[BLOG] Koud hè!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

[BLOG] Koud hè!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 20:31

*Bokt.nl
Blog

Afbeelding

Al een tijdje geleden popte het idee op om wat te gaan bloggen over mijn leven in Canada. Na wat heen en weer schrijven met de teamleden van Bokt, kreeg ik het onderschrift ‘Blogger’. En toen was het stil. Want ik durfde niet zo goed meer. Zouden mijn stukjes wel goed ontvangen worden, leuk te lezen zijn, en daarbij ook nog informatief en entertainend? Een duidelijk gevalletje van ‘Cold Feet’ dus! En boem, daar heb je meteen een goed onderwerp! Want is het niet zo dat bij gebrek aan onderwerp men uiteindelijk maar gaat praten over het weer? Nou, dan kan ik goed los gaan hier haha! Want cold kan het hier flink worden!

Eerst maar even wat over mezelf schrijven. Mijn naam is Kim en kom oorspronkelijk uit Barneveld, en later Amersfoort. Al sinds mijn tiende ben ik met paarden bezig geweest. Eerst als penny-meisje op de manege, wat ik uiteindelijk ruim 20 jaar volgehouden heb, en waar ik heel veel geleerd heb. In die 22 jaar ben ik getrouwd, en heb kinderen gekregen. Ik heb na de komst van mijn eerste kind de knoop doorgehakt om te stoppen als manege ruiter en op zoek te gaan naar een bijrijdpaard. Dat paard werd mijn eerste eigen paard, Rapsody. Hij was mijn leermeester, en toen hij nog geen jaar na aanschaf ingeslapen moest worden wegens straalkanker, was ik kapot van verdriet. Zijn topic is wel terug te vinden hier ergens! Na Rapsody kwam al vrij snel Savanne (v. Tango) in mijn leven, en Met haar heb ik veel bereikt. ORUN 4 gehaald, Z2, M jury licentie, alles heb ik aan haar te danken! Ze heeft me ook nog een knap veulen gegeven, Knox (v. Chablis). Beiden heb ik moeten verkopen helaas, en Savanne leeft niet meer, maar ik heb mooie herinneringen aan beiden!

Afbeelding
Savanne en ik in een clinic met Mark van der Donk, destijds de ruiter van Chablis, de hengst die later de vader van Savanne's veulen zou worden!

In 2016 ben ik met mijn gezin in Cochrane, Alberta gaan wonen. Indien men er interesse in heeft, kan ik over het hele verhuis proces ook nog wel eens een blogje schrijven. Ik ging tijdelijk werken op een pensionstal, en op die manier kwam ik in aanraking met alle weersomstandigheden die Alberta kent. Een redelijk normale lente, met hier en daar een verdwaalde sneeuwbui in april en mei, gevolgd door een warme zomer met de nodige regenbuien, drie dagen herfst, en toen was het winter. En dan kom ik uit op de titel van dit stuk: Koud he! Ja, koud inderdaad, maar zo mooi als er sneeuw ligt!

Afbeelding
Een van de 'dirt roads' waar ik overheen rij als ik naar klanten ga. Veel wegen zijn onverhard, maar wel goed begaanbaar!

Tot nu toe hebben we hier elk jaar weer te horen gekregen dat ‘dit geen normale winter is’. Te vroeg koud, te laat sneeuw, te lang koud, té koud, te lang sneeuw, geen sneeuw, we hebben het allemaal al gehoord. Waar hebben we het dan over, als je denkt aan koud? Temperaturen van -20 zijn hier heel normaal in de winter. Overdag. Tel daar een windchill (gevoelstemperatuur) bij op en je zit aan de -30, met nachttemperaturen van nog lager. Koud he!

Afbeelding
Hier moet ik nog steeds aan wennen. Hooi is hier vrij prijzig, want zeker in Alberta zorgt het relatief korte groeiseizoen ervoor dat er maar 1 snede hooi van het land kan komen. Waar men in NL de oogst altijd zo snel mogelijk van het land wil hebben, laten ze het hier dus gerust de hele winter in de sneew liggen...

