Aantal slachtoffers Santa Anita binnen een maand over de kop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Aantal slachtoffers Santa Anita binnen een maand over de kop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 13:36

horses.nl
Ren- en drafsport

Steeds meer renpaarden worden slachtoffer van de Santa Anita-renbaan in Californië. Alleen in de eerste drie weken kwamen er al drie paarden te overlijden. Dat aantal is nu, nog geen maand later, verdubbeld naar zes. In het tweede weekend van februari overleed de driejarige Miss Romania aan de gevolgen van een opperarm-breuk. Vier dagen daarvoor stierf Double Touch van trainer John Sadler een 'plotselinge' dood.

Zie hier het volledige artikel en de lijst met overleden renpaarden op de Santa Anita-renbaan in 2020.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:42

Dat gaat maar door daar.

Ik ben toch wel benieuwd naar de oorzaak daarvan..

Edit, wel veel breuken. Zou toch denken dat die bodem dan echt niet goed is. Maar goed. Ik weet niets van de rensport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:49

“ 8 februari: Double Touch – vermoedelijk hartstilstand
19 januari: Tikkun Olam – ingeslapen na botsing met ander paard”
Deze twee staan imo los van de ondergrond van de baan, dat kan overal, iedereen gebeuren, maar ik vind het onbegrijpelijk dat er nog steeds niets gebeurd is aan de ondergrond daar. Ondanks dat het aantal fatale fracturen drastisch afnam toen er enige tijd een synthetische ondergrond gebruikt werd op de betreffende baan, wilden o.a. de trainers zelf toch weer terug naar dirt (of “slop” zoals er in de UK vaak enigszins neerbuigend aan gerefereerd wordt).

Marcella

Re: Aantal slachtoffers Santa Anita binnen een maand over de kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:41

Waarom denk ik aan hoe is de beveiliging en hoe zijn de paarden verzekerd.

Maar zal wel te veel spoken zien.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:57

12 februari: Miss Romania – breuk opperarmbeen
8 februari: Double Touch – vermoedelijk hartstilstand
19 januari: Tikkun Olam – ingeslapen na botsing met ander paard
18 januari: Uncontainable – breuk kootgewricht
17 januari: Harliss – breuk kootgewricht
1 januari: Golden Birthday – breuk kootbeen

Het gaat niet meer om de sport. De paarden zijn weinig meer dan het middel om het prijzengeld te verdienen. Net als een racemotor; is die kapot, dan vervangen voor een nieuwe.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:28

Hier word ik nou verdrietig van.
Voor mij onbegrijpelijk dat je nog op zo een baan wilt trainen en koersen. En de sport kan zo mooi zijn.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 16:55

Dit is geen sport te noemen als ze op deze wijze zo doorgaan, dieptriest :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 17:00

Marcella schreef:
Waarom denk ik aan hoe is de beveiliging en hoe zijn de paarden verzekerd.

Maar zal wel te veel spoken zien.
Ja. Er liggen niet bepaald mensen in de bosjes die met een koevoet jouw paard even tegen z’n kogels slaan. :+

kyrkelover schreef:
Hier word ik nou verdrietig van.
Voor mij onbegrijpelijk dat je nog op zo een baan wilt trainen en koersen. En de sport kan zo mooi zijn.

Jep, en als concreet voorbeeld van mensen die zich dus wel bekommeren om de veiligheid van hun paarden: ik heb laatst op Kingsclere een lezing bij mogen wonen van een vooraanstaande veearts op het gebied van beenbreuken, en de eerste vraag die Andrew (voor de leken: die traint daar meer dan 200 paarden, dus in theorie maakt eentje meer of minder niet uit, maar ze zijn er dus wel degelijk bezig met paardenwelzijn) stelde, was wat nou statistisch gezien de veiligste ondergrond is. Gelukkig voor hem heeft hij die al op z’n gallops liggen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:07

Nu weet ik daar iets meer van omdat ik er ge interesseerd in ben.

Het is een combinatie van factoren: De fundatie van die renbaan bestaat uit kalksteen stof en heel kleine brokjes. Afgelopen jaar heeft het ontzettend geregend en daardoor is die onderbaan knijterhard geworden en laat geen water meer door. Er waren stemmen opgegaan om weer terug te gaan naar een kunstbaan ( die veel paard vriendeljker is), maar door de meerderheid van de trainers is dit verworpen en daardoor nooit uitgevoerd.

Bij het minste of geringste wordt de medicijnkast aangesproken ( pijnstillers), waardoor veel kleine mankementen ( haarscheurtjes bijv in botten) niet opgemerkt worden. Uiteindelijk knappen botten, gewrichten door spontane overbelasting of door een niet egale knijterharde onderbaan.

Men is bezig om hervormingen uit te voeren. Alleen het tijdspad loopt nog even.

Het gevolg daarvan is, dat een behoorlijk aantal trainers gaat verkassen, omdat deze volhouden aan het gebruik van grote hoeveelheden legale medicijnen.

Uiteindelijk kan dit betekenen dat op termijn het doek voor Santa Anita kan vallen, omdat koersjes met 4 of 5 deelnemers niet voldoende wedders aan trekt.

Nu moet ik er bij vermelden, dat een kunstbaan heel veel uiterst kostbaar water ( California) nodig heeft in de zomer. Vervanging kost in de buurt van geschat meer dan 20 miljoen en deze grap heeft zich al een keer voorgedaan in de verleden tijd.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 19:18

Voor de goede orde; op zijn hoogtijdagen werden er aan de baan 3000 paarden getraind, nu nog slechts 2000. Die worden allemaal op de hoofdbaan of op de trainingsbaan ingezet. Dat zijn dus een heleboel activiteiten bij elkaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 13:41

Door dit soort ellende krijgt een complete tak fan sport een slechte naam. Terwijl het hier gewoon om een zeer slechte drafbaan

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:57

Mag het hier ook over een renbaan gaan ipv een drafbaan.

Dit is overigens een niet op zich zelf staand feit, de renbaan was de Kentucky Derby wordt verreden, heeft een nog veel slechtere reputatie. ( lees breakdown rate).

Laat vooral duidelijk zijn, dat die Amerikaanse gegevens gelukkig niet te vergelijken zijn met de Engelse,Franse en Duitse gegevens.