Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:34

sevke schreef:
Vulina schreef:
Ik snap nog steeds niet dat iemand het verschil niet ziet tussen discriminatie en een simpel sprookje. Zwarte Piet en sinterklaas is iets moois, wat nu ontzettend negatief wordt gemaakt. Door volwassenen.

Dit dus. Ik heb als kind nooit enige negatieve connotatie met zwarten gehad door het Sinterklaas verhaal. Echt niet.

Dus omdat jij geen negatieve ervaringen heb gehad als kind bestaat het niet? Kom op zeg, word wakker. De karikatuur zwarte piet is wel racistisch, ongeacht of jij er wel of geen last van hebt gehad. Dat is als zeggen dat je caps overbodig vindt, want jij bent nog nooit van je paard gevallen.

Bekijk de wereld eens vanuit een ander in plaats alleen maar vanuit je zelf.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:04

Zoals ik al zei: iedereen kan zich altijd wel ergens benadeeld over voelen. Dat is de ziekte van deze tijd. En ik kan mij heel goed in een ander zijn plaats stellen. Gelukkig ben ik behept met een grote dosis relativeervermogen. Dat maakt dat ik niet zo gauw ergens een probleem van maak.
Wil mij dan eens uitleggen wat er zo racistisch aan is? Ik zie het namelijk niet. Sinterklaas is een Turk. Een Turk heeft een zwarte als helper.
Wat is hier het probleem? Moest de sint zwart geweest zijn en de piet blank, was het dan ook een probleem geweest? Het is niet dat de Piet onderdrukt wordt of zo, he. Eerder integendeel.
Lees je eens in over het ontstaan van het sinterklaasverhaal. Het is een protestverhaal TEGEN slavernij. Nu wordt er gewoon iets uit zijn context gerukt en opgeblazen.
Of even omdenken: omdat de piet zwart is, mag hij zijn job niet meer uitoefenen, maar moet hij vervangen worden door een blanke. Dat is pas racistisch.
In plaats van die hele heisa, zouden ze de kinderen op school beter eens onderwijzen over ons koloniaal verleden met alle misdaden vandien. Daar wordt immers met geen woord over gerept en dat is pas erg. Nee, laat ons wat over de kleur van het paard van Sinterklaas leuteren.
Trouwens: raar dat ze de stripboeken van Suske en Wiske en Kuifje nog niet uit de handel genomen hebben. Die bulken immers van de racistische karikaturen die ik persoonlijk veel en veel erger vind dan het hele zwartepietengedoe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:08

Het probleem is dat witte mensen zich zwart schminken, opeens rode lippen en kroeshaar hebben en meestal ook nog eens een gouden oorring in.

Welke bevolkingsgroep ken jij die van vroeger uit als zwart met kroeshaar en rode/roze lippen afgebeeld werd? Ik zal je een hint geven:

Afbeelding

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:20

sevke schreef:
Vulina schreef:
Ik snap nog steeds niet dat iemand het verschil niet ziet tussen discriminatie en een simpel sprookje. Zwarte Piet en sinterklaas is iets moois, wat nu ontzettend negatief wordt gemaakt. Door volwassenen.

Dit dus. Ik heb als kind nooit enige negatieve connotatie met zwarten gehad door het Sinterklaas verhaal. Echt niet.
En nu overdrijven we met zijn allen in het politiek correct zijn. Laten we het oeroude Sinterklaasliedje “zie ginds komt de stoomboot” eens onder de loep nemen.

Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan

Fout. Iets vervuilends als een stoomboot kan écht niet meer deze tijd met de climate change. Men zou het beter wijzigen in ‘elektrische auto’. En dat ‘uit Spanje’ mag ook weg. Geeft een beetje de indruk dat de Sint een Spaanse migrant is, die naar hier komt omdat de economie in Spanje zo slabakt.

Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan

Dat ‘zien’ is niet OK. Heeft men er al eens over nagedacht hoe dit overkomt bij onze blinde en slechtziende medemens??

