Naderende natuurbrand bij Rijstal Venhof in Herkenbosch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Naderende natuurbrand bij Rijstal Venhof in Herkenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 18:46

De Hoefslag
Brand
Ingezonden door meerdere bokkers

Afbeelding
Foto: Marjo

Maandagmiddag brak een grote brand uit in het natuurgebied De Meinweg in Limburg. Tegen 18.00 uur dacht de brandweer het vuur onder controle te hebben, maar om 19.30 uur laaide het opnieuw op en trok het richting Rijstal Venhof in Herkenbosch.

Eigenaar Martin Simons besloot uit voorzorg eerst de helft van zijn paarden te evacueren. Later in de nacht zijn ze allemaal elders onder gebracht.

Klik hier om het volledige artikel te lezen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:01

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:31

Inderdaad nog druk bezig. Mijn vader is er nu als brandweer en rond 12 uur worden ze afgelost. Dus het is nog zeker lang niet onder controle... Korpsen van de hele regio en zelfs Gelderland worden opgeroepen...

Ladybird
Moderator Algemeen

Re: Naderende natuurbrand bij Rijstal Venhof in Herkenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 19:44

Bizar hoor! wel goed dat de stalhouder maatregelen getroffen heeft! Nu weet je zeker al dat alle beesten veilig zijn

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:03

Gelderland ook zelfs, het is ook echt een heftige brand. Ook de Duitse Feuerwehr helpt mee.
Veel eenheden en vanuit beide landen een blusheli. Het is hard nodig

Afbeelding

Afbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:17

Het is vreselijk. Zo'n mooi gebied. Ik hoop maar dat de wind gaat liggen en dat ze het volledig uit krijgen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:18

KittyDylan schreef:
Inderdaad nog druk bezig. Mijn vader is er nu als brandweer en rond 12 uur worden ze afgelost. Dus het is nog zeker lang niet onder controle... Korpsen van de hele regio en zelfs Gelderland worden opgeroepen...

Ik zei gisteravond al: hoop dat ze erboven op blijven zitten. De wind is als benzine, als het een beetje smeult laait het zo weer op.

tinkerbellz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:22

De paarden en stal zijn weer veilig gelukkig!

Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:24

Ik geloof dat die 2 keer verplaatst zijn geweest. Althans dat werd op de radio gezegd. Dat toen ze net terug stonden ze weer weg moesten...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:25

tinkerbellz schreef:
De paarden en stal zijn weer veilig gelukkig!

[ [url=m/p4inFv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat was vanochtend. Daarna is het vuur weer aangewakkerd. Hopelijk kunnen ze de manege redden, ik heb er vroeger les gehad en met mijn paard een paar keer geweest ook.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:28

Mijn vader dacht dat het vuur de stal al voorbij zou zijn met deze snelheid. Ik vroeg het hem toen hij even thuis was rond 5 uur. Maar hij was er toen ook nog niet natuurlijk.

Het brand natuurlijk als een gek nu alles zo droog is...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:37

Ik kan de rookwolken zien vanuit de achtertuin, voor ons huis ligt een brandslang om wagens mee te vullen een km verderop. Ook de blushelikopters zijn vaak hier over het huis gevlogen. Momenteel qua rook weinig te zien. Gisteravond in het donker zag het akelig uit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:46

Paarden zijn idd gister geëvacueerd en vandaag terug naar stal, later hebben ze ze toch weer moeten evacueren. Ik weet niet hoe het nu is maar ik denk dat het nog wel wat gaat duren. Wind is gelukkig wat gaan liggen. Maar morgen overdag zou weer meer wind komen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:50

jesito schreef:
Het is vreselijk. Zo'n mooi gebied. Ik hoop maar dat de wind gaat liggen en dat ze het volledig uit krijgen.

Niet verkeerd opvatten, want ik snap je reactie, maar brand kan in de natuur juist een heel belangrijk onderdeel zijn van lange-termijn natuurontwikkeling. In bepaalde regio's waar branden veel voorkomen zie je bijvoorbeeld ook dat bomen zich er zo op aangepast hebben dat zij zonder brand niet kunnen uitzaaien. De as zorgt voor een enorme aanwas van nieuwe voedingsstoffen, en er ontstaat nieuwe ruimte voor zaden die al jaren wachten om een kans te krijgen.

