Quartz Adelheid Z ingeslapen na ondervoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Quartz Adelheid Z ingeslapen na ondervoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 10:59

Equnews
In memoriam

In het verleden was Quartz Adelheid Z (Quality Touch x Zandigo) één van de aankomende talenten van België's Gregory Wathelet. Echter op vijfjarige leeftijd blesseerde de viervoeter zich in de stapmolen en verloor een oog.

Op zesjarige leeftijd bleek Quartz volledig terug van weggeweest en na zijn finaleplaats op het Wereldkampioenschap zesjarigen begon hij een internationale carrière. De hengst werd later ingezet in de fokkerij, toen bleek dat hij niet op volle capaciteit kon ingezet worden in de sport.

Dit was niet zonder succes, want meerderen van zijn nakomelingen (Qognac des Hayettes Z, Saxo des Hayettes en Quickstep of the Paddocks Z) presteren op internationaal Grand Prix niveau.

De hengst werd nu ingeslapen nadat hij in een slechte toestand van het dekstation Haras de la Valledei terugkeerde. Dat laat Kathleen Lauwers van de Haras des Hayettes weten in een bericht.

"De paarden kwamen sterk ondervoed terug op stal bij ons. Voor Quartz was het de druppel en gezien zijn conditie hebben we hem helaas moeten laten inslapen. Dit is onacceptabel."

annelies01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:21

Eigenlijk van de zotten dat je je paard toe vertrouwd en zo terug krijgt :(:)

BigOne

Re: Quartz Adelheid Z ingeslapen na ondervoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:23

Wat ik nog veel vreemder vind is het feit dat eigenaren niet controleren hoe het met hun paarden in beheer van anderen gaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:30

bigone schreef:
Wat ik nog veel vreemder vind is het feit dat eigenaren niet controleren hoe het met hun paarden in beheer van anderen gaat.

Ik vind het niet vreemd omdat ik weet hoe een aantal bekende fokkers om gaan met hun producten die niet meer voldoen.

Het bericht is ook verwarrend. Alsof er iets ‘mist’.

Ik vind het wél triest en verontrustend dat ze zich niet eens schamen. :r Die wat ik weet dat zo handelen verbergen het tenminste. :r

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:36

Echt triest dit. ;(

Ze hadden er ook blijkbaar geen euro meer voor over om 'm er weer bovenop te krijgen :x
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 26-09-19 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:37

Waar hadden ze dat paard staan dan

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:40

JessicaD88 schreef:

Haras de la Valledei staat er

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:46

wat een vreemd bericht. als je meerdere paarden ondervoed terug krijgt, onderneem je toch enige actie. en als het dier ingeslapen moet worden, is het dier niet een klein beetje ondervoedt geweest, triest dit.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:48

quera schreef:
JessicaD88 schreef:

Haras de la Valledei staat er

Ohh top ja stom niet goed gelezen :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:48

NenaC schreef:
wat een vreemd bericht. als je meerdere paarden ondervoed terug krijgt, onderneem je toch enige actie. en als het dier ingeslapen moet worden, is het dier niet een klein beetje ondervoedt geweest, triest dit.

Dit idd. Vreemd bericht.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:51

Ken de stallen verder niet en een dekseizoen kan er soms flink inhakken bij een hengst maar dit bericht doet toch lijken alsof het paard tot op het bot uitgemolken is, letterlijk. En dan aan de kant geschoven.
Ben er op zich niet verbaasd over, gebeurd wel vaker maar het is wel een triest gegeven.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:00

Volgens wat ik begrijp, hadden ze meerdere paarden daar op de Haras in Frankrijk staan.
Quartz zal hier in belgie geen of onvoldoende dekkingen gehad hebben...
Zal wel om een dikke vette geldkwestie gaan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:09

Ach jeetje, wat heeft dit dier een hoop onbedachtzaamheid en onverschilligheid in zijn leven gekend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:10

Thioro schreef:
Ken de stallen verder niet en een dekseizoen kan er soms flink inhakken bij een hengst maar dit bericht doet toch lijken alsof het paard tot op het bot uitgemolken is, letterlijk. En dan aan de kant geschoven.
Ben er op zich niet verbaasd over, gebeurd wel vaker maar het is wel een triest gegeven.

Die dekstations hebben toch ook dierenartsen of niet?
Ik vind dit zo'n ongelooflijk iets, dat dit kan met zo'n goed paard.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:31

En jij denkt dat die dierenartsen daar wonen en slapen?
Er zijn maar een paar dekstations die een dierenarts in huis hebben.

Op de bok zetten, sperma tappen en verwerken en zelfs insemineren heb je geen dierenarts voor nodig. Bestaan opleidingen voor voor het brede publiek.

En dan hebben we het nog niet over het feit dat paardenvolk soms (vaak) betweterige steenezels zijn die niets van een ander aannemen, al zeker niet van een dierenarts, hoefsmid of ander persoon die er geen verstand van heeft.

Een paard is goed zolang men hem goed vind.
Zit zelf meer in de koersen en daar is het contrast soms gigantisch. In hun goede dagen lopen ze miljoenen bij elkaar. Uitgekoerst en genetisch minder interessant zijn ze enkel nog de slachtprijs waard, of wat de 'ik wil een zielig paard redden' gek ervoor over heeft.

Het is niet omdat een paard goed is dat hij ook goed behandeld wordt. Alles hangt af van de stal waar hij terechtkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:33

Ik begrijp het niet.

Blijkbaar heeft hij de reis van Frankrijk naar huis nog kunnen maken. Als dat kan (enkele uren op 4 benen staan), waarom kan hij niet dan nog opgeknapt worden??? Rustig terug opbouwen met voer?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:33

Een heel triest en ook vreemd bericht. Zelf kan ik me moeilijk wat voorstellen bij het feit dat een dekstation zo met de hengsten van een ander omgaat. Heel apart verhaal.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:35

Op die Haras in Frankrijk is het zelfs enkel dekken aan de hand.
Of in het land, zoals je het wil noemen :+

Een paard is vaak enkel goed zolang hij voldoende geld opbrengt. Helaas :7

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:36

Djali schreef:
Ik begrijp het niet.

Blijkbaar heeft hij de reis van Frankrijk naar huis nog kunnen maken. Als dat kan (enkele uren op 4 benen staan), waarom kan hij niet dan nog opgeknapt worden??? Rustig terug opbouwen met voer?

Omdat hij dan enkel maar geld kost en niks meer zal opbrengen.
Voor de sport kan hij niet dienen en voor de dek zal het hier in belgie vroeger ook al niks geweest zijn...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:37

Djali schreef:
Ik begrijp het niet.

Mijn pessimistische kijk? Omdat je dan heel wat geld en manuren moet steken in een paard waar je commercieel niets meer aan hebt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:38

We horen dit verhaal maar van een kant, hoor en wederhoor.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:39

Idd, ik denk eigenlijk dat dit paard gewoon niet meer de moeite was i.p.v. niet meer te redden.
Want duidelijk kon hij nog dekken en de reis naar huis maken.....

Doodzonde dat er zo omgegaan wordt met hun paarden(want volgens mij treffen beiden hier schuld en zal idd wel een rechtszaak met veeeel geld worden)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:40

Gini schreef:
Djali schreef:
Ik begrijp het niet.

Mijn pessimistische kijk? Omdat je dan heel wat geld en manuren moet steken in een paard waar je commercieel niets meer aan hebt.

realistisch. En dan heeft ie nog geluk dat ze er het geld in hebben willen steken om hem in te slapen. Dat is niet alle afgedankte "toppers" of "net nietjes" gegund.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:44

hoogendroog schreef:
We horen dit verhaal maar van een kant, hoor en wederhoor.

Dit en je leest iets maar je mist ook achtergrondinformatie en foto's om voor jezelf een goed beeld te kunnen maken van wat er gebeurt is.
Dus dan speculeert een mens.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 12:47

Iemand enig idee hoe oud dit dier was?
Want tussen bv 7 of 19 zit ook een verschil hoe je het zou kunnen begrijpen.....

( ik vraag me bv af waarom zo’n paard niet verkocht wordt? Tuurlijk is het een hengst, maar in de juiste handen kunnen zo’n paarden vaak fantastische leermeesters zijn, als hun manieren en karakter ok zit toch? Dus ergens mis ik toch iets....)