Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8685
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:16

Hier wel eens de situatie gehad dat ik met een rustiger paard een wat onervaren paard mee had op buitenrit. Kwam een meneer met een dikke Dodge aanscheuren. Dus ik plaats mijn paard tussen het andere paard en de weg, als buffer, en maak met mijn arm een gebaar om vaart te minderen. Stopt die man, begint te schelden dat wij kutwijven op moeten rotten (er was enkel een polder met smalle berm in die omgeving) en dat we aso zijn.

Dus ik probeer uit te leggen dat het om een jong paard gaat dat kan schrikken en dat er ongelukken kunnen gebeuren. Zegt ie 'ja dan moet je maar zorgen dat ie het leert'
Euh ja, daar zijn we mee bezig, verkeersmak worden ze door rustig te laten wennen aan verkeer. Helpt niet als er een auto langs scheurt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41655
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 11:27

Tot nu toe ben ik voornamelijk bestuurders tegengekomen die best goed rekening probeerden te houden met mij en mijn paard. Ik merk voornamelijk dat bestuurders wel willen, maar niet goed weten hoe, er ligt dus een goede kans bij meer voorlichting.

De hufters ga je met voorlichting toch niet bereiken, die zijn en blijven hufters. Dus daar moet een paard toch aan leren wennen. Op de weg vind ik wielrenners wel een issue, die scheuren wel echt rakelings langs heb ik meermaals meegemaakt :=.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:06

magda_90 schreef:
Het punt: ontspan nu eens een keer met zijn allen. Op welke manier je dan ook op de weg zit. Dat gejakker en gejaag is nergens voor nodig. En het opeisen al helemaal niet.


Ik denk dat dit punt eigenlijk wel alles samenvat.... exact hier gaat het om...

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:09

Kuggur schreef:
Haha, "houdt je mond want je woont niet meer in Nederland!".
Altijd tot tevredenheid stemmend als mensen in een discussie met niets beters kunnen komen dan een dergelijke sneer.


Gelukkig voor jou heb ik een aanvulling getypt! Maar toch.... vanuit een land waar je kunt rijden tot je erbij neerval op iedere willekeurige plek, is het leuk bedacht dat jij stelt dat elk paard uit het straatbeeld moet verdwijnen in Nederland.
Dat betekent voor mijn IJslanders dat ze niet meer door het bos kunnen knorren.... en of ze daar nou gelukkig van worden?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:33

Hier waar ik zit in België is het inderdaad ook wel de gewoonte dat eens de gewassen van het veld zijn, dat je er dan als ruiter overheen kan/mag. Bij ploegen in de winter zijn er die het ook doen (omdat er toch niks meer op komt tot het voorjaar). Eens geploegd en duidelijk gezaaid houden de meeste zich weer netjes aan de straat of berm.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:06

Varekaj schreef:
Hier waar ik zit in België is het inderdaad ook wel de gewoonte dat eens de gewassen van het veld zijn, dat je er dan als ruiter overheen kan/mag. Bij ploegen in de winter zijn er die het ook doen (omdat er toch niks meer op komt tot het voorjaar). Eens geploegd en duidelijk gezaaid houden de meeste zich weer netjes aan de straat of berm.

De meesten inderdaad maar heb er ook al gezien die er hun laarzen aan lappen. Gelukkig wel uitzonderingen en als ze pech hebben dat we het zien worden ze er op aan gesproken.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:27

petraaken schreef:
thirteenn schreef:
Ik snap het niet zo goed. Automobilisten zijn als het goed is ervan op de hoogte hoe je hoort te passeren, staat namelijk gewoon in het theorieboek.

Maar goed, ik zie ze ook als idioten langs scheuren. Heb een keer gehad dat een jongen met petje langzaam ging rijden en vervolgens hard het gas in stampt en er toeterend vandoor ging. Gelukkig bleven alle paarden heel rustig.

