Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:20

Onali schreef:
Vind het wel jammer dat de 2de Kamer en de politieke partijen geen grenzen hieraan stelt (ja de PvdDieren) bang om stemmen te verliezen natuurlijk.

GroenLinks en PvdD komen met een voorstel. Andere partijen gaan nu langzaam om las ik. Behalve die lafbekken van de twee grootste regeringspartijen.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:24

Pipodipo schreef:
Tieneke schreef:
Het is alleszins zeer aannemelijk dat het vuurwerk de uitlokkende factor is geweest.

Ja, omdat dat er nu eenmaal was, maar hij had ook het leven kunnen laten bij het ' uren lang galopperen' of na een rondje spelen met een ander paard, of na een scheerbeurt, of doordat er een auto te hard langs reed, of een hond plotseling blafte, dit paard leefde waarschijnlijk al langer tegen het randje aan en nu was zijn tijd gekomen. Heel verdrietig voor de eigenaar, ik hoop dat die snel vrede vindt met dit verlies.


Weer een dierenarts geboren in deze discusdie.....

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:27

Echt, beste Pareltjes, de oorzaak van de dood van dit paard zat in het paard zelf en we weten eigenlijk niet wat precies de doodsoorzaak is geweest. Diertje leek gezond, was het niet en liet plotseling het leven, dat soort dingen gebeurt. Zonder vuurwerk was dit paard ook overleden, de oorzaak bljift namelijk hetzelfde, de aanleiding kan anders zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:30

Ik vond Gini's vraag een heel goede waar ik ook benieuwd naar ben, maar heb daar nog van niemand echt een antwoord op gezien. Mensen lijken per se te willen ontkennen dat het vuurwerk de oorzaak was om een of andere reden.

Gini schreef:
Pipodipo schreef:

Elk paard kan altijd en overal getroffen worden door iets waardoor hij direct het leven laat. Hartaanval, hersenbloeding, aortaruptuur en vergiftiging.


Ik vraag me af wat er zo verkeerd is aan het erkennen dat vuurwerk een grotere kans geeft op gewonde en dode dieren. Waarom dergelijke gevallen blijven minimaliseren? En dat vraag ik oprecht: waarom kies je ervoor om zo onverschillig te blijven? En dat is een vraag die ik aan iedereen stel die twijfels heeft tussen de relatie vuurwerk en dode dieren.


Gini schreef:
Pipodipo schreef:
Gini, dat is eerder al uitgelegd.


Kan je dan even een korte samenvatting geven? Ik heb er precies overheen gelezen dan.

Tieneke

Berichten: 21702
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:33

Idd. Terwijl the bigger picture daar niet eens over gaat.

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:35

Marie-Anne, het is niet echt een vraag toch? Gini gaat er vanuit dat vuurwerk dode dieren veroorzaakt, dat is geen vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:47

Pipodipo schreef:
Marie-Anne, het is niet echt een vraag toch? Gini gaat er vanuit dat vuurwerk dode dieren veroorzaakt, dat is geen vraag.

Eerst zeg je dat het al is uitgelegd en nu is er geen vraag. Ik zie wel een vraag.
Citaat:
Ik vraag me af wat er zo verkeerd is aan het erkennen dat vuurwerk een grotere kans geeft op gewonde en dode dieren. Waarom dergelijke gevallen blijven minimaliseren? En dat vraag ik oprecht: waarom kies je ervoor om zo onverschillig te blijven? En dat is een vraag die ik aan iedereen stel die twijfels heeft tussen de relatie vuurwerk en dode dieren.

Ik vraag me ook af wat mensen hier bezielt die per se vol willen houden dat het puur toeval is dat zo'n paard dood neervalt op het enige moment in het jaar dat het wel oorlog lijkt. Ik snap dat echt oprecht niet. Ik zou me dat voor kunnen stellen van een enorme vuurwerkliefhebber, maar dat ontkent iedereen te zijn.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 15:57

Pareltjes schreef:
Astorga schreef:
De oorzaak van deze discussies ligt toch echt bij de eigenaar. Die legt nl zelf de oorzaak volledig bij het vuurwerk.
Ik weet vrij zeker dat er van 31/12 op 1/1 meer dieren overlijden dan van 31/5 op 1/6. Als je daar cijfers van hebt dan is het statistiek. Statistisch gezien is er dus een kans dat vuurwerk de oorzaak is of heeft bijgedragen aan de dood van dit paard, maar die statistische kans kun je niet 1:1 vertalen naar een individueel geval. Misschien was het paard toch niet zo gezond als gedacht of kwam het een giftige plant tegen, zonder obductie weet je de oorzaak niet zeker.

En dat er een koepelterm aan gegeven wordt als "hartaanval" helpt ook niet mee, want was het dan een ritmestoornis (VF), een astma cardiale of een hartinfarct? De eerste is onwaarschijnlijk door de duur van het overlijden.
Als je als VA de oorzaak niet zeker weet, zeg dat dan, maar hang er niet zo'n vage term aan.


Is je gelijk willen krijgen werkelijk zoveel malen belangrijker dan het grotere geheel van deze discussie te willen begrijpen? Er zullen heel veel voorbeelden zijn te vinden waarin vuurwerk de directe oorzaak van veel ellende is.

Kun je je werkelijk zo slecht inleven in het verdriet van deze eigenaar? Ben jij werkelijk in staat 100 % uit te sluiten dat het niet door het vuurwerk kwam? Ik vind het behoorlijk arrogant en getuigen van weinig respect naar deze eigenaar.

Over aannames gesproken. Knap dat je mij blijkbaar volledig doorgrond na een stukje tekst en de behoefte voelt om mij persoonlijk aan te vallen.
Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar. :)F

De eigenaar neemt geen deel aan dit topic. Als ik haar zou tegenkomen zou ik mijn medeleven betuigen, maar dat is hier niet relevant.

Verder erken ik dat waar Gini om vraagt, nl dat vuurwerk slachtoffers maakt. Ik heb alleen niet de informatie om dat in dit geval te besvestigen, maar volgens mij heeft niemand die.

Onali schreef:
Nooit iemand dood zien gaan?

Het hoort erbij namelijk ;)
Het dier zal wel gegaspt hebben (gaspen: naar adem happen, gebeurd als je hart gestopt is maar je lichaam en dan voornamelijk je longen nog de beweging voor ademhalen maken)
Schuimbekken is niks anders dan slijm wat naar buiten komt. Normaal slik je dat door, wordt wat lastig als je dood bent.

Is een heel normaal en natuurlijk proces en uiteraard voor de eigenaar die het niet verwacht erg traumatiserend.

En over welke aandoening hebben we het dan? Gaspen past nl bij VF, maar dat hou je niet zo lang vol als dit paard dat deed.

Onali

Berichten: 18517
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:00

Dat weet ik toch niet :')
Ben er niet bijgeweest.

Mn eigen ervaringen met gaspen zijn kankerpatiënten.
Laatst bijgewerkt door Onali op 03-01-20 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:02

Pipodipo schreef:
Marie-Anne, het is niet echt een vraag toch? Gini gaat er vanuit dat vuurwerk dode dieren veroorzaakt, dat is geen vraag.


Mijn bericht telt nochtans 2 vraagtekens.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:18

Marie_Anne schreef:
Pipodipo schreef:
Marie-Anne, het is niet echt een vraag toch? Gini gaat er vanuit dat vuurwerk dode dieren veroorzaakt, dat is geen vraag.

Eerst zeg je dat het al is uitgelegd en nu is er geen vraag. Ik zie wel een vraag.
Citaat:
Ik vraag me af wat er zo verkeerd is aan het erkennen dat vuurwerk een grotere kans geeft op gewonde en dode dieren. Waarom dergelijke gevallen blijven minimaliseren? En dat vraag ik oprecht: waarom kies je ervoor om zo onverschillig te blijven? En dat is een vraag die ik aan iedereen stel die twijfels heeft tussen de relatie vuurwerk en dode dieren.

Ik vraag me ook af wat mensen hier bezielt die per se vol willen houden dat het puur toeval is dat zo'n paard dood neervalt op het enige moment in het jaar dat het wel oorlog lijkt. Ik snap dat echt oprecht niet. Ik zou me dat voor kunnen stellen van een enorme vuurwerkliefhebber, maar dat ontkent iedereen te zijn.


Ik zou dit ook wel graag beantwoord willen zien.

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:37

Voor de mensen die niet opgelet hebben: de eerdere conditie en doodsoorzaak zijn niet bekend van dit paard en het is ook niet duidelijk of de doodsoorzaak onderzocht zal worden middels sectie. Daardoor is het lastig conclusies te trekken. Er is dus niemand die beweert dat vuurwerk geen slachtoffers maakt, maar in dit geval is het niet een duidelijk verband. Het is heel erg dat het is gebeurd en ik wens de eigenaar nogmaals alle sterkte toe om dit een plekje te geven.

Goof

Berichten: 28994
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:49

Pipodipo schreef:
Voor de mensen die niet opgelet hebben: de eerdere conditie en doodsoorzaak zijn niet bekend van dit paard en het is ook niet duidelijk of de doodsoorzaak onderzocht zal worden middels sectie. Daardoor is het lastig conclusies te trekken. Er is dus niemand die beweert dat vuurwerk geen slachtoffers maakt, maar in dit geval is het niet een duidelijk verband. Het is heel erg dat het is gebeurd en ik wens de eigenaar nogmaals alle sterkte toe om dit een plekje te geven.


Nou precies dat.
Er is in dit hele verhaal maar 1 vaststaand feit, namelijk dat het paard dood ging op 31 december rond middernacht. Verder is er totaal niets bekend over de gezondheid van het dier en oorzaak van de dood.
Gezien het moment lijkt de schrik van vuurwerk aannemelijk, maar niet meer dan dat.
Bijzonder dat hier al meer dan 10 pagina's aannames en oordelen over zijn.

Al met al een trieste situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:58

Pipodipo schreef:
Voor de mensen die niet opgelet hebben: de eerdere conditie en doodsoorzaak zijn niet bekend van dit paard en het is ook niet duidelijk of de doodsoorzaak onderzocht zal worden middels sectie. Daardoor is het lastig conclusies te trekken. Er is dus niemand die beweert dat vuurwerk geen slachtoffers maakt, maar in dit geval is het niet een duidelijk verband. Het is heel erg dat het is gebeurd en ik wens de eigenaar nogmaals alle sterkte toe om dit een plekje te geven.

Wat ik zo bizar vind aan jouw reactie en vergelijkbare reacties van anderen, is dat je dus blijkbaar niet je strot uit krijgt: het zou ook het vuurwerk kunnen zijn geweest. Dat snap ik niet. Waarom is dat?

Ik denk dat dat ook is wat zoveel weerstand oproept, bij mij wel in ieder geval.

Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:09

Astorga schreef:
Pareltjes schreef:

Is je gelijk willen krijgen werkelijk zoveel malen belangrijker dan het grotere geheel van deze discussie te willen begrijpen? Er zullen heel veel voorbeelden zijn te vinden waarin vuurwerk de directe oorzaak van veel ellende is.

Kun je je werkelijk zo slecht inleven in het verdriet van deze eigenaar? Ben jij werkelijk in staat 100 % uit te sluiten dat het niet door het vuurwerk kwam? Ik vind het behoorlijk arrogant en getuigen van weinig respect naar deze eigenaar.

Over aannames gesproken. Knap dat je mij blijkbaar volledig doorgrond na een stukje tekst en de behoefte voelt om mij persoonlijk aan te vallen.
Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar. :)F

De eigenaar neemt geen deel aan dit topic. Als ik haar zou tegenkomen zou ik mijn medeleven betuigen, maar dat is hier niet relevant.







Ik vind dat je de eigenaar van het paard in kwestie anders zéér persoonlijk aanvalt en je daar niet bepaald tactisch mee omgaat. Maar ik begrijp dat je moeite hebt met wat tegenspraak.

Zoals gezegd je recht halen is kennelijk erg belangrijk voor je.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:16

Pareltjes schreef:
Astorga schreef:
Over aannames gesproken. Knap dat je mij blijkbaar volledig doorgrond na een stukje tekst en de behoefte voelt om mij persoonlijk aan te vallen.
Jij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar. :)F

De eigenaar neemt geen deel aan dit topic. Als ik haar zou tegenkomen zou ik mijn medeleven betuigen, maar dat is hier niet relevant.


Ik vind dat je de eigenaar van het paard in kwestie anders zéér persoonlijk aanvalt en je daar niet bepaald tactisch mee omgaat. Maar ik begrijp dat je moeite hebt met wat tegenspraak.

Zoals gezegd je recht halen is kennelijk erg belangrijk voor je.

Ik begrijp niet wat dit nog te maken heeft met het onderwerp. Als je me persoonlijk wilt raken, stuur dan een pb.

Verder ga ik uit dit topic, want het geeft me een onprettig gevoel.

Wens iedereen veel wijsheid toe.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:41

Pipodipo schreef:
Voor de mensen die niet opgelet hebben: de eerdere conditie en doodsoorzaak zijn niet bekend van dit paard en het is ook niet duidelijk of de doodsoorzaak onderzocht zal worden middels sectie. Daardoor is het lastig conclusies te trekken. Er is dus niemand die beweert dat vuurwerk geen slachtoffers maakt, maar in dit geval is het niet een duidelijk verband. Het is heel erg dat het is gebeurd en ik wens de eigenaar nogmaals alle sterkte toe om dit een plekje te geven.


Ik weet niet of het je bedoeling was, maar dit is in elk geval geen antwoord op de vraag van Gini.

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:46

Het is vreselijk. Ik wil ook nog even ingaan dat het zogezegd normaal is om vuurwerk af te steken. Het is in België verboden om vuurwerk zonder goedkeuring af te steken. In een privéstalling bij mij in de buurt (in België) heeft er een merrie haar veulen verworpen. De merrie was zeer gezond. Ik ken de stal, het paard en de eigenaar goed. Ze doen er altijd alles aan om nieuwjaarsnacht goed door te komen. De staleigenaar is altijd om 23u op stal en alle paarden staan al lang van te voren binnen. Jammer genoeg waren er enkele van te voren al vuurwerk aan het afsteken. Het was zelfs illegaal vuurwerk. Er is naar de burgemeester van het dorp zelf en de omliggende dorpen een brief geschreven en geen enkele burgemeester heeft toestemming gegeven. Bovendien is vuurwerk ook zeer vervuilend. Iedereen maakt altijd een heisa voor het klimaat, maar vuurwerk is dan geen probleem. Het is niet enkel een probleem bij paarden. Er hebben verschillende dieren het leven gelaten hier in de buurt.

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:59

Goof schreef:
Gezien het moment lijkt de schrik van vuurwerk aannemelijk, maar niet meer dan dat.


Dat vind ik persoonlijk al een schappelijker standpunt, dan het gepraat over 'een paard kan altijd en overal een hartaanval, wie zegt dat dit aan het vuurwerk ligt'.
Het is aannemelijk dat de dood van het paard veroorzaakt werd door het vuurwerk.

sterregoud
Berichten: 1887
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:41


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:09

sterregoud schreef:
Helaas nog een vuurwerkslachtoffer :

https://www.ad.nl/waterweg/pony-blacky- ... ac2a08faa/


Je kan niet stellen dat het door vuurwerk komt. Misschien is de pony wel gaan rennen door een wapperende plastic zak.
Ook onzin dat het een vuurwerkvrije zone betrof. De kinderboerderij moet de dieren gewoon trainen zodat ze niet schrikken van vuurwerk. Het is maar één dag per jaar en traditie. Dat mogen we mensen niet afpakken omdat er een paar dieren niet tegen kunnen hoor.



(Wat een walgelijk topic, wát een gebrek aan empathie en liefde voor medemens en dieren.)

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:16

Nikass schreef:
Ik vraag me af wat er zo verkeerd is aan het erkennen dat vuurwerk een grotere kans geeft op gewonde en dode dieren. Waarom dergelijke gevallen blijven minimaliseren? En dat vraag ik oprecht: waarom kies je ervoor om zo onverschillig te blijven? En dat is een vraag die ik aan iedereen stel die twijfels heeft tussen de relatie vuurwerk en dode dieren.


Nog steeds heb ik hier geen duidelijk antwoord gekregen, terwijl er volgens de criticasters wel al antwoorden op gegeven zijn? Welke dan?

Gini
Berichten: 17975
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:11


Pareltjes
Berichten: 2222
Geregistreerd: 21-07-19

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:25

En precies zo dichtbij hier dus ook! Hier ook een die helemaal over de emmer ging. Want hoe goed getraind, hoe goed georganiseerd ook, alles staat 5 meter van het huis en ben al 30 jaar thuis in de stallen met oud en nieuw, zou het me niet verbazen dat deze hengst uit pure stress ook ooit het leven laat. En hij is goed gezond, goed getraind, nergens bang van alleen van vuurwerk. Want dat is nergens anders mee te vergelijken, het geluid én de lichtflisten en dat 30 minuten lang...

Laten je paarden niet het leven door stress dan vliegt je hooi opslag/ stallen in de brand. Zoals bij een vriendin jaren terug.

Maar nee, niets aan het handje toch? Nee, vuurwerk is leuk! Tot je zelf wat overkomt.
Gewoon stoppen ermee. Een verbod is slechts een kwestie van tijd!

Wie o wie durft nog altijd te beweren dat er niets aan het handje is.

sterregoud
Berichten: 1887
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Merrie (26) sterft aan hartaanval na vuurwerknacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:35