moet vóór en na het sporten proper gemaakt worden.



Deze versoepeling geeft de sportende Vlaming een nieuw perspectief. Niet alleen atletiek, zeilen, golf of tennis worden weer mogelijk, maar ook oefenen op balgevoel, techniek en shots in balsporten kan, net zoals in andere sporten. Competitie blijft evenwel verboden.



Voorlopig blijven de kleedkamers, douches en kantines aan de sportaccommodaties gesloten. Toiletten zullen open mogen gaan, bij voorkeur zelfs, omdat je je handen het best ter plekke wast aan de wastafels. Als ze opengaan, is het uiteraard noodzakelijk dat de uitbaters ervan de hygiëne kunnen garanderen. Verhuur of verkoop van sportmateriaal wordt niet toegestaan.



Intussen wordt verder gewerkt aan een advies voor de Veiligheidsraad bij een mogelijke versoepeling vanaf 18 mei. Deze versoepeling is afhankelijk van de evolutie van het virus, het gedrag van elkeen van ons en de beslissingen van de federale veiligheidsraad.

Dit is de situatie in Vlaanderen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 08:33

Walkure schreef:
Hoorde al in elk geval één manege waar er ook weer 18+ ruiters mogen komen lessen... tja :')


Groeps of prive of 2 uit zelfde gezin?
Want 18 plussers mochten natuurlijk altijd al lessen maar dan wel prive of 2 uit zelfde gezin.

moonfish13
Berichten: 18237
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:06

Hier is ook weer groepsles, maar nooit meer dan zes per les, en ook gewoon binnen.
Zadels hangen bij de stallen en 15 minuten vooraf mogen ze komen, opzadelen, en dan pony mee naar buiten om daar in te stappen.
Één begeleider mee, welke tijdens de les in de auto moet wachten en in de buurt moet zijn voor het geval het kind hulp nodig heeft.
Als begeleider help je je kind ook zadelen en opstijgen, zo min mogelijk contact dus als mogelijk.
Een kwartier voor na de les afzadelen, daarna moeten klanten ook weer vertrekken.
Maar hier geven ze niet heel veel lessen, het is gewoon prima te doen.
En ik kan het rooster inzien, gister was er tot een bepaalde tijd les en dan kom ik gewoon daarna indien mogelijk.
Ik probeer de drukke momenten te mijden elk geval, maar hier gaat het prima.
Er hangen ook zeepdispensers en de kantine mag je niet in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34719
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:35

Bijzonder, binnen les. Ik had begrepen dat alleen buiten sporten mocht. Bij dochter op de manege mogen ze alleen in de buitenbak rijden. Ook al stortregent het.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Niet elke manege mag vanaf deze week open

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:43

Klopt, dat hebben wij ook te horen gekregen. Ik ben deze week al meerdere keren nat geworden daardoor. Maarja misschien andere regels binnen moonfish haar gemeente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:51

SusanH schreef:
Bijzonder, binnen les. Ik had begrepen dat alleen buiten sporten mocht. Bij dochter op de manege mogen ze alleen in de buitenbak rijden. Ook al stortregent het.

Dat staat inderdaad letterlijk op de site van de overheid, dat sporten in de buitenlucht voor kinderen is toegestaan. Dus niet binnen.
Ik zag nog een turnvereniging op het nieuws die vanuit de sportzaal kussens enzo naar buiten hadden verplaatst, zodat ze toch wat konden doen.

musiqolog
Berichten: 3355
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 17:55

Voor zover ik kan zien gaat mijn manege gewoon weer open, en achttienminners kunnen er zowel voor privé- als voor groepslessen terecht. Dat betekent normaal gesproken dat ook de binnenbak gebruikt wordt. Belangrijker: je mag het terrein niet op als je er niets te zoeken hebt. Dus even die grote Fries poetsen als je zelf niet moet, of als ouder naar je kind kijken, is er voorlopig niet bij.