‘Hoe huppelt zijn paardje het dek op en neer’’

Dit kan echt niet in de 21ste eeuw! Circusdieren! Compleet verwerpelijk. Paarden horen in de vrije natuur en niet door de mensen misbruikt om onnozele trucjes uit te voeten voor ieders vermaak.

‘Hoe zwaaien de wimpels al heen en al weer’

Dat is natuurlijk een bewijs van de opwarming van de aarde. Toenemende wind en stormen. Misschien moeten we onze kinderen daar meer attent op maken en het niet voorstellen als iets ‘normaals’

Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe’

Dat ‘knecht’. Hoe denigrerend naar een werknemer toe kun je zijn? Compleet verwerpelijk. Men moet zorg dragen voor zijn sociaal passief en er niet op neerkijken.

‘Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe’

Stel je deze voor! Ik ben geschokt! In deze tijd, waar obesitas een steeds groter probleem wordt, ga je goed gedrag toch niet gaan belonen met snoep?? En dan die roe!!!! Je reinste kindermishandeling! Een kind slaan omdat het stout is, opvoedkundig compleet onverantwoord.

‘Oh lieve Sint Nicolaas kom toch nog bij mij’

Manmanman. Het wordt nog erger. Dat ‘komen’ lijkt absoluut naar iets seksueels te verwijzen. En dat in een kinderliedje!

‘En rijd toch niet stilletjes ons huisje voorbij’

Stilletjes. Alsof de Sint een heimelijke gluiperd is, die dingen in het geniep moet doen. Dat wil je aan je kind toch niet als voorbeeld geven?
En dan ‘ons huisje’...
Het lijkt wel of het bezitten van een huis de evidentie zelve is. Stel je voor hoe deze zin moet overkomen bij een dakloze, waarvan er helaas nog steeds een aantal zijn in onze contreien.


Nee. Dit liedje moet helemaal herschreven worden.

Zoiets:

Zie ginds komt de electrische auto met de Sint weer aan.
Hij brengt ons Sint Nicolaas, daar staat hij!
Zijn paard staat rustig in de EC-goedgekeurde aanhangwagen, voorzien van voldoende ruwvoer en water
De vlaggen hangen rustig naar beneden.
Zijn assistent staat te lachen en roept ons reeds toe
Wie zoet is krijgt een stempel op zijn spaarkaart, wie stout is stellen we een vrijblijvend gesprek bij de psycholoog voor om te zoeken naar de onderliggende oorzaken.
O lieve Sint Nicolaas ga langs bij iedereen
En rijd niet geheel per ongeluk onze verblijfplaats voorbij.


Voila. Jullie mogen het op muziek zetten.

Hahahha WoW.
Ik zou hier zo graag op ingaan maar ik heb geleerd "never argue with an idiot. Because they will drag you down to their level and beat you with experience". Ik wens je nog veel wijsheid toe.

En mensen, maak je niet dik om dingen waar je je niet dik over moet maken. Leef je eigen mooiste leven. Verandering is niet eng. Let it go :). Lekker belangrijk dat negerzoenen nu zoenen heten. Kan me werkelijk geen ene reet schelen haha.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:33

Berryz schreef:
Volgend jaar een zwarte shabrakbonte appaloosa? *\o/*


Nee, met een heel erg gestippelde. Heb ik al gedaan ;-)

Afbeelding

Ik moet de foto als Klaas nog even opzoeken in mijn archieven

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:15

_San87_ schreef:
Het probleem is dat witte mensen zich zwart schminken, opeens rode lippen en kroeshaar hebben en meestal ook nog eens een gouden oorring in.

Welke bevolkingsgroep ken jij die van vroeger uit als zwart met kroeshaar en rode/roze lippen afgebeeld werd? Ik zal je een hint geven


Dit ja! Niet het feit dat hij zwart is, is racistisch. Maar de karikatuur die ervan gemaakt is wel. En dat witte mensen zich dus zwart schminken naar die karikatuur. Dat is er racistisch aan.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:25

Hey maar even terug naar het paard. De rest van de discussie geloof ik wel. Daar is een ander topic voor.

