Corona: paardensportaccommodaties blijven aangepast open

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Corona: paardensportaccommodaties blijven aangepast open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 23:27

*fnrs
Overige

Afbeelding
© FEI Photos

In de persconferentie roept minister Bruins op om per direct horeca en sportclubs te sluiten tot 6 april 2020. Paardensportaccommodaties vormen op een aantal fronten een uitzondering hierop. Zij blijven met aangepaste maatregelen wel geopend om paarden te voorzien in hun basisbehoeften. Manegelessen moeten helaas per direct afgelast worden. FNRS en KNHS begrijpen de uitspraak van minister Bruins.

Haike Blaauw, directeur van de FNRS: “Paardensportbedrijven kunnen niet zomaar sluiten. De paarden en pony’s moeten dag en nacht verzorgd worden, maar daarnaast ook regelmatig beweging krijgen. De dieren moeten elke dag veel bewegen, die kan je niet zomaar stil zetten. We begrijpen de noodzaak van het rigoureus sluiten van sportclubs, maar paardensportbedrijven moeten wel anders benaderd worden. Als sector moeten wij wel hele duidelijke maatregelen treffen.”

Manegelessen per direct afgelast
Als gevolg van de uitspraak van minister Bruins tijdens de persconferentie moeten manegebedrijven tot 6 april 2020 de manegelessen afgelasten. De verzorging van de dieren dient uiteraard door te gaan, hiervoor blijven de manegebedrijven open voor paardeneigenaren, personeel, dienstverleners zoals hoefsmeden en dierenartsen en leveranciers.

Verenigingen per direct gesloten
Theo Fledderus, directeur van de KNHS: “In lijn met NOC*NSF dienen paardensportverenigingen zonder eigen paarden hun accommodatie de komende tijd te sluiten voor clublessen, evenementen of andere activiteiten. Accommodaties waar paarden gestald staan moeten wel serieuze maatregelen treffen en hun klanten hierover informeren.”

Maatregelen paardensportverenigingen:
  • Sluit de accommodatie t/m 6 april 2020
  • Geen lessen, evenementen of andere activiteiten
  • Laat geen mensen (en paarden) van buitenaf de accommodatie gebruiken voor training.

Pensionstallen blijven opengesteld voor paardeneigenaren

Blaauw: “Pensionstallen moeten open blijven zodat paardeneigenaren hun paarden de nodige dagelijkse verzorging en beweging kunnen bieden. Wij verzoeken pensionhouders wel extra maatregelen te nemen.”

Maatregelen pensionstallen:
  • Pensionklanten mogen uw stal bezoeken voor de dagelijkse verzorging en training van hun paard.
  • Pensionklanten met verkoudheidsklachten moeten verzocht worden thuis te blijven tot zij hersteld zijn. Samen met de pensionhouder moet in dat geval gezocht worden naar ondersteuning in verzorging en eventueel training.
  • Vraag uw pensionklanten:
    - Geen extra bezoekers mee te nemen. Alleen indien strikt noodzakelijk.
    - Niet in groepjes samen te komen.
    - Contact te vermijden.
    - Alleen voor de noodzakelijke verzorging en training op stal te blijven.
  • Laat geen mensen (en paarden) van buitenaf de accommodatie gebruiken voor training.
  • Vraag ruiters, indien in bezit, ruiterhandschoenen te dragen om zo fysiek contact met de omgeving te beperken.
  • Kantines, moeten net zoals alle horeca-gelegenheden per direct sluiten, tot minstens 6 april 2020.
  • Neem de voorgeschreven hygiënemaatregelen in acht.

Compensatiemogelijkheden

FNRS en KNHS zijn in gesprek met het RIVM en de relevante ministeries om duidelijkheid te krijgen over de specifieke uitzonderlijke situatie rondom paardenhouderij en sportclubs.

Daarnaast gaan we in gesprek over compensatiemogelijkheden voor de schade die ondernemers door deze maatregelen zullen lijden. Door de nieuwe overheidsmaatregelen loopt het omzetverlies namelijk snel op en komen veel paardenhouders mogelijk in acute liquiditeitsproblemen, de vaste lasten blijven immers doorgaan. Om alle getroffen paardenbedrijven in staat te stellen om een periode financieel te overbruggen, vragen wij steun vanuit de overheid.

Deze maatregelen zijn gebaseerd op basis van de informatie die we op dit moment ter beschikking hebben. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op. FNRS en KNHS blijven dit op de voet volgen en informeren u iedere dag, of indien noodzakelijk meerdere keren per dag.

Het zijn ingrijpende maatregelen die momenteel in ons land genomen worden. Let op elkaar en op onze paarden. Laten we hopen dat het aantal besmettingen door deze extra maatregelen snel afneemt zodat we snel weer volop kunnen genieten van onze prachtige sport.

Suzanne F.

Re: Corona: paardensportaccommodaties blijven aangepast open

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 07:42

Goede oplossing denk ik zo.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 07:44

Hoe zit dat dan als je op een pensinstal staat en er komt een instructrice van buitenaf jouw lesgeven?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:09

Westerntrail schreef:
Hoe zit dat dan als je op een pensinstal staat en er komt een instructrice van buitenaf jouw lesgeven?

Dat moet je denk ik met jouw stalhouder en instructrice overleggen.
Staat de stalhouder nog wel instructie van buitenaf toe?
En wil je instructrice zelf nog langskomen of blijft ze liever thuis?

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:26

Westerntrail schreef:

Ik neem aan dat dat tot extra bezoek hoort en dus niet toegestaan is. Maar voor de zekerheid even je stalhouder vragen en anders maar een paar weekjes geen les.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:09

Iemand enig idee hoe dat zit met buitenritten (bij paarden die 24/7 buiten zijn en aanwezigheid van een bakje)?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:13

DenB schreef:
Iemand enig idee hoe dat zit met buitenritten (bij paarden die 24/7 buiten zijn en aanwezigheid van een bakje)?

Dat lijkt me je eigen keus? Het is je (nog) niet verboden om het bos in te gaan.
Dit gaat over maneges en pensionstallen waar jan en alleman altijd rondloopt...

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:17

prugelpiet schreef:
DenB schreef:

Dat lijkt me je eigen keus? Het is je (nog) niet verboden om het bos in te gaan.
Dit gaat over maneges en pensionstallen waar jan en alleman altijd rondloopt...

We zitten hier midden in de stad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:08

Westerntrail schreef:

Niet dus. Geen bezoek van buiten en dus geen les?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:17

Men wil het aantal verplaatsingen en contact zo klein mogelijk houden, les van iemand die niet al op de accommodatie moet zijn is daarmee onverstandig. Deze persoon gaat weer naar de volgende lesklant en zo door, wees verstandig en beperk dat contact voor de komende drie weken even, zodat we er hopelijk snel genoeg doorheen komen.

Neemt niet weg dat het een flink strop zal zijn voor instructeurs en je misschien iets samen kan bedenken om wel les te krijgen maar op afstand? Misschien je rijden laten filmen, of Iets anders bedenken waarbij je op afstand les, instructie of informatie krijgt en je daarmee de instructie toch nog wat inkomsten kan geven.

SVlugt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 19:26

Bij ons op pensionaccomodatie even helemaal geen lessen meer. Niet van buitenaf, maar ook niet van eigen instructrice. Gewoon even niet doen.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 07:19

Pfoeee ik heb al 3 maanden mijn paard in revalidatie, maar kan nu niet meer op de manege trainen (is buitenaf). Mijn eigen bak is nat, zwaar en ongelijk. Hoewel ik de maatregel echt wel begrijp... Zit nu toch met de handen in t haar. Het was een flinke investering om haar te laten behandelen ;( .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 08:48

Stephanie schreef:
Pfoeee ik heb al 3 maanden mijn paard in revalidatie, maar kan nu niet meer op de manege trainen (is buitenaf). Mijn eigen bak is nat, zwaar en ongelijk. Hoewel ik de maatregel echt wel begrijp... Zit nu toch met de handen in t haar. Het was een flinke investering om haar te laten behandelen ;( .

Dat is zuur..zijn er andere mogelijkheden om door te gaan met de revalidatie? wei/bos/ fietspad oid?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 09:13

Elisa2 schreef:
Dat is zuur..zijn er andere mogelijkheden om door te gaan met de revalidatie? wei/bos/ fietspad oid?

Ja er zit niets anders op dan een minder goed alternatief... ik ga vanmiddag de wei proberen. Aan de hand interval training doen langs de weg is ook nog een optie. Je moet er wat voor over hebben... :o

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 10:37

Westerntrail schreef:

Gister is er ook bij ons op de pensionstal besloten geen mensen meer vanbuiten af meer voorlopig alleen eigenaars en vaste bijrijders.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:29

Ik denk dat de paardensector nog enorm mazzel heeft met de gevolgen. Mensen kunnen blijven rijden, paarden kunnen doorgetraind worden. Geen wedstrijden oké, maar wel training en dus vooruitgang en vormbehoud. Bijna alle andere sporten liggen stil. Turnsters kunnen niet meer trainen. Enig idee wat dat doet met een lichaam wat gemiddeld 10-14 uur per week traint? Hoe snel die achteruitgang gaat? Om maar niet te spreken van degenen die naar de OS gaan/willen gaan en normaal 30 uur per week trainen. Dat is feitelijk al onmogelijk als ze nog langer niet kunnen trainen. En Nederland is vast niet het enige land. Eigenlijk kunnen de OS gewoon niet doorgaan omdat je al een enorme ongelijkheid hebt in trainen in voorbereiding. En turnen is niet de enige sport die deze problemen ervaart natuurlijk.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 14:05

België stevent net zoals Frankrijk af op een Lockdown toestand....maar tot nu kan niemand me dan vertellen hoe het zit als je paarden dan op een pensionstal staan, want Lockdown betekent volgens de regel enkel buiten voor voedsel te kopen, naar dokter te gaan, en enkel mensen met jobs zoals verpleger en brandweer mogen gaan werken...de lockdown zou wschl in de komende dagen (of zelfs vanavond) aangekondigd worden dus ik ben wel in paniek....dat kan toch niet dat je je paard niet meer mag gaan verzorgen 2 weken? Weet iemand hier meer van?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:15

Die handschoenen aan is het domste advies ever, je voelt dat niet dat je want aan je handschoen heb. Waardoor je juist alles kan besmetten zonder dat je het door heb! Zelfs op mijn werk dragen we niet standaard handschoenen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 15:21

SVlugt schreef:
Bij ons op pensionaccomodatie even helemaal geen lessen meer. Niet van buitenaf, maar ook niet van eigen instructrice. Gewoon even niet doen.

Dat is natuurlijk een beetje onzin, als de instructrice op het terrein woont of iedere dag is, waarom zou je dan niet lessen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 16:06

Bij ons net te horen gekregen dat ze onze aanmelding voor de divisie wedstrijden van de carrousel gaan afmelden aangezien we te veel trainingen missen en de paarden minder in conditie zijn dan normaal door dit gebeuren. Tenzij de carrousel wedstrijden die vanaf 10 mei plaats vinden worden verplaatst.. baal er erg van want we trainen al vanaf september ervoor al vind ik het wel begrijpelijk. Gelukkig kan ik nog wel rijden op mijn bijrijdpaard op een andere stal.