Ik weet ook niet of zo'n halfopen bak nou helemaal als "binnen" moet worden beschouwd. Nou ja, dat zoekt de eigenaar maar met de overheid uit.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Niet elke manege mag vanaf deze week open

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 18:23

Het moet inderdaad buiten... Er zit een kleinschalige manege hier om de hoek, die hebben alleen een binnenbak waarvan de korte zijde open is. Op papier is deze beschreven als een binnenbak. Dus mogen ze er geen lessen in geven. Gelukkig zijn ze van harte welkom in onze buitenbak en daar hebben ze al 3x gebruik van gemaakt.

moonfish13
Berichten: 18237
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 00:33

chamion schreef:
Klopt, dat hebben wij ook te horen gekregen. Ik ben deze week al meerdere keren nat geworden daardoor. Maarja misschien andere regels binnen moonfish haar gemeente.

Gemeente begreep de reden.
Plus er is veel frisse lucht door grote deuren.
Ze zijn hier sowieso ook in de stallen pro frisse lucht, ventilatie hier zit wel goed.
Het zal inderdaad per gemeente ook verschillen, om gek van te worden.

pjotrg

Berichten: 1159
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:41

Ik zie het al voor me. Les in de buitenbak en alle ouders in hun auto rondom de buitenbak geparkeerd ;-)
Ik ken iemand die in een deuk zou liggen als hij het zag....

Oh ja en in Wassenaar en het Gooi hebben natuurlijk alle ouders het dak van hun cabrio open *\o/*

Ik wacht met smart op het moment dat we hier in Frankrijk ook weer gewoon buiten mogen rijden op ons eigen paard.

Lughnassadh

Berichten: 1813
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:53

pjotrg schreef:
Ik zie het al voor me. Les in de buitenbak en alle ouders in hun auto rondom de buitenbak geparkeerd ;-)
Ik ken iemand die in een deuk zou liggen als hij het zag....

Bij ons op stal ziet het er dus zo uit. En dat is inderdaad best grappig. En gelukkig is er hier een buitenbak want in de binnenbakken mag van deze gemeente niet gereden worden. Wij als pensionners, voor wie de buitenbak hoofdzakelijk is, is gevraagd of wij dus binnen willen rijden.

friendly
Berichten: 8400
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:29

moonfish13 schreef:
chamion schreef:
Klopt, dat hebben wij ook te horen gekregen. Ik ben deze week al meerdere keren nat geworden daardoor. Maarja misschien andere regels binnen moonfish haar gemeente.

Gemeente begreep de reden.
Plus er is veel frisse lucht door grote deuren.
Ze zijn hier sowieso ook in de stallen pro frisse lucht, ventilatie hier zit wel goed.
Het zal inderdaad per gemeente ook verschillen, om gek van te worden.

Dit vind ik raar. Ze zeggen “buiten sporten mag”, dan is dat ook buiten. En niet “door grote deuren ook binnen”. Nee. Binnen mag niet. Belachelijk dat dat gebeurt en geaccepteerd wordt. Is naar mijn mening gewoon schijt hebben aan de regels. Ook al vind ik dat best moet kunnen, als t niet mag, mag het gewoon niet nu helaas.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:11

friendly schreef:
moonfish13 schreef:
Gemeente begreep de reden.
Plus er is veel frisse lucht door grote deuren.
Ze zijn hier sowieso ook in de stallen pro frisse lucht, ventilatie hier zit wel goed.
Het zal inderdaad per gemeente ook verschillen, om gek van te worden.

Dit vind ik raar. Ze zeggen “buiten sporten mag”, dan is dat ook buiten. En niet “door grote deuren ook binnen”. Nee. Binnen mag niet. Belachelijk dat dat gebeurt en geaccepteerd wordt. Is naar mijn mening gewoon schijt hebben aan de regels. Ook al vind ik dat best moet kunnen, als t niet mag, mag het gewoon niet nu helaas.

Dat sportclubs weer open mogen voor mensen onder de 18 en er alleen buiten gesport mag worden is een landelijke regel, toch? Snap niet zo goed wat dan daarin verschil per gemeente kan verklaren. En ook niet dat ouders meewerken als er toch binnen wordt gesport.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:38

Zwembad is ook binnen open.

De veiligheidsregio's en noodverordeningen kunnen soms verschillen per gemeente. Dat was ook zo met de campings. Ene gemeente mocht er niets, andere wel met eigen sanitair.