Buitenrijden in België niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Buitenrijden in België niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 20:44

Horses.nl
Overige

In België is buitenrijden in de openbare ruimte verboden. Dat maken Paardensport Vlaanderen, Paardenpunt Vlaanderen en de LRV in een gezamenlijk persbericht bekend. Wie alsnog buitenrijdt, riskeert een boete van 250,00 euro. Een paard aan de hand stappen in de natuur is nog wel toegestaan, net zoals het vervoer van paarden naar een locatie om hen daar beweging te geven.

Lees het hele artikel op Horses.nl

Sodeletuut

Re: Buitenrijden in België niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:49

Dus diezelfde buitenrit mag wel te voet... Apart?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:50

Ik las het al op Facebook. Ik vind het maar apart; wel aan de hand stappen buiten maar er op mag niet? :?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:51

Hier mochten ze van begin af aan al niet meer van het terrein af en riep de bond op om zelfs voorlopig niet te rijden i.v.m. belasting op ziekenhuis

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:53

Huh wat een vreemde maatregel. Je mag er dus niet op zitten, maar je kan dus wel er naast gaan lopen terwijl je dan ook gewoon buiten loopt :')

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:01

Volgens mij gaat het om het risico op een ongeluk zo klein mogelijk te maken om de ziekenhuizen niet nog meer te belasten

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:02

Misschien dat het ernaast lopen minder risico is dan erop zitten? Als je eraf valt het risico op letsel groter is?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:03

Het gaat denk ik om het risico dat je eraf valt en naar het ziekenhuis moet.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:05

Dan moeten ze gelijk alle sportactiviteiten verbieden. Want hoe wil je risico's laten verkleinen als mensen nog gewoon op de wei/piste rijden? En wat over alle wielrenners.. die dingen kunnen je gewoon niet vermijden.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:08

Jolynne schreef:
Dan moeten ze gelijk alle sportactiviteiten verbieden. Want hoe wil je risico's laten verkleinen als mensen nog gewoon op de wei/piste rijden? En wat over alle wielrenners.. die dingen kunnen je gewoon niet vermijden.

Geen idee.. Misschien dat ze het risico op ongelukken groter achten in het bos? En wellicht dat paardrijden een groter risico vormt dan bijvoorbeeld wielrennen? En als wielrennen verboden wordt, hoe zit het dan met 'gewoon' fietsen? Verder ligt er ook al wel veel stil natuurlijk.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:34

Misschien gingen er ineens teveel mensen buitenritten maken?
Ik rijd maar helemaal niet meer, een ongeluk zit in een klein hoekje en nu is niet het moment dat ik graag in het ziekenhuis wil zijn.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:35

Dan kunnen ze beter meteen het motorrijden verbieden. Op de SEH kom je hier doorgaans meer moterrijders tegen dan ruiters. En 9 van 10 keer zijn ze ook nog erger gewond.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:40

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:54

Silly1972 schreef:
Volgens mij gaat het om het risico op een ongeluk zo klein mogelijk te maken om de ziekenhuizen niet nog meer te belasten

Dat is wel terecht. Maar dan zou je denken dat alle andere risico sporten ook niet meer mogen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:57

ajesca123 schreef:
Het gaat denk ik om het risico dat je eraf valt en naar het ziekenhuis moet.

Of om de afstand die je aflegt. Over het algemeen ben je onder zadel/met de wagen zo 15 km weg. Daar kom ik niet aan als ik ga wandelen. Het is hier wel lekker rustig nu de doorsteek met belgië er niet meer is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:02

Aan de hand ga je natuurlijk niet galopperen bijvoorbeeld, of springen, waardoor het risico op vallen/een ongeluk toch kleiner is :)

Mag rijden in een eigen piste dan nog wel eigenlijk?

Ik vind het ook dubbel hoor, ik vind fietsen/skateboarden/skaten net zo gevaarlijk, daar kan je ook makkelijk door in het ziekenhuis belanden denk ik dan.
Natuurlijk hang je bij paardrijden wel van de factor "levend dier" af, misschien heeft het daarmee te maken.
Ik rij sowieso amper, vind het wel zonde want het is nu eindelijk weer heerlijk wandel-weer, maar ik maak er niet echt een probleem van :) Makkelijk praten natuurlijk voor iemand die sowieso amper rijdt, dat besef ik wel.