ER wordt niet of nauwelijks aandacht besteed in de theorie lessen over hoe te handelen met dieren in het verkeer. Dat is al een eerste serieuze punt dat moet veranderen. Verder is de mentaliteit van veel autobestuurders dat ze denken dat ze alleen op de weg zijn. :n

In Nederland is dat wel veranderd. Ik heb nog geen jaar geleden mijn motorexamen gehaald (en dan moet je opnieuw theorie doen) en daar kwamen aardig wat vragen en regels over paarden voorbij.
Maar het weten, de theorie kennen, dat doet niets af aan mentaliteit van mensen. Mensen hebben tegenwoordig haast en weinig geduld. Dus dan is een paard heel lastig in het verkeer, want gaat langzaam en is ook nog eens niet meteen aan de kant. Mensen die geen ervaring met paarden hebben, hebben geen idee wat de schrikreactie van een paard kan zijn. Ook al wordt er met theorie aangegeven: een paard is een vluchtdier en kan een schrikreactie geven, dus passeer ruim en matig de snelheid.

Veel is mentaliteit en heeft niets met regelgeving te maken. De tijd dat we rekening hielden met elkaar, die is wel zo'n beetje voorbij in dit individualistische land.

Carol10

Berichten: 146
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:43

Ik heb alleen maar goede ervaringen met buitenrijden. Alle weggebruikers houden rekening met me en rijden langzaam voorbij. Alleen de fietsers schik ik zelf nog wel eens van omdat ik niet aan hoor komen. Nu moet ik zeggen dat je hier ook overal uit kan wijken in inhammen en weilanden. Als dat niet zou kunnen, zou ik denk ik ook niet buiten rijden maar met de trailer naar het bos gaan. Ik ben zeker van mening dat je goed moet kijken waar je met een paard veilig kan rijden en misschien zijn niet alle wegen geschikt hiervoor.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:42

Ik schrok onlangs (zonder paard) van zo'n elektrische fiets, die maakte echt een vreemd geluid... Zou me niet verbazen als daar menig paard van aan de kletter gaat. Klonk een beetje als een gigantische wesp/zoemend beest.

@Petraaken: ik wist niet dat dat dus mocht, over onbewerkt land als het gewas eraf is. Weet dat pas sedert een dik jaar ofzo? Heb me al die jaren altijd netjes aan de weg of berm gehouden. Nu ik het weet bekijk ik de situatie of ik er gebruik van maak of niet.

mysa

Berichten: 10495
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 17:07

Elektrische fietsen boeit mijn paarden niet. Ligfietsen daarentegen.....

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 19:11

Varekaj schreef:
Ik schrok onlangs (zonder paard) van zo'n elektrische fiets, die maakte echt een vreemd geluid... Zou me niet verbazen als daar menig paard van aan de kletter gaat. Klonk een beetje als een gigantische wesp/zoemend beest.

@Petraaken: ik wist niet dat dat dus mocht, over onbewerkt land als het gewas eraf is. Weet dat pas sedert een dik jaar ofzo? Heb me al die jaren altijd netjes aan de weg of berm gehouden. Nu ik het weet bekijk ik de situatie of ik er gebruik van maak of niet.

Het kan best zijn dat dat per streek wel verschilt hoor. Of het wettelijk echt mag weet ik dus ook niet. Het kan best zijn dat het zo van die ongeschreven regels van vroeger zijn die gelden. Echter met normale fatsoenregels in gedachten snap je toch ook wel dat een geploegd of ingezaaid land of grasland dat dient om te hooien niet en waarvan je ziet dat het gras meer dan een vuist hoog staat niet meer dient om over te rijden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:01

petraaken schreef:
Varekaj schreef:
Ik schrok onlangs (zonder paard) van zo'n elektrische fiets, die maakte echt een vreemd geluid... Zou me niet verbazen als daar menig paard van aan de kletter gaat. Klonk een beetje als een gigantische wesp/zoemend beest.

@Petraaken: ik wist niet dat dat dus mocht, over onbewerkt land als het gewas eraf is. Weet dat pas sedert een dik jaar ofzo? Heb me al die jaren altijd netjes aan de weg of berm gehouden. Nu ik het weet bekijk ik de situatie of ik er gebruik van maak of niet.

