Laagverwante tuigpaardhengsten, wat zijn de opties?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Laagverwante tuigpaardhengsten, wat zijn de opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 19:17

KWPN
Fokkerij

Afbeelding
Lanto HBC (Delviro HBC x Patijn). Foto: Marjo

Verwantschap en inteelt: het is al tijden een ‘hot item’ in de tuigpaardfokkerij. Voortdurend wordt er gezocht naar oplossingen, maar de gemiddelde verwantschap in de populatie laten dalen blijkt moeilijk te realiseren. Dit komt mede doordat een klein aantal hengsten relatief veel dekt of heeft gedekt. Een goede verdeling van dekkingen over hengsten draagt bij aan een verlaging van het verwantschapspercentage. Welke hengsten kunnen helpen verwantschap en inteelt in de populatie te verlagen?

In het eerste KWPN Magazine van dit jaar kwam dit onderwerp al uitgebreid aan de orde. Uit dit artikel over inteelt in de tuigpaardfokkerij bleek dat het gros van de fokkers het een ver-van-mijn-bed-show vond, waarschijnlijk omdat de problemen nog niet zo zichtbaar lijken te zijn. Veel tuigpaardfokkers fokken meer prestatiegericht dan verwantschapsgericht, en willen graag het beste veulen fokken. Dat doel denken ze met een kampioenshengst het snelst te bereiken, maar die hengst is vaak hoger verwant. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), verantwoordelijk voor de erkenning van stamboeken, gebiedt dat de inteeltstijging tussen 0,5 en 1% moet blijven, anders dreigt ons Nederlands tuigpaard een uitstervend ras te worden. Die inteeltstijging is nu 1,18% per generatie. De werkgroep Inteelt en Verwantschap heeft zich over dit urgente probleem gebogen en de Fokkerijraad werkt inmiddels de ideeën uit tot concrete voorstellen, die tijdens de voorjaarsledenvergaderingen worden gepresenteerd.

Verwantschapskwalificaties
Inteelt en verwantschap worden weergegeven in percentages en op Mijn KWPN kunt u exact zien hoe hoog het verwantschap en de inteelt van uw merrie met de door u gekozen hengst is. Binnen het hengstenbestand zijn er verwantschapskwalificaties van ‘zeer laag’ tot ‘zeer hoog’. Het hengsten- en merriebestand lijkt mogelijkheden te bieden om verwantschap te verlagen, maar de fokker bepaalt uiteraard welke keuze hij maakt. In dit artikel geven wij u een overzicht van de hengsten die met hun eigen verwantschapspercentage in de klasse tot en met laag-gemiddeld vallen en via vers of diepvriessperma beschikbaar zijn. Uiteraard zal een laagverwante kwaliteitsvolle merrie het effect vergroten en moet ook naar goedpassende combinaties worden gezocht. Het verwantschapspercentage wordt elk jaar opnieuw berekend, omdat de actieve fokpopulatie elk jaar verandert. Zo kan het gebeuren dat het verwantschapspercentage van hengsten die veel dekken, in de loop der jaren stijgt.

Zeer laag verwant
Welke opties zijn er wat betreft zeer laagverwante hengsten? Er zijn in de loop der jaren diverse volbloed Hackney’s door het KWPN erkend. De overleden Hackney-hengst Plain’s Liberator (Plain’s Black Satin x Segenhoe Lucifer) heeft de tuigpaardfokkerij veel goeds gebracht, zowel bij merries als bij hengsten en kan worden betiteld als stempelhengst. Hengstenhouderij Landzicht heeft nog sperma beschikbaar van Plain’s Liberator. Zijn bloed is via zijn drie zonen en zijn vijf klein­zonen rijkelijk in de fokkerij geïntegreerd en daardoor is Liberator-bloed niet bij elke merrie verwantschapsverlagend. Eén van zijn kleinzonen is Bocellies Matteo (Bocellie x Rambo) van André Veltkamp uit Hengelo. Hij is de enige momenteel nog ter dekking staande KWPN-erkende Hackney. Hij is gehandhaafd op veulens en zijn oudste bij het KWPN geregistreerde kinderen worden nu twee jaar. Zelf presteert hij best en hij is beschikbaar bij Veltkamp en Albert Lueks. Ook van de Hackney-hengst Morocco Field Marshall (Durora Hero x Breda Eyeshide) is bij Harry van Middelaar nog diepvriessperma beschikbaar. Van de 79 geregistreerde nazaten van Morocco presteerde een aantal zeker goed. Bijvoorbeeld zijn bekende nazaat Elburg (mv.Manno) van Stal Haarsma die 192 winstpunten heeft en die het nog steeds heel goed doet op de concoursen. Dan is er van de op wacht staande geëxporteerde Hackney-hengst Wentworth Ebony (Heldon Mistrel x Wentworth Moonlight), diepvriessperma beschikbaar bij Lambertus Huckriede. De zoon van Wentworth Ebony, de aangewezen Just Lucky (mv.Waterman), heeft 63 winstpunten en zijn dochter Incognito (mv.Victory) heeft 100 winstpunten.

Ook zeer laagverwant
Een optie via diepvriessperma is ook de halfbloed-Saddlebred Marvel (Immigrant x Proloog), die zeer verdienstelijk heeft gefokt. Zo heeft zijn zoon Barend (mv.Manno) 183 winstpunten en hebben de keur sportmerries Betske (mv.Manno) en Celesta (mv.Waterman) respectievelijk 151 winstpunten en 102 winstpunten. Maar recentelijk zette het concourspaard Habibi (mv.Torino) van Stal de Boer (46 winstpunten) Marvel ook weer op de kaart. Van Marvel werden twee kleinzonen goedgekeurd. Dat zijn de inmiddels geruinde Fabuleus (Unieko x Marvel), die nog via diepvriessperma beschikbaar is bij de gebroeders Van Manen en Jesse James (Unieko x Marvel), die nu zes jaar is en via vers sperma beschikbaar is bij Mark de Groot. Dan zijn er nog de zeer laagverwante hengsten Moneymaker (Farao x Excellent van Herpen), die zelf 223 winstpunten realiseerde en Aron HBC (Ganges x Plains Superstation) die ook veel heeft gewonnen. Een bekende nazaat van Moneymaker is keurmerrie Ariantha (mv.Manno) die bijna 100 winstpunten heeft. Van Aron is de keurmerrie Irona (mv.Koblenz) met eveneens bijna 100 winstpunten een bekende nazaat. Van Moneymaker is diepvriessperma beschikbaar bij Van Manen en van Aron HBC en Marvel bij Harry van Middelaar.

Albert

Re: Laagverwante tuigpaardhengsten, wat zijn de opties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:55

Laag verwant: Elegant, Ahoy en de rest van de klassiek gefokte gelderse hengsten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 11:52

Albert schreef:
Laag verwant: Elegant, Ahoy en de rest van de klassiek gefokte gelderse hengsten.

Ja, maar die zijn eng.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:18

Ik snap die aanbevelingen; het inteeltperc. moet naar beneden. Dat kan je doen door meer Hackney in de fokkerij, maar dat gaat ook ten koste van het type en de beweging.
Een Hackney is een pony, ook de grote maat.
Ondanks de door het kwpn opgegeven stokmaat haalt geen enkele hackneyhengst de 1.55m en heel veel van de veel Hackneybloed voerende tuigpaarden halen de 1.60m niet meer. Voor een showwagentje maakt dat niets uit, maar dat is een heel klein afzetgebied.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:30

En een dressuurhengst met veel knie actie? als tussenstap zeg maar?

De hackney's zijn inderdaad iele paardjes/ pony's vergeleken bij de echt tuigpaardgefokte hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:43

Van de gemiddelde dressuurhengst wordt het karakter niet beter. En dat is belangrijk voor de wagen ook voor de mensport en recreatiemenners

Maar met Elegant en Ahoy (afgekeurde! Tuigpaardhengst) ga je absoluut geen showpaard fokken

Dan zie ik meer in het gebruik van diepvriessperma van inmidddels overleden tuigpaardhengsten die wel goed gefokt hebben.
En daar zijn inmiddels al veulens van geboren zag ik

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:00

Het karakter leek mij inderdaad zelf ook een twijfelpunt..

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:13

Ik heb het al eerder gezegd en ik zeg het nu weer . Er is vroeger al een Fries gebruikt namelijk onne . Die beschikken over een koel karakter en de juiste knie actie als je een goede hengst pakt .

Als je bijvoorbeeld matthys of hette ofzo zou pakken en dan vervolgens door zou fokken naar de F3 heb je waarschijnlijk al weer een paard wat er uit ziet en beweegt als een tuiger maar met wat vreemd bloed .

Mensen die nu gaan zeggen ja maar dat is een te duur grapje . Fokken doe je niet voor het geld maar om het ras te verbeteren of te behouden .
En op deze manier maak je de paarden onverwant zonder in te leveren op beweging .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:17

Een Fries is een totaal ander paard dan het tuigpaard. Meer koudbloed vs warmbloed. Zou nooit mijn keuze zijn. Als je 2 uitersten pakt krijg je niet de gouden middenweg zo werkt fokkerij niet.
Bovendien hebben die ook een enge smalle bloedbasis en vreselijk veel inteeltproblemen dus dan ga je van de regen in de drup.
Qua braaf karakter van een Fries: ik heb al meerdere kruisingen gezien rijpaard x Fries die zo vlug waren als een rp en zo lomp als een Fries en derhalve niet zadelmak te krijgen

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:42

[***] schreef:
Een Fries is een totaal ander paard dan het tuigpaard. Meer koudbloed vs warmbloed. Zou nooit mijn keuze zijn. Als je 2 uitersten pakt krijg je niet de gouden middenweg zo werkt fokkerij niet.
Bovendien hebben die ook een enge smalle bloedbasis en vreselijk veel inteeltproblemen dus dan ga je van de regen in de drup.
Qua braaf karakter van een Fries: ik heb al meerdere kruisingen gezien rijpaard x Fries die zo vlug waren als een rp en zo lomp als een Fries en derhalve niet zadelmak te krijgen

Een Fries is gewoon een warmbloed geen koudbloed . Is het ook nooit geweest . En wat betreft de gouden middenweg nee die is er niet daarom zei ik ook dat je moet kijken naar de F3 en niet de F1 of de F2 . Stel een fokdoel gebruik vreemd bloed van de Friezen en ga weer terug kruisen naar de rasstandaard.Zo werkt fokken wel.

Een klein beetje research doen en lezen wat er staat is wel net zo fijn voor je medemens als je mee wil discussiëren .

En die kruising die je aanhaalt om mijn suggestie te ontkrachten is ook niet van toepassing om dezelfde reden dat je geen rijpaard in een tuigpaard wilt fokken.Dat vlugge schieterige komt bij het rijpaard vandaan.

Tuigers hebben dat al een heel stuk minder en Friezen hebben dat dus ook niet zo.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:50

Edit : er is al een tuigpaard fokker die de uitdaging is aangegaan dit jaar om op die manier vreemd bloed in het spel te krijgen . Ik vind het een dappere zet .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:26

Ik vind het inderdaad ook heel dapper :(:)

Als er 1 type paard is wat op het moment schieterig en sensibel is dan zijn het de tuigers wel. Ik heb me er wel degelijk in verdiept maar zie echt niet in wat een Fries zou moeten verbeteren dus die richting ga ik dus ook zeker niet uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:31

Tuigers niet vlug en schieterig..hmmmmm die zijn het juist wel.

Ik ben dan wel benieuwd welk Tuigpaardlijntje er echt Fries bloed in heeft zitten(en dan bedoel ik niet Ost-Fries bloed)

Laat maar al gevonden

Afbeelding

Gefokt door van Wessel.
Uit het stammetje van Taunita.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:39

Er is nu een goede merrie drachtig van tuigtypische Fries
Prima dat ze het proberen
Maar ik mag dat toch wel niks vinden
Ik vind een Fries mooi bij een ander

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:40

Ik heb zelf toch echt het idee dat het 'hete' van een tuigpaard totaal anders is dan bij een heet dressuurpaard. Fokken met dressuurpaarden of friezen lijkt mij geen goede optie. Dressuurpaarden hebben toch een heel ander bewegingsmechanisme en friezen zijn een totaal ander type paard. Daarnaast heeft het friese stamboek naar mijn weten al de nodige gezondheidsproblemen die er bij het tuigpaard niet ingefokt hoeven te worden.

Het blijven fokken met Hackneys lijkt me geen goede oplossing, je ziet nu al dat de tuigpaarden steeds kleiner worden en meer op ponies beginnen te lijken.

In mijn optiek is het terugfokken op oude lijnen in eerste instantie al een hele goede optie. Daarnaast vind ik eerdere kruisingen met saddlebreds niet slecht. Kwalitatief zijn deze niet even goed als de gemiddelde tuigpaardhengst, maar het staat wel in hetzelfde type en is uitermate geschikt voor de bloedspreiding.

Daarnaast denk ik wel dat er enkele Gelderse hengsten zijn die geschikt zouden zijn voor de bloedspreiding. Misschien niet een verbetering qua type of beweging, maar wel voor de bloedspreiding. Hengsten als Henkie en Alexandro P neigen dan meer naar het dressuurtype, maar ik vind Edmundo bijvoorbeeld erg tuigtypisch overkomen. Met hem zou ik best een gok durven te nemen.