Met de motor rijden, recreatief mag het niet, en voor een essentiële verplaatsing vragen ze enkel de motor te nemen als dit je enige vervoersmiddel is geloof ik.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:56

Motorijders rijden wel nog aan snel tempo rond...

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:03

Zal er toch gewoon aan liggen dat je paarden nog wel mag verplaatsen, maar dat rijden valt onder "niet dringende redenen". Iemand op een paard is vrijwel altijd recreatief, iemand ernaast kan ook praktisch zijn.

Dat is handiger bij controles. Iemand op een paard = boete. Iemand ernaast = laten lopen.

En wat iemand al zegt, je legt over het algemeen minder afstand af te voet.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 06:23

Het argument afstand doet er niet toe, daar is - vooralsnog- geen beperking op. Rijden in de eigen piste/weide is wel toegestaan. Wat ik dan wel bizar vind is dat je je wel mag verplaatsen naar een manege om daar te rijden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 06:33

Dat is dierenwelzijn. Er staat ook "om de nodige beweging te geven". Dat hoeft niet in groepsverband te zijn. Je kan ook je paard loslaten in de bak ofzo of in je eentje trainen en zo je dier in conditie houden.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 06:34

Maar dan breng je jezelf weer naar een plaats waar meer mensen zijn, dat vind ik bizar. Dan toch liever mijn vaste buitenrit.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:56

Oryani schreef:
Het argument afstand doet er niet toe, daar is - vooralsnog- geen beperking op. Rijden in de eigen piste/weide is wel toegestaan. Wat ik dan wel bizar vind is dat je je wel mag verplaatsen naar een manege om daar te rijden.

Normaal gezien mogen wij niet meer op verplaatsing gaan trainen. Dat was een van de eerste dingen dat niet meer mocht hier in België. In ieder geval wij mogen niet meer naar de manege komen om te trainen of om les te nemen. Zelfs op de manege moet iedereen verspreid komen zodat er zo weinig mogelijk mensen tegelijk op de manege zijn. Dus iedereen krijgt een bepaalde tijd om zijn paard te verzorgen op een bepaald uur

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:40

Dat is nu dus gewijzigd inderdaad.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 11:43

Ik begreep ook dat dit niet alleen ziet op paardensport. Recreatief motorrijden en wielrennen is ook niet meer toegestaan. Fietsen mag nog wel, maar alleen gedurende de duur die er voor nodig is om die activiteit te voltooien en alleen als je permanent in beweging blijft. De precieze bewoordingen weet ik niet, maar het kwam gister op het nieuws voorbij.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 23:57

Ik kan het wel indenken mbt risico sporten en momenteel worden ze vaker beoefend dan anders. Dus een toename van incidenten zou realitisch zijn.

Naast eventuele overbelasting ic vind ik het volgende ook heftig.
Belangrijke afspraken en controle op poliklinieken worden ook uitgesteld en zo ook operaties. Hier heb ik zelf mee te maken ( controles) en ook in mijn directe omgeving ( operaties , behandeling chemo) .

Ik zou het daarom niet gek vinden als men risico sporten in het algemeen tijdelijk zou verbieden.

Zelf zie ik inderdaad meer ruiters , mountain bikers en wielrenners en hardlopers ; mensen die meer vrij zijn dan anders.

Je komt ze op normaal rustige tijden nu dan individueel met flink tempo tegen en ook soms in tweetal of groepjes tegen

Zag vandaag op een smal fietspad langs de weg moeder op fiets , met 1 kind op fiets ernaast en 2 op skates.

Afgelopen vrijdag een sliert motor rijders .

Zelf ivm moeten bewegen ben ik iedere dag wel buiten ook in regen etc. en vermijd drukte altijd dus valt het op.

Ik kwam dinsdag nog met pony die ik aan de hand had 3 ruiters tegenliggers in volle vaart draf. Ipv vd max 2 volgens richtlijnen knhs.

Dus tjaaaa