Het kan best zijn dat dat per streek wel verschilt hoor. Of het wettelijk echt mag weet ik dus ook niet. Het kan best zijn dat het zo van die ongeschreven regels van vroeger zijn die gelden. Echter met normale fatsoenregels in gedachten snap je toch ook wel dat een geploegd of ingezaaid land of grasland dat dient om te hooien niet en waarvan je ziet dat het gras meer dan een vuist hoog staat niet meer dient om over te rijden.

Het lijkt me sterk dat ruiters dat zelf kunnen/mogen beoordelen.
Simpel; je rijd niet over andermans land dat in cultuur is zonder uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar. In wat voor toestand de velden zich ook bevinden.

Oehlala
Berichten: 4313
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:05

ben ook heel veel buiten en kan de asociale medegebruikers op 1 hand tellen. eigenlijk nooit problemen.

dat over andermans land crossen, ik weet niet. volgens mij zijn de meeste al helemaal niet meer in staat om nog te zien of het al gezaaid is, de ja of nee. en over pas geploegd land galoppeer je ook niet zomaar even, dat is vaak nog heel mul. hier is het in ieder geval niet gewaardeerd en worden de ruiters en de pensionstal ook op aangesproken.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:53

Wij hebben vooral tarwevelden en maïs. Zolang daar de stoppel op staat kan/mag je erover. Eens geploegd ligt dat inderdaad loodzwaar. En dan vanaf voorjaar weet je dat je eraf blijft ivm bewerken.

Schietende maïs lijkt in het begin op lang gras, daar missen veel mensen zich in. Ooit een stel daarin zien liggen zonnebaden.

Respect voor bezaaid/groeiend land is er deze streek bijna niet meer. Mensen laten kinderen/honden door hooi, tarwe en maïs rennen dat het een lust is. Zag onlangs op fb een foto van iemand met paard tot buikhoogte in de tarwe. Hoe ze erop komen...
Hooiboer heeft zo eens ruzie gehad met mensen van natuurpunt wiens kinderen aan het voetballen waren on zijn hooiland. Hun argument: "terrein wat niet betreden mag worden? Dan zet je er maar een hekje omheen. Zoniet is het openbaar toegankelijk". Geloof dat de reactie van de hooiboer te voorspellen is...

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 22:54

Ladyson schreef:
Nou ik deel je mening wel een beetje Kuggur. Ik vind het eigenlijk niet verantwoord om met een dier langs wegen te gaan waar ze hard mogen rijden.

Het gaat ook in de meeste gevallen niet om wegen waar ze hard MOGEN rijden

tienus63

Berichten: 12096
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 00:06

Ik woon gelukkig op een plek met redelijk brede bermen, wel aan behoorlijke drukke sluiproute.
Zei altijd tegen het meisje wat tijdje op ons paard reed, een boer zal je het niet kwalijk nemen als je maisakker in duikt in geval van nood.
En gelukkig liggen de meeste dammen van de weilanden hier open als er geen vee meer op het perceel loopt.
Even op een drafje naar de dam als er groot verkeer/motoren aankomen, paard met gezicht naar de weg zetten en 99 van de 100 keer gebeurd er niets.

En ervoor zorgen dat je als ruiter goed zichtbaar bent. Ook overdag!

Medeweggebruikers groeten, oogcontact maken , daardoor verminderen ze meestal wel vaart en houden afstand.
En als je op een fiets -of wandelpad moet zijn met je paard, ruim de mest op.
Meestal heb je als ruiter last van fietsers en automobilisten doordat andere ruiters menen het alleenrecht te hebben of de boel niet opruimen.
Heb ook weleens van medeweggebruikers gehoord dat ze gewoonweg doodsbang voor paarden zijn. Maakt niet uit of ze dan in de auto rijden of op de fiets zijn, zij verkrampen zo en gaan daardoor rare dingen doen zodat paarden schrikken. Maar ze hebben het vanwege hun angst en onwetendheid niet in de gaten dat paarden juist door hun handelen schrikken.

pien_2010

Berichten: 43447
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 09:51

Het is van beiden kanten leven en laten leven, elkaar respecteren en je gewoon fatsoenlijk gedragen. Dat is blijkbaar heel erg moeilijk. Hoe vaak ik geen drollen ben tegen gekomen die niet werden opgeruimd door de ruiters en dus ben afgestapt als ze op een oprit lagen van een privé huis om ze aan de kant te schuiven :oo .

