Brandweer bevrijdt paard uit wildrooster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Brandweer bevrijdt paard uit wildrooster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 17:11

de limburger
Overige

Afbeelding

Een paard is maandagmiddag met zijn benen door een wildrooster gezakt in een natuurgebied in het Limburgse Swalmen.

Dat gebeurde even na half drie op de Kroppestraat, dichtbij de Duitse grens. Twee ruiters waren op hun paarden door het natuurgebied aan het rijden, toen één van de paarden met twee benen vast kwam te zitten in een wildrooster.

Het paard wist één been zelf uit het wildrooster te krijgen. Het andere been is door de brandweer bevrijd met gereedschap. Het dier heeft een gebroken been overgehouden aan het voorval. Een dierenarts is ter plekke om het paard te behandelen.

Blackberry28

Re: Brandweer bevrijdt paard uit wildrooster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:13

Bah,wat een naar ongeluk,hoop dat het nog goed komt met het paard!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:17

Wat ontzettend naar :\ . Maar hoe willen ze gaan behandelen dan? Gebroken been is bijna altijd einde oefening...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:29

Oh dat klinkt wel heftig idd... Hoop op een goede afloop maar gebroken been is wel heftig...

Snap echt niet dat er zoveel het risico nemen. Zaterdag ook in een gebied met prachtig hek en af en opstap mogelijkheden voor ruiters. En dan toch veel sporen en oud mest voor en over het veerooster....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:59

ik zou er echt niet overheen durven.
precies om datgene wat nu dus ook gebeurd is met dat paard.
enorm sneu zoiets...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:01

Kan ook gebroken griffelbeen zijn , dat is vaak te verhelpen. Wanneer het been echt gebroken is , dus bij kootbeen dan is het meestal afgelopen .

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:02

Er is toch altijd een pad er omheen :o?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:08

Rytir schreef:
Wat ontzettend naar : . Maar hoe willen ze gaan behandelen dan? Gebroken been is bijna altijd einde oefening...

Nee hoor is afhankelijk van hoe en waar het is gebroken. Het is wel altijd een hele lange weg helaas. Ik ken een paard welke na een lange genezing zelfs weer crossjes loopt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:04

Blackberry28 schreef:
Bah,wat een naar ongeluk,hoop dat het nog goed komt met het paard!

Ga daar maar niet van uit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:07

Zulke topics heb ik vaker gelezen, van paarden die vastzitten in een wildrooster.
Misschien moeten ze er borden bij zetten voor de 'onwetende' ruiters, dat een wildrooster ook niet bedoeld is voor paarden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:08

Britta31 schreef:
Er is toch altijd een pad er omheen :o?

Waar ik eerder gestald stond niet.
Maar dan ga je er inderdaad niet toch over.

Ik hoop inderdaad maar dat het paard een griffelbeentje gebroken heeft en niet compleet zijn been.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:11

bigone schreef:
Kan ook gebroken griffelbeen zijn , dat is vaak te verhelpen. Wanneer het been echt gebroken is , dus bij kootbeen dan is het meestal afgelopen .

gebroken griffelbeentje zie je niet zomaar, dus hij zal wel echt gebroken zijn. Einde paard dus, hoe dom kun je zijn om over zo'n rooster te gaan.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:27

We waren er niet bij..
Je weet nooit hoe het paard in het rooster is gekomen.
Misschien sprong hij opzij of om wat voor reden dan ook is het gebeurd.
Er zijn ook smalle roosters waar een paard wel over kan.
We kennen de situatie niet en het is al vreselijk genoeg wat er met het paard is gebeurd

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:42

Wat een nare situatie.
Hopelijk valt het mee voor betrokkenen, maar het klinkt ernstig.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 21:48

Afgelopen week was ik op buitenrit en mijn paard schrok. Ik vloog er met een boog vanaf, paard aan de kletter door het natuurgebied. We waren inderdaad via een hek binnen gekomen maar als hij terug was gerend was hij natuurlijk ook vol over dat rooster gevlogen en niet door het hek. Gelukkig ging hij de andere kant op en konden we hem weer vangen en liep bij ons alles goed af. Kan dus ook een misstap of vluchtreactie zijn geweest. Hopelijk valt het mee maar het klinkt niet best.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:32

Rytir schreef:
Wat ontzettend naar : . Maar hoe willen ze gaan behandelen dan? Gebroken been is bijna altijd einde oefening...

Misschien wordt er meer bedoeld het verdoven tijdens het verwijderen van het been uit het rooster als ik dit stukje zo lees. https://www.1limburg.nl/brandweer-bevri ... ildrooster

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:49

Mogelijk gebroken, dus dan probeer je toch nog het dier er uit te halen en te hopen dat de diagnose daarna meevalt. Het rooster zit eng dicht bij het hekje, wellicht perongeluk er in gestapt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:38

Ik begrijp niet hoe het kan dat ruiters nog steeds over de roosters gaan, doodeng ;(

Vreselijk voor het paard..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:44

Relaxed schreef:
Ik begrijp niet hoe het kan dat ruiters nog steeds over de roosters gaan, doodeng ;(

Paard kan ook geschrokken zijn en er in vlucht overheen gedenderd zijn in dit geval. Volgens mij staat nergens wat de oorzaak is.

Maar ik zie inderdaad ook wel eens ruiters over de roosters gaan. Dat bedenk je toch niet :n
Waarom? Te lui om een hek open te doen ofzo? Dat is in ieder geval wel het antwoord dat ik kreeg toen ik er eens naar vroeg toen ik 2 van die niet-zo-handige dames tegen kwam die hun tinkers over een rooster stuurden. :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:54

Daihyo schreef:
Relaxed schreef:

Paard kan ook geschrokken zijn en er in vlucht overheen gedenderd zijn in dit geval. Volgens mij staat nergens wat de oorzaak is.

