Kijktip: VDL Stud vanavond in programma 'De Opvolgers'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kijktip: VDL Stud vanavond in programma 'De Opvolgers'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 17:39

kwpn
Overige

Vanavond om 22.15 uur is hengstenhouderij VDL Stud te zien in het televisieprogramma 'De Opvolgers' op NPO1.

Sander Schimmelpenninck gaat op bezoek bij de familie Van De Lageweg. De familie Van de Lageweg is wereldberoemd in de springpaardenbranche. Hun paarden worden naar tientallen landen verkocht en het zaad van de hengsten vindt gretig aftrek bij fokkers. Vader Wiebke en zoons Wybe-Yde, Janko en Sipko bestieren gezamenlijk het bedrijf. Als de heren er niet uitkomen heeft Heit het laatste woord. Wie gaat hem straks opvolgen?

Na de uitzending is de aflevering hier terug te kijken.

Pantykous

Re: Kijktip: VDL Stud vanavond in programma 'De Opvolgers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:17

Het zaad vind gretig aftrek. Prachtige zin :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:27

Pantykous schreef:
Het zaad vind gretig aftrek. Prachtige zin :D

Nou precies wat ik dacht, en dan ook nog bestieren gezamenlijk het bedrijf

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:59

Mooi om te zien al dat jonge spul. Vader, moeder en kinderen, sterke karakters ,gevormd in de Friese klei die een indrukwekkend bedrijf hebben opgebouwd.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:15

Mooi programma was het.
Mij viel wel 2 x een donkere hele kreupele merrie op. Maar dat zal de programmamakers wel niets zeggen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:31

Fitzroy schreef:
Mooi programma was het.
Mij viel wel 2 x een donkere hele kreupele merrie op. Maar dat zal de programmamakers wel niets zeggen.

Had dat gemoeten dan, had het er uit geknipt moeten worden? Het is wel de realiteit hoor. Kan net ontstaan zijn, of een oude sportblessure. Het zijn fokmerrie's.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:37

Ik vond dat nou niet bepaald reclame. Een fokmerrie mag dus gewoon met pijn rondlopen naar jouw mening ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:43

Wat een mooi eerbetoon! Van begin tot eind geboeid voor de tv gezeten.

Mooie (nuchtere) mensen, prachtig spul.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:56

Zag het net op tijd, snel TV weer aan.
Mooie aflevering met mooie "echte" mensen, wat een harde werkers!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 22:56

Ik vond het prachtig in beeld gebracht. Wát een prachtig familiebedrijf. Mensen die lekker gewoon zijn gebleven, en leven voor hun bedrijf. Prachtig om te zien die passie.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 01:35

Geweldige famillie is het! Leuk filmpje.

Fitzroy schreef:
Mooi programma was het.

Als de merrie (te) pijn heeft en ongelukkig is zal deze niet drachtig worden :). Niet met elke blessure hebben ze een spuitje nodig.. Als fokmerrie kan het mooi.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 05:39

Fitzroy schreef:
Ik vond dat nou niet bepaald reclame. Een fokmerrie mag dus gewoon met pijn rondlopen naar jouw mening ?

Wie zegt dat dat dier pijn heeft? Wie weet krijgt het dier wel pijnstilling.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 05:58

Een paard loopt niet zomaar kreupel. Dat is niet omdat ie lekker in zijn lijf zit en pijnvrij is. En met pijnstlling lopen ze juist niet kreupel, dat zou je toch moeten weten vanuit kreupelheidsonderzoeken bij de DA.
Maar daar ging het hier niet over, ik vond het voor de rest een mooi programma, het viel me alleen op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 06:37

Harde werkers met veel passie

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:29

Amandavd schreef:
Fitzroy schreef:

Wie zegt dat dat dier pijn heeft? Wie weet krijgt het dier wel pijnstilling.

Ehrm... het dier zelf? :o? Dat is wat kreupel zijn betekent.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 07:44

Ik heb het niet gezien maar wat een gezeik gelijk weer.

Misschien is de kreupelheid pas ontdekt toen de camera al aanstond :roll: of hebben ze het paard na het filmen eruit gehaald.

