[BLOG] Scheefheid en angst, oude gewoontes leren loslaten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

[BLOG] Scheefheid en angst, oude gewoontes leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-20 15:37

*Bokt.nl
Blog

Afbeelding
Als een boerin met kiespijn op mijn bruikleenDraver

Ik ben Imre, 39 jaar, ik werk in de marketing- en communicatie, ben een fanatieke recreatieruiter, instructeur en ik ben in het bezit van twee (eigenw)IJslanders van 15 jaar (Sæunn) en 10 maanden (Saga). En ik ben aan het revalideren om mijn scheefheid op te lossen.

Als ruiter zijn we vaak bezig met het rechtrichten en soepel maken van ons paard, maar heb je daarbij wel eens gekeken naar je eigen lichaam? Op correcte wijze op je paard zitten zorgt ervoor dat je de bewegingen van je paard optimaal kan absorberen en ondersteunen. Het paard kan je hierdoor makkelijker dragen en fijner bewegen. Dat klinkt echter makkelijker dan het is. Er zijn talloze manieren om de balans van jezelf en je paard te verstoren. Door achterover te hangen of in een stoelzit te zitten kom je achter de beweging aan, voorover vallen zorgt dat je beweging niet kan absorberen en je je rugspieren moet gebruiken om in het zadel te blijven, inknikken in een wending of een volte zorgt ervoor dat je paard moeite heeft met buigen, om maar een paar simpele voorbeelden te noemen. Een foutje sluipt er snel in. Het is daarom belangrijk om regelmatig les te nemen en jezelf te (laten) filmen tijdens het rijden. Voorkomen is beter dan genezen, het kost meer tijd om een verkeerde gewoonte af te leren dan een juiste aan te leren. Daar weet ik inmiddels alles van.

Ik kom er eerlijk voor uit: ik ben niet zo’n held als ik op een paard zit. Ik Dat houdt niet in dat ik alleen maar brave paarden rijd die nooit een pas verkeerd zetten, in tegendeel. Ik hou wel van paarden die een uitgesproken mening hebben, zoals mijn eigen merrie, maar die ken ik inmiddels door en door. Toch zijn er ook bij haar momenten dat ik denk ‘nee’. Ik ga met haar bijvoorbeeld zonder problemen een buitenrit maken als het keihard waait, daar wordt ze niet wakkerder van. Maar een weiland met koeien vindt ze maar raar. Ik ga als ik het rijden spannend vind voorover zitten en span de spieren in mijn rug en schouders. Ik val sowieso makkelijk voorover tijdens het rijden. Onlangs zag ik in dit filmpje dat als je zit, je stuitje als een soort schokdemper optreedt. Als je wat voorover leunt, ontlast je je stuitje. Dat was een enorme eye-opener voor mij en verklaarde waarom ik niet graag rechtop zat, overigens ook niet op een harde stoel. Het voelde gewoon echt niet prettig. Ik herinner me lessen waarbij ik eindeloos in galop te horen kreeg dat ik ACHTEROVER!! moest. Nu weet ik dat ik dat fysiek niet kon, maar destijds was het erg frustrerend.

Terug naar het rijden. Van een paard verwachten dat ie ontspant als ik zelf gespannen ben is natuurlijk niet reëel, waardoor we in een vicieuze cirkel blijven zitten, die ik als ruiter op zal moeten lossen. Die spanning komt omdat ik bang ben dat als mijn paard iets onverwachts dat ik het niet uit kan zitten. Nu we een oorzaak hebben gevonden van de scheefheid en het voorover zitten en werken aan een oplossing merk ik dat dat uitzitten prima gaat, maar in mijn hoofd blijft dat nog niet plakken. Ik kan nu echter als ik merk dat ik weer in mijn oude gewoonte verval tegen mezelf zeggen: ‘joh, ga eens zítten, haal adem vanuit je buik en laat los!’. Makkelijk is het niet, maar het lukt steeds beter, waardoor ik bij de koeien meestal blijf zitten in plaats van even afstap tot we ze voorbij zijn. Ook durf ik meer door te pakken als Sæunn haar trukendoos weer eens opentrekt.

Op onbekende paarden voel ik me niet snel op mijn gemak. Om dat patroon te doorbreken heb ik twee jaar geleden een aantal lessen gehad op lespaarden van een kennis. Een stuk groter in maat en beweging dan mijn IJslander. Het was vreselijk! Ik voelde me net een beginner die voor het eerst door de bak draafde. Mijn balans was ver te zoeken - dat was achteraf gezien natuurlijk niet vreemd - en ik hobbelde alle kanten op. De volgende dag kon ik bijna niet lopen van de spierpijn.