Je moet inderdaad paarden hebben die echt goed verkeersmak zijn. Dat zijn en waren die van ons. Merens zijn enorm koel in de kop en die maak je echt de pis niet lauw. Zoals eerder geschreven, doe een reflecterend hesje aan als je over industrie terrein moet gaan, of langs (zeer) drukke wegen en hou je aan de regels. In de berm als die er is, is vaak een prima plek om te rijden.

Zorg dat je paarden 100% in principe luisteren als je echt drukke wegen over moet. Wij moesten altijd de vijf eikenweg over in Rijen, en dat is zo'n weg. De paarden stonden dan dood en dood stil en als het gaatje kwam was het "go". Dat was de enige plek waar we dat woordje gebruikte want ze wisten dat ze super moesten luisteren en na "go" zeer snel over moesten steken want het ging altijd om een gaatje tijdens het spitsuur (vaak de enige mogelijkheid om nog een bosrit te maken voor ons). De paardjes hebben nog nooit verzaakt.

Als je in de polder rijdt, daar wordt vaak enorm hart gereden. Als het om mijn kind ging, had zij en het paard reflecterende spullen op en reed ik er achter met de auto met de knipperlichten aan. Zo kon ze ook in de winter in het donker naar de ponyclub 2 km verderop. Laat ook oudere kinderen niet alleen gaan en zelfs volwassenen kunnen in het donker een auto gebruiken die ze begeleidt.

Inderdaad rijd in principe goed aan de kant van de weg. MAAR heb verkeersinzicht en schat gevaar goed in. Zoals op een smalle brug, wacht tot iedereen weg is→ als dat kan→ en als je gaat rijd dan op het midden van de brug en laat je niet tegen de reling aan rijden. Is niet asociaal maar gewoon veilig. Wij deden dat soort situaties altijd in draf, want die van ons waren en zijn zo super braaf en dan hoeven de anderen ook niet lang te wachten → minder irritaties.

Dus geef ruimte aan de overige weggebruikers, maar pak ook de ruimte die je nodig hebt als je daarmee gevaarlijke situaties kunt vermijden. Net als een voetganger en fietser, mag een ruiter ook gewoon aan het verkeer deelnemen. Het is niet zo zwart - wit.

En inderdaad als je in de polder rijdt op die zeer smalle weggetjes en er komt iemand veels te hard aan rijden, ben dan assertief als de situatie te gevaarlijk is als je aan de kant zou blijven rijden en ga even op het midden van het weggetje rijden als je daarmee (lukt 99% van de gevallen) de auto of vrachtwagen wat langzamer kunt laten rijden. Bedank daarna de chauffeur en inderdaad blijf de chauffeur vriendelijk aankijken. Het is echt niet zo moeilijk.

Maar het belangrijkste is, zorg dat, als je op echte drukke plekken komt zoals wij vroeger moesten als we in het bos wilden rijden, je paard echt goed geoefend is in het verkeer en gewoon super braaf! Anders wegblijven uit het echte drukke verkeer.

pien_2010

Berichten: 43447
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:21

Aanvulling: er zijn zat hulpvaardige ruiters met enorme verkeersmakke paarden. Vraag om hulp en ga rustig opbouwend (in het rustige bos) samen rijden zodat je weet hoe de paarden op elkaar reageren en als het onervaren paard de leiding accepteert van het ervaren paard, bouw dan het rijden uit en zoek steeds meer verkeerssituaties op zodat ook het andere paard weet hoe en wat.

De ruiter moet dan wel relaxed kunnen zijn want angst breng je over op je paard en dan wordt het een moeilijke combinatie.