Ik ga vanavond ff kijken...als ik het niet vergeet.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:11

Fitzroy schreef:
Een paard loopt niet zomaar kreupel. Dat is niet omdat ie lekker in zijn lijf zit en pijnvrij is. En met pijnstlling lopen ze juist niet kreupel, dat zou je toch moeten weten vanuit kreupelheidsonderzoeken bij de DA.
Maar daar ging het hier niet over, ik vond het voor de rest een mooi programma, het viel me alleen op.

De mijne staat kreupel in het land. Met het advies van de dierenarts om, zolang ze "zo" is, haar te laten lopen, want hij heeft niet de indruk dat ze (veel) pijn heeft. De ene dag loopt ze beter dan de andere dag, maar ze is zelfs als ze kreupel is een blij, lief paard. En ze kan ook heel boos en chagrijnig zijn als ze niet kreupel is. ;)

Kortom, ik vind 'een beeld' te weinig info geven om een oordeel te vellen over het welzijn van een paard. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat de merrie niet aan het werk was.

En ik ga vanavond terug kijken, ik heb het gemist. -O-

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:37

Kan het ook een bepaalde stijfheid zijn?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:44

Ik heb zoveel paarden voorbij zien komen, ik heb daar niet op gelet hoe of ze liepen. Ik heb naar de verhalen van de familie geluisterd. Wat een mooi verhaal hoe het begonnen is en wat bijzonder hoe ze het door de jaren op en uitgebouwd hebben. Ik vond het prachtig om te kijken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:52

Fitzroy schreef:

Dat zeg ik helemaal niet, het dier kan een uur geleden wel een klap gehad hebben ofzo. Maar ik vind het erg jammer dat dit (negatieve) er nou uitgepikt wordt. Het was een hele mooie reportage over een geweldige familie met een fantastisch bedrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:11

Fitzroy schreef:
Mooi programma was het.

ik heb het niet gezien maar weet heel zeker dat de fam. nooit een kreupel paard zou tonen,
misschien door een oude blessure nu onregelmatig,

ja dat kan en dat hoeft niet altijd pijnlijk te zijn, ongemakkelijk ja dat wel

hadden ze er misschien bij moeten vermelden waarom ze nu als fokmerrie onregelematig/ongemakkelijk liep

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:16

Fitzroy schreef:

Zo zie je maar dat niet iedereen het zelfde denkt
Er lopen 800 paarden op het bedrijf. Er zal er altijd wel eentje kreupel zijn. Ze lopen met grote groepen merries en veulens samen. Dan vallen er wel eens klappen.
Juist wel een mooie reclame dat alle merries en veulens in grote groepen liepen.

En misschien net gebeurd of misschien al langer kreupel. Als je paard kreupel is, maak je de afweging of op stal of in de groep. En als ze een veulen aan de voet heeft, zal de keuze al helemaal snel vallen op lekker in de groep naar buiten.

Voor mij ben ik het niet met je eens dus dat het slechte reclame is. De paarden zagen er allemaal best uit.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 10:52

MCE schreef:
hadden ze er misschien bij moeten vermelden waarom ze nu als fokmerrie onregelematig/ongemakkelijk liep

Voor die paar zeurende bokkers, come on :')

Het gros van de kijkers zal niets met paarden hebben en dit niet opvallen. Ik heb nu het eerste gedeelte gezien en ga het vanmiddag even afkijken.

Mooi verhaal van de familie, volgens mij heeft 2Doc eerder van Wiepke een documantaire gemaakt (of via Omrop Fryslan?). Hardwerkende, nuchtere mensen. Ze hebben een prachtig bedrijf opgezet daar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:13

Ik zag het ook, maar paard liep verder blij en in goede conditie in de groep. Dus ik zie het probleem niet.
Ik heb er zelf ook eentje lopen die al 13 jaar niet zuiver loopt, staat zelfs nog in het 'werk' (lees: om de week half uurtje een kindje er op), de aansturing in dat been is stuk, maar merrie heeft geen pijn. Dus ook zo iets zou het kunnen zijn. Of heel simpel een tik van een ander gehad, en dat gaat vanzelf wel weer over.

Ik vond het een mooie documentaire!
Mensen die leven voor hun werk en niets anders willen, kunnen en kennen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:03

Ik vind het een beetje vreemd dat ik voor zeurderige bokker word uitgemaakt. Ik zeg meerdere keren dat ik het een mooi programma vond, maar dat mij persoonlijk de merrie opviel die kreupel liep en dat ik dat geen reclame vind.
Heeft niets met zeuren te maken, maar is een constatering. Case closed.