NRC schrijft over nafok Totilas: Kordaat, knap en sterk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NRC schrijft over nafok Totilas: Kordaat, knap en sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 15:18

*nrc
Fokkerij, Dressuur

Afbeelding
Totilas tijdens de KWPN Stallion Show begin dit jaar. Foto door Marjo

Negen jaar geleden was het wereldnieuws: de verkoop van Totilas aan de Duitse paardenhandelaar Paul Schockemöhle. In 2015 ging Totilas met pensioen, inmiddels staan zijn nakomelingen op doorbreken. Zowel gisteren als vandaag heeft het NRC een uitgebreid artikel gewijd aan de nafok van Totilas.

Hoeveel nakomelingen Totilas precies heeft voortgebracht, houdt eigenaar Paul Schockemöhle niet bij. Hij schat zo’n 700, waarvan het merendeel in Duitsland en Nederland. Aanvankelijk vroeg hij 8.000 euro dekgeld, vertelt hij. Maar nadat Totilas (19) zijn sportcarrière in 2015 had beëindigd, en de vraag afnam, verlaagde hij dat bedrag naar 2.500 euro. Schockemöhle: „In Duitsland kreeg Totilas een slechte naam toen de verwachtingen met Rath niet werden ingelost. Zijn blessure was een kleine ramp. Maar nu blijkt dat sommige nazaten veel in hun mars hebben, kantelt het beeld, al heeft Totilas in Duitsland niet de naam die hij in Nederland heeft.”

Toch spreekt Schockemöhle van „een goede investering”. Hij wil het geschatte aankoopbedrag van 15 miljoen euro niet bevestigen, maar zegt wel dat Totilas een van zijn duurste paarden was in het jaar van aankoop.

Lees het volledige artikel van vrijdag op de site van het NRC.

Edward Gal
Er is geen mens die op meer nakomelingen van Totilas rijdt dan Edward Gal. Liefst zes exemplaren staan er bij het Glock Horse Performance Center in het Gelderse Oosterbeek.

Van de zevenjarige Glock’s Total US en de achtjarige Glock’s Toto Jr. wordt het meeste verwacht. Edward Gal: „Ze zijn heel verschillend. Glock’s Total US is erg elegant in zijn manier van bewegen. Alsof hij fluistert, zo stil. Glock’s Toto Jr. is een krachtpatser, een powerhouse. Ik heb ze nu bijna twee jaar en elke dag worden ze beter.”

Op de vraag of Glock's Total US hem hetzelfde gevoel geeft als Totilas, antwoordt Edward Gal: „Ja. Hij heeft een sterk achterbeen. Dat had Totilas minder op die leeftijd. Ik heb nog maar één wedstrijd met Glock’s Total US gereden [bij de Pavo Cup, in 2018] dus op papier heeft hij nog weinig gepresteerd. Maar mijn gevoel zegt dat hij nog beter kan worden dan zijn vader.”

Lees het volledige artikel van vandaag op de site van het NRC.

Nienkje_H

Re: NRC schrijft over nafok Totilas: Kordaat, knap en sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:24

Hou eens op met die term ‘nafok’! Ik dacht werkelijk dat het iets bijzonders was. Blijkt dat het gewoon een overdreven paarden woord voor nakomelingen is.
Zo’n pleurishekel aan overdreven taalgebruik... laat dat nou maar lekker over aan zeilers. Die hebben voor alles een onbegrijpelijke zeilterm.
Onderdruk deze manie en gebruik gewoon, zoals in heel Nederland gebruikelijk is, het woord nakomelingen.
Interessantdoenerij.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 21:37

Nienkje_H schreef:
Hou eens op met die term ‘nafok’! Ik dacht werkelijk dat het iets bijzonders was. Blijkt dat het gewoon een overdreven paarden woord voor nakomelingen is.
Zo’n pleurishekel aan overdreven taalgebruik... laat dat nou maar lekker over aan zeilers. Die hebben voor alles een onbegrijpelijke zeilterm.
Onderdruk deze manie en gebruik gewoon, zoals in heel Nederland gebruikelijk is, het woord nakomelingen.
Interessantdoenerij.

:7

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:23

Denk aan je hart, zo onbegrijpelijk is het woord nafok nou ook weer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:23

Nienkje_H schreef:
Interessantdoenerij.

