KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:53

Dat heet boter op je hoofd hebben Popstra

Loretta
Berichten: 8827
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:14

NikkiDeKerf schreef:
luxx schreef:


Nee, gewoon nee.

Een van de verschillen waardoor dit appels met peren vergelijken is, is dat een baby een kind wordt dat dus kan praten en communiceren in onze taal, en daardoor feedback kan geven. Bij paarden blijkt toch weer dat een groot deel van de paardenmensen helemaal niet per se kan interpreteren wat een paard ergens van vindt. Dus hoe weten wij nou of een paard gezond en gelukkig presteert? (En zijn veel rijpaarden echt gezond?)

De vergelijking gaat verder ook volledig mank. Als het kind ouder wordt krijgt het ook steeds meer keuzevrijheid dan als baby. Een paard niet, die blijft praktisch altijd onderworpen aan onze wil. Die heeft geen zeggenschap over zijn of haar leven, als veulen niet, als jaarling niet, als volwassen paard niet.

Als we een kind echt zouden 'houden' als we met paarden doen zou dat inderdaad absurde en ziekelijke mishandeling zijn.


Dat stuk over kinderhouderin is gewoon satire.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:16

NikkiDeKerf schreef:
sanne83 schreef:
Ik vind het persoonlijk van de gekken dat paardenliefhebbers dit hun paarden zelf aandoen en dat we hier regels voor moeten opstellen,


Het is ook weer minder gek als je weet dat het gros van de paardenmensen moeite heeft om pijn of angst bij paarden te herkennen.. (https://www.mdpi.com/2076-2615/9/12/112 ... JUzuZjgqgk)


Je hebt helemaal gelijk, het is vaak ook geen opzet. Dit zijn hele waardevolle onderzoeken. Ik hoop dat hier steeds meer mee gedaan wordt. Ik denk dat dat het meeste zou veranderen als mensen paarden eens eerlijk gaan lezen. Zolang angst gezien wordt als “blij” en frustratie gezien wordt als “dominantie” bijv., krijg je gewoon hele moeizame communicatie.
Plus dat we wat minder eufemistisch zouden moeten gaan praten. Iets minder “aanmoedigen” of “motiveren” gebruiken, als we gewoon bedoelen dat je hem bij elke stap met een paar scherpe stukjes metaal in z’n ribben moet porren :=

Popstra schreef:
Wat ik jammer vind is dat veel mensen goed praten wat ze zelf eigenlijk ook fout doen of kunnen verbeteren aan het welzijn van hun paard. Mensen moeten eens durven toe geven dat sommige dingen Eigenlijk niet kunnen.


Helemaal eens. Iedereen kan nog van alles verbeteren, da’s ook helemaal niet erg. Ik heb ook niet al het geld van de wereld of alle mogelijkheden. Zou mooi zijn als mensen binnen de eigen groep eens iets zouden zeggen, je ziet nu dat iedereen alleen commentaar heeft op de andere groep. Ik snap niet waarom je als sportruiter, die echt bewust met paarden en welzijn bezig is, zo de hand boven het hoofd zou blijven houden voor andere sportruiters die letterlijk het tegenovergestelde bezig zijn als jij zelf. Zelfde geldt voor andere groepen uiteraard. Ik vind bepaalde horsemanship mensen bijv. goede dingen zeggen over training, betekent niet dat ik het ook ok vind dat ze op 2-jarigen gaan zitten. Ik noem maar wat.


luxx schreef:
Paarden hebben nog grote mazzel in vergelijking met de dieren die we graag elke dag eten zoals kippen koeien en varkens


Nou, dat zal je verbazen. Varkens en kippen, ja. Melkkoeien hebben het de afgelopen twintig jaar echt zo veel beter gekregen, ik denk persoonlijk dat die een beter leven dan de meeste paarden := Geeft wel aan dat een hele sector wel kan verbeteren.
Maar goed, bij landbouwhuisdieren gaat het wel uiteindelijk om de opbrengsten/inkomsten, de meeste mensen hebben paarden voor de leuk, de meeste mensen zeggen zelfs heel veel van hun paard te houden. Het is grotendeels een huisdier die je voor je plezier hebt he, dat maakt nogal een verschil.

anjali
Berichten: 15236
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:26

Loretta schreef:
sanne83 schreef:
Inderdaad. Het gaat nu over bitseats, terwijl er echt betere punten in dat stuk staan.

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de druk op een neusriem waarbij paarden een stressreactie gaan vertonen. Vervolgens is er onderzoek gedaan onder 700 paarden op internationale wedstrijden naar hoe strak de neusriem was. Deze was in 7% (!) van de gevallen los genoeg. In 44% van de gevallen zelfs zo strak dat het meetinstrument er met geen mogelijkheid tussen kon!

