Bokt community

Deze maand delen we in Bokkers Vertellen het verhaal van Castellon. Zij verhuisde een jaar geleden naar het zonnige Spanje en vertelt in een interview wat meer over haar leven in dit land.
Voor de bokkers die je nog niet kennen; stel jezelf even voor.
Ik ben Sterre, 34 jaar en samen met mijn mannen (man, zoon en mijn twee Spaanse hengsten) woon ik midden in de natuur op een berg in Spanje. We wonen hier off the grid, wat betekent dat we niet aangesloten zijn op de ‘standaard’ gas-/water-/electriciteitnetwerken. Onze energie komt van onze zonnepanelen en ons regenwater vangen we zoveel mogelijk op. Mijn twee paarden wonen hier in een paddock paradise met meerdere verdiepingen en oude olijven.
Je woont sinds vorig jaar in Spanje. Waarom heb je besloten om te emigreren?
Het is nu een jaar geleden dat we naar Spanje vertrokken. Na een paar jaar van reizen en denken wat we wilden hebben we de knoop doorgehakt en zijn we gegaan.
We wilden zo graag meer in de natuur wonen, dichter bij de bergen, meer ruimte om op avontuur te gaan en ons eigen ding te kunnen doen. Dat kan hier volop, en we genieten elke dag!
De oude boerderij waarin we wonen zijn we helemaal aan het opknappen, en op ons land wonen wilde dieren zoals vossen, zwijnen, genetkatten en zwarte wouwen.
Ons wilde land is vooral dat, wild. Het is rotsachtig met heerlijk ruikende wilde kruiden maar ook stukken dennenbos en geweldige uitzichten.
Wat voor werk doe je nu en wat deed je voorheen in Nederland?
Ik ben natuurillustrator en samen met mijn man maak ik door de natuur geïnspireerde mindfulness apps. Dat doen we al jaren en dat maakt dat we locatie onafhankelijk zijn. Onze apps maken kan overal, en de opdrachtgevers die ik heb komen van over de hele wereld.
In mijn werk zie je de invloed van mijn omgeving heel erg terug, het is heel persoonlijk. Soms zit dat ook in kleine dingen. Ik teken voornamelijk dieren die ik daadwerkelijk heb ontmoet, en als je goed kijkt kun je zien dat de bergen die ik teken wel heel regelmatig heel erg lijken op de bergen die ik vanuit mijn huis hier zie.
Hoe verschilt je dagelijkse leven in Spanje tegenover Nederland?
Ach, alles is anders! De dag begint met een spectaculaire zonsopkomst die we vanaf ons hooggelegen huis zo mooi kunnen zien! Bijna de hele dag zijn we buiten en dat het grootste deel van het jaar.
Het is voor het eerst dat ik paarden aan huis heb en tot nu toe is dat echt alleen maar genieten. De zorg voor de paarden is echt onderdeel van mijn dag. Als ik naar mijn paarden loop is dat een minuut of vijf lopen door het bos (ons land is vrij groot) en onderweg geniet ik dan van het uitzicht en de vogels om me heen.
Het zijn die kleine zenmomentjes waar ik echt van geniet.
Zijn er verschillen binnen de paardenwereld en in hoe paarden gehouden/gereden worden tussen de twee landen?
Absoluut. Paardrijden is hier veel meer een mannending en dat merk je. Ook een groot verschil is dat hengsten hier veel normaler zijn om te zien, maar ook dat ze in veel gevallen zonder sociaal contact de hele dag op stal staan. Gelukkig zie ik ook wel stallen waar dat wél mogelijk is, en ik hoop dat dat een trend is die doorzet.
Mijn paarden zijn allebei hengst maar dikke vrienden vanaf het moment dat ze elkaar ontmoetten. Ze staan dan ook lekker samen in hun paddock.

Wat vind jij het mooist/leukst aan Spanje?
Voor mij is dat de vrijheid, de natuur en de mogelijkheden. Vanuit ons huis rijd ik zo ons land over de bergen in, waar kan dat nu!
Ik voel me hier ontzettend welkom vanaf het moment dat we hier zijn, we hebben zulke leuke en lieve mensen leren kennen! Ik voel me echt helemaal op mijn plek hier.
Zijn er ook bepaalde dingen uit Nederland die je mist, of dingen waaraan je moeilijker kon wennen?
Appelstroop, ha!
Nee, dat is niet heel serieus. We zijn nooit zo’n ‘Hollandse pot’ mensen geweest dus qua eten voelen we ons hier helemaal top. Avocado’s zo van de boom, heerlijke wijnen en verse vis.
Iets waar ik aan moet wennen maar dat eigenlijk ook heel leuk is, is dat de meeste Spanjaarden echt de tijd voor je nemen, en dat ook meteen doen als je ze het vraagt.
Neem bijvoorbeeld de hoefsmid; in Nederland was ik gewend om een paar weken van tevoren een afspraak in te plannen. Als ik hier mijn hoefsmid vraag of of wanneer hij kan, staat hij vandaag nog of uiterlijk morgen op de stoep hoor

Wil je verder nog iets kwijt?
Ik krijg regelmatig vragen over emigreren of wonen in Spanje van mensen met eenzelfde soort droom als die wij hadden.
Voor iedereen met zo’n droom zou ik zeggen; ga ervoor! Heb een doel, hak het pad in stukken, maak een plan. Iedere stap die je zet in de richting is er een.
Maar ook; neem het wel serieus. Zet mensen in waar je het zelf niet kan, wees niet bang dingen uit te besteden of expertise in te huren.
Het is niet altijd makkelijk, het gaat niet altijd vanzelf en soms is het best wel hard werken. Maar uiteindelijk is het het zo ontzettend waard!
Buenas noches!
Sterre

Dit is vanaf de berg achter ons, ons huis is dat huis in het midden van het groen

We genieten zo van ons leven hier. En ook dank voor je compliment over mijn illustraties, tof om te horen. Ik maak gauw ook weer een fototopic aan
Jaaaa een topic met beelden van de wildcam !
). Ze wroeten alleen bij een bepaald soort boom hier, en bij een poeltje dat ontstaat na regen. Totaal geen last van verder dus.