“Paardrijden? Dat is toch geen sport!”

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

“Paardrijden? Dat is toch geen sport!”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 19:19

Equnews
Overige

Afbeelding
Foto: Raphael Macek Photography

"Paardrijden is geen sport, want het paard doet al het werk.” Dat is wat ruiters regelmatig te horen krijgen. Deze uitspraak zorgt vaak voor gefrustreerde ruiters en er worden dan ook regelmatig discussies over gevoerd. Maar is paardrijden nu wel of geen sport? Elke sport moet een activiteit zijn die aan vijf criteria voldoet. Zo moet een activiteit een vorm van competitie hebben, niet afhankelijk zijn van een geïntegreerde geluksfactor en niet worden bepaald door onnodige gezondheid- of veiligheidsrisico’s van deelnemers. De activiteit mag ook niet schadelijk zijn voor een levend wezen en mag niet afhankelijk zijn van materiaal dat door één aanbieder wordt aangeboden. Paardrijden voldoet aan al deze criteria en daarom staat deze sport op de lijst van erkende sporten.

Hoe zit het met de fysieke gesteldheid van ruiters?
Daar is niet veel onderzoek naar gedaan. Wetenschappelijk gezien weten we dus niet zoveel. Maar praktijkervaring leert ons uiteraard wel van alles. Zo hebben ruiters en amazones gemiddeld een goede balans, coördinatie en lichaamsbewustzijn. Dat laatste is misschien een wat vaag begrip. Het betekent eigenlijk dat je je lichaam kan aansturen en weet wat je lichaam aan het doen is. Daardoor merk je het sneller als je niet in balans bent. Het voordeel van dit soort zaken merk je vooral als je ouder wordt, want balans en coördinatie nemen vanaf een bepaalde leeftijd snel af. Daarom is het heel goed om te blijven rijden op hogere leeftijd.

Krijg je een goede conditie van paardrijden?
Als ik weer eens met een verhit hoofd het parcours uitkom, hebben ze langs de ring altijd goed advies: ga eens hardlopen! Want veel conditie krijg je niet van paardrijden, toch? Het is geen intensieve sport, maar tegelijkertijd is een gemiddelde training wel een redelijke cardiofitness workout. Anders gezegd: paardrijden zorgt vaak voor een verhoogde hartslag. De gemiddelde ruiter heeft dan ook een redelijke conditie. Dan bedoel ik wel ruiters die bijna iedere dag paardrijden. Met één keer per week kom je uiteraard niet zo ver.

Heeft paardrijden nog meer voordelen?
Je ontwikkelt je lichaam aan twee kanten hetzelfde. Dat is voor je lichaam een stuk beter dan wat er gebeurt als je bijvoorbeeld gaat tennissen of hockeyen. Die scheve belasting kan blessures en slijtage opleveren, terwijl je als ruiter een mooie rechter houding krijgt en houdt. Overigens is het wel goed om, naast het paardrijden, nog een andere sport te doen. Dan je de spieren die je nodig hebt bij het paardrijden extra trainen, bijvoorbeeld alle core-spieren. Maar je kunt ook de spieren die je niet gebruikt met het paardrijden eens aan het werk zetten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:24

Citaat:
Zo moet een activiteit een vorm van competitie hebben

Dan sta ik dus voor niks 4x per week in de sportschool want ik sport dan kennelijk niet? :')

Kuggur

Re: “Paardrijden? Dat is toch geen sport!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:33

Moet deze ouwe koe serieus nog een keer uit de sloot?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:44

LadyMadonna schreef:
Citaat:
Zo moet een activiteit een vorm van competitie hebben

Dan sta ik dus voor niks 4x per week in de sportschool want ik sport dan kennelijk niet? :')

Vgl. 'exercise' vs. 'sport'. En inderdaad een oude koe.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:45

Citaat:
De activiteit mag ook niet schadelijk zijn voor een levend wezen

Kom er maar in, vega-streakers... :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:50

Om terug te komen op het lichamelijke gedeelte is het weldegelijk een sport. Sinds ik ben gestopt merk ik dat mijn spieren en mijn conditie gewoon echt is ingekakt.

Ach ja, deze discussie zal toch altijd blijven. Het boeit me eigenlijk niet eens zo.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:52

Degene die dat roepen janken het hardst als je ze een half uur hebt laten draven :')
Nee, ik weet waarvan ik spierpijn heb als ik heb gereden.
Ik zeg altijd dat ik harder moet werken dan mijn paard :')
En soms is het paard licht bezweet en is bij mij alles kletsnat :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:00

Ibbel schreef:
Citaat:
De activiteit mag ook niet schadelijk zijn voor een levend wezen

Hhhmmm, gezien de grote hoeveelheid kapotte paarden op Marktplaats & co moet ik hier toch even achter mijn oor krabben......