Hoe zit het dan met de paarden daar in de winter, hoor ik je denken. Want stiekem moet ik altijd wel lachen als ik de berichten hier op Bokt weer voorbij zie komen, met de gebruikelijke deken dilemma’s in de herfst. Wanneer scheren? Hoe dik moet de deken zijn? Etc. Veel paarden hier leven 24/7 buiten, en er zijn er genoeg die geen deken op krijgen. Die paarden zijn dan meestal met pensioen of worden niet gereden in de winter. Maar er zijn er ook genoeg die, al dan niet geschoren en met deken, wel gereden worden.

Afbeelding
Lekker dutten in de zon!

Veel rijbanen zijn verwarmd, want als het buiten -20 is, is het binnen niet veel warmer. Dito met de stallen, ook allemaal verwarmd, en deken service zit hier meestal standaard inbegrepen in het stalgeld. Je betaalt doordoor ook meer voor een stal dan in Nederland, kosten voor verwarming zijn best pittig, stalgeld bedraagt hier, afhankelijk van de locatie, minimaal 600 euro per maand.
Als het echt koud is, -25 of erger, dan laat ik mijn lessen niet doorgaan. Het temperatuursverschil tussen binnen aan het werk en buiten na het werk is gewoon te hoog. Vorig jaar is het in februari 3 weken lang echt heel koud geweest, met temperaturen die niet hoger kwamen dan -30, en heeft alles dus ook zo lang stil gelegen. Goed voeren en indien nodig warme dekens op, en de paarden komen de winter wel door! En ik? Ik ben blij dat ik verwarmde stoelen in de auto heb!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nayomie op 02-03-20 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lay-out aangepast

Suzanne F.

Re: [BLOG] Koud hè!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:47

Leuk! Hoe ben je daar terecht gekomen? Werk? Of een andere reden? Ziet er prachtig uit, maar wat koud! Brrrrrr.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 20:52

Dankjewel Suzanne F! Wij zijn al in 2012 gaan nadenken over de toekomst van ons en onze kinderen in Nederland. Zonder al te diep in te gaan op de problematiek in Nederland, vonden wij de politieke en financiele situatie daar nou niet echt rooskleurig. We hebben een bliksembezoek gebracht aan Canada in oktober 2012, en werden meteen verliefd. Op het land, dat schitterend is, maar ook de mogelijkheden voor mij en mijn man qua werk, en de opleidingsmogelijkheden voor onze kinderen. We zijn de visum procedure opgestart en in 2015 kregen we het visum! Zonder baan, op goed geluk, en ons geluk was goed!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 20:59

Wat een super leuk verhaal en wat schrijf je fijn! Ik ga je blogs volgen hoor :D leuk!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:05

Heel leuk geschreven Kim! Leuk dat je je Canadese avonturen wilt delen met ons :D

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:08

Wat leuk dat je weer gaat bloggen! Ik heb veel van je blogs in mijn e-mail gekregen. Vond het altijd heel erg leuk om ze te lezen! Ik ben benieuwd wat je allemaal beleefd daar!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 21:16

Maureen95 schreef:
Wat leuk dat je weer gaat bloggen! Ik heb veel van je blogs in mijn e-mail gekregen. Vond het altijd heel erg leuk om ze te lezen! Ik ben benieuwd wat je allemaal beleefd daar!

:o die blog ligt al een tijdje stil hihi. Was ook meer een persoonlijke, hier mag het natuurlijk alleen over paarden gaan!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:25

Ik wil wel graag meer horen hoor. Wat voor werk hebben jullie gevonden? Hoe hebben de kinderen het daar? Spreken ze de taal al makkelijk?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 21:33

Suzanne F. schreef:
Ik wil wel graag meer horen hoor. Wat voor werk hebben jullie gevonden? Hoe hebben de kinderen het daar? Spreken ze de taal al makkelijk?