Ik ben benieuwd of de knhs hier ooit iets mee zal doen. Ik vind het persoonlijk van de gekken dat paardenliefhebbers dit hun paarden zelf aandoen en dat we hier regels voor moeten opstellen, maar blijkbaar is het nodig. En dit is nog maar een miniscuul puntje, waar een hele simpele oplossing voor is.

Toen ik mijn eerste lessen kreeg op een manege in 1967,leerden we daar dat er 2 vingers ruimte moet zijn tussen de neusriem en het paardenhoofd.En voor de beginnerslessen gingen de teugels niet aan het bit maar aan de neusriem.De eigenaar van die manege was nog bij de cavalerie geweest. We werden dan ook op militaire wijze gedrild! Mijn paardenliefde is daar begonnen.

Over de neusriem is inmiddels wel bekend dat die niet strak moet zitten. Maar ik denk dat het beter zou zijn om daar een bewustwordingscampagne voor te maken want ik geloof ook wel dat er nog genoeg ruiters zijn die geen idee hebben wat een te strakke neusriem kan betekenen. Dat zijn hele kleine dingen die een groot verschil kunnen maken.

Nu stond het onderwerp over de neusriem wel in een heel ander artikel fan D&R.

anjali
Berichten: 15236
Geregistreerd: 25-07-15

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:27

Sorry er gaat iets fout met mijn post!

Jenara

Berichten: 1581
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:29

NikkiDeKerf schreef:
luxx schreef:


Nee, gewoon nee.

Een van de verschillen waardoor dit appels met peren vergelijken is, is dat een baby een kind wordt dat dus kan praten en communiceren in onze taal, en daardoor feedback kan geven. Bij paarden blijkt toch weer dat een groot deel van de paardenmensen helemaal niet per se kan interpreteren wat een paard ergens van vindt. Dus hoe weten wij nou of een paard gezond en gelukkig presteert? (En zijn veel rijpaarden echt gezond?)

De vergelijking gaat verder ook volledig mank. Als het kind ouder wordt krijgt het ook steeds meer keuzevrijheid dan als baby. Een paard niet, die blijft praktisch altijd onderworpen aan onze wil. Die heeft geen zeggenschap over zijn of haar leven, als veulen niet, als jaarling niet, als volwassen paard niet.

Als we een kind echt zouden 'houden' als we met paarden doen zou dat inderdaad absurde en ziekelijke mishandeling zijn.


Ik begrijp je tegenkanting tegen het artikel en een kind is inderdaad geen paard, je kan het moeilijk (of niet) vergelijken. Het stuk is dan volgens mij ook meer gericht op de training van een paard en ik zie de vergelijking die mens probeert te maken wel ergens opgaan. Paardrijden doen we uiteindelijk uit egoïstische overwegingen, dat ontkennen is inderdaad nonsens. Maar kinderen krijgen doe je uiteindelijk ook uit egoïstische overwegingen (en een biologische drang natuurlijk), wat daarna wel je plicht is, is je kind (en je paard) zo goed mogelijk ondersteunen en weerbaar maken voor de wereld waarin we leven.

En als je er even bij stilstaat, je kind groeit dan misschien wel op en kan feedback geven en meer keuzes maken, dat klopt, maar er wordt wel van verwacht dat die gaat werken, geld verdient en belastingen afdraagt, hoe hij/zij dat doet, is een keuze, maar of je dat doet niet echt. De keuzevrijheid van een paard is veel beperkter, maar vandaar de grote nood aan kennis van hun gedrag en signalen, zodat we ons paard de mogelijkheid geven om ons zoveel mogelijk feedback te geven over de manier waarop we met hem werken.

Zo ben ik momenteel mijn jonge paard aan het opleiden en ik probeer zoveel mogelijk naar haar te luisteren en er voor te zorgen dat ze plezier heeft in haar werk. Er zijn dingen die ze moeilijk vindt, maar die ons (en haar uiteindelijk) ten goede komen als we daar doorheen gaan. Ik heb haar eerst volledig fysisch laten nakijken om zeker te zijn dat ze gezond is en haar werk aankan trouwens! Nu heeft ze dus nog weinig kracht in haar achterhand en daarom moeite met galop. Ze wordt soms boos als ik haar vraag om te galopperen, want dat is moeilijk, maar samen met mijn lesgeefster proberen we haar daar toch even doorheen te vragen, met kleine stapjes en kleine stukjes, zodat ze die kracht kan opbouwen en het dus makkelijker gaat worden. Dusja, ik dwing mijn paard om een stukje te galopperen terwijl ze dat liever niet zou doen, maar dat doe ik met mate en alleen maar om haar sterker te krijgen, net zoals je een kind soms moet aanmoedigen om bv. te studeren.

