Coronavirus en paardensport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14154
Geregistreerd: 20-04-16

Coronavirus en paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 10:12

knhs
Medisch

Afbeelding
Foto: © FEI Photos

De KNHS houdt de situatie rondom de uitbraak van het coronavirus in Tilburg scherp in de gaten. Wij volgen de Overheid, het RIVM, de GGD, NOC*NSF en de FEI nauwgezet en zullen hun advies opvolgen.

Vooralsnog worden er geen maatregelen getroffen in de paardensport. Alle wedstrijden en de KNHS-Indoorkampioenschappen, die vandaag van start gaan voor de dressuur, gaan vooralsnog gewoon door.

Mocht de overheid maatregelen treffen die ook van invloed zijn op de paardensport dan zullen wij deze direct doorvoeren en daarover via deze website (KNHS.nl) communiceren.

Voor internationale wedstrijden verwijzen wij naar NOC*NSF: https://nocnsf.nl/coronavirus-en-sport. Hierin staat welke mogelijke maatregelen gelden bij sommige internationale wedstrijden in het buitenland en welke internationale wedstrijden zijn afgelast.

We adviseren deelnemers en bezoekers van paardensportevenementen de volgende adviezen van de RIVM op te volgen:
  • Regelmatig minimaal 20 seconden handenwassen
  • Afstand (minimaal 1 meter) houden van mensen die ziek zijn, hoesten en niezen
  • Voorkom aanraking van ogen, neus en mond met handen
  • Als je verkouden/grieperig bent vooral thuis blijven.
  • Neem telefonisch contact op met je huisarts als je koorts hebt en / of kortademig bent

Alle actuele informatie is hier te vinden:
https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-info ... oronavirus
Laatst bijgewerkt door Marjo op 01-03-20 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast

MarjanB

Berichten: 16536
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Coronavirus en paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:34

Zo overdreven! Daarbij willen dokters juist niet dat je naar ze toe komt als je symptomen hebt, lekker hele wachtkamer besmetten..

Het is net zo erg als een “gewoon” griepvirus, daar wordt toch ook niet zo hysterisch over gedaan?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Coronavirus en paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:38

Achja, in zuiden hebben ze allemaal infecrie partys gehouden met veel bier en praalwagens.
Dan zal gevaar van een paarden wedstrijd waar minder mensen op af komen en waar niet met iedereen wordt gezoend of ander lichamelijk contact het best wel mee vallen de risico's tot besmetting.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Re: Coronavirus en paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:51

Het is wel een hype he ! :roll:

amke1305
Berichten: 62
Geregistreerd: 27-06-14

Re: Coronavirus en paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:00

Over twee weken indoor Brabant, benieuwd wat daar mee gaat gebeuren

Oehlala
Berichten: 4316
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:02

denk dat ze vooral mensen die ziek zijn moeten adviseren thuis te blijven. :') We zullen wel zien waar het heen gaat, waarschijnlijk zijn er al veel meer mensen besmet en ook weer genezen dan we weten.

Pocca_Locca

Berichten: 1918
Geregistreerd: 12-10-14
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:03

Blussem schreef:
Achja, in zuiden hebben ze allemaal infecrie partys gehouden met veel bier en praalwagens.
Dan zal gevaar van een paarden wedstrijd waar minder mensen op af komen en waar niet met iedereen wordt gezoend of ander lichamelijk contact het best wel mee vallen de risico's tot besmetting.



Ja precies!

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:05

Nou blussem, niet alles over 1 kam scheren met je aannames en meningen altijd ;)
Allemaal is een groot woord, er zijn er zat die het niet vieren waaronder ik.