Meestal zijn programmamakers niet zo bekend met het karakter van paarden en ermee bezig of er wel of niet genoeg schimmels zijn. Volgens mij begon het verhaal met dat de intocht in Apeldoorn is en daar de boot niet kan aanmeren. DUS werd besloten met de (stoom)trein te gaan. Het lijkt me eerder dat dat het uitgangspunt is geweest voor het verhaal met Ozosnel die bang is voor water.

Daarnaast hebben we het over het Sinterklaasjournaal. Dat zij elk jaar iets verzinnen, wil niet zeggen dat dat landelijk meteen wordt ingevoerd. Voor hetzelfde geldt is volgend jaar Amerigo weer terug of komt de Sint voortaan met een kudde ezels. Alles kan, zolang kinderen het maar geloven.

Mijn 4-jarige zoon vond het overigens fantastisch. In de kleuterklas hadden ze een paardenstal gebouwd voor Ozosnel en daar stond een bruin paard in. Echt niet dat hij zich daar druk om heeft gemaakt :-)

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:30

NenaC schreef:
fohadie schreef:
Dus makkelijkste oplossing is om paard zwart te maken, want dieren discrimineren niet op kleur.



uit onderzoeken is gebleken dat dieren wel degelijk dicrimineren op kleur.


klopt, mijn hond vind alleen zwart witte halflangeharige honden (stabij e.d.) leuk. Van de rest moet ze niets van hebben.... dus ja.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 17:32

beert schreef:
Hey maar even terug naar het paard. De rest van de discussie geloof ik wel. Daar is een ander topic voor.

Meestal zijn programmamakers niet zo bekend met het karakter van paarden en ermee bezig of er wel of niet genoeg schimmels zijn. Volgens mij begon het verhaal met dat de intocht in Apeldoorn is en daar de boot niet kan aanmeren. DUS werd besloten met de (stoom)trein te gaan. Het lijkt me eerder dat dat het uitgangspunt is geweest voor het verhaal met Ozosnel die bang is voor water.

Daarnaast hebben we het over het Sinterklaasjournaal. Dat zij elk jaar iets verzinnen, wil niet zeggen dat dat landelijk meteen wordt ingevoerd. Voor hetzelfde geldt is volgend jaar Amerigo weer terug of komt de Sint voortaan met een kudde ezels. Alles kan, zolang kinderen het maar geloven.

Mijn 4-jarige zoon vond het overigens fantastisch. In de kleuterklas hadden ze een paardenstal gebouwd voor Ozosnel en daar stond een bruin paard in. Echt niet dat hij zich daar druk om heeft gemaakt :-)

Dit dus. En ieder jaar is er een andere verhaallijn, dus waarschijnlijk staat er volgende jaar weer een schimmel klaar voor de sint.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 17:37

Astorga schreef:
Dit dus. En ieder jaar is er een andere verhaallijn, dus waarschijnlijk staat er volgende jaar weer een schimmel klaar voor de sint.

En zo niet, dan is er geen kind die er een nacht minder om slaapt.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 17:37

astridastrid schreef:
sevke schreef:

Dit dus. Ik heb als kind nooit enige negatieve connotatie met zwarten gehad door het Sinterklaas verhaal. Echt niet.
En nu overdrijven we met zijn allen in het politiek correct zijn. Laten we het oeroude Sinterklaasliedje “zie ginds komt de stoomboot” eens onder de loep nemen.

Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan

Fout. Iets vervuilends als een stoomboot kan écht niet meer deze tijd met de climate change. Men zou het beter wijzigen in ‘elektrische auto’. En dat ‘uit Spanje’ mag ook weg. Geeft een beetje de indruk dat de Sint een Spaanse migrant is, die naar hier komt omdat de economie in Spanje zo slabakt.

Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan

Dat ‘zien’ is niet OK. Heeft men er al eens over nagedacht hoe dit overkomt bij onze blinde en slechtziende medemens??

‘Hoe huppelt zijn paardje het dek op en neer’’

Dit kan echt niet in de 21ste eeuw! Circusdieren! Compleet verwerpelijk. Paarden horen in de vrije natuur en niet door de mensen misbruikt om onnozele trucjes uit te voeten voor ieders vermaak.

‘Hoe zwaaien de wimpels al heen en al weer’

Dat is natuurlijk een bewijs van de opwarming van de aarde. Toenemende wind en stormen. Misschien moeten we onze kinderen daar meer attent op maken en het niet voorstellen als iets ‘normaals’

Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe’

Dat ‘knecht’. Hoe denigrerend naar een werknemer toe kun je zijn? Compleet verwerpelijk. Men moet zorg dragen voor zijn sociaal passief en er niet op neerkijken.

‘Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe’

Stel je deze voor! Ik ben geschokt! In deze tijd, waar obesitas een steeds groter probleem wordt, ga je goed gedrag toch niet gaan belonen met snoep?? En dan die roe!!!! Je reinste kindermishandeling! Een kind slaan omdat het stout is, opvoedkundig compleet onverantwoord.

‘Oh lieve Sint Nicolaas kom toch nog bij mij’

Manmanman. Het wordt nog erger. Dat ‘komen’ lijkt absoluut naar iets seksueels te verwijzen. En dat in een kinderliedje!

‘En rijd toch niet stilletjes ons huisje voorbij’

Stilletjes. Alsof de Sint een heimelijke gluiperd is, die dingen in het geniep moet doen. Dat wil je aan je kind toch niet als voorbeeld geven?
En dan ‘ons huisje’...
Het lijkt wel of het bezitten van een huis de evidentie zelve is. Stel je voor hoe deze zin moet overkomen bij een dakloze, waarvan er helaas nog steeds een aantal zijn in onze contreien.


Nee. Dit liedje moet helemaal herschreven worden.

Zoiets:

Zie ginds komt de electrische auto met de Sint weer aan.
Hij brengt ons Sint Nicolaas, daar staat hij!
Zijn paard staat rustig in de EC-goedgekeurde aanhangwagen, voorzien van voldoende ruwvoer en water
De vlaggen hangen rustig naar beneden.
Zijn assistent staat te lachen en roept ons reeds toe
Wie zoet is krijgt een stempel op zijn spaarkaart, wie stout is stellen we een vrijblijvend gesprek bij de psycholoog voor om te zoeken naar de onderliggende oorzaken.
O lieve Sint Nicolaas ga langs bij iedereen
En rijd niet geheel per ongeluk onze verblijfplaats voorbij.


Voila. Jullie mogen het op muziek zetten.

Hahahha WoW.
Ik zou hier zo graag op ingaan maar ik heb geleerd "never argue with an idiot. Because they will drag you down to their level and beat you with experience". Ik wens je nog veel wijsheid toe.

En mensen, maak je niet dik om dingen waar je je niet dik over moet maken. Leef je eigen mooiste leven. Verandering is niet eng. Let it go :). Lekker belangrijk dat negerzoenen nu zoenen heten. Kan me werkelijk geen ene reet schelen haha.

Hallloooo Astridastrid, dit was niet serieus bedoeld he? Eerst even goed de posts lezen voordat je iemand voor idioot uitmaakt.

Ik vind het mooi beargumenteerd :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 17:52

Nicky1963 schreef:
Ik vind het mooi beargumenteerd :D

Echt? Of is dit ook een grapje :7?

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 17:52

yarrah schreef:
NenaC schreef:
uit onderzoeken is gebleken dat dieren wel degelijk dicrimineren op kleur.


klopt, mijn hond vind alleen zwart witte halflangeharige honden (stabij e.d.) leuk. Van de rest moet ze niets van hebben.... dus ja.