Is het volledig vergelijkbaar? Neen, maar ergens zie ik de redenering erachter wel. Als we met zijn allen beter naar het gedrag en de signalen van onze paarden gaan luisteren, om hun feedback te leren begrijpen, zie ik niet in waarom we ze dan niet mogen opvoeden en werk van hen vragen, zoals we met onze kinderen ook doen.

Loretta
Berichten: 8827
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:41

anjali schreef:
Sorry er gaat iets fout met mijn post!


Dat zie ik want er staat een gedeelte gequoute wat ik gezegd zou hebben. Het eerste gedeelte heb ik namelijk nooit gezegd.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:22

luxx schreef:
Kinderen worden volwassenen die in de grote mensen wereld mee moeten draaien en niet persé dat kunnen doen wat ze leuk vinden of waar ze zin in hebben.


Nee, dit gaan we echt niet doen. Het leven van mensen en paarden vergelijken en tot de conclusie komen dat beide wezens evenveel keuzevrijheid hebben. Nee, als we die richting opgaan, ben je alle geloofwaardigheid kwijt.

Loretta
Berichten: 8827
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:45

Gini schreef:
luxx schreef:
Kinderen worden volwassenen die in de grote mensen wereld mee moeten draaien en niet persé dat kunnen doen wat ze leuk vinden of waar ze zin in hebben.


Nee, dit gaan we echt niet doen. Het leven van mensen en paarden vergelijken en tot de conclusie komen dat beide wezens evenveel keuzevrijheid hebben. Nee, als we die richting opgaan, ben je alle geloofwaardigheid kwijt.


Snap niet dat men dat satirische stuk zo letterlijk neemt.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:47

NikkiDeKerf schreef:
luxx schreef:


NikkiDeKerf schreef:
Nee, gewoon nee.

Een van de verschillen waardoor dit appels met peren vergelijken is, is dat een baby een kind wordt dat dus kan praten en communiceren in onze taal, en daardoor feedback kan geven. Bij paarden blijkt toch weer dat een groot deel van de paardenmensen helemaal niet per se kan interpreteren wat een paard ergens van vindt. Dus hoe weten wij nou of een paard gezond en gelukkig presteert? (En zijn veel rijpaarden echt gezond?)

De vergelijking gaat verder ook volledig mank. Als het kind ouder wordt krijgt het ook steeds meer keuzevrijheid dan als baby. Een paard niet, die blijft praktisch altijd onderworpen aan onze wil. Die heeft geen zeggenschap over zijn of haar leven, als veulen niet, als jaarling niet, als volwassen paard niet.

Als we een kind echt zouden 'houden' als we met paarden doen zou dat inderdaad absurde en ziekelijke mishandeling zijn.


Waarom nee? Het stuk is vanuit het oogpunt van satire ook nog eens best amusant.
Het argument dat "als een paard kon kiezen zou het liever in de wei lopen" of "liever geen bit in willen" is namelijk een non argument. Dat is de strekking van het artikel en daar ben ik het roerend mee eens.
Een paard (uberhaupt een dier) is redeloos en kan niet een aantal opties tegen elkaar afwegen en bedenken wat voor hem het beste zou zijn. Baby's en hele kleine kinderen kunnen dat ook niet. Dus doen wij dat als ouders/verzorgers voor ze, met de beste bedoelingen om er gezonde, capabele en evenwichtige volwassenen van te maken. En als volwassene heb je - afhankelijk van de al dan niet "gedwongen" opleiding die je hebt gevolgd- ook maar een beperkte keuze vrijheid. Daarin doen we dus wat onze werkgever van ons wil of onze klanten van ons willen. Het is dus niet zo raar dat ook paarden iets moeten doen voor hun levensonderhoud. En omdat inmiddels de ploeg en de schillenkar (alsof dat zo leuk was) zijn verdwenen is dat inmiddels de (recreatie)sport. Dat welzijn een uitgangspunt moet zijn dat vind ik ook maar er is altijd een bandbreedte waarbinnen een paard gezond en gelukkig kan zijn. En dat is niet synoniem aan 24/7 op de wei, bit of geen bit, ijzers of geen ijzers, zadel of zadelloos.

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:52

Gini schreef:
luxx schreef:
Kinderen worden volwassenen die in de grote mensen wereld mee moeten draaien en niet persé dat kunnen doen wat ze leuk vinden of waar ze zin in hebben.


