Amerikaanse vrouw gewond na val strandrit Friese paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Amerikaanse vrouw gewond na val strandrit Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 10:20

facebook
Overige

Afbeelding
Foto door aniek1985

De organisatie van de mega strandrit Friese paarden laat weten dat afgelopen weekend een Amerikaanse vrouw ernstig ten val is gekomen door toedoen van andere ruiters.

Op hun Facebookpagina schrijven ze: "Helaas is tijdens de strandrit een van de deelnemers ten val gekomen. Dit ongeval is voortgekomen uit het feit dat mensen de regels niet hanteren en de stoet hard voorbij galopperen terwijl nadrukkelijk is aangegeven dat dit niet is toegestaan. Door dit toch te doen brengen ze andere mensen in gevaar. In dit geval is het paard geschrokken van een stel dat hard in galop langs kwam zetten waarna het paard omhoog ging en er vandoor vloog. Mensen, in zo een grote groep is het zaak om respect voor elkaar te hebben! Het slachtoffer is de Amerikaanse deelneemster Valerie Bseibes. Aan de val heeft ze 7 gebroken ribben, een geperforeerde long en een inwendige bloeding in haar bil overgehouden. Inmiddels maakt ze het weer redelijk goed. Het ongeluk gebeurde op het strand net na het keerpunt in Huisduinen."

Gerelateerd bericht:
[VN] Ruim 450 Friezen op megastrandrit Callantsoog

Lara_Silver

Re: Amerikaanse vrouw gewond na val strandrit Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:23

Nou lekker zuur dan... Veel beterschap gewenst aan deze deelneemster!

sharonsemme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:28

Wat een bizar bericht!!

Waarom rij je mee als je je niet kunt aanpassen en houden aan de regels?
Ik hoop dat de ruiters die dit veroorzaakt hebben in elk geval heel erg bewust zijn van hun actie (en er heel veel spijt van hebben!!!)

Sterkte voor de ruiter!! Y;(

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:29

Volgens een bokker in het andere topic die zelf meereed was dit het verhaal:
Kabayo schreef:
Dit is niet gekomen omdat mensen gingen galopperen . Dit is gekomen omdat de kopgroep niet kon wachten.... alle paarden gingen er daar vandoor omdat de groep zo ver weg was... die van mij kon ik ook even niet houden.

Wel is het jammer dat er een ongeluk is gebeurd. Zeker als je de wereld over hebt gevlogen om mee te doen. Heel veel beterschap gewenst! :(:)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:34

Wat een nare verwondingen. Dit is precies waarom ik niet mee zou durven doen aan zo'n rit.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:52

Dee_Es schreef:
Wat een nare verwondingen. Dit is precies waarom ik niet mee zou durven doen aan zo'n rit.

Ik denk dat het er maar net vanaf hangt hoe je paard is. Ik heb 1 merrie daar durf ik letterlijk alles mee omdat ik weet dat ze toch altijd luistert. Ook al gaan ze met een miljoen paarden langs galopperen dan nog blijft ze gewoon staan als ik dat vraag

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:02

Als je zoiets doet heb je toch ongeveer het iq van een amoebe. In ieder geval weet je blijkbaar niks over paarden

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:12

Jeetje dat is zuur zeg..erg jammer dat er kennelijk niet aan de regel gehouden kan worden en iemand door zo'n schade door op loopt. Beterschap!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:56

emilyslaluna schreef:
Volgens een bokker in het andere topic die zelf meereed was dit het verhaal:
Kabayo schreef:
Dit is niet gekomen omdat mensen gingen galopperen . Dit is gekomen omdat de kopgroep niet kon wachten.... alle paarden gingen er daar vandoor omdat de groep zo ver weg was... die van mij kon ik ook even niet houden.

Wel is het jammer dat er een ongeluk is gebeurd. Zeker als je de wereld over hebt gevlogen om mee te doen. Heel veel beterschap gewenst! :(:)

Dit is het verhaal van iemand die meereed:

