Young Rider 17 maanden geschorst door het FEI na doping

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Young Rider 17 maanden geschorst door het FEI na doping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 20:45

Equnews
Doping

Afbeelding
Foto: Marjo

Het FEI is sterk bezig met zijn anti-doping campagne. Een 17-jarige Jordaanse amazone ontvangt 17 maanden schorsing nadat haar paard Veni Vidi Vici in 2018 positief testte op het gebruik van Stanozolol, 16-beta-hydroxystanozolol. De amazone moet verder het FEI anti-doping campagne ondersteunen met 5000 Zwitserse franken, moet een anti-doping opleiding volgen en ook de gerechtelijke kosten, geschat op 2500 Zwitserse Franken, betalen.
De Jordaanse amazone haar paard werd positief getest tijdens het CSIY-B evenement in Amman, oktober 2018.

Stanozolol is een verboden substantie die de spierontwikkeling promoot. Reeds in november 2019 erkende de amazone haar fout maar vestigde toch de aandacht op het feit dat ze slechts een Young Rider is en dat ze haar vertrouwen had in de dierenarts van dienst en het team dat haar paarden verzorgt. De dierenarts zelf verklaarde dat het paard mankte en regelmatig behandeld werd. De amazone en haar stalmanager negeerden echter het advies geen wedstrijden te rijden.
Het FEI kon zich vinden in de amazone haar uitleg, maar besloot alsnog dat ze de dierenarts zijn advies had moeten opvolgen. Het FEI bevestigde dat het zwaar tilt aan de inbreuk omdat het paard in geen enkel opzicht 'fit to compete' was, maar kan zich vinden in de uitleg dat er geen kwaad opzet was.

Het volledig besluit van het FEI is hier te lezen.
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 04-03-20 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfouten aangepast

Pantykous

Re: Young Rider 17 maanden geschorst door het FEI na doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 07:16

Geen kwade opzet maar het paard was in geen enkel opzicht fit to compete. Waar ben je dan mee bezig.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:06

Pantykous schreef:
Geen kwade opzet maar het paard was in geen enkel opzicht fit to compete. Waar ben je dan mee bezig.

Dit... een 17 jarige in die wereld weet echt wel waar ze mee bezig is.. en dat geld daar lachen die lui om. Jaar schorsen heeft meer effect.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:12

MarjanB schreef:
Pantykous schreef:

Dit... een 17 jarige in die wereld weet echt wel waar ze mee bezig is.. en dat geld daar lachen die lui om. Jaar schorsen heeft meer effect.

Nu is ze bijna 1,5 jaar geschorst én een fixe geldboete. Vind dat dan weer beter dan een jaartje geschorst

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:13

Ik de redenering niet geen kwaad opzet.
Als je tegen dierenartsadvies in een paard start waarbij is aangegeven dat hij niet fit genoeg is om te starten er dan rommel laat geven om alsnog je zin door te drijven.Dan lijkt me dat toch kwaad opzet.

Maar goed het is al iets dat het toch aan gepakt word.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:14

Oh goedemorgen :+ nou ja dan 2,5 jaar van maken ofzo.. gewoon dat de drempel zo hoog ligt dat iedereen het uit z’n hoofd laat.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:55

als dat dier in geen opzicht 'fit to compete' was, hoe kan ze dan iedere keer door de vet checks gekomen zijn? en waarom wordt een andere ruiter 2 jaar geschorst en zij maar 17 maanden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:06

Oehlala schreef:
als dat dier in geen opzicht 'fit to compete' was, hoe kan ze dan iedere keer door de vet checks gekomen zijn? en waarom wordt een andere ruiter 2 jaar geschorst en zij maar 17 maanden.

Als dat paard dus aan de doping zit en dan wel rad loopt, dan zie je dat bij een vet check niet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:53

Pantykous schreef:
Oehlala schreef:

Als dat paard dus aan de doping zit en dan wel rad loopt, dan zie je dat bij een vet check niet.

maar niet met het middel waar ze dan positief opgetest is. dat is een spiertrigger middel, geen pijnstilling oid.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:00

Als dat paard op gang wordt geholpen met spul dat de spieren kunstmatig versterkt kan ik me best voorstellen dat zo'n dier rad voor komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:19

MarjanB schreef:
Oh goedemorgen :+ nou ja dan 2,5 jaar van maken ofzo.. gewoon dat de drempel zo hoog ligt dat iedereen het uit z’n hoofd laat.