Even een sprong in de tijd; sinds een jaar doe een aantal keer in de week iets met de Draver van een stalgenootje, en sinds de zomer heb ik haar in bruikleen. Het is echt een heerlijk paard! Lief en enthousiast en gek op aandacht. Ik heb haar in het begin wel gereden, maar mijn angst zit me vreselijk in de weg. Ze heeft heel veel gekoerst en is onder het zadel nog wat groen en uit balans. De ervaringen op het lespaard een jaar eerder gecombineerd met het temperament van de Draver zorgde bij mij voor knikkende knietjes en spanning. Ik durfde niet harder dan stap en waar het loslaten in spannende situaties me met mijn eigen paard nu steeds beter lukt is dat met haar heel erg moeilijk. Sinds mei heb ik er zelf niet meer op gezeten, wel wordt ze af en toe gereden door een stalgenootje. Eén van mijn doelen van de eerste helft van 2020 is weer op haar rijden. Ontspannen en rechtop, en dan niet alleen in stap!

Vorige blogs gemist of nog eens lezen?

[VN] [Blog] Hoe een scheve ruiter recht wordt
[VN] [Blog] Scheve ruiter: een rechter begin van het nieuwe jaar

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:29

Nou ja zeg, wat een :)* was de combinatie van stuitje plus voorover zitten! Soms zijn dingen zo logisch.. maar kom er maar eens achter.

Ik ben zelf ook hard bezig met leren loslaten, dat weet je. En dat is zó verdomd lastig. Maar stapje voor stapje. Mezelf heruitvinden en weer echt het plezier in rijden terugkrijgen. Het mooie is wel dat ik er elke keer weer achter kom hoe verschrikkelijk brááf en geduldig mijn paard is. Wanneer klim je daar eens op? :D :D Levert vast een mooie blog op! Ik maak de foto's wel O:)

rozebadeend

Re: [BLOG] Scheefheid en angst, oude gewoontes leren loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 19:53

Ik zweer bij een chiropractor/osteopaat. Ik ga zelf 2x per jaar preventief, net als mijn paarden.
Soms heb je gewoon lichamelijke blokkades, maakt niet uit door wat, en daar kom je zelf simpelweg niet uit.
Zeker de moeite waard om eens naar te kijken!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:58

Zo herkenbaar. :( Als het spannend wordt moet je vooral voorover gaan zitten, alles aanspannen en stoppen met rijden. Dat werkt het allerbeste..
Net als jij doe ik ook hard m’n best. Maar ook bij mij zijn die rare gewoontes er al in gesleten helaas. Paardrijden is zo moeilijk!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 09:53

Heel stoer van je, dat je eerlijk verteld op bokt over je angst en onzekerheid. +:)+

Denk dat veel in je verhaal herkenning vinden, en daar steun uit halen: je bent niet alleen.

Enne: toch wel effe bitloos met je "leen-draver" , kijk das weer effe wel iets wat je durft !
Er zijn ladingen bokkers die dat echt niet aandurven.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 10:21

Herkenbaar :D , nu ik mijn eigen superzachte vlakke vijfganger gewoon ben, ga ik de eerste 15 minuten op alle andere paarden (ijsjes incluis) naar alle kanten alsof ik geen evenwicht heb :+ .
Gelukkig heb ik daar een les voor gehad van Iris die mij er goed mee geholpen heeft.

Voor mij werkte: Vertrouwen in jezelf, jezelf tijd geven om te wennen en verlichte zit om je evenwicht terug te vinden :D , en het moeilijkste is voor mij inderdaad het vertrouwen hebben. Klinkt simpel, is het echt niet.

Met mijn eigen paardje durf ik redelijk veel, op een vreemd paard is opstappen al een uitdaging op zich, en toch hoeft het niet de meest lamme knol te zijn waar ik het fijnst mee rijdt 8-) .

Ik ben ook op zoek naar de mogelijkheid om op een rustige manier af en toe is op een ander paard te rijden om mezelf te verbeteren, ik ben echter maar een beginnende amateur dus die mogelijkheden zijn beperkt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 09:00

Berdien schreef:
Nou ja zeg, wat een :)* was de combinatie van stuitje plus voorover zitten! Soms zijn dingen zo logisch.. maar kom er maar eens achter.