Nee, dit gaan we echt niet doen. Het leven van mensen en paarden vergelijken en tot de conclusie komen dat beide wezens evenveel keuzevrijheid hebben. Nee, als we die richting opgaan, ben je alle geloofwaardigheid kwijt.

Zou niet weten waarom niet. We leven in een wereld die aan alle kanten naar de verdommenis is, zoveel leed, zoveel pijn honger en oneerlijkheid. Overal, aan alle kanten, voor mensen, voor heel maar echt heel veel dieren, kinderen, noem maar op. Ben zelf ernstig mishandeld als kind en niet de enige. Voor paarden gaat iedereen nu op de bres voor een soort van utopische wereld. Maar mensen, waar zit jullie verstand? Vind echt dat paarden er in het westen van al het verschrikkelijke dierenleed wat bestaat nog heel aardig vanaf komen. Dat is voor paarden in oosterse landen wel anders. Maar laten we het maar even hier houden voor het gemak. Dat gepiep over de bitjes... Jonge jonge... Ik krijg echt jeuk op onbereikbare plekken hiervan. Hele discussie gaat he le maal nergens over. Natuurlijk is er paarden leed, maar dat echte leed, daar heeft eigenlijk helemaal niemand het over. Varkens zijn zeer intelligente dieren, intelligenter dan honden bijvoorbeeld, en die staan met duizenden in stallen opgehokt, vetgemest, zodat we een hammetje op de boterham kunnen plakken, dàt is dierenleed, zijn paarden heilig verklaard ofzo zonder dat ik het wist? Bladidiblabla zus en zo, te lang op stal, wel bit geen bit, ik doe het goed anderen doen het fout. Meeste paarden worden als prinsjes en prinsesjes behandeld, en daar moeten ze dan een rondje voor lopen met iemand op hun rug, waar gààt het hier helemaal over... We leven in een verrotte wereld mensen. Begin maar eens met het stoppen van het eten van vlees bijvoorbeeld, dat zou een goede stap in de juiste richting zijn naar minder gruwel daden jegens dieren. Misstanden in de paardensport zijn het topje van de ijsberg van een enorme vuile bak van narigheid en onrecht en je leeft met oogkleppen op wanneer je dat niet snapt en ziet

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:59

Babootje schreef:
Waarom nee? Het stuk is vanuit het oogpunt van satire ook nog eens best amusant.
Het argument dat "als een paard kon kiezen zou het liever in de wei lopen" of "liever geen bit in willen" is namelijk een non argument. Dat is de strekking van het artikel en daar ben ik het roerend mee eens.
Een paard (uberhaupt een dier) is redeloos en kan niet een aantal opties tegen elkaar afwegen en bedenken wat voor hem het beste zou zijn. Baby's en hele kleine kinderen kunnen dat ook niet. Dus doen wij dat als ouders/verzorgers voor ze, met de beste bedoelingen om er gezonde, capabele en evenwichtige volwassenen van te maken. En als volwassene heb je - afhankelijk van de al dan niet "gedwongen" opleiding die je hebt gevolgd- ook maar een beperkte keuze vrijheid. Daarin doen we dus wat onze werkgever van ons wil of onze klanten van ons willen. Het is dus niet zo raar dat ook paarden iets moeten doen voor hun levensonderhoud. En omdat inmiddels de ploeg en de schillenkar (alsof dat zo leuk was) zijn verdwenen is dat inmiddels de (recreatie)sport. Dat welzijn een uitgangspunt moet zijn dat vind ik ook maar er is altijd een bandbreedte waarbinnen een paard gezond en gelukkig kan zijn. En dat is niet synoniem aan 24/7 op de wei, bit of geen bit, ijzers of geen ijzers, zadel of zadelloos.

Volkomen met dit bericht eens

Jenara

Berichten: 1581
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:01

Heel erg eens met de vorige reacties hier. Ik vind de vergelijking ook zo gek nog niet.
En zoals gezegd, wie zegt dat een paard met vrije keuze niet zou kiezen voor het leven dat wij hen bieden?

Ik ben er trouwens rotsvast van overtuigd dat bewegingen zoals deze (Dier&Recht) zich richten op zaken zoals de paardensport omdat ze inderdaad aan écht dierenleed weinig of niets kunnen doen ...
Ik hoor dan het argument al komen "het is niet omdat andere dingen erger zijn, dat we hier niets aan moeten doen", en dat klopt ergens wel, dat we zelf moeten nadenken over hoe we zaken rondom onze hobby aanpakken wordt hier ook nergens betwist! Maar misschien zijn er toch dringendere zaken om aan te pakken?