Danielle doet haar verhaal:
Waarom? Waarom kunnen mensen zich niet aan regels houden? Waarom denkt men alleen maar aan zichzelf? Gisteren tijdens de rit ontmoette ik een prachtige dame, we raakten aan de praat, ze genoot van het feit hoe Tess met de zee speelde, helemaal uit Amerika kwam zij om deze rit mee te maken, en wat was zij trots op het paard welke zij huurde, op de terugweg ontstaat er een grote afstand tussen de mensen die het dorp uitkomen en de groep op het strand en besluiten mensen ondanks tegen regels toch te gaan galopperen, ik probeer mijn Tess in draf te houden maar die is duidelijk..ze gaat mee en hard ook... En dan hoor ik achter me Help Help..in volle vaart wordt ik ingehaald en voor me lanceert er een dame vol in het zand..ze blijft stil liggen..heel erg stil..ik herken haar direct het is de amerikaanse dame. Zojuist sprak ik haar partner Gjalt Van der Woude en hoor ik dat ze op de ic ligt, 7 gebroken ribben, geperforeerde long, hersenschudding, bloeding bil. 450 mensen met dezelfde passie friese paarden, 450 mensen die zouden moeten weten waar de gevaren liggen, Realiseren die rotte appels wat ze hebben uitgelokt?Nu is het 1 dame die er slecht vanaf is gekomen en dat vind ik een wonder want wat als de hele groep aan de kletter gaat? Gestoord vind ik jullie! In gedachten bij de mooie dame, ik hoop je over 3 jaar weer te zien.

AskjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:04

Heel sneu. En het had ook fataal af kunnen lopen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je dit soort massale ritten gewoon niet moet willen. Er zitten geheid altijd paarden bij die van de opwinding oncontroleerbaar worden, en ruiters die de regels aan hun rijlaars lappen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:17

Naar ongeluk....
Bij ritten in grote groepen heb je al snel dat er afstanden ontstaan tussen kop en achterhoede. Niet bewust en ook niet veel aan te doen eigenlijk.

En er zijn ook paarden die heet en druk van zulke 'gaten' worden. En zodra er dan een stel (bewust of onbewust) aan je voorbij gaat in galop.
Dan is het alle zeilen bij als je paard mee wilt en op 'tilt' gaat.

Ze heeft zo te lezen een hele nare klap gemaakt :(

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:28

Dom, onverantwoord en asociaal gedrag -:(-

Heel veel beterschap voor de onfortuinlijke vrouw. Ik heb echt met haar te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:11

Dee_Es schreef:

Me too.

Als kind een bijna ongeluk gehad daar iemand ook de paarden voorbij galoppeerde en de hele groep op hol sloeg. 30 minuten lang ben ik door de bossen gecrosst met een grote groep op hol geslagen paarden. Iedereen was er al vanaf gevallen behalve ik. We vlogen grote wegen over, 1x rakelings voor een toeterende vrachtwagen, we vlogen onder bomen door (takken sloegen op mijn cap) en ik lag als 11 jarige met mijn ogen dicht op het paard met mijn armen om zijn hals geslagen. Voila, trauma geboren en altijd angst sindsdien gehad.

Tot op de dag van vandaag 50 jaar later, rijd ik nooit meer in een groep maar altijd met hooguit 2-3 mensen die dan onder mijn leiding staan. Ik voorop zei de gek. Altijd :Y) en dat werkt goed want sindsdien nooit meer iets gebeurd. Passeren is een zeer zwaar verbod en vergrijp! := ~~}>

Heel veel beterschap voor de Amerikaanse! :(:)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:15

Kunnen de regels ergens nagelezen worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:18

Gini schreef:
Kunnen de regels ergens nagelezen worden?

Regels nalezen? Is toch gewoon normaal gezond verstand dat je niet bij zo'n grote groep ineens weg of erlangs gaat galopperen?
Ik las ook dat mensen bewust ging inhouden, afstand creëren en dan bijsprinten in galop. Dat is imo gewoon dom en gevaarlijk..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:23

Ik weet niet, ik was er niet bij. Als je als 1 grote groep vertrekt en op een bepaald moment om een of andere reden valt de groep uit elkaar, zou ik het nog zo gek niet vinden als je een drafje of galopje inzet om terug bij te halen. En dan heb je maar 1 paard nodig dat het eng vindt en op hol slaat en dan zullen er vast wel meer volgen ja en dan is het hek van de dam.
Dus zijn de regels op voorhand duidelijk gecommuniceerd en wat zijn die regels dan?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:25

Tsja, aan de andere kant, en dit soort regeltjes daargelaten, kun je je óók afvragen wat een paard/ruiter combinatie die het niet verdraagt door galopperende paarden te worden ingehaald op een groepsrit te zoeken heeft.
Paarden kunnen om allerlei redenen aan de ren gaan tenslotte.

NB. Voor de goede orde, ik praat hiermee niet het gedrag goed van de deelnemers die opzettelijk langs andere ruiters galloperen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:28

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:28

Als wilt aansluiten kan je dat ook prima in een rustig drafje doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:33

Ik vond het zo'n prachtig beeld zo'n groep paarden maar ergens vond ik het ook een beetje eng hoe dicht men bij elkaar reed. Moet eerlijk bekennen dat er door mijn hoofd wel is geschoten dit is vragen om ongelukken.
Ik begrijp dat galopperen dus niet de bedoeling was nu, dus dat stelt dan al weer een stukje geruster maar dat er mensen zijn die het dan toch doen vind ik onbegrijpelijk helemaal met zo'n grote groep, vraag me af wat zulke mensen dan in hun hoofd hebben maar eerder zaagsel dan een werkend paar hersenen...
Super sneu en veel beterschap voor de gewonde dame!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:35

pien_2010 schreef:
Dee_Es schreef:

Me too.

Als kind een bijna ongeluk gehad daar iemand ook de paarden voorbij galoppeerde en de hele groep op hol sloeg. 30 minuten lang ben ik door de bossen gecrosst met een grote groep op hol geslagen paarden. Iedereen was er al vanaf gevallen behalve ik. We vlogen grote wegen over, 1x rakelings voor een toeterende vrachtwagen, we vlogen onder bomen door (takken sloegen op mijn cap) en ik lag als 11 jarige met mijn ogen dicht op het paard met mijn armen om zijn hals geslagen. Voila, trauma geboren en altijd angst sindsdien gehad.

Tot op de dag van vandaag 50 jaar later, rijd ik nooit meer in een groep maar altijd met hooguit 2-3 mensen die dan onder mijn leiding staan. Ik voorop zei de gek. Altijd :Y) en dat werkt goed want sindsdien nooit meer iets gebeurd. Passeren is een zeer zwaar verbod en vergrijp! := ~~}>

Heel veel beterschap voor de Amerikaanse! :(:)

Ieks dat is je ergste nachtmerrie! :(:) ook vast voor je ouders destijds. Knap dat je niet gevallen bent, en wat een geluk dat je heelhuids bent aangekomen...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:38

Aan zo'n gigantische rit zou ik niet deelnemen met een paard dat niet onder elke situatie rustig blijft.

Jammer genoeg was dit een huurpaard en was het misschien moeilijk te voorspellen. Verschrikkelijk erg dat het voor deze dame zo is afgelopen, heeft ze dan zo ver voor gereisd... echt sneu :(

Als de ruiters in kwestie bewust zijn voorbij gegaloppeerd, vind ik het echt een domme actie en een grote schande. Er zou met rugnummers moeten gewerkt worden zodat er melding gemaakt kan worden van dergelijk asociaal gedrag, en dat deze mensen gewoon worden uitgesloten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:41

Staleigenaar reed mee en die zei ook dat het op dat stuk gevaarlijk was omdat het gat tussen de groep te groot was toen ze weer terug gingen het strand op. Best op een stijl stuk weer naar beneden waardoor de paarden dan automatisch al sneller willen. Het stuk was smal en steil.
Paard van de stalhouder vloog ook in galop ervandoor en duurde ook even voordat ze haar weer terug had, combi van steile helling en de groep al verder op afstand (en achter haar nog veel paarden). En heb van meer gehoord dat dit gebeurde.

Zelf gekeken vlak voor Den Helder, en idd toen lag de groep ook al aardig verspreid. Hele groepjes die drukker in de zee bezig waren met hun paarden dan de grote groep volgen.

Djali, ondanks het niet haar paard was, had ze het paard al vaker gereden. Was van (een?) vriend.

Neemt niet weg dat dit heel erg is wat er is gebeurt, en wens haar dan ook heel veel sterkte en beterschap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:45

Gini schreef:
Ik weet niet, ik was er niet bij. Als je als 1 grote groep vertrekt en op een bepaald moment om een of andere reden valt de groep uit elkaar, zou ik het nog zo gek niet vinden als je een drafje of galopje inzet om terug bij te halen. En dan heb je maar 1 paard nodig dat het eng vindt en op hol slaat en dan zullen er vast wel meer volgen ja en dan is het hek van de dam.
Dus zijn de regels op voorhand duidelijk gecommuniceerd en wat zijn die regels dan?

Een drafje is natuurlijk wel iets anders dan in galop erlangs..
Maar wat Kuggur ook schrijft, als je je paard niet onder controle hebt kun je ook beter niet meedoen, geldt voor de paarden die op hol slaan, maar misschien ook wel voor de Amerikaanse dame.

Hoe dan ook een lelijke smet op een mooi evenement.