Uitbraak rhinovirus: 'Je paard verliezen wil je nooit'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Uitbraak rhinovirus: 'Je paard verliezen wil je nooit'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 12:18

Omroep Gelderland
Medisch

Afbeelding
Foto: Marjo

GROESBEEK - Sinds het rhinovirus is uitgebroken in een stal in de buurt van Arnhem zijn maneges en paardenbezitters extra alert. Een aantal paarden raakte afgelopen week dusdanig verlamd dat euthanasie de enige uitweg was.
'Ik moet goed opletten, want ik wil niet dat m'n paard ziek wordt, of de andere paarden in de stal', zegt paardeneigenaar Tamara Smit. Ze werkt op het Hippisch Centrum in Groesbeek, waar maatregelen zijn genomen uit angst dat het virus toeslaat.

Van paard tot paard
'Altijd schone kleren aan op de manege, helemaal als je van een ander bedrijf komt', stelt Jolien van Ballegooijen, van het Hippisch Centrum. 'Maar dat doen we eigenlijk altijd al.'

De amazone weet namelijk dat het virus tijdens de herfst- en wintermaanden vaker voorkomt. 'Het gaat van paard tot paard. Maar het kan ook van mens op paard worden overgedragen. Dat is een hele korte periode; het virus is dan binnen een kwartier of twintig minuten dood.'

Zeldzame variant
Het rhinopneumonievirus komt vrij veel voor, maar de neurologische variant waarvan nu sprake is, is zeldzaam. Die variant is vaak voor het eerst zichtbaar door een slappe staart en verstoring van het evenwicht. Bij ernstigere verlamming kunnen de achter- en voorbenen worden aangetast. Euthanasie is dan de enige oplossing.

'Geen enkel paard met zo'n neurologische vorm komt daar goed uit', weet Van Ballegooien. 'Het is de meest ernstige variant van de drie. Ze kunnen ook een verkoudheid krijgen, of hun veulen verliezen. Dat is vervelend. Maar bij deze neurologische variant kun je je paard verliezen. Dat is wat je nooit wilt.'
In welke stal het rhinovirus is uitgebroken is niet bekend. Andere paarden in de betreffende, onbekende stal zijn niet verlamd. Deze paarden mogen de komende weken niet van het terrein af. Ook mogen er geen andere paarden naar het terrein toe.

upendo

Re: Uitbraak rhinovirus: 'Je paard verliezen wil je nooit'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:14

Ik vind het zó naar dat er niet openbaar gemaakt wordt welke stal het betreft. "Omgeving Arnhem" is een veel te ruim begrip!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 14:31

Er zou meer openheid over moeten zijn zodat onwetende contacten vermeden kunnen worden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:36

upendo schreef:
Ik vind het zó naar dat er niet openbaar gemaakt wordt welke stal het betreft. "Omgeving Arnhem" is een veel te ruim begrip!

Helemaal mee eens!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:16

Vind het niet kunnen.... Gelukkig een eindje uit de buurt (voor mij)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 22:54

Mijn stalgenoot gaat ieder weekend op wedstrijd en le sin die regio. Ik word daar niet zo blij van...aangezien men niet weet welke stal het is.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:43

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:06

Ja en zo houd je ook de taboe sfeer omtrent zulke ziektes in stand als men niet open gaat vermelden welke stal het betreft.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:13

Ik snap dat speculeren niet handig is, en dat betreffende stal geen slechte naam wil krijgen. Maar dat zou gewoon niet nodig moeten zijn... Een virus kan overal terecht komen, als je niet deelt waar het is hoe kunnen mensen er dan goed rekening mee houden?

Anke_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 09:42

Onbegrijpelijk! Juist als de stal dit openbaar maakt en laat zien dat zij dit goed aanpakken en welke maatregelen getroffen worden, zou dit helemaal geen slechte naam (juist een goede naam) moeten geven. De stal is niet schuldig dat het er is

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 14:12

De eigenaar van de stal waar de uitbraak is(wat heel naar is),zou zich de ogen uit zijn kop moeten schamen!
Je zou er toch alles aan moeten willen doen om te voorkomen dat het een ander ook overkomt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:02

Hoewel ik het grotendeels eens ben met een meldplicht en daarmee delen van de exacte locatie, kan ik me ook gevallen voorstellen waarbij je geen behoefte hebt om voor altijd bekend te blijven als ‘die’ stal. Zeker bij een privestal waar bijvoorbeeld weinig aanloop is die gemakkelijk op slot kan, weet niet of in met naam en toenaam bekend zou willen worden.
Grote stallen, pensionstal of mogelijk wedstrijdstallen vind ik een ander verhaal, maar je zou bij een beetje pensionstal toch wel verwachten dat het uit komt dat je stal op slot zit? Zeker na bericht van in laten slapen kan ik me niet voorstellen dat de stal niet op slot zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:07

Je blijft alleen bekend als 'die' stal als je het in een doofpot stopt en daardoor veel meer paarden besmet raken.
Wij paarden mensen weten toch dat dit virus geen teken is van slecht management?!
Schandalig om dit stil te houden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:10

Maar als privestal die ook nog eens op slot is, welke paarden besmet je dan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:14

De betreffende stal is al op slot sinds de eerste symptomen zich voordeden.
Dus hoezo nemen ze gaan maatregelen om besmetting te voorkomen en waarom zouden ze zich moeten schamen om 't niet bekend te maken?
Bekendheid voorkomt de spreiding niet, hygiënemaatregelen wel.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 02-03-20 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:16

Als dat zo is, dat weet toch niemand? Misschien is het geen privé stal en misschien niet op slot.
Het is in ieder geval niet zo besloten dat dit nieuws niet naar buiten is gekomen. Ze kunnen het ook melden dat het op een privéstal is die inmiddels op slot is en dat ze wensen anoniem te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 15:17

Marije_jiplover schreef:
De betreffende stal is al op slot sinds de eerste symptomen zich voordeden.
Dus hoezo nemen ze gaan maatregelen?

Oh dit wist ik niet. Maar fijn nieuws!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 21:43

Wat mij een enigszins stoort is dat er nu gedaan wordt alsof dit het eerste geval is. Maar het Rhinovirus gaat al maanden rond. En niet alleen in NL. Ook in Dld gaat het als een lopend vuurtje.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 20:41

En als alles wel bekend wordt, hoe wordt er tzt gereageerd op dragers van ehv1 en ehv4 als die verhuist worden?

Heel veel paarden zijn drager van EHV4. En vermoedelijk is ook een Significant aantal drager van EHV1.

Zo'n drager kan, als de weerstand lager wordt, weer ziekteverschijnselen vertonen. En dus virus uitscheiden.

Als dat bij de ontvangende stalhouder bekend is, kom je dan nog wel de stal in met je paard. Áls bekend is dat op je vorige stal rhino heeft geheerst?

estherdesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 08:23

Erg jammer dat dit stil wordt gehouden. Zijn stallen echt bang voor imago schade? Is niet dat je er wat aan kunt doen als de Rhino uitbreekt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 08:32

Ja, die meldplicht en openheid.
Want het coronavirus leert ons zo lekker dat mensen fatsoenlijk kunnen inschatten wat ze met die info moeten en zich normaal en netjes kunnen blijven gedragen......
(bedreigingen aan het adres van de coronopatienten aan de NL/De grens....., en mensen die mondkapjes en gels perse willen hebben/stelen/tegen woekerprijzen kopen die niet werken.....)

Die (openbare) meldplicht kan mij gestolen worden. Als de stal zelf maar de juiste maatregelen treft.
En je zelf niet bovenmatig veel contact opzoekt met andere paarden in de wintermaanden.

Een aparte jas/broek bij verschillende stallen zou bijvoorbeeld best een aardig idee kunnen zijn. Daar heb je meer aan dan aan een meldplicht.
(nog los van het feit dat zo'n virus helemaal niet 'van buiten' hoeft te komen maar gewoon op je eigen stal aanwezig kan zijn, altijd)