Vooropgesteld dat het niets toevoegt aan de discussie hier maar het klopt zeker, dieren discrimineren wel degelijk, zelfs op ras.
Dus wellicht is racisme niet eens zo'n gek iets, maar evolueren we hopelijk snel door met zijn allen naar een wezen wat oprecht geen moeite met kleur meer heeft.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 29-11-19 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:23

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:32

Mensen AUB, de hele post over het liedje is als grap bedoeld. :roll:
En ja, ik ken de uitspraak van Mark Twain ook, en heb het mij in de hele sinterklaasdiscussie ook al dikwijls bedacht. ;)
Misschien de hele sinterklaasmythe maar beter afschaffen. Uiteindelijk is het een religieuze heilige en laat ik nu toevallig overtuigd atheïst zijn. ~~}>

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:50

_San87_ schreef:
Nicky1963 schreef:
Ik vind het mooi beargumenteerd :D

Echt? Of is dit ook een grapje :7?

Ik vind, serieus waar, de herziene tekst van het liedje mooi beargumenteerd. Hopelijk trap ik met mijn mening niemand op de ziel.

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:12

@Corine: Er zijn dieren die op kleur discrimineren ja. Er zijn hengsten die weigeren merries van bepaalde kleuren te dekken. Daar moet men dan een deken overheen gooien zodat ze de kleur van de merrie niet zien.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:50

Nicky1963 schreef:
Hallllllooooooooooo Astridastrid, dit was niet serieus bedoeld he? Eerst even goed de posts lezen voordat je iemand voor idioot uitmaakt.

Ik vind het mooi beargumenteerd :D

Nee dat snap ik. Je wilt aangeven dat men overdrijft. En juist dat sarcasme vind ik eerder enorm kinderachtig dan “grappig”. Je hebt trouwens veel werk gestopt in je post met al die codes haha (veel werk om de quote te verwijderen ook haha).

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:56

Ik heb niks verwijderd :=

anjali
Berichten: 15083
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:02

_San87_ schreef:
Het probleem is dat witte mensen zich zwart schminken, opeens rode lippen en kroeshaar hebben en meestal ook nog eens een gouden oorring in.

Welke bevolkingsgroep ken jij die van vroeger uit als zwart met kroeshaar en rode/roze lippen afgebeeld werd? Ik zal je een hint geven:

[ Afbeelding ]

Eigenlijk vind ik dit plaatje wel leuk.Ik snap niet dat hier iets mis mee zou zijn?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:22

@astridastrid: jij lag dat kinderachtig vinden. Ik vind dat grappig.
Trouwens, is die hele Sinterklaas geen karikatuur? Met zijn mijter en staf? Zo loopt toch ook niemand erbij?

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:23

Ik ook niet. Het is ook een kinderliedje: Moriaantje zo zwart als roet, ging eens wandelen zonder hoed. En de zon scheen op zijn bolletje dus toen droeg hij een parasolletje.
Wat is daar erg aan?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Sinterklaas’ paard Ozosnel is niet wit, maar zwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:27

Tja... goede vraag.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:29

sevke schreef:
@astridastrid: jij lag dat kinderachtig vinden. Ik vind dat grappig.
Trouwens, is die hele Sinterklaas geen karikatuur? Met zijn mijter en staf? Zo loopt toch ook niemand erbij?


Allez, - hij is wel 'ne bisschop, ei!

Dit is een ambtsgewaad.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:30

Janneke2 schreef:
sevke schreef:
@astridastrid: jij lag dat kinderachtig vinden. Ik vind dat grappig.
Trouwens, is die hele Sinterklaas geen karikatuur? Met zijn mijter en staf? Zo loopt toch ook niemand erbij?


Allez, - hij is wel 'ne bisschop, ei!

Dit is een ambtsgewaad.


En wat doet hij met die staf?