You want it all haha! Ik schreef hierboven al dat ik daar best een volgend blogje aan wil wijden, maar dat gaat dan weer niet zo specifiek over paarden. Dus dan hier maar!
We zijn uiteindelijk op 1 april (geen grap) hier in Cochrane komen wonen, en nog voor het einde van de maand zat ik te schrijven op een wedstrijd. Jury was uit de omgeving, en wist misschien wel een paard voor me te rijden. Via haar, en via Facebook kreeg ik wat klanten om les te geven, maar nog niet genoeg om vlees bij het avondeten te kunnen kopen. Ik ben tijdelijk op een stal gaan werken en zo er verder in gerold. Maar meer daarover in een volgende blog!
Mijn man heeft in het begin een project voor zichzelf afgerond, in de ICT, en daar zijn wat opdrachten uit voort gekomen. Dus die zit ook niet stil!
Kinderen, J van 18 en C van 16, doen het heel goed. J zit in Calgary op College, heeft vorig jaar zijn highschool graduation gehad, net als op TV, en C zit in Grade 11, en gaat volgend jaar haar graduation doen, is al op jacht naar een prom dress! Beiden spraken al behoorlijk goed Engels voor we hierheen kwamen, en hebben wat dat betreft helemaal geen moeite gehad met de taal!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:55

Wow, gaaf!!
Ik wil nog veeeel meer lezen. Kom maar op met die blogs. :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 00:09

san4nie schreef:
Wow, gaaf!!
Ik wil nog veeeel meer lezen. Kom maar op met die blogs. :D

Gezien het feit dat ik voor deze blog al even tijd nodig had om daadwerkelijk te plaatsen, niet boos worden als de volgende niet volgende week al komt hoor! Dank voor je reactie!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 05:06

Ooh leuk.. Ik ga meelezen... hebben een aantal jaar geleden op het punt gegaan te verhuizen naar Alberta uiteindelijk toch niet gedaan... ik vind het wel heel leuk om te gaan volgen...

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 08:04

Wat leuk om te lezen, je hebt een fijne schrijfstijl :)

Ik ben ook zeker benieuwd naar meer verhalen

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:21

Heel leuk om te lezen, ben zeker benieuwd naar het vervolg!
We gaan van de zomer 3 weken rondtrekken in Canada (Calgary richting Vancouver) dus als je nog tips hebt om bij jullie in de buurt te rijden hou ik me aanbevolen :o :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:23

Ik volg. Wij spelen ook met het idee om te emigreren naar Canada. :)

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 12:29

Wat leuk geschreven! Hebben we hier nog niet veel te klagen over het weer, haha.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:56

Oh dit is leuk! Ik kijk uit naar andere blogs over het leven in Alberta :D Vond het eigenlijk jammer dat het zo'n 'kort' stukje was :P

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 05:56

Marjo schreef:
Heel leuk geschreven Kim! Leuk dat je je Canadese avonturen wilt delen met ons :D

Oh, overheen gelezen, sorry! Dankjewel! Ik ga mijn best doen!

Neon schreef:
Ooh leuk.. Ik ga meelezen... hebben een aantal jaar geleden op het punt gegaan te verhuizen naar Alberta uiteindelijk toch niet gedaan... ik vind het wel heel leuk om te gaan volgen...

Mag ik vragen waarom je het uiteindelijik niet gedaan hebt?
Wij hebben geen moment spijt gehad, een van mijn dromen is uitgekomen hier!

lideli schreef:
Wat leuk om te lezen, je hebt een fijne schrijfstijl :)

Ik ben ook zeker benieuwd naar meer verhalen

Dat vind ik erg leuk om te horen, ik vond het best spannend om een blog te plaatsen, juist omdat ik niet wist of ik überhaupt wel kon schrijven!

Liesbethje schreef:
Heel leuk om te lezen, ben zeker benieuwd naar het vervolg!
We gaan van de zomer 3 weken rondtrekken in Canada (Calgary richting Vancouver) dus als je nog tips hebt om bij jullie in de buurt te rijden hou ik me aanbevolen :o :D

Met rijden bedoel je neem ik aan paarden rijden? Stuur even een PB met wanneer je waar bent!

sevke schreef:
Ik volg. Wij spelen ook met het idee om te emigreren naar Canada. :)

Oh, leuk! Het is helaas tegenwoordig steeds lastiger om binnen te komen, zoals wij het gedaan hebben kan nu niet meer. Het is nu meer een loterij geworden!