Samen met Hercule heb ik en mijn dochter met haar vriendinnetjes, zoveel jonge paarden geholpen om verkeersmak te worden, dat ik de aantallen en namen allang vergeten ben. Er zijn zat van die paarden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:35

Dat dus. Als je ervoor kiest aan het openbaar verkeer deel te nemen met je paard moet je je eigen broek kunnen ophouden.
Verkeersmakke paarden die het gewoon vinden dat gemotoriseerd verkeer passeert op normale snelheid.
Zonder fratsen als bijvoorbeeld midden op de weg rijden om auto's te dwingen stapvoets te rijden.

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:47

Kuggur schreef:
Dat dus. Als je ervoor kiest aan het openbaar verkeer deel te nemen met je paard moet je je eigen broek kunnen ophouden.
Verkeersmakke paarden die het gewoon vinden dat gemotoriseerd verkeer passeert op normale snelheid.
Zonder fratsen als bijvoorbeeld midden op de weg rijden om auto's te dwingen stapvoets te rijden.

Op normale snelheid is er niks aan de hand. Sterker nog, als ze als een idioot voorbij scheuren zetten mijn paarden hooguit een stap opzij. Alleen ik zie gewoon dat dat misschien 99 keer goed gaat en de honderdste keer niet. Dus ik laat mijn leven niet in handen van die idioten en ga dan toch echt midden op de weg rijden. En nee dat doe ik niet bij mensen die normaal doen maar op sommige wegen zijn er echt amper normale mensen te vinden

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ruiters durven polder Sint-Maartensdijk niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:16

Hoe werkt dat nou in de praktijk? Hoe kun jij de snelheid van een auto beoordelen die je achterop komt? Op gehoor?
En dan, als je dus een luid motergebrul van achter hoort, dan gooi je je paard midden op de weg?

Of rij je gewoon standaard midden op de weg ( die indruk krijg ik van je bericht), en hinder je dus alle verkeer, en niet alleen de "idioten".

Dorine92
Berichten: 5334
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 18:02

Kuggur schreef:
Hoe werkt dat nou in de praktijk? Hoe kun jij de snelheid van een auto beoordelen die je achterop komt? Op gehoor?
En dan, als je dus een luid motergebrul van achter hoort, dan gooi je je paard midden op de weg?

Of rij je gewoon standaard midden op de weg ( die indruk krijg ik van je bericht), en hinder je dus alle verkeer, en niet alleen de "idioten".

Nee ik hoor de auto al van ver aankomen en dan hoor je al of ze netjes 60 rijden of te hard. Als ze te hard gaan stuur ik acuut naar het midden, als ze 60 rijden uiteraard niet. Dan wacht ik even af, kijk even om of ze afremmen. Zo niet laat ik pony een keer even ietsje naar binnen slingeren (metertje) en weer terug en dan laten ze eigenlijk altijd gelijk gas los en passeren ze netjes terwijl ik gewoon aan de zijkant rij. Dus in principe rij ik aan de kant en stuur ik naar het midden als ik hoor dat ze afgeremd moeten worden.
Maar op bepaalde wegen kom je alleen maar mensen tegen die dus 80/90/100 rijden waar je 60 mag en je als een idioot passeren en daar rij ik standaard midden op de weg, en dan hoor ik ze al van ver aankomen. Als ik dan hoor dat er 1 normale tussen zit ga ik gelijk aan de kant en dan ben ik ruim op tijd dat ik ze niet hinder. Het is niet dat ik ze allemaal achterop heb zitten. Ik heb tijd zat om op zij te sturen voor mensen die met een ongevaarlijke snelheid aan komen rijden

Shadow0

Berichten: 43517
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 18:20

Jennyj01 schreef:
Ik begrijp je punt van veiligheid. Maar je roept daarmee ook een hoop irritatie op bij mensen die er de ballen verstand van hebben.


Dit heb ik eigenlijk niet zo ervaren. Niet als ruiter (zoveel heb ik niet echt buitengereden) maar bv ook niet als fietser. