Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:06

Babootje schreef:
Een oud paard van 26 kan wel kerngezond lijken maar even zo goed om een andere reden dood gaan, net als mensen die bejaard zijn soms overlijden door een 'onschuldig' griepje.


Als er tijdens een langdurige hittegolf ineens veel meer bejaarde mensen sterven, dan gaat niemand ineens roepen 'deze mensen hadden ook in de winter kunnen overlijden'. Ja, kan, sowieso overlijden we ooit allemaal wel een keer, maar iedereen is het ermee eens dat langdurige extreme hitte een groter risico is dat het overlijden kan versnellen omdat oudere mensen hitte anders ervaren dan wij jongelingen. De extreme hitte is een externe factor die oma sneller heeft doen laten gaan. Als ik een topic open dat mijn oma tijdens de hittegolf gestorven is en dat ik een oproep doe om tijdens hittegolven extra waakzaam te zijn en dat je oudere mensen vaker drinken moet geven en dat ik zou willen dat die extreme hittegolven zouden stoppen, zou je me dan ook 10 pagina's lang door de strot willen duwen dat ik geen bewijs heb dat het door de hittegolf komt? Dat ik niet zeker kan weten dat de hittegolf de schuldige is, maar enkel de verdachte?

Waarom is dat zo moeilijk te aanvaarden wanneer het om vuurwerk en paarden gaat? Waarom moet dan toch ondertussen paginalang gediscussieerd worden hierover? Waarom is het zo moeilijk om over de lippen te krijgen 'als er geen vuurwerk was geweest, leefde dit paard waarschijnlijk nog'.

Ik snap deze discussie oprecht niet. Dat per sé willen blijven volhouden dat de dood van dit paard puur toeval kan zijn. Ach ja...

Babootje

Berichten: 26431
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:29

Daar zeg je het toch zelf al? het is een factor meer niet. Net als dat een hittegolf een risicofactor is bij bejaarden, ook al lijken ze ‘kerngezond’.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:34

Babootje schreef:
Daar zeg je het toch zelf al? het is een factor meer niet.


Meer moet het toch ook niet zijn? Het is een factor die de dood van paarden veroorzaakt. Meer argumentatie of bewijs heb je niet nodig om die factor in de ban te doen. Stoppen ermee dus.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:35

Een uitlokkende factor.

Als alcohol een uitlokkende factor is voor iemands hartritmestoornissen, mag die persoon niet meer drinken. Dan ga je de uitlokkende factor uit de weg. Je kiest zelf om niet meer te drinken. Maar een paard of diens eigenaar heeft zelf niet onder controle wie er wanneer vuurwerk afsteekt. En daarom, om die uitlokkende factor uit de weg te gaan, zou het gewoon beter niet meer verkocht worden in deze luidruchtige knallende en piepende vorm. Het moet niet altijd ingewikkeld zijn.

Babootje

Berichten: 26431
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:54

Nu ga ik heel flauw doen maar Je kunt er met een paard net zo goed voor kiezen om die risicofactor van vuurwerk uit de weg te gaan, zoals mijn stalgenote die haar paarden verplaatste.

Wat het vuurwerk zelf betreft ben ik het met je eens hoor. Van mij mag het in de ban.

Tieneke

Berichten: 21700
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:56

Is idd flauw, want waar je ze ook zet: je hebt niet onder controle wat anderen doen. En als ze voor je staldeur komen afschieten ben je nog gezien. Of leuker: als er een pijl in je stal belandt. Of op het dak.

Je kan nóóit gerust zijn met vuurwerk.

Babootje

Berichten: 26431
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:04

Babootje schreef:
Daar zeg je het toch zelf al? het is een factor meer niet.


Gini schreef:
Meer moet het toch ook niet zijn? Het is een factor die de dood van paarden veroorzaakt.


Die uitspraak vind ik dus te kort door de bocht. Het is een factor die mee kan spelen bij de doodsoorzaak van het paard.
Er is wat mij betreft echt een verschil tussen als een paard in paniek door vuurwerk een been breekt dan is het vuurwerk direct als oorzaak aanwijsbaar.
Of een 26 jarig paard die blijkbaar al 25 jaar de jaarwisseling goed doorstaat het 26e jaar dood neervalt. Dan zal het paard niet meer zo kerngezond zijn geweest dan het leek en is de stress veroorzaakt door vuurwerk hooguit een bijkomende factor in de doodsoorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:05

Babootje schreef:
Daar zeg je het toch zelf al? het is een factor meer niet. Net als dat een hittegolf een risicofactor is bij bejaarden, ook al lijken ze ‘kerngezond’.