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:09

@En ook helemaal eens met Lux.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:11

Loretta schreef:
Gini schreef:

Nee, dit gaan we echt niet doen. Het leven van mensen en paarden vergelijken en tot de conclusie komen dat beide wezens evenveel keuzevrijheid hebben. Nee, als we die richting opgaan, ben je alle geloofwaardigheid kwijt.


Snap niet dat men dat satirische stuk zo letterlijk neemt.


Ik quote ook niet het stuk, maar de reactie van luxx en die bevat minder satire. Die reactie verdedigt echt de stelling dat 'mensen ook niet zoveel keuze hebben hoor'. :D

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:13

Dus zolang er ergens op de wereld 1 diersoort op de wereld rondloopt die het erger heeft dan een paard, is het allemaal oké?

Wow, echt wow. :? Met dit soort argumentatie vanuit de paardenwereld vrees ik dat Dier en Recht nog wel eens zieltjes zou kunnen gaan winnen in de toekomst.

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:15

Gini schreef:
Ik quote ook niet het stuk, maar de reactie van luxx en die bevat minder satire. Die reactie verdedigt echt de stelling dat 'mensen ook niet zoveel keuze hebben hoor'. :D


Nou, wat klopt daar niet aan dan?

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:20

Wat klopt daar niet aan, nu ben je toch een beetje mij aan het uitlachen, toch?

Nou kijk, ik kan vandaag kiezen om mijn job op te zeggen en iets anders te zoeken. Heb jij ooit al een C4 van je paard gekregen?
Ik kan ervoor kiezen om twee weken verlof te pakken en naar Spanje te vertrekken. Wanneer is de laatste keer dat jouw paard op vakantie in Spanje geweest is?

Het is eigenlijk te belachelijk dat ik hierop inga. Serieus? Een paard heeft net zoveel keuzevrijheid als een mens. Dat is een stelling waar jij achter staat? Dat is de waarheid?

Babootje

Berichten: 26492
Geregistreerd: 25-06-05

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:27

Sorry Gini, je hebt de essentie gewoon niet begrepen.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:36

Ah ja, het zal vast aan de ontvanger liggen.

Loretta
Berichten: 8827
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:07

Gini schreef:
Dus zolang er ergens op de wereld 1 diersoort op de wereld rondloopt die het erger heeft dan een paard, is het allemaal oké?

Wow, echt wow. :? Met dit soort argumentatie vanuit de paardenwereld vrees ik dat Dier en Recht nog wel eens zieltjes zou kunnen gaan winnen in de toekomst.



Zieltjes winnen is niet zo moeilijk voor dergelijke clubs.
Genoeg mensen die je echt alles wijs kunt maken.
Zoals een zeer bekend dierenrechtenactivist eens zei: "Het hoeft niet de waarheid te zijn, het hoeft slechts functioneel te zijn."

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:11

Loretta schreef:
Gini schreef:
Dus zolang er ergens op de wereld 1 diersoort op de wereld rondloopt die het erger heeft dan een paard, is het allemaal oké?

Wow, echt wow. :? Met dit soort argumentatie vanuit de paardenwereld vrees ik dat Dier en Recht nog wel eens zieltjes zou kunnen gaan winnen in de toekomst.



Zieltjes winnen is niet zo moeilijk voor dergelijke clubs.


Zeker niet als 'mensen hebben ook geen keuzevrijheid' en 'de wereld is toch al verrot' de tegenargumenten vanuit de paardensportkant zijn. := Niet echt sterk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:21

de goudvis in de kom heeft ook geen keus!!!!

paard in de paddock ter grootte van een postzegel en het dan nog gek vinden dat het een zandkoliek krijgt
heeft ook geen keus - het weet welke sanctie er op staat als hij eens uitbreekt van doffe ellende, toch een keus!!!

fysiek barreren mag niet meer mentaal barreren is toegestaan!!! want ieder heeft zo zijn eigen excuus

stop eens met praten over dierenleed DOE ER IETS AAN
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-20 21:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8827
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:24

Gini schreef:
Zeker niet als 'mensen hebben ook geen keuzevrijheid' en 'de wereld is toch al verrot' de tegenargumenten vanuit de paardensportkant zijn. := Niet echt sterk.



Onzin, ik heb al genoeg sterke argumenten gehoord. Ook kloppen de aannames van D&R op veel fronten niet zoals al eerder in dit topic is besproken.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: KNHS reageert op opinie Dier&Recht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 21:29

Ik ook, maar niet de laatste pagina.