Doodsbedreigingen voor amazone die eigen paard opat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Doodsbedreigingen voor amazone die eigen paard opat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-19 11:23

HLN.be
Overige
Ingezonden door Storm

Afbeelding
Foto: marjo

Een Noorse amazone die op Facebook vertelde hoe ze het vlees van haar paard klaarmaakte en opat nadat het gewonde dier afgemaakt moest worden, heeft de wind van voren gekregen. Pia Olden (18) verwijderde uiteindelijk de post omdat ze zelfs met de dood werd bedreigd.

De tiener uit Olden – die een opleiding volgt tot kok – was zich van geen kwaad bewust toen ze vrijdag haar relaas deed. Die avond stond er een etentje gepland op de familieboerderij in Lysøysund bij Trondheim en ze maakte een bijzondere maaltijd klaar. Op het menu: haar paard Drifting Speed, dat ze in de zomer van 2018 had moeten laten afmaken. Met mango en chili.

Diepvries
Pia vertelde hoe ze het vlees eindelijk uit de diepvries had kunnen halen en vervolgens braadde en serveerde. “Het was een beetje vreemd om mijn eigen paard op te eten, maar mijn kokshart zei dat ik het moest doen”, schreef ze bij enkele foto’s. Een daarvan toonde Drifting Speed toen ze nog leefde, de andere het saignant gebakken paardenvlees in een ovenschaal.

“Ik heb altijd gezegd dat als ik dan toch eens paardenvlees zou eten, dat het dan van mijn eigen paard moest zijn”, ging ze verder. “Toen Drifting Speed gestorven was, heb ik haar vlees dan ook meegenomen naar huis. Ik was in het slachthuis bij haar tot op het einde. Ik weet dat ze een goed leven heeft gehad. Vrij van medicijnen. Haar vlees werd niet geconsumeerd met een slecht geweten.”

“Begrijp me niet verkeerd”, besloot ze. “Ik hield van mijn paard, ook al heb ik het nu net klaargemaakt.”
De tiener was echter niet voorbereid op de golf van afschuw die haar verhaal en haar foto’s opriepen. “O mijn God, ik heb hier geen woorden voor. Dit is vreselijk. Je eet toch ook niet je beste vriend op?”, was een van de geschokte commentaren. En het werd nog erger.

Sterven
“Enkele mensen schreven dat ik het verdiende om te sterven, net als mijn paard”, vertelt het meisje diep onder de inruk aan de Noorse nieuwssite Dagbladet, nadat ze de post verwijderde. “Iemand vond ook dat ik een verbod moest krijgen om nog dieren te houden. De ergste reacties kwamen van meisjes die ook zelf paarden hadden. Voor hen is het eten van paardenvlees alsof je een familielid verorbert. Een taboe.”

Zelf ziet ze het helemaal anders. Omdat ze opgegroeid is op een boerderij, denkt ze dat ze een heel andere relatie heeft tot het vlees dat ze eet. “Dit was voor mij een manier om mijn paard te eren”, klinkt het. “Is het dan beter om haar te begraven en de wormen haar te laten opeten? Paardenvlees is een delicatesse. Drifting Speed was gewond en moest sowieso afgemaakt worden. Ik vond het oké om haar vlees klaar te maken. Het was van het beste vlees dat we ooit gegeten hebben.”

Skippy01

Re: Doodsbedreigingen voor amazone die eigen paard opat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:26

Hoewel ik het zelf niet zou kunnen, zie ik ook niet direct het probleem...
Paard is dood, voelt er niks meer van. Is goed verzorgd tot het einde, eigenaar heeft haar verantwoordelijkheid tot het einde tot - tot in het slachthuis - gedragen... Respect! Veel mensen haken al eerder af met het nemen van verantwoordelijkheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:27

Absurd om iemand daarom te bedreigen.. Dat mag ze toch altijd nog zelf weten wat ze met haar paard doet? Ergens is het ook gewoon heel mooi dat het zo kan toch?

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:29

Zie het probleem idd ook niet. Denk dat je beter je paard dan kunt opeten dan dat het paard samen met een berg andere dieren vernietigd wordt. Is het nog ergens nuttig voor na zijn dood :)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:29

Als je een paard naar de slager brengt weet je dat het paard op gegeten gaat worden of je dat nu zelf doet of een ander doet het voor je. Maar of het slim is om het vol op internet te gooien....

Wat ik me dan afvraag... Hoe groot moet de vriezer wel niet zijn voor een "heel" paard?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:30

Dat ja, Skippy! Ik eet ook wel paardenvlees, al zou ik niet weten of ik dat van mijn eigen paard zou willen.. Maar ik denk dat een paard als in dit verhaal een goed leven heeft gehad en waarom zou het slechter zijn dan koe of varken?
Kende vroeger ook wel mensen die zelf een varken groot brachten en dat dan lieten slachten voor een vriezer vol vlees, zag en zie daar ook geen probleem in. Gewoon vernietigen van goed vlees vind ik erger, er zijn zoveel mensen met honger en dan moet dit weggegooid omdat het een paard is?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:31

Of ik het zou kunnen, nee ik denk het niet maar ik zie er niks verkeerd in. Wat absurd dat ze nu gewoon bedreigingen krijgt

@Majolen, aantal kg wat er aan echt vlees vanaf komt is echt wel minder dan het gewicht van het paard zelf

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:32

Ik begrijp wel dat er heftig op gereageerd is. Ik moet er zelf ook niet aan denken om het vlees van onze pony op te eten en eet sowieso trouwens geen paardenvlees. Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat iemand die op een boerderij is opgegroeid dit anders ziet. Mijn vader slachtte vroeger ook zelf kippen en hoewel we dat heel zielig vonden, aten we ze wel op..

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:33

@Lynn... Dat begrijp ik... een paard is 600 kilo... wat zal er aan vlees afkomen? Tussen de 150 en 200?

aardige vriezer..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:35

Niqui waarom eet jij geen paardenvlees?
Ik eet het ook niet. Ik vind het niet lekker. Maar ik heb er totaal geen moeite mee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:36

Majolen schreef:
@Lynn... Dat begrijp ik... een paard is 600 kilo... wat zal er aan vlees afkomen? Tussen de 150 en 200?

aardige vriezer..

Klopt. In Zweden is “groot vlees” in de vriezer hebben liggen veel gangbaarder dan bij ons.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:38

@rien10: Ik vind het sowieso niet lekker, maar het geeft me ook een naar gevoel. Ja best hypocriet eigenlijk, ik weet het. Want ander vlees eet ik wel..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:38

Niet lekker vind ik een prima argument, het andere zeg je zelf al, een beetje hypocriet
:D

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:39

@Rien... Oh echt, dat wist ik niet..

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:40

Vlees is vlees. Rare kwestie dit. Lekker hypocriet weer, en zelfs doodsbedreigingen. Sjongejonge.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:41

Ik snap nooit zo goed waarom paardenvlees not done is, ze hebben vaak een onwijs goed leven gehad. Iets waarvan iedereen vindt dat koeien, kippen en varkens dit niet hebben en dat eet iedereen met smaak :')

rien10

Ik denk dat paardenvlees veel beter/dierwaardiger/gezonder/is dan menig bio kipje

belle_boef

Waar gaat het heen met de wereld %)
Eerlijker vlees is er niet. Anders werd het een potje lijm of hondenvoer en nou wordt het liefdevol opgegeten. Alles om verspilling te voorkomen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:42

rien10 schreef:
Ik denk dat paardenvlees veel beter/dierwaardiger/gezonder/is dan menig bio kipje
Mee eens inderdaad

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:44

Doodsbedreigingen omdat ze een paard opeet dat al meer dan een jaar dood is :=...? Het is niet dat ze het speciaal voor het vlees heeft laten slachten, en dan nog, haar paard, haar keuze. Het paard was gewond en moest ingeslapen worden, dan beter opeten dan dat t naar de lijmfabriek gaat, toch :?.

Stoofvlees, mjam :9.

wortel115

Ik begrijp de reacties ook niet zo goed. Zoals al is vermeld paard is goed verzorgd tot het einde dus waarom niet? Al zou het misschien niet mijn keus zijn.

Daarbij wij hebben ook een grote vriezer waar een halve koe of varken in gaat.

toesekie

Ik neem aan dat iedereen die gaat lopen dreigen dan ook vegetariër is? Ik snap het probleem niet zo, de dieren die we “normaal” eten hebben een erger leven gehad dan een paard wat een prima leven heeft gehad. Wij hebben koeien in de wei lopen die ook geslacht worden, en daarna ook bij ons in de vriezer liggen, en op worden gegeten. Ze hebben allemaal een naam, we (mijn vriend en ik) houden enorm veel van ze, maar we weten wel zeker dat ze een prima leven hebben gehad. Ik heb liever dát vlees op mijn bord dan dat van een dier wat wordt opgefokt in kleine hokken, nooit of nauwelijks buiten komt en wat gewoon geen diervriendelijk leven heeft gehad.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:45

Relaxed schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom paardenvlees not done is, ze hebben vaak een onwijs goed leven gehad. Iets waarvan iedereen vindt dat koeien, kippen en varkens dit niet hebben en dat eet iedereen met smaak :')

Ik vind dat ook. Ik heb het ook altijd gezegd dat als mijn paard om de een of andere reden afgemaakt moet worden en hij mag geslacht worden, dit tenminste dan een eerlijk stukje vlees op je bord is. In tegenstelling tot wat er vaak anders moet op verschijnen.

Het is toch ook niet dat ze het paard heeft laten afmaken om op te eten..

Bruintje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:48

Wat is hier anders aan dan paard/koe/varken van de slager? Ze heeft gewoon gelijk. Het paard is dood zonde om daar wormenpasta van te maken :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:48

Ze heeft niet haar paard gedood om het op te eten, maar haar paard opgegeten omdat het gedood moest worden.

Belachelijke internetgekkies die daar dan weer een probleem van maken en waarschijnlijk vervolgens hun stukje in de supermarkt gekocht, afkomst onbekend vlees opeten.

Dit meisje is uiterst respectvol met haar paard omgegaan. Het begeleid totaan de dood en het lichaam, wat uiteindelijk gewoon prima voedsel is, zelf gebruikt voor consumptie. Respect voor haar!