Wij wonen naast Tilburg, tegen loon op zand aan waar de beste man vandaan komt
Kan me er niet echt druk over maken. Aan de gewone griep overlijden jaarlijks ook mensen. Ik vind dit niet anders eigenlijk en ga er niets voor uit de weg

Edit;
Ik lees op Facebook dat er allerlei media kanalen staan te filmen en interviews afnemen etc etc
Hoe zaait men extra paniek
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 28-02-20 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Berichten: 14747
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Coronavirus en paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:16

Een hetze om niets... Gemiddeld gezien sterven er meer mensen aan de "gewone" griep dan aan het corona virus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:36

LukieBradley schreef:
Nou blussem, niet alles over 1 kam scheren met je aannames en meningen altijd ;)
Allemaal is een groot woord, er zijn er zat die het niet vieren waaronder ik.


Misschien moet je het niet zo letterlijk nemen.. 'Altijd' is immers ook een groot woord ;) Het is gewoon een feit dat deze beste man carnaval heeft gevierd, net als heel veel anderen daar.. Er wordt gezoend, gezweet, gehoest.. Weerstand is slecht ivm weinig slaap. Dat zijn toch wel goede voorwaarden om ziek te worden.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Coronavirus en paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:55

Ook ik heb een mening over uitspraken. Net als een ander die dat over de mijne mag hebben.
Geen probleem hoor :)

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Coronavirus en paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 11:57

Beetje overdreven dit...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41734
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Coronavirus en paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:03

Helemaal prima dat er voorzorgsmaatregelen worden genomen :). Zo veel is over het virus nog niet bekend en better safe than sorry.

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:03

cp112 schreef:
Een hetze om niets... Gemiddeld gezien sterven er meer mensen aan de "gewone" griep dan aan het corona virus


Dat is nog even afwachten? Wat het uiteindelijk percentage sterfte zal worden?

En of het alleen al verzwakte mensen zijn of ook gezonde mensen ernstige complicaties krijgen en dood gaan?

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Coronavirus en paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:12

Laat zieke mensen nou gewoon thuisblijven.Dat heb ik altijd al gevonden.En niet zog. flink doen en hoestend en snotterend toch overal heengaan. Met zieke paarden ga je toch hopenlijk ook niet op concours.Toch wordt daar ook mee rondgesleept waardoor ook paardenziektes worden verspreid.

F_Orumster

Berichten: 15333
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:17

anjali schreef:
Laat zieke mensen nou gewoon thuisblijven.Dat heb ik altijd al gevonden.En niet zog. flink doen en hoestend en snotterend toch overal heengaan. Met zieke paarden ga je toch hopenlijk ook niet op concours.Toch wordt daar ook mee rondgesleept waardoor ook paardenziektes worden verspreid.

Het lastige is dat het al overdraagbaar is voordat de verschijnselen optreden.

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Coronavirus en paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:23

@F_Orumster, daar is de berichtgeving over verdeeld. Volgens de officiële rivm en ggd berichtgeving wordt covid-19 verspreid via vochtdeeltjes zoals bij hoesten en niezen. Dus pas als er symptomen zijn.

Met half snotterend NL is het echt wel moeilijk te zien wie er wel een geen covid-19 hebben. Zo ben ik zelf (en zijn mijn kinderen) al een week snotverkouden (maar geen koorts kf kortademigheid).

ElCid

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:27

F_Orumster schreef:
anjali schreef:
Laat zieke mensen nou gewoon thuisblijven.Dat heb ik altijd al gevonden.En niet zog. flink doen en hoestend en snotterend toch overal heengaan. Met zieke paarden ga je toch hopenlijk ook niet op concours.Toch wordt daar ook mee rondgesleept waardoor ook paardenziektes worden verspreid.

Het lastige is dat het al overdraagbaar is voordat de verschijnselen optreden.


en het is vele malen besmettelijker dan de griep. Daarentegen lopen vooral oudere/ zwakkere mensen risico, net als bij de griep.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:32

MarjanB schreef:
Zo overdreven! Daarbij willen dokters juist niet dat je naar ze toe komt als je symptomen hebt, lekker hele wachtkamer besmetten..



