Topic van de week: Het belang van een cap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Topic van de week: Het belang van een cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 12:29

* Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
De cap van Woestein na haar ongelukje.

Vanaf oktober gaat “topic van de week”, “topic(s) van de maand” heten. Hebben jullie een topic waarvan jullie denken "Dat is een geweldig topic van de maand"? Stuur dan een pb aan Banjer.

Topic van deze week is een wat ouder, maar zeker geen onbelangrijk topic. Woestein ging een heerlijke strandrit maken. In het bos vlakbij het strand ging het echter mis. Haar paard struikelde en ging over de kop. Woestein kwam onder haar paard terecht. Gelukkig is het met een sisser afgelopen en kan ze het navertellen. Als ze geen cap op had gehad, dan had het heel anders geëindigd kunnen zijn. Woestein opende dit topic om ons op het belang van een cap te wijzen.

Lusitana

Re: Topic van de week: Het belang van een cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 18:35

Ik geloof niet dat je mensen kunt veranderen, al waarschuw je nog zo vaak.

Er zijn mensen die niet texten achter het stuur omdat ze beseffen dat het gevaarlijk is en er zijn mensen die hun telefoon snel aan de kant gooien als er een kans is om betrapt te worden en zijn boos op het feit dat ze een bekeuring op kunnen lopen.

Zo is het ook met caps. Er zijn mensen die ze dragen omdat ze beseffen dat het nut heeft en er zijn mensen die ze alleen dragen zolang een manege het verplicht en het afzweren zodra ze een eigen paard hebben.
Ze denken in de trend van "je kunt ook gewoon je nek breken" of dat je niet kunt rijden als je er een denkt nodig te hebben en zij kunnen natuurlijk geweldig rijden (want eigen paard) of hun paard is onfeilbaar.

Persoonlijk draag ik altijd hoofdbescherming, ook op de meest make sul,omdat ik weet dat je paard ook wel eens kan vallen.
Het gaat helemaal niet om je rijkunst. Een paard kan gestoken worden, struikelen, vallen, aangereden worden.... Allemaal dingen die voor onverwachte krachten -voorwaarts, achterwaarts of zijwaarts- kunnen zorgen die je niet altijd kunt volgen.
Er is hier laatst nog een zeer goede jonge ruiter tijdens een buitenrit met vrienden gelanceerd omdat zijn paard struikelde. Geen cap. Schedel open. Harstikke dood.
Toch maakt dergelijk nieuws niet dat men massaal hoofdbescherming gaat dragen.
Arrogantie wint altijd.

Ik kan de reacties in het topic wel voorspellen. Het zijn de twee kampen die ik genoemd hebt en ze begrijpen elkaar niet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:34

Terecht! Ik ben op 11 augustus gevallen en als ik geen cap op had gehad, was ik nu dood en begraven.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:22

Dank jullie voor de melding topic van de week.
Gelukkig knap ik rustig aan weer op en ben echt blij dat ik een cap op had.

Kan alleen maar hopen dat er mensen toch even bij stil staan bij de noodzaak van een cap.

Gelukkig kunnen een groep mensen in het topic vanwege hun cap het nog navertellen.

Ik heb gelukkig een engeltje op mijn schouder gehad.
Helaas voor de jonge ruiter in Lusitana haar verhaal niet, echt verschrikkelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 17:07

Vreselijk verhaal Lusitana. Gelukkig kan Woestein het wel navertellen.
Ik rijd 50 jaar en altijd met cap. Die heeft 2x mijn leven gered. 1x als kind op de manege dat paarden op hol sloegen buiten en takken waar paard onderdoor vloog (ik lag op paard) op mijn hoofd roffelden en 1x toen Hercule op een cola blikje trapte in een tunneltje en van schrik even omhoog wipte. Ik klapte vol met mijn hoofd tegen het talud en mijn cap brak. Lichte hersenschudding gehad.
Mensen zijn dom en weten het altijd beter.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 20:09

Jaren geleden, springles op de manege. Een van de betere ruiters, wat lastiger paard.

Paard weigert, waardoor de ruiter eraf viel. Vervolgens springt het paard alsnog...

De cap heeft het niet overleefd, de amazone gelukkig wel. +:)+