Hannepan schreef:
Wat leuk geschreven! Hebben we hier nog niet veel te klagen over het weer, haha.

Ik ben echt niet van kou, of tenminste, dat was ik in Nederland niet. Maar zelfs ik vind het goed te doen, het is echt niet te vergelijken met de Nederlandse kou, veel droger en daardoor beter op te kleden!

xDenies schreef:
Oh dit is leuk! Ik kijk uit naar andere blogs over het leven in Alberta :D Vond het eigenlijk jammer dat het zo'n 'kort' stukje was :P

O jee, en ik vond het al steeds te lang. Had nog veel meer willen bijschrijven, maar wilde het niet ellenlang maken!

Dankjewel allemaal voor jullie reacties, leuk om te lezen dat jullie het leuk vinden om mijn verhalen te lezen ;-)!

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:44

Wat een mooi avontuur, en wat dapper om zo’n grote stap te maken.
De rust, ruimte en ruige natuur is vast prachtig daar.

Is het niet moeilijk voor de achterblijvers, ouders/opa oma?

En mis je de typische Hollandse (Douwe Egberts/Unox (hoort liedje ; )) gezelligheid niet, de sfeer van de Nederlandse binnenstad/terras/winkeltjes/grachten etc versus de grote shoppingsmalls met grote parkeerplaatsen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:45

Leuke blog klein vosje

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 18:53

EvaLuna schreef:
Wat een mooi avontuur, en wat dapper om zo’n grote stap te maken.
De rust, ruimte en ruige natuur is vast prachtig daar.

Is het niet moeilijk voor de achterblijvers, ouders/opa oma?

En mis je de typische Hollandse (Douwe Egberts/Unox (hoort liedje ; )) gezelligheid niet, de sfeer van de Nederlandse binnenstad/terras/winkeltjes/grachten etc versus de grote shoppingsmalls met grote parkeerplaatsen?

Het was zeker spannend, want we wisten niet of we überhaupt wel werk zouden vinden, en hoe het met de kids zou gaan. Gelukkig op bride vlakken ging dat goed!
Natuurlijk is het minder leuk voor de achterblijvers, maar we hebben Skype en Facebook, waarmee we elkaar op de hoogte houden. Afgelopen oktober zijn we weer in NL geweest, mijn schoonouders waren 50 jaar getrouwd, goede reden om een feestje te komen vieren !

Ik moet eerlijk zeggen dat er niet veel is wat ik echt mis. Terrasjes zitten deed ik al nooit, sfeer is iets wat je zelf kunt maken. Shoppen in een stad is leuk, maar niet bij -20 hihi. Wij hebben geen mall in onze woonplaats, dus als we daarheen gaan is het een uitje. Moet drie kwartier rijden voor ik bij een mall ben, doen we niet zo vaak!
Ook qua voedsel is er niet veel wat we missen. Sterker nog, bij afscheid 4 jaar geleden een pot Duo Penotti gekregen en die staat er nog... :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:01

Geweldig avontuur dat jullie zijn aangegaan !
Maar euhm...wel koud hé ! :brr: :D
Ik kom graag meelezen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 19:03

Pandora2 schreef:
Ik kom graag meelezen.

Koude is relatief, vorige week was het -5 en dan lopen ze gewoon in korte broek of flip-flops! Ik niet hoor !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:05

kleinvosje schreef:
Pandora2 schreef:
Ik kom graag meelezen.

Koude is relatief, vorige week was het -5 en dan lopen ze gewoon in korte broek of flip-flops! Ik niet hoor !

Hhahhaa ! Je went er vast aan! Nog een paar goede winters en je kan in bikini 8-)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 19:07

Pandora2 schreef:
kleinvosje schreef:

Hhahhaa ! Je went er vast aan! Nog een paar goede winters en je kan in bikini 8-)

Ach, die doe ik in de zomer niet eens aan, laat staan in de winter