Nou idd, je moet juist NIET naar de dokter toegaan maar wel TELEFONISCH contact opnemen.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:48

djinnie schreef:
@F_Orumster, daar is de berichtgeving over verdeeld. Volgens de officiële rivm en ggd berichtgeving wordt covid-19 verspreid via vochtdeeltjes zoals bij hoesten en niezen. Dus pas als er symptomen zijn.

Met half snotterend NL is het echt wel moeilijk te zien wie er wel een geen covid-19 hebben. Zo ben ik zelf (en zijn mijn kinderen) al een week snotverkouden (maar geen koorts kf kortademigheid).

Ik vind dat men ook met een andere besmettelijke ziekte thuis moet blijven i.p.v. anderen overal te besmetten.

Suzanne F.

Berichten: 49354
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:48

Ik kan me nog herinneren dat een aantal jaren geleden mijn moeder heel ziek werd nadat ze een week terug was uit Afrika. Echt heel ziek met hoge koorts en overgeven en diarree, alles erop en eraan. Ik wilde dat de huisarts langskwam want ze was eigenlijk te ziek om te staan. Maar nee, daar had de huisarts geen tijd voor. Ik moest maar met mijn moeder naar het spreekuur komen. Dus ik met mijn moeder aan de arm ondersteunend naar de wachtkamer, daar doodziek gezeten en de huisarts kijkt even en zegt: hm ja, lijkt me toch beter als u naar de eerste hulp gaat in het ziekenhuis....Dus weer met mijn moeder gesleept naar het ziekenhuis. Daar is ze opgenomen met een heftige griep en longontsteking.

Ik vond dat toen zo laks van de huisarts om iemand dus andere mensen te kunnen laten besmetten met weet ik het wat voor virus. Wie weet had ze iets nog ernstigers gehad.

Elisa2

Berichten: 37499
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:50

anjali schreef:
Laat zieke mensen nou gewoon thuisblijven.Dat heb ik altijd al gevonden.En niet zog. flink doen en hoestend en snotterend toch overal heengaan. Met zieke paarden ga je toch hopenlijk ook niet op concours.Toch wordt daar ook mee rondgesleept waardoor ook paardenziektes worden verspreid.


Mee eens, zieke mensen die toch gaan werken omdat ze niet "zomaar" thuis blijven.. :roll: en vervolgens het hele kantoor om en om ziek. Beter kun je thuis blijven om niemand te besmetten, dat is met dit virus net zo.

F_Orumster

Berichten: 15333
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:56

Elisa2 schreef:
anjali schreef:
Laat zieke mensen nou gewoon thuisblijven.Dat heb ik altijd al gevonden.En niet zog. flink doen en hoestend en snotterend toch overal heengaan. Met zieke paarden ga je toch hopenlijk ook niet op concours.Toch wordt daar ook mee rondgesleept waardoor ook paardenziektes worden verspreid.


Mee eens, zieke mensen die toch gaan werken omdat ze niet "zomaar" thuis blijven.. :roll: en vervolgens het hele kantoor om en om ziek. Beter kun je thuis blijven om niemand te besmetten, dat is met dit virus net zo.

Eens. En ze vinden zichzelf ene doorzetter, terwijl het vooral heel onhandig en eigenlijk onverantwoord is.

nicole_floor

Berichten: 3276
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 12:59

_Lobke_ schreef:
Beetje overdreven dit...

Dit..
Bij een griepepidemie worden er toch ook geen maatregelen getroffen.

En over de huisarts, idd telefonisch contact opnemen. Wss sturen zij je door naar het RIVM.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41734
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:05

nicole_floor schreef:
_Lobke_ schreef:
Beetje overdreven dit...

Dit..
Bij een griepepidemie worden er toch ook geen maatregelen getroffen.

En over de huisarts, idd telefonisch contact opnemen. Wss sturen zij je door naar het RIVM.

Nog nooit van de griepprik gehoord?