Maar ik zie inderdaad ook wel eens ruiters over de roosters gaan. Dat bedenk je toch niet :n
Waarom? Te lui om een hek open te doen ofzo? Dat is in ieder geval wel het antwoord dat ik kreeg toen ik er eens naar vroeg toen ik 2 van die niet-zo-handige dames tegen kwam die hun tinkers over een rooster stuurden. :x

Ja ik bedoelde het ook meer in algemene zin, je komt dit soort berichten toch nog best regelmatig tegen..

Ik denk idd dat het met gemak te maken heeft. Ruiters genoeg die zonder krukje of opstapje er ook gewoon niet weer opkomen en die durven dan gewoon niet af te stappen.
Bij ons zijn de hekken eigenlijk allemaal uitgerust met opstapjes en anders is de grond sowieso wel zo ongelijk dat je altijd wat hoger kan staan en er wel op komt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:22

In het bericht staat "mogelijk gebroken"de tekst bij het artikel klopt dus niet!

Wildroosters zijn vaak wel geschikt voor paarden en/of aanspanningen.
Veeroosters zijn dat juist niet! Er zit wel degelijk verschil tussen.
Veel mensen/journalisten etc weten dat niet en het kan dus ook verkeerd beschreven zijn.

Echter, praktijk wijst uit dat ni gebieden waar vee loop vaak de ruiters over de roosters gaan wat niet de bedoeling is....
Op de Veluwe zijn er een aantal waar je met de aanspanning wel overheen kunt.
En vaak is er gewoon een ruiterpad met hek naast het rooster.

ik hoop dat het goedkomt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:45

Relaxed schreef:
Bij ons zijn de hekken eigenlijk allemaal uitgerust met opstapjes en anders is de grond sowieso wel zo ongelijk dat je altijd wat hoger kan staan en er wel op komt.

Bij ons ook. Er zijn gewoon afgezaagde boomstammen naast de hekken geplaatst om weer opstappen.

ElCamino schreef:
In het bericht staat "mogelijk gebroken"de tekst bij het artikel klopt dus niet!

Wildroosters zijn vaak wel geschikt voor paarden en/of aanspanningen.
Veeroosters zijn dat juist niet! Er zit wel degelijk verschil tussen.
Veel mensen/journalisten etc weten dat niet en het kan dus ook verkeerd beschreven zijn.

Echter, praktijk wijst uit dat ni gebieden waar vee loop vaak de ruiters over de roosters gaan wat niet de bedoeling is....
Op de Veluwe zijn er een aantal waar je met de aanspanning wel overheen kunt.
En vaak is er gewoon een ruiterpad met hek naast het rooster.

ik hoop dat het goedkomt.

Ik vraag me af of veel mensen het verschil kennen tussen een veerooster en een wildrooster.
Overigens zou ik bij beiden toch het risico niet durven nemen. Je weet niet hoe het onderhoud is, of het veerooster je paard wel houdt. Te vaak gehoord/gelezen dat, ondanks het kon, het toch inzakte. Waarom het risico nemen als er toch een hek naast zit?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:52

persoonlijk vid ik datje daarin moet verdiepen wanneer je met je paard het bos ingaat en er daar zijn van dit soort roosters. Ik kwam ze 25 jaar geleden tegen op de Veluwe rond Kootwijk voor de menroutes en dacht toen "huh , kan dat?????"
En toen hadden de menners al vaak een rol tapijt in de kar om erover te rollen

Toen gaan zoeken op verschillende soorten, maar je kunt eigenlijk wel stellen dat wanneer er vee in een losloopgebied loopt dat je daar niet overheen kan met je paard ( teveel ruimte tussen de spijlen) , de hoeven van koeien zijn veel te groot en ze lopen dan simpel over een wildrooster waar de hoefjes van de herten die veel kleiner zijn niet overheen kunnen , dit betekent weer dat de grootte tussen de spijlen anders is. Tevens is een wildrooster plat staal en een veerooster rondstaal.
Veerooster zit ongeveer 10 cm tussen de spijlen en een wildrooster 6 cm.

Ik denk altijd gewoon: niet doen !!! Helemaal niet als er een hek gewoon naast zit.
Leer je paard dat je een hek open en dicht doet vanaf de rug ( of vraag een western ruiter met beetje trail kennis het je te leren)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:57

Dat is inderdaad het eerste dat ik mijn paard leerde toen ik naar de Veluwe verhuisde. En als trailruiter was dat 2x beetje prutsen met draaien en klaar :D
Heb er aardig wat op sleeptouw genomen om het te leren. Zo moeilijk is het niet en anders heb je gewoon de opstapjes nog. Boomstammen genoeg in een bos :))

En verder eens. En als je je niet verdiept of twijfelt, gewoon afstappen. Neem het risico gewoon niet.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 13:01

De platte waarbij de stalen 'balkjes' dichtbij elkaar zitten (paar cm), zijn in principe prima veilig. (De wildroosters)

De grove ronde spijlen die verder uit elkaar zitten (centimeter of 15?) zijn bloedlink. (Veeroosters)

Het is wel zaak dat je echt weet wat je doet, en de verschillende roosters herkent.
In geval van twijfel Nooit! eroverheen.

Erg sneu dat dit dier vast is komen te zitten.
We weten niet welk type rooster daar lag, en we weten ook de rest van de situatie niet.
Dus oordelen heeft geen zin.

Alleen hopen dat het dier er een beetje fatsoenlijk vanaf komt.