Dus omdat jij een topic moet openen om de betekenis van een woord te achterhalen, mag verder niemand het gebruiken? :')

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:51

Nafok

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:32

cp112 schreef:
Nafok

:')

Maar mooi stuk!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:38

Totilas als vader is toch oud nieuws? Zelfs de nafok van de nafok heeft al weer nafok rondlopen. Totilas is minimaal overgrootvader (als het niet al over-over is)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:40

Nienkje_H schreef:
Hou eens op met die term ‘nafok’! <knip>
Interessantdoenerij.

Je moet bij de redactie van de NRC zijn (je weet wel, die krant voor de elite, die houden van dure woorden en gewichtdoenerij). Bokt kopieert en plakt alleen maar.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:49

Nienkje_H schreef:
Interessantdoenerij.

Dus omdat jij niet de mentale capaciteit hebt om een simpel woord als nafok te begrijpen, mag niemand het woord meer gebruiken. Ik vrees als we dat voor alle woorden die je niet begrijpt gaan doen, dat de dikke Vandaele in de toekomst de dunne Vandaele zal gaan heten.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 07:56

Ik heb een zelf een bijna 2 jarige van Total US x Vivaldi en dan ook nog helemaal zwart.
Ben zo benieuwd hoe hij gaat uitgroeien en dit soort artikelen geven mij alleen maar de bevestiging dat ik hem goed kan verkopen mochten we geen klik zijn. Hoe leuk een jong paard ook is daar moet je wel realistisch in zijn.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:11

X
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 03-09-24 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:23

Romeo2007 schreef:
Ik heb een zelf een bijna 2 jarige van Total US x Vivaldi en dan ook nog helemaal zwart.
Ben zo benieuwd hoe hij gaat uitgroeien en dit soort artikelen geven mij alleen maar de bevestiging dat ik hem goed kan verkopen mochten we geen klik zijn. Hoe leuk een jong paard ook is daar moet je wel realistisch in zijn.

Zeker van Total US, aangezien die niet zo heel veel gefokt heeft en beter dan zijn vader is. Ik ben heel benieuwd naar hoe jouw nakomeling het gaat doen.

Voor de rest, nafok is een heel normaal woord in paarden/ fokkers jargon. Dus ik snap de reactie over dat woord niet. Je noemt teugels toch ook geen touwen om maar niet in vakjargon te vervallen? :o?

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:24

Hahahaha nafok. Dat zijn mensen die ook me moeder erg vinden. Daar heb ik me al jaren geleden bij neer gelegd. Zowiezo haha

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:27

Elisa2 schreef:
Romeo2007 schreef:

Zeker van Total US, aangezien die niet zo heel veel gefokt heeft en beter dan zijn vader is. Ik ben heel benieuwd naar hoe jouw nakomeling het gaat doen.

Voor de rest, nafok is een heel normaal woord in paarden/ fokkers jargon. Dus ik snap de reactie over dat woord niet. Je noemt teugels toch ook geen touwen om maar niet in vakjargon te vervallen? :o?

Het is natuurlijk nog afwachten of hij daadwerkelijk beter is dan totilas.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:28

Ik heb een baby jongetjes paard.
Ja, want veulen en hengst is zo....aandacht trekkend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:28

Hij is beter, dat zie ik niet alleen..dat zegt Edward zelf ook..met name omdat hij een beter achterbeen heeft dan Totilas zelf had op deze leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:33

Ibbel schreef:
Nienkje_H schreef:
Hou eens op met die term ‘nafok’! <knip>
Interessantdoenerij.

Je moet bij de redactie van de NRC zijn (je weet wel, die krant voor de elite, die houden van dure woorden en gewichtdoenerij). Bokt kopieert en plakt alleen maar.

Nee hoor, NRC heeft het woord nafok niet gebruikt in hun artikelen. Blijkbaar moet je de gewichtigdoenerij ergens anders zoeken, bij de paardenfokkerij bijvoorbeeld?

Zoe_97 schreef:
Nienkje_H schreef:
Interessantdoenerij.