Het is de bepalende factor. Als er geen hittegolf zou zijn, zouden ze niet allemaal op dat moment al zijn overleden.

Ik snap echt niet wat je wil in dit topic. Je lijkt het met ons eens te zijn, maar we mogen niet zeggen dat het vuurwerk de oorzaak was? Want vuurwerk is onschuldig tot het tegendeel is bewezen? En je vindt dat zelf niet enigszins belachelijk?
Ik heb het al eerder gezegd, een persoon beschuldigen of beschadigen, dat kan echt niet. (Hoewel dat wel gebeurt op Bokt, o.a. in een topic over een vermist meisje in Portugal, die ouders zijn blijkbaar niet onschuldig tot tegendeel is bewezen.)

Ik vind dat bullshit ja. Een ander woord heb ik er niet voor. Gewoon zeiken om het zeiken.
Prima als jij vindt dat het niet het vuurwerk was waardoor het paard dood neerviel, maar doe niet net alsof je strafrechter bent op een paardenforum.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:14

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Daar zeg je het toch zelf al? het is een factor meer niet.


Gini schreef:
Meer moet het toch ook niet zijn? Het is een factor die de dood van paarden veroorzaakt.


Die uitspraak vind ik dus te kort door de bocht. Het is een factor die mee kan spelen bij de doodsoorzaak van het paard.
Er is wat mij betreft echt een verschil tussen als een paard in paniek door vuurwerk een been breekt dan is het vuurwerk direct als oorzaak aanwijsbaar.
Of een 26 jarig paard die blijkbaar al 25 jaar de jaarwisseling goed doorstaat het 26e jaar dood neervalt. Dan zal het paard niet meer zo kerngezond zijn geweest dan het leek en is de stress veroorzaakt door vuurwerk hooguit een bijkomende factor in de doodsoorzaak.


Een mens kan ook 85 jaar hittegolven overleven en het 86ste jaar gaan ze dood erdoor. Bijkomende factor inderdaad, maar ik zou deze discussie absoluut niet voeren in een topic van iemand die zijn oma verloor door de hitte. Als iemand zijn paard verliest tijdens oudejaarsnacht is deze discussie blijkbaar wel normaal. Wat leuk die paardenwereld.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:19

Gini schreef:
'als er geen vuurwerk was geweest, leefde dit paard waarschijnlijk nog'.

.

Dit is pure speculatie vanwege redenen die al genoemd zijn.

Gini
Berichten: 17966
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:23

Uiteraard is het dat. Paard sterft rond middernacht op oudejaarsavond, maar dat het door het vuurwerk komt, is pure speculatie. Het vuurwerk is een verdachte, maar zonder bewijs nog niet schuldig bevonden. 8)7

Babootje

Berichten: 26431
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:24

Gini schreef:
Een mens kan ook 85 jaar hittegolven overleven en het 86ste jaar gaan ze dood erdoor. Bijkomende factor inderdaad, maar ik zou deze discussie absoluut niet voeren in een topic van iemand die zijn oma verloor door de hitte. Als iemand zijn paard verliest tijdens oudejaarsnacht is deze discussie blijkbaar wel normaal. Wat leuk die paardenwereld.


Dit is niet het topic van iemand die zijn paard heeft verloren. Het is een nieuwstopic op een discussieforum dus er mag discussie worden gevoerd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:09

Gini schreef:
Babootje schreef:
Daar zeg je het toch zelf al? het is een factor meer niet.


Meer moet het toch ook niet zijn? Het is een factor die de dood van paarden veroorzaakt. Meer argumentatie of bewijs heb je niet nodig om die factor in de ban te doen. Stoppen ermee dus.

Een kogel door de kop is ook slechts een factor. Toch zijn daar wetten zat over. Dus ik snap die hele discussie niet eerlijk gezegd.

