Belgische ruiters mogen weer op buitenrit

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14105
Geregistreerd: 20-04-16

Belgische ruiters mogen weer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 14:38

Buitenruiters.nl
Recreatief
Ingezonden door Rivjenn


Het maken van buitenritten is weer toegestaan in België, dat bericht Paardensport Vlaanderen. Begin deze maand gaf de paardensportorganisatie nog aan dat buitenrijden met onmiddellijke ingang verboden werd, in verband het met coronavirus.

Welzijn
In het Ministerieel besluit van 17 april 2020 is het maken van buitenritten nu opgenomen als een toegestane activiteit. Daarbij wordt wel de kanttekening gemaakt dat de ritten alleen mogen worden gemaakt met als doel het welzijn van het paard te borgen. Ook mogen er niet meer dan twee combinaties samen op pad gaan. Onduidelijk is of ook menners weer op pad mogen.

‘Verpest het niet’
Paardensport Vlaanderen roept de Belgische ruiters op om de regels te volgen. ‘Wees niet het groepje ruiters dat het verpest voor de rest. Blijf in je kot en hou je aan de regels. Hoe beter we de vooropgestelde regels volgen, hoe sneller we het coronavirus onder controle krijgen en deze maatregelen zullen versoepelen! Paardenmensen staan alom geprezen als verstandige mensen, doe dus ook nu geen domme dingen.’

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 14:50

Nieuwsredactie schreef:
Paardenmensen staan alom geprezen als verstandige mensen, doe dus ook nu geen domme dingen.


:') :')

Fijn dat we weer naar buiten mogen met de knollies +:)+

Lukasje
Berichten: 11296
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:44

Grrr en was het nou zo moeilijk om er 1 woordje aan toe te voegen: “menners” ? |o

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Belgische ruiters mogen weer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:45

Heerlijk, geniet ervan diegenen die nu lekker naar buiten gaan met hun paarden.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:59

Tja de vage regel erin vind ik. Ritten alleen voor het welzijn van het paard toe gestaan tja ik heb het mijne gevraagd maar die staat liever met zijn maatjes in de weide.

het is vaker meer een uitje voor het welzijn van ons mens. En ik heb hier veel ruiterpad op hard.. dus voor paard hoeft dat stuk nooit zo nodig.

Wandelen aan de hand mag dan weer wel...

Ga eigenlijk altijd alleen op rit bij gebrek aan rijmaatje in de buurt. En handpaard langs weg mee hier op 70 kilometer weg mmm ook niet mijn ding.

Maar...we mogen weer z'n lekker weer. Mijn hoofd weer rust!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:02

Gini schreef:
Nieuwsredactie schreef:
Paardenmensen staan alom geprezen als verstandige mensen, doe dus ook nu geen domme dingen.


:') :')

Fijn dat we weer naar buiten mogen met de knollies +:)+

Dat is het eerste wat álle paardenmensen daarvan horen. _O-

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:15

Almighty schreef:
Ritten alleen voor het welzijn van het paard toe gestaan, tja ik heb het mijne gevraagd maar die staat liever met zijn maatjes in de weide.

:')

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Belgische ruiters mogen weer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:23

Als een paard een rit nodig heeft voor welzijn dan wordt die verkeerd gehouden :=

Een paard dat ik te kleine wei staat of alleen maar op stal heeft idd een buitenrit wel nodig.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:50

Almighty schreef:
Tja de vage regel erin vind ik. Ritten alleen voor het welzijn van het paard toe gestaan tja ik heb het mijne gevraagd maar die staat liever met zijn maatjes in de weide.


Je hebt gewoon de verkeerde vraag gesteld.
Ik vroeg :"Vind je het nodig om lekker wat kilometers te maken in het zonnetje?" En hij knikte!

Joehoe, wij moeten dus echt op buitenrit!

