Paard in de gang bij afscheid in crematorium

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard in de gang bij afscheid in crematorium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 23:44

ad
Overige
Ingezonden door meerdere Bokkers
Afbeelding

De medewerkers van het crematorium in Uden zijn wel wat gewend maar ook zij keken donderdag even op bij het afscheid van een overledene. In de gang, met uitzicht op de kist, stond tijdens de dienst het paard dat heel veel betekende voor de overledene.

,,Het past in de trend om het afscheid steeds persoonlijker te maken’’, zegt DELA-woordvoerder Martijn van de Koolwijk. Bijvoorbeeld fraaie bolides die buiten staan als een autoverzamelaar wordt gecremeerd of de ruitervereniging die bij de ingang acte de présence geeft.

Vogels in een kooitje
Huisdieren bij het afscheid passen in die ontwikkeling. Sinds een jaar of twee zijn die ook welkom in het Udens crematorium. ,,Vogels in een kooitje, poezen die onder de kist gaan liggen en honden bij de dienst, dat hebben we al allemaal meegemaakt. Maar dit was de eerste keer dat er een paard binnenstond’’, aldus Van de Koolwijk.

kally

Re: Paard in de gang bij afscheid in crematorium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:19

Mooi...dat dit kan....

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:32

Wij hebben vorig jaar het paard van een stal genootje naar de begraafplaats gebracht toen haar vader was overleden.
Het paard was, en is, een heel belangrijk lid van hun gezin, dus voor hen vanzelfsprekend dat hij er bij zou zijn.
En het is misschien raar om te zeggen gezien de omstandigheden, maar het was echt FANTASTISCH

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:37

Heel mooi dat dit kan.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:39

Ik was er vorig jaar helaas 2x en er is ruimte genoeg voor een paard daar binnen in de zaal.
Mooi dat dit kan!

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:50

Mijn vader is 5 jaar geleden overleden. Wij hadden toen een 24uurs-rouwkamer. Wij als enige hadden een sleutel en konden erheen met wie en wanneer we maar wilden. Ik ben toen met mijn paard erheen gereden, deur opengedaan en toen met paard naar binnen gegaan. Ik vond en vind het een heel waardevolle herinnering om zo samen met mijn o zo dierbare paard afscheid te nemen van mijn lieve vader, die mij altijd hielp met de paarden. Het was echt een moment van ons samen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 08:58

Fijn dat dit zo kan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:06

Inderdaad mooi dat dit kan zeg.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:22

Ik zie zelf echt niet de meerwaarde hier van.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:35

Blussem schreef:

Als het de nabestaanden een prettig gevoel geeft om dit te doen, dan is dat toch mooi dat dit kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:37

Blussem schreef:

Daarom is het geen verplichting, maar een mogelijkheid voor mensen die dat wél zien.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:46

Ik herinner me een erg indrukwekkende begrafenis van de voorzitter van onze rijvereniging waar heel veel leden in wedstrijdtenue de groet brachten en zijn paard (aan de hand) achter de kist aanliep naar (en op) het kerkhof.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:49

Blussem schreef:

Gelukkig hebben we allemaal daar een eigen mening over of we hiervan de meerwaarde zien of niet.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:55

Mooi dat deze mogelijkheid er is, ik herinner me wel dat toen mijn hoefsmid overleed zijn paard mee ging op de begraafplaats. Voor veel mensen horen hun dieren bij het gezin en dus ook bij het afscheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:11

Blussem schreef:

Voor mezelf zie ik dat ook niet echt. Maar dat de mogelijkheid er is vind ik geweldig. Ik gun mensen een afscheid dat bij ze past en waar ze met een goed gevoel op terug kunnen kijken.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:15

Toen een goede vriendin van mij overleed is de kist gebracht met de huifkar, paard stond uitgespand voor de grote schuifdeuren die open konden tijdens de dienst. Hij was voor haar ontzettend belangrijk. We zijn ook met huifkar en al de begraafplaats opgereden om daar pas de kist er uit te halen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:16

kally schreef:
Blussem schreef:

Gelukkig hebben we allemaal daar een eigen mening over of we hiervan de meerwaarde zien of niet.

Precies, dat zegt Blussem ook, "Ik". Ze houdt het bij zichzelf. Prima toch, dat zij die mening heeft? Ieder zijn mening. Blussem dus ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:17

Ik snap prima dat een paard mee gaat naar de begrafenis of daar een rol vervult of buiten bij het crematorium. Maar binnen, zou ik ook een beetje raar vinden. Wat als ze gaan mesten binnen, in de aula of in de rouwkamer? Dus buiten prima, binnen liever niet.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:42

Mindim schreef:
Ik snap prima dat een paard mee gaat naar de begrafenis of daar een rol vervult of buiten bij het crematorium. Maar binnen, zou ik ook een beetje raar vinden. Wat als ze gaan mesten binnen, in de aula of in de rouwkamer? Dus buiten prima, binnen liever niet.

Dan kan dat opgeruimd worden ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 11:51

Ik weet ook niet of ik dit zelf zou willen. Brengt toch ook een hoop stress mee voor de dieren. De hoeveelheid mensen, de sprekers (vaak via microfoon) het vervoer.

Wij hebben wel afscheid genomen van een stalgenoot.
Ze was speciaal naar stal gebracht en lag daar opgebaard zodat haar paarden afscheid konden nemen en wij ook (degene die niet naar de uitvaart gingen)

Vond dat een heel mooi gebaar.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:12

Ik denk wel dat je ook naar het karakter van het paard kijkt of je dit wel of niet doet.
Als je een paard hebt met veel stress, is het voor ook niet mooi voor het afscheid en (in mijn ogen) ook niet respectvol naar de overleden persoon.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:22

FlappieR schreef:
Mijn vader is 5 jaar geleden overleden. Wij hadden toen een 24uurs-rouwkamer. Wij als enige hadden een sleutel en konden erheen met wie en wanneer we maar wilden. Ik ben toen met mijn paard erheen gereden, deur opengedaan en toen met paard naar binnen gegaan. Ik vond en vind het een heel waardevolle herinnering om zo samen met mijn o zo dierbare paard afscheid te nemen van mijn lieve vader, die mij altijd hielp met de paarden. Het was echt een moment van ons samen.

Dit vind ik mooi om te lezen

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 12:34

Zo waardevol dat dit kan...

natuur707

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:02

Wauw heel mooi en bijzonder dat dit mogelijk is :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 13:16

pjotrg schreef:
Ik herinner me een erg indrukwekkende begrafenis van de voorzitter van onze rijvereniging waar heel veel leden in wedstrijdtenue de groet brachten en zijn paard (aan de hand) achter de kist aanliep naar (en op) het kerkhof.

Bijv. bij president J.F.Kennedy liep zijn rijpaard achter de kist aan met zijn rijlaarzen achterstevoren aan het zadel bevestigd. In Arabische landen is dit ook heel gebruikelijk en het paard van de overledene zal nooit meer door iemand anders bereden worden. Nog veel langer geleden gingen de paarden,honden,slaven en vrouwen van de overledene zelfs mee het graf in, maar daar zijn we tegenwoordig gelukkig wel overheen!