Ik ben zelf ook hard bezig met leren loslaten, dat weet je. En dat is zó verdomd lastig. Maar stapje voor stapje. Mezelf heruitvinden en weer echt het plezier in rijden terugkrijgen. Het mooie is wel dat ik er elke keer weer achter kom hoe verschrikkelijk brááf en geduldig mijn paard is. Wanneer klim je daar eens op? :D :D Levert vast een mooie blog op! Ik maak de foto's wel O:)

Plezier in het rijden heb ik gelukkig wel, al staat het rijden het laatste jaar wel op een bijzonder laag pitje. Ik kom zéker een keer op Sil rijden! Eerst mijn lijf wat beter.

rozebadeend schreef:
Ik zweer bij een chiropractor/osteopaat. Ik ga zelf 2x per jaar preventief, net als mijn paarden.
Soms heb je gewoon lichamelijke blokkades, maakt niet uit door wat, en daar kom je zelf simpelweg niet uit.
Zeker de moeite waard om eens naar te kijken!

Heel goed! Ik heb een tijdje bij een osteopaat gelopen, jaren geleden. Die heeft overigens mijn scheve stuitje niet opgemerkt.

san4nie schreef:
Zo herkenbaar. :( Als het spannend wordt moet je vooral voorover gaan zitten, alles aanspannen en stoppen met rijden. Dat werkt het allerbeste..
Net als jij doe ik ook hard m’n best. Maar ook bij mij zijn die rare gewoontes er al in gesleten helaas. Paardrijden is zo moeilijk!

Echt he, maar dat maakt het ook zo interessant! Stoppen met rijden is inderdaad wat ik ook doe deed. En beseffen is één ding, het oplossen is veel moeilijker.

Peetstap schreef:
Heel stoer van je, dat je eerlijk verteld op bokt over je angst en onzekerheid. +:)+

Denk dat veel in je verhaal herkenning vinden, en daar steun uit halen: je bent niet alleen.

Enne: toch wel effe bitloos met je "leen-draver" , kijk das weer effe wel iets wat je durft !
Er zijn ladingen bokkers die dat echt niet aandurven.

Ik ben altijd eerlijk! Ook op momenten dat dat niet zo handig is. :)) :o En inderdaad, bitloos! Het was wel extra spannend, vooral voor mij. Voor paard zelf niet, die vindt een bitje niet zo prettig. Bitloos is ze veel makkelijker te rijden.

Cilianne schreef:
Herkenbaar :D , nu ik mijn eigen superzachte vlakke vijfganger gewoon ben, ga ik de eerste 15 minuten op alle andere paarden (ijsjes incluis) naar alle kanten alsof ik geen evenwicht heb :+ .
Gelukkig heb ik daar een les voor gehad van Iris die mij er goed mee geholpen heeft.

Voor mij werkte: Vertrouwen in jezelf, jezelf tijd geven om te wennen en verlichte zit om je evenwicht terug te vinden :D , en het moeilijkste is voor mij inderdaad het vertrouwen hebben. Klinkt simpel, is het echt niet.

Met mijn eigen paardje durf ik redelijk veel, op een vreemd paard is opstappen al een uitdaging op zich, en toch hoeft het niet de meest lamme knol te zijn waar ik het fijnst mee rijdt 8-) .

Ik ben ook op zoek naar de mogelijkheid om op een rustige manier af en toe is op een ander paard te rijden om mezelf te verbeteren, ik ben echter maar een beginnende amateur dus die mogelijkheden zijn beperkt.

Heel herkenbaar, Cilianne! Als je in de buurt woont ben je welkom om eens een ritje op Sæunn te komen maken!

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:41

Wij wonen in Vlaams-Brabant, een uitwisseling is altijd leerrijk indien haalbaar qua afstand :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 10:55

Haha dat is zo'n 4 uur rijden. Lijkt me niet handig. :')

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 10:59

4 uur is zo net een beetje ver ja :D

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:20

Ja, oplossen, daar zeg je wat. Ik weet het, ik weet dat het anders kan (moet). Met les lukt het vaak wel. Maar zodra ik alleen ben en het wordt spannend..
Maar het besef is het begin natuurlijk.

Overigens heb ik ook een braaf paard, en sta ook open voor uitwisselingen. :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 14:37

Ha en jij woont wel in de buurt! :D Ik stuur je van de week en PB!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:15

Ik woon wel ietsje verder bij je vandaan dan in m’n profiel staat, maar lang geen 4 uur. :+
Is goed!