Babootje

Berichten: 26431
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:33

Als mensen een duidelijke oorzaak niet van een mogelijke factor kunnen onderscheiden dan valt er ook niets uit te leggen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:38

Kom Babootje, zo veel onderscheiding is er ook gewoon niet. De dood van een dier of mens is altijd een samenloop van factoren. Zij het vermijdbare (vuurwerk, extreem harde landingen of klappen, kogels, verwondingen.) of onvermijdbare (ouderdom.)

Haal één of meerdere vermijdbare weg en het organisme leeft tot de onvermijdbare hem of haar in haalt. Zo simpel is het. In dit geval waren er vermijdbare factoren die weg gehaald hadden kunnen worden waardoor dit dier de nacht wellicht wel overleeft had. Misschien nog twee dagen geleefd had, misschien nog twee jaar. Dat weten we niet. Maar er waren wel factoren aanwezig (vuurwerk en de stress die daarop volgt) waardoor we kunnen aannemen dat het overlijden versneld is.

mysa

Berichten: 10539
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:41

Maak van mogelijke dan maar waarschijnlijke. En factor staat ook nog te bezien. Er is van mensen allang bekend dat ze zich letterlijk dood kunnen schrikken door een toevloed van adrenaline.

Babootje

Berichten: 26431
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:53

Ik zeg toch niets anders? De meeste paarden, ook oudere dieren, 'overleven' de jaarwisseling gewoon zonder heel veel problemen en m.i. zal de onvermijdbare factor hoe treurig ook een grote rol hebben gespeeld bij het overlijden van dit paard. Als het dier een week later dood was gegaan had je er niemand over gehoord en was het gewoon z'n tijd.

Begrijp me goed; ik haat vuurwerk om veel meer redenen overigens en van mij mag het dus absoluut in de ban.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:54

Tieneke schreef:
Een uitlokkende factor.

Als alcohol een uitlokkende factor is voor iemands hartritmestoornissen, mag die persoon niet meer drinken. Dan ga je de uitlokkende factor uit de weg. Je kiest zelf om niet meer te drinken. Maar een paard of diens eigenaar heeft zelf niet onder controle wie er wanneer vuurwerk afsteekt. En daarom, om die uitlokkende factor uit de weg te gaan, zou het gewoon beter niet meer verkocht worden in deze luidruchtige knallende en piepende vorm. Het moet niet altijd ingewikkeld zijn.


Precies, en daarbij: dat dat paard net doodgaat op het moment dat er vuurwerk wordt afgestoken, is zeker wel héél erg toevallig... te toevallig om 100% zeker niets te maken te hebben met het vuurwerk.
Zoals iemand al eerder schreef: een adrenalinestoot is erg slecht bij hartproblemen. Paard had misschien nog wel een jaar of wat verder kunnen leven en een vreedzamer einde kunnen hebben dan dit.

Hier in de buurt overleed een aantal jaar geleden een Dartmoorpony van 35... was kerngezond, maar overleed heel toevallig toen er, 3 weken voor Oud en Nieuw, iemand knalvuurwerk afstak. Maar ja, die was al 35 dus dan mocht de eigenares niet klagen, tenminste volgens sommigen in dit topic.. :roll:

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:55

Ayasha schreef:
Kom Babootje, zo veel onderscheiding is er ook gewoon niet. De dood van een dier of mens is altijd een samenloop van factoren. Zij het vermijdbare (vuurwerk, extreem harde landingen of klappen, kogels, verwondingen.) of onvermijdbare (ouderdom.)

Haal één of meerdere vermijdbare weg en het organisme leeft tot de onvermijdbare hem of haar in haalt. Zo simpel is het. In dit geval waren er vermijdbare factoren die weg gehaald hadden kunnen worden waardoor dit dier de nacht wellicht wel overleeft had. Misschien nog twee dagen geleefd had, misschien nog twee jaar. Dat weten we niet. Maar er waren wel factoren aanwezig (vuurwerk en de stress die daarop volgt) waardoor we kunnen aannemen dat het overlijden versneld is.


Duidelijke uitleg!

Het lijkt alleen wel dat sommige mensen vuurwerk tot het oneindige willen verdedigen. Niet willen inzien dat met zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid vuurwerk de trigger is geweest. Dit paard is niet het enige slachtoffer. Niet van dit jaar of alle vorige jaren.