Maar datzelfde geldt net zo goed voor al die kapot geschopte voetballers en stijf van de dope staande wielrenners (laat ik de rest maar achterwege)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:26

Je kúnt veel beter men leren om niks van aan te trekken wat een ander vindt. Het zou mij echt een worst wezen of anderen het wel of niet als een sport zien.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:31

ikke schreef:
Ibbel schreef:

Hhhmmm, gezien de grote hoeveelheid kapotte paarden op Marktplaats & co moet ik hier toch even achter mijn oor krabben......

Maar datzelfde geldt net zo goed voor al die kapot geschopte voetballers en stijf van de dope staande wielrenners (laat ik de rest maar achterwege)

Enig verschil is dat ze daar zelf voor hebben gekozen in de plaats van dat ze geen gekeuze hebben.

Marktplaats heeft ook hoop mee te maken dat een hoop mensen niet voor hun oude dag willen zorgen van hun paard. (Leeftijd komt met gebreken)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:34

Citaat:

Maar zijn die 'kapotte" paarden een gevolg van de sport? Ik heb in mijn leven 3 x een kapot paard gehad. 1 x hoefbevangen en 2 keer door een actie in de weide. Dus …...

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:56

pillow schreef:
Citaat:

Maar zijn die 'kapotte" paarden een gevolg van de sport? Ik heb in mijn leven 3 x een kapot paard gehad. 1 x hoefbevangen en 2 keer door een actie in de weide. Dus …...

Er zijn anders genoeg paarden die afgemaakt moeten worden door een ongeluk in 'de sport'. Paarden die blessures krijgen -en dus schade oplopen- door de sport.
Als het zogezegd een regel is, dat het altijd veilig is voor het dier. Dan voldoet paardrijden daar al zeker niet aan...

Verder heb ik er zeker wel spieren en conditie door gekregen. Dusja, als je sport iets ziet als iets waar je spieren en conditie van krijgt kan je het zo wel zien. Maar dat hypocriete gedoe altijd dat er 'echt amper dodelijke ongelukken gebeuren' (waarbij het paard dus doodgaat/afgemaakt moet worden) is gewoon zever.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 17-09-19 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:57

Nee klopt paarden is dan misschien wel geen sport. Hoezo moeten wij ruiters perse de stempel van "sport". Mij boeit het geen flikker wat je nou wel of geen sport vind.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:05

Bij motorsport en autosport zou je dan ook vraagtekens kunnen zetten, want dat is gemotoriseerd dus hoezo sport? Als leek zijnde lijkt mij motorsport juist erg lichaamsintensief net als de springsport, want je lichaam moet al die landingen opvangen.

Overigens krijg je wel degelijk een goede conditie en fitheid als je dagelijks paarden rijdt. Toen ik niet meer reed en tijdens vakanties wel 'ns een rit maakte had ik na afloop spierpijn of zere knieen en door een onverwachte misstap van 'n paard een middenrifblessure terwijl ik zulke dingen vroeger zonder problemen doorstond.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 21:51

Sinds ik met een fit-horloge rijd die de hartslag meet weet ik hoe insensief een dressuurtraining of les is voor mij. Daarvoor wist ik het wel van de spierpijn en het Zweten, maar nu kan ik mooi zien dat ik geregeld aan mijn max. Hartslag zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 07:11

tessyke schreef:
Degene die dat roepen janken het hardst als je ze een half uur hebt laten draven :')

Dan doe je toch iets niet goed :D :D
(Betekent dat jijzelf een slechte conditie hebt of jouw paard niet aan het been is)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 08:47

Babootje schreef:
tessyke schreef:

Dan doe je toch iets niet goed :D :D
(Betekent dat jijzelf een slechte conditie hebt of jouw paard niet aan het been is)

Goed opgemerkt!
Ik heb idd een chronische ziekte die mijn spieren niet goed doet dus bij mij is het altijd wel tanden bijten :D
Maar dat geeft wel aan hoe hard we ervoor moeten werken :D

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 13:37

Zou mij wat boeien wat een ander van mijn hobby vind. Ik rij endurance met mijn pony.
Mijn vriend fietst vaak op de mountanbike naast me en zegt dan tegen mijn pony: "he jongen, moeten wij weer al het werk doen, en die luie zit maar op haar gat" hahaha lachen toch.