Maistro Polo winnaar hengstenkeuring Groninger paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Maistro Polo winnaar hengstenkeuring Groninger paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 00:34

persbericht
Fokkerij

Afbeelding
Maistro Polo. Foto: Claudia Dermois

Afgelopen zaterdag vond de jaarlijkse hengstenkeuring van het type Groninger paard plaats. Dit keer in Tolbert. Winnaar 2020 werd de zesjarige hengst Maistro Polo. Verheugend was verder dat er twee jonge, driejarige hengsten werden aangewezen: Maximus en Epke. Het huidige hengstenbestand is te krap. Inteelt dreigt. Als deze twee hengsten gezond genoeg blijken om als dekhengst te worden ingezet, kan de Vereniging het Groninger Paard verder werken aan het vergroten van een kwaliteitsvolle populatie.

Het type Groninger paard is inmiddels in heel Europa vrijwel verdwenen. Voor de landbouw zijn ze niet meer nodig en sterke draf en uithoudingsvermogen zijn niet meer van belang voor het vervoer. Paarden worden daarom gefokt voor de sport. Ze moeten slank zijn en voorzien van temperament.

Zo niet de Groninger. De Vereniging Groninger Paard ijvert er juist voor het oude type Groninger Paard te behouden. Niet alleen voor wat betreft hun sterke en wat zware voorkomen, er wordt ook ingezet op een kalm, vriendelijk en werklustig karakter. Veelzijdige paarden die voor je willen werken zowel onder het zadel als voor een kar. Omdat er inmiddels zo weinig zijn, worden de hengsten streng gekeurd en van de fokmerries worden de kwaliteiten én de gebreken geregistreerd. Zodat je kunt fokken op gezonde, sterke paarden voor een levensvatbare populatie Groningers. Ook in de toekomst.

Dat niet iedereen het volhoudt met een temperamentvol paard, blijkt uit de enorme vraag naar het Groninger type. De vereniging zoekt dan ook naarstig naar merriehouders die bereid zijn een Groninger te fokken. Ondertussen wordt verder gewerkt aan het vinden van hengsten, waarvoor ook in het buitenland wordt gezocht.

Aangewezen hengsten:
  • Maximus van Vredenheim ( 2017). W. A. Brinkman & H.T. E. Bruins, Grolloo
  • Epke (2017). R. Terpstra, Hoorn (Terschelling)

Beschikbare stamboekhengsten

• Borre (2011). F. de Bruijn, Wenum Wiesel
  • Boudewijn (2015). G.A. Smit, Noordwijkerhout
  • Elgar ( 2009). H.F. Cnossen, Sint Nicolaasga
  • Eros (2000). H.E.A. Huizenga, Maarn
  • Fambo (1992), M.E. Vonk, Rotterdam
  • Herbert (1997). K. Zwart, Nieuw Buinen
  • Landos (1997). J. van Rensen, Veendam.
  • Maistro Polo (2014). J.C.M. Termeer, Cromvoirt
  • Meindert (2013). Eigenaar M. Merks-Beemsterboer, Naarden
  • Rieu ( 2000). Eigenaar G.W. Huiskes, Tollebeek

Fem

Re: Maistro Polo winnaar hengstenkeuring Groninger paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:47

Ja! Maistro Polo heeft het zo erg verdiend!
Het is een enorm knappe hengst en daarnaast ook nog eens zo fijn in 'gebruik'.

Ik heb hem zien uitgroeien van veulentje tot volwassen dekhengst en hij is werkelijk waar heel mooi opgedroogd! Ik gun het zijn eigenaren meer dan ieder ander, wat een fantastisch lieve en sympathieke mensen zijn dat!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:14

Klopt helemaal wat je schrijft Femke!

Ik was ook vanaf het begin erg onder de indruk van Maistro Polo en ook van zijn moeder die m.i. een van de beste merries van het stamboek is.

In 2018 had ik een heel best hengstveulen van deze hengst in dat jaar alleen maar 1e premie veulens.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:19

Super jammer dat deze hengst x mijn merrie inteelt is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:30

Ik vind die Boudewijn een erg sympathiek ogend dier. Ik zag via Facebook foto’s voorbij komen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:32

Dat ben ik met je eens Natasja en ik begreep dat hij niet hoog eindigde omdat hij te Gelders zou zijn qua type. Zonde..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:34

Ja zo iets las ik. Ik vind hem helemaal niet erg Gelders qua type.
Moet ik wel zeggen dat ik alleen foto’s gezien heb hoor.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:37

Boudewijn deed het super op de keuring, ik ben heel benieuwd hoe die er over 2 jaar bij loopt als hij nog verder uitgezwaard is. Ik vind hem ieder jaar mooier en beter worden.