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:51

beste meelezers

Het probleem van deze puntzak fokkerij hebben we mede te danken aan de heren juryleden ,want als je met een Walzer of met een Hofmeester of zo nog wel een tiental hengsten aankwam dan werd je achter in het veld geplaatst
Kwam je met een Manno aan dan werd je de hemel in geprezen met als resultaat bij de eerste drie
Ik praat hier uit ervaring en heb dit al diverse keren meegemaakt
Wanneerde persoonlijke voorkeur van een jurylid mee gaat spelen dan beinvloed dat de fokkerij met als resultaat dat sommige hengsten 150 merrie"s dekken per seisoen en andere hengsten geruint worden omdat ze er maar 3 dekken
Ook het feit dat juryleden zelf heel actief zijn op keuringen en fokkerij en dan uit de keuringsring stappen als er een product van hun binnen komt en dan een colega hun paard moet keuren [resutaat bekent eerste of tweede plaats]
Zolang dit mogelijk is krijgen wij geen open en eerlijke fokkerij

stalgerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:00

beste meelezers

Ik ben het eens met DreamGuide schrijft ,we zullen terug moeten naar de basis van de fokkerrij
Van daaruit is ons huidige tuigpaard ook onstaan die is niet uitzichzelf er gekomen maar door doel gericht fokken met de hengsten die bekend stonden om karakter en werklust en type
We hebben nog genoeg merrie"s waarin dat oude bloed in verankert is en dat moeten we weer benutten
Ik denk dat daar de oplossing in te vinden is voor het probleem

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:09

Ik woon momenteel voor 4 jaar in Amerika, hier zijn heel veel tuigpaarden met ‘oud bloed’ heen gegaan de afgelopen decennia. Deze paarden zijn volop aanwezig (bij de Amish met name) en worden veel gekruist met Saddlebreds. Maar er zijn ook nog zat ‘pure’ lijnen. Daarnaast hebben veel fokkers ook nog diepvries sperma. Er zijn ook nog veel hengsten met deze lijnen en die kunnen nu vaak voor een schijntje gekocht worden. De keuze is reuze qua combinaties die gemaakt zijn. Natuurlijk komen de kosten voor de import naar NL er weer bij maar er zijn misschien wel mogelijkheden om hier iets interessants mee te doen voor de toekomst.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:10

Elisa2 schreef:
En een dressuurhengst met veel knie actie? als tussenstap zeg maar?

De hackney's zijn inderdaad iele paardjes/ pony's vergeleken bij de echt tuigpaardgefokte hengsten.

Vind het zelf dan ook best zonde dat ik die er geregeld tussen zie.

Zou echt wel eerder een Gelderse dressuur hengst nemen. Kan je echt wel body, kracht en bouw mee behouden. :j

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 20:49

Deze bijvoorbeeld, wordt dit jaar 4. Zijn vader Victor is een Nando x Fabricius x Exponent.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:31

Ik weet verder niet specifiek veel van al dat fokgebeuren af, maar zou een (three gaited) Saddlebred geen optie zijn? Volgensmij is er eerder een Saddlebred hengst gebruikt die het niet persé slecht deed in de Tuigpaard fokkerij, en zijn ze in Amerika best populair als 'harness horse' dacht ik?

Kwa beweging of type verbeteren die misschien niet persé. Maar ik zou zelf een lager verwantschapspercentage belangrijker vinden dan die prestatie.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:09

ApoCowlypsee schreef:
Kwa beweging of type verbeteren die misschien niet persé. Maar ik zou zelf een lager verwantschapspercentage belangrijker vinden dan die prestatie.

Probleem bij de tuigpaarden is dat het eigenlijk enkel en alleen om de beweging gaat.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 10:43

LHS_80 schreef:
[ Video ]

Deze bijvoorbeeld, wordt dit jaar 4. Zijn vader Victor is een Nando x Fabricius x Exponent.

Deze heb ik op facebook langs zien komen. Knappe hengst, maar ik weet niet of ik Nando x Fabricius als nieuw bloed zou zien. Dat zijn echt wel veelvoorkomende namen waar al veel nakomelingen van rondlopen.

ApoCowlypsee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 15:58

NatasjavE schreef:
ApoCowlypsee schreef:

Probleem bij de tuigpaarden is dat het eigenlijk enkel en alleen om de beweging gaat.

Maar dan is er een verkeerde keuze gemaakt lijkt mij. Gaat men voor de gezondheid, in dit geval dus een laag verwantschapspercentage, of beweging? Als je verantwoord wil fokken, moet je voor het eerste gaan. Dat dit in de realiteit niet gebeurd is jammer, want ik zou denken dat op lang termijn, een laag verwantschap zorgt voor betere gezondheid en dus verbetering van het ras.