Dus omdat jij niet de mentale capaciteit hebt om een simpel woord als nafok te begrijpen, mag niemand het woord meer gebruiken. Ik vrees als we dat voor alle woorden die je niet begrijpt gaan doen, dat de dikke Vandaele in de toekomst de dunne Vandaele zal gaan heten.
Nou, even ter verdediging van Nienke:
De Nederlandse Van Dale online kent het woord nafok niet hoor
Afbeelding
Misschien staat het wel in de dikke, geen idee.
Wat er in jouw "Vandaele" staat, geen idee. Is dat Belgisch?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:37

Wat een hoog Mufasa gehalte om een woord. Brrr say it again :D :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:46

"Nafok" :D

Prima woord hoor, wordt al zoveel gebruikt. En korter dan 'nakomelingen'. Dat was handig voor de titel denk ik.

Rex_Rolfo schreef:
Totilas als vader is toch oud nieuws? Zelfs de nafok van de nafok heeft al weer nafok rondlopen. Totilas is minimaal overgrootvader (als het niet al over-over is)

Het gaat erom of hij net zulke goede (klein) kinderen kan produceren.
En dat weten we eigenlijk nog steeds niet (zeker). Aangezien het ongeveer 9 jaar kost om een GP paard op te leiden. En dan moet je ook nog een jaartje of twee nemen om te zien of ze consequent over de 80% gaan scoren.
Dus nee, geen oud nieuws....

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:55

Nafok :')
Ik snap niet dat iemand zo uit zijn plaat kan gaan om een woord :=
Vind het wel een leuk stuk, ook al is het het NRC.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:57

Elisa2 schreef:
Hij is beter, dat zie ik niet alleen..dat zegt Edward zelf ook..met name omdat hij een beter achterbeen heeft dan Totilas zelf had op deze leeftijd.

Nou Elisa, dat weet ik nog niet. Al ben ik fan van Total U.S. vanaf de eerste bez..Ik denk wel dat Edward wel eens gelijk zou kunnen hebben. Hij moet nog wel beginnen in de echte sport. En ook van zijn nafok :D is nog weinig bekend. Ik heb wel wat nafok, wel 5. De eerste hengsten komen in dec. in Ermelo, waaronder Mobil, uit een Jazz moeder. Zijn nafok is wat wisselend, maar er zitten wel wat beknopte types tussen.
Totilas heeft de dressuurfokkerij veranderd. Positief.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:00

Leuk dat Schockemöhle deze twee artikelen krijgt, goede publiciteit en ik hoop zo voor hem dat de nakomelingen van Totilas het heel erg goed gaan doen en hij weer hoger dekgeld kan krijgen en toch nog iets van zijn aanschafkosten terug kan krijgen.
Schockemöhle was toen ik kind was een begrip in de spring wereld en hij heeft echt zoveel gewonnen. We zaten als kinderen met mijn vader aan de TV gekluisterd vaak zondag middag om hem te zien springen en ik gun hem het allerbeste, zoveel plezier heeft deze man ons gezin gegeven vroeger.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:04

De fokker van Totilas krijgt van mij de eer. En degenen die hem hebben verzorgd, opgeleid en op dat torenhoge niveau hebben uitgebracht. Schockemöhle is imo het restproduct. Niet negatief bedoeld hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:07

misterA schreef:
Elisa2 schreef:

Nou Elisa, dat weet ik nog niet. Al ben ik fan van Total U.S. vanaf de eerste bez..Ik denk wel dat Edward wel eens gelijk zou kunnen hebben. Hij moet nog wel beginnen in de echte sport. En ook van zijn nafok :D is nog weinig bekend. Ik heb wel wat nafok, wel 5. De eerste hengsten komen in dec. in Ermelo, waaronder Mobil, uit een Jazz moeder. Zijn nafok is wat wisselend, maar er zitten wel wat beknopte types tussen.
Totilas heeft de dressuurfokkerij veranderd. Positief.

Oke mee eens in de zin van, hij moet zich nog gaan waarmaken in de sport en fokkerij. Maar qua exterieur en beweging (achterbeen) vind ik hem persoonlijk de beste Totilas zoon.
De nafok is sowieso wat wisselend van Totilas en zonen vind ik qua type en beweging. Ik ben heel benieuwd in ieder geval naar de 1e bezichting en de Total US zonen en zal ze dan ook irl gaan bekijken.