Thomas5

Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:51

Heel blij met deze toelating. Tot voor kort stonden de paarden 's nachts op stal en overdag in de Paddock. Weinig ruimte om te bewegen dus, en toen mochten we niet op buitenrit. Nu staan ze 24/7 in de weide en dat zie je er aan. Zo rond als een oliebol :roll:

Valt het dan onder welzijn van het paard als je het overgewicht aanhaalt? Mijn buurman is bij de politie, en hij bevestigt dat het een vage regel is en je een beetje geluk moet hebben wie je tegenkomt.. :=

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:01

Ik interpreteer de tekst inderdaad als fysiek welzijn van je paard, dus als je inderdaad geen andere mogelijkheid hebt tot lichaamsbeweging (bijvoorbeeld in een piste) en je paard is/wordt te dik (of heeft een ander medisch probleem waarvoor beweging nodig is) dat toch de enige geldige rede? Ik zou niet weten hoe je zoiets anders kunt verdedigen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Belgische ruiters mogen weer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:14

Hebben jullie in Belgie zulke azijnziekers ?

Betreft de Corona gaat juist vooral om gezond verstand waarmee je besmettingen omlaag brengt. Niet met overal plaatsen van punten en komma's.

Thomas5

Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:05

Blussem schreef:
Hebben jullie in Belgie zulke azijnziekers ?

Betreft de Corona gaat juist vooral om gezond verstand waarmee je besmettingen omlaag brengt. Niet met overal plaatsen van punten en komma's.


Helaas wel ja. Een koppeltje dat tijdens een wandeling op een bank gaat uitrusten = 500 euro boete. Verboden op een bank te zitten, tenzij je stokoud bent. 250 euro per persoon onmiddellijk te betalen. Maar er wordt wel dagelijks geadviseerd om te wandelen/lopen/fietsen, maar dan wel in je eigen buurt. Neem je de wagen om naar een bos te gaan wandelen = boete 8)7

Denise
Berichten: 5099
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:30

Blussem schreef:
Hebben jullie in Belgie zulke azijnziekers ?

Betreft de Corona gaat juist vooral om gezond verstand waarmee je besmettingen omlaag brengt. Niet met overal plaatsen van punten en komma's.

Gezond verstand is natuurlijk niet erg objectief. Wat ik vind kunnen vindt een ander absoluut uit den boze, kijk zelfs maar naar topics hier op bokt waarin discussies over wat wel en niet kan behoorlijk hoog oplopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:32

Blussem schreef:
Hebben jullie in Belgie zulke azijnziekers ?

Betreft de Corona gaat juist vooral om gezond verstand waarmee je besmettingen omlaag brengt. Niet met overal plaatsen van punten en komma's.

Hier verderop is een dorp waar je op een open plek in het bos komt, als je daar een cirkel rijd kan je gedurende ongeveer 2/3e van die cirkel beboet worden. :D
Deze komen een drietal grondgebieden samen en twee er van staan het nog steeds niet toe.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:46

Thomas5 schreef:
Helaas wel ja. Een koppeltje dat tijdens een wandeling op een bank gaat uitrusten = 500 euro boete. Verboden op een bank te zitten, tenzij je stokoud bent. 250 euro per persoon onmiddellijk te betalen.


Waarom iets doen waarvan je weet dat het niet mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:54

Denise schreef:
Ik interpreteer de tekst inderdaad als fysiek welzijn van je paard, dus als je inderdaad geen andere mogelijkheid hebt tot lichaamsbeweging (bijvoorbeeld in een piste) en je paard is/wordt te dik (of heeft een ander medisch probleem waarvoor beweging nodig is) dat toch de enige geldige rede? Ik zou niet weten hoe je zoiets anders kunt verdedigen.