Super dat de twee nieuwe hengsten door zijn naar de verdere onderzoeken, ik hoop enorm dat ze allebei groen licht gaan krijgen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:39

Hij is erg gaaf. Heb hem vorig jaar op de keuring gezien en bij de hengstenhouder toen mijn merrie er stond voor de inseminatie met Boudewijn. Super mooi en lief dier.

Helaas is m'n merrie gust gebleven. Dit jaar poging 2 waarschijnlijk. Ben er nog niet uit of ik voor Boudewijn ga weer, of voor een van de nieuwe als die door de keuring komen. Mijn merrie is ook aardig Gelders qua type. Wel modelmerrie bij GP stamboek. Vind het altijd zo lastig.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:54

Welke afstamming hebben de twee aangewezen hengsten?

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:57

Maximus v. Vredenheim is een Macho Polo x Test en Epke een Elgar x Bascal.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:24

Ik ga dit jaar voor een gelderse hengst (Casaron) bij mijn fokmerrie, maar ik twijfel nog wat over mijn jonge merrie. Die zou ik graag bij Eminenz (aanverwant, de witte hengst) willen hebben, maar die zal waarschijnlijk alleen voor komend seizoen in NL dekken en ik ben met die merrie nog in de sport bezig. Lastig.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:30

Muronia tijdens de dracht kan je ook lekker doorsporten toch ;) Ga je voor de aanverwante hengst puur wegens de bloedspreiding? Ik vind het nog best een gok omdat hengsten in rubriek D niet goedgekeurd zijn volgens de eisen van het GrP en dus ook niet gerontgend hoeven te zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:36

Dubbele redenen.. deze merrie is een Macho Polo waardoor er al het een en ander afvalt qua bloed. Qua type ben ik niet van de E-hengsten. Ik mis bij een aantal anderen weer wat in de beweging. Ik weet dat het altijd wat gokken is maar dat heb ik dit jaar ook gedaan door met Lenard te dekken. Pakt het goed uit (en daar heb ik vertrouwen in, anders ging ik er niet voor), dan hebben we wel alle deuren open met vrije bloedlijnen. Daar zijn er nu maar zo weinig van.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:39

Die schimmel. Dat vind ik ook wel een mooie qua type. :j

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:54

Maaike schreef:
Muronia tijdens de dracht kan je ook lekker doorsporten toch ;) Ga je voor de aanverwante hengst puur wegens de bloedspreiding? Ik vind het nog best een gok omdat hengsten in rubriek D niet goedgekeurd zijn volgens de eisen van het GrP en dus ook niet gerontgend hoeven te zijn.

Aan de andere kant kun je kijken of de hengsten die wel goedgekeurd zijn bij het GRP volgens die eisen wel voldoen aan de eisen voor goedkeuring van dat andere stamboek.

Muronia volgens mij ben jij ook van harte welkom met die nakomelingen bij de OF.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:55

Ben direct op die schimmel afgestapt <3 Helaas (nog?) niet aan eisen GrP voldaan, ontzettend jammer!
Vond het het allerbeste paard van de dag maar zonder gezondheidsonderzoek durf ik het niet aan. De dagkampioen heeft een schattig hoofd en fijn karakter maar vwb gangen en type vond ik hem zelf niet aansprekend. Boudewijn wel en Epke ook. Contact gelegd met Duitse hengstenhouder, daar gaan we volgende week eens even rondneuzen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:14

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:50

Bedankt voor het filmpje. Dat geeft een goed beeld.

Ik ben een leek in Groningers, maar ik vind Eminenz en Boudewijn qua type aansprekend.

Die dame in feestjurk doet afbreuk aan een serieuze hengstenkeuring. Of moest die juist voor een komische noot zorgen :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:09

Boras schreef:
Ik ben een leek in Groningers, maar ik vind Eminenz en Boudewijn qua type aansprekend.

Dat had ik ook. Schimmel misschien wat beknopt maar wel heel mooi type.

Linde10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:55

Terecht de winnaar, echt een mooi paard!