Doe maar minstens 10. Dat ze competitief geheel van nul moeten beginnen.

Gek he, dat de paardensport onder vuur ligt als dit de reactie van de FEI is op iemand die willens en wetens een mank paard met medicatie op wedstrijd heeft doen lopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:45

1,5 jaar is erg lang voor een paarden carrière hoor. Zeker als je nog zo jong bent. Het hapt een flink gat in je Young Ridders tijd en in de loopbaan van je toppaard.

Vind ik een prima straf.

We weten ook niet hoe slecht het paard liep. Hier wordt ook wel gewerkt met bepaalde medicijnen bij
gewrichts- of spierproblemen. Ontstekingsremmers of pijnstillers. En dat mag ook in het kader van normale behandelingen.

Alleen heb je dan gewoon een bepaalde tijd dat je niet mag starten. Een goede dierenarts en goede ruiter houdt zich daaraan. Want die medicijnen mogen gewoon niet meer aantoonbaar aanwezig zijn in het bloed. En dat kan veel langer doorwerken dan de werking van dat medicijn.

Zij waren blijkbaar eigenwijs (en/of arrogant) en hebben advies dierenarts naast zich neergelegd en nu ondervonden dat ze hem serieus hadden moeten nemen. )

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 07:50

Walgelijk. Terechte straf.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:36

Even off topic, is het niet gewoon De FEI ipv Het FEI?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:47

CharleyT schreef:

Beiden niet.. het is een afkorting

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:02

Joyce B: Ik vind het best straf dat je dat zo post.... Misschien moet de competitie maar verboden worden als dit is wat liefhebbers normaal vinden. :\

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:25

MarjanB schreef:
CharleyT schreef:

Beiden niet.. het is een afkorting

De Federation Equestre International of Het Fede..........? Of schrijf je FEI is van plan...etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:33

Ik zeg toch niet dat ze een kreupel paard medicijnen moet geven om te mogen starten?

Ik kan me ook moeilijk voorstellen dat je doelbewust een paard wat op dat moment op een behandeldosering medicijnen staat gaat starten, want zeker internationaal zijn er vaak controles en zelfs lage spore concentraties van medicijnen van langere tijd geleden zijn vaak nog aantoonbaar. Dat is niet logisch en zelfs oerdom.

Vaak is positief scoren op doping niet zo zwart-wit.

Ik heb op stal een pony lopen die aan de asperine zit. Als iemand per ongeluk eerst haar voer mengt en vervolgens met dezelfde lepel mijn voer (en dat overkomt mij ook wel eens, zo'n vergissing) en ik zou in de week er op op wedstrijd een dopingcontrole krijgen dan heb ik mogelijk wel een probleem.

En van bepaalde medicijnen weet je als leek vaak niet hoe lang het duurt voordat het uit het bloed is.
2 dagen na een kuurtje metacam is de pijnstillinh echt wel zo goed als weg. Maar hoeveel weken blijft het nog doping-positief?

Mijn dierenarts van de kliniek vertelt er eigenlijk nooit bij hoe lang ik geen wedstrijden zou mogen starten na bijvoorbeeld een sedatie (tandarts behandeling, rontgenfoto's, of bij een eerder paard even het nerveuze gestreste gedrah er af bij beslaan in de onrustige omgeving van de kliniek)
En ook niet toen ze een ontsteking gingen behandelen met ontstekingsremmers.

Kalmeringspasta voor het scheren? Massage middel voor de spieren? Een voedingssupplement om spieren te helpen opbouwen? Veel stoffen staan op de dopinglijst en niet altijd in de ingrediënten lijst.

In dit geval ging het om een paard wat blijkbaar regelmatig niet lekker liep en daar geregeld voor behandeld werd. Maar geen idee hoe lang die perioden tussen de behandelingen in waren. En hoe goed het paard liep tussen de behandelingen in.

Ze heeft een terechte straf gehad.