De mensen die ogen, vingers en zelfs een been hebben verloren hadden deze ook verloren zonder vuurwerk? Het was al latent aanwezig ofzo, dat ogen, vingers en benen eraf vallen? Deze ledematen, etc. zijn er afgeblazen door vuurwerk. Over brandwonden nog maar te zwijgen. In NL zelfs 80% door LEGAAL vuurwerk. Het merendeel omstanders!

Is het zo onmogelijk dat een paard uit pure stress het leven laat?

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:01

Babootje schreef:
Als mensen een duidelijke oorzaak niet van een mogelijke factor kunnen onderscheiden dan valt er ook niets uit te leggen.


In absolute zuiverheid der taal heb je gelijk. Maar niet iedereen op dit forum is gezegend met een grote woordenschat en dito finesse. Om kort te gaan lees de bedoeling van wat mensen willen zeggen. Zodat we niet verzanden in een taalkundige discussie.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:36

Babootje schreef:
Ik zeg toch niets anders? De meeste paarden, ook oudere dieren, 'overleven' de jaarwisseling gewoon zonder heel veel problemen en m.i. zal de onvermijdbare factor hoe treurig ook een grote rol hebben gespeeld bij het overlijden van dit paard. Als het dier een week later dood was gegaan had je er niemand over gehoord en was het gewoon z'n tijd.

Begrijp me goed; ik haat vuurwerk om veel meer redenen overigens en van mij mag het dus absoluut in de ban.

Maar wat doet dat er toe?
Het feit is nl. dat dit dier gestorven is op nieuwjaarsnacht waardoor we kunnen aannemen dat het vuurwerk, naast leeftijd, een belangrijke factor was in zijn overlijden. Of hij een week later ook dood had kunnen vallen maakt in deze geen jota uit. Hij is niet een week later dood gevallen, hij is op nieuwjaarsnacht doodgevallen.
En daardoor vindt de eigenaresse het (imo terecht en begrijpelijk) nodig en belangrijk om aan te kaarten dat vuurwerk hier een belangrijke factor was en dat er oplossingen moeten komen. Want die week langer zou zij nu waarschijnlijk veel geld voor over hebben. Hoe nietig die week ook lijkt. Ik zou geld geven om mijn overleden paarden nog een weekje te mogen zien en knuffelen. En voor mij is het verdriet nog veel minder vers dan voor deze eigenaresse. En deze eigenaresse is niet alleen in die hulpkreet..

En het is gewoon een feit dat vuurwerk voor een hoop schade, verwondingen en doden zorgt. Die vader en zijn zoontje van zes die in de lift hebben zitten wachten op hun onvermijdelijke dood omdat twee jochies binnen vuurwerk besloten af te steken hadden ook een week later kunnen dood neervallen. We weten nl. ook helemaal niks over hún gezondheid.

Het is op zijn minst een discussie waardig, waarom er een wapenwetgeving is, maar eens per jaar wel elke gek met centen met buskruit mag spelen. :)

Zeker als je dan nog in calculeert dat er alternatieven zijn waardoor het een en-en verhaal wordt: én meer veiligheid én de traditie voort zetten.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:27

En zo is het! Op 31 december mogen alle Nederlanders incl. de minderjarige met “ vuurwapens vol kruid “ rondlopen. We vinden het heel normaal, nemen miljoenen schade, dode en gewonden op de koop toe.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:46

En dan met 100 over de snelweg :')

Ik blijf erbij, en nee ik ben geen kennis of vriendin want blijkbaar mag je geen andere mening hebben als je de mensen niet kent, dat het echt anders moet met het vuurwerk.

Zerena

Berichten: 3890
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:18

Jezus wat een flauw geneuzel hier zeg.

Hanssen

Berichten: 108
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Kessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 23:47

Zertab schreef:
@Hanssen: Je weet niet of het paard kerngezond was. Mijn verzorgpaard tuigde ik op om te gaan rijden, niets aan de hand. Vertoonde normaal gedrag met al zijn streken. Ik stap drie rondjes. Hij begint onrustig te worden en valt om. Spartelt een paar keer met zijn hoeven. Dood. Hartstilstand. Niets aangemerkt van te voren.

Natuurlijk kan het vuurwerk een rol hebben gespeeld. Maar je weet niet of dat de oorzaak is. Of dat het toch wel was gebeurd. Neemt niet weg dat het ontzettend pijnlijk is om je paard zo te moeten verliezen...


Wel raar dan dat het precies met t vuurwerk was.