(Vond ik zelf ook heel interessant om te weten, maar ben een beetje een natuur-freak, excuses)

Dat neemt niet weg dat een brand van dit formaat enorm verwoestend is, en ook een heel groot gevaar met zich meebrengt, vooral voor omliggende woningen en zelfs wijken. Ik wil de mensen die in het gebied wonen veel sterkte toewensen, want dit is best eng om van dichtbij mee te maken en die angst is zeker gegrond. En dankbaarheid voor alle hulpdiensten en vrijwilligers die zich nu zo volop inzetten. Grote natuurbranden vragen erg veel van hen. Dikke duim voor de enorme inzet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 20:59

As is idd goed voor de natuur en goede voedingsbodem. Maar het duurt wel even voordat alles zich hersteld heeft. En ook voor de dieren is het vreselijk. Veel zullen het niet overleven en sommige zullen uit het gebied verdwijnen. Dat vind ik toch wel heel tragisch.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:36

Mijn vader zegt dat de stal nog staat. Fijn voor de eigenaren en natuurlijk de paarden die straks weer fijn terug kunnen.
Afbeelding
Een fotootje van het bos. Weet niet waar het precies is.

Inderdaad een goede voedingsbodem voor het bos, maar hoop dat veel wild toch kan vluchten naar veiligere plekken.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:30

KittyDylan schreef:
Mijn vader zegt dat de stal nog staat. Fijn voor de eigenaren en natuurlijk de paarden die straks weer fijn terug kunnen.
[ [url=m/hsWoQE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Een fotootje van het bos. Weet niet waar het precies is.

Inderdaad een goede voedingsbodem voor het bos, maar hoop dat veel wild toch kan vluchten naar veiligere plekken.

Wat fijn dat de stal er nog staat!

Ja, wilde dieren kunnen vaak goed vluchten. Je zult zien dat velen ook in holen kruipen. Het is best bizar om te bedenken, maar bij natuurbranden is er per plek eigenlijk maar heel kort sprake van veel hitte, daardoor overleven zaden het ook zo goed en kunnen dieren veel plekken vinden om te schuilen, zoals in holen. De hitte dringt namelijk niet ver door in de grond. In 1 van zijn eerste documentaires laat David Attenborough een voorbeeld zien van een bos dat vuur nodig heeft om te blijven bestaan. De serie heet "The Living Planet" uit 1984 en dit bos komt langs in de derde aflevering getiteld "The Northern Forests". Sowieso is de hele serie een aanrader, maar in deze aflevering laat hij zien dat, ondanks de destructiviteit van vuur, het dus ook juist noodzaak kan zijn voor het voortbestaan van een ecosysteem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:40

Helaas is de brand vanmiddag weer overnieuw actief geworden. Las op facebook dat de paarden vanochtend terug naar stal zijn gehaald maar vanmiddag weer geëvacueerd zijn geworden.

Ik kan de brandlucht tot bij mij binnen in huis ruiken. Vanaf het balkon bij mij thuis zie ik in de verte de brand. Echt bizar zon stuk mooi gebied.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:48

Heftig!
Ik heb daar jarenlang gereden in dat gebied en een aantal paarden in pension gehad bij venhof voorheen.
Hoop dat het snel onder controle is.
Prachtig natuurgebied

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:08

Heel zorgcentrum, woongroep gehandicapten zijn geëvacueerd. Waarschijnlijk groot deel van het dorp Herkenbosch ook. Mijn man werkt in het hotel, van 3 gasten naar hotel vol. Dat was weer even stressen. Natuurlijk niet veel eten in huis dus bij verschillende eigen locaties de vriezers en koeling en leeg gehaald.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:13

Is dit dezelfde brand die begonnen is rondom de deurnese peel? Wat een gebied...

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:19

Nee dat is een andere brand. Hoe het daar mee staat weet ik niet. Wel toevallig 2 grote natuurbranden in Nederland op dezelfde dag(en).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:30

3, tussen Tilburg en Moergestel ook 1.

De Peel is ook weer opgelaaid begreep ik vanavond.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:40

secricible schreef:
Is dit dezelfde brand die begonnen is rondom de deurnese peel? Wat een gebied...

Woningen in mijn straat zijn ontruimd. Wij nog niet maar kan vannacht alsnog. Paarden van de manege aan de overkant werden net geëvacueerd. 250 hectare staat in brand, op nog geen 1.5 km van m'n huis.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:42

fjordjes schreef:
secricible schreef:

Woningen in mijn straat zijn ontruimd. Wij nog niet maar kan vannacht alsnog. Paarden van de manege aan de overkant werden net geëvacueerd. 250 hectare staat in brand, op nog geen 1.5 km van m'n huis.

Jeetje, heel veel sterkte daar, hoop dat iedereen en alles veilig en behouden kan blijven.