Dat is het dus ook volgens mijn stalhouder :j Die zegt ook dat haar eigen paarden op het erf blijven, de eigenaars die er staan moeten het zelf weten want eigen risico, maar het is niet de bedoeling, en de politie van die regio heeft dit ook gezegd bij navraag. Het buiten rijden mag alleen als het nodig is voor het welzijn van je paard EN als je geen andere mogelijkheden tot beweging geven hebt. Aangezien wij 2 pistes en een longeerpiste hebben (naast weides) is er hier dus mogelijkheid genoeg, zelfs om op te splitsen als we met meerdere zijn, en is het dus niet de bedoeling om naar buiten te gaan.

Maarja, of de politie echt met je mee gaat komen om te kijken of je thuis mogelijkheden hebt om beweging te geven of niet weet ik niet :+

Thomas5

Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:44

Gini schreef:
Thomas5 schreef:
Helaas wel ja. Een koppeltje dat tijdens een wandeling op een bank gaat uitrusten = 500 euro boete. Verboden op een bank te zitten, tenzij je stokoud bent. 250 euro per persoon onmiddellijk te betalen.


Waarom iets doen waarvan je weet dat het niet mag?


Dat doe ik niet, maar sommige regeltjes gaan wel erg ver vind ik. Wat maakt het uit of je voorbij een bankje wandelt of er 5 minuutjes gaat op uitrusten en dan weer verder stapt? Anyway, laten we ontopic blijven ;-)

Wij hebben niet de mogelijkheid om thuis de paarden beweging te geven. Oké, je zou kunnen zeggen in de wei maar dat vind ik niet ideaal in halflang gras. We doen altijd buitenritjes, in de buurt, zonder ons daarvoor te verplaatsen met trailer of dergelijke. Maar het blijft toch een risico, afhankelijk van degene die je voor je hebt.. daarom vroeg ik het ook eerst aan onze buur-politieman. Ik heb geen zin om 500 euro te betalen (we zijn met 2) voor iets dat eigenlijk wél toegestaan is maar door de vaagheid van de overheid toch in twijfel kan worden getrokken.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Belgische ruiters mogen weer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:15

Net zoals die vage regel van de tuincentra en doe het zelf zaken. Wat is nu precies doe het zelf en wat niet? Wat ik als doe het zelf zie, ziet een ander dan weer anders.

Thomas5

Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:17

petraaken schreef:
Net zoals die vage regel van de tuincentra en doe het zelf zaken. Wat is nu precies doe het zelf en wat niet? Wat ik als doe het zelf zie, ziet een ander dan weer anders.


En is dat dan een essentiële verplaatsing? Nog zoiets.. ze gaan nu weer open maar in principe mag je je niet verplaatsen.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Belgische ruiters mogen weer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:24

Maar goed, we mogen dus weer buitenrijden. Focus op het positieve.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:34

Gini schreef:
Thomas5 schreef:
Helaas wel ja. Een koppeltje dat tijdens een wandeling op een bank gaat uitrusten = 500 euro boete. Verboden op een bank te zitten, tenzij je stokoud bent. 250 euro per persoon onmiddellijk te betalen.


Waarom iets doen waarvan je weet dat het niet mag?

Idioot! Dit heeft niks met zoveel mogelijk Corona besmettingen te beperken te maken. Dit heeft te maken met het geilen op macht.
Weet zeker dat in NL het hele volk in opstand komt als ze dit hier zouden doen.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Belgische ruiters mogen weer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:49

Nee hoor, zo snel komen mensen niet in opstand. Ook het overgrote deel van de Nederlanders zou deze maatregel heel netjes volgen, moest de Nederlandse regering zo beslissen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57972
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:50

Gini schreef:
Nee hoor, zo snel komen mensen niet in opstand. Ook het overgrote deel van de Nederlanders zou deze maatregel heel netjes volgen, moest de Nederlandse regering zo beslissen.

:j Wilde net zeggen, denk dat je je lichtelijk miskijkt op de volgzaamheid van je volk. :D
De nederlanders zouden wel meer klagen op facebook wsl. _O-

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Belgische ruiters mogen weer op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 00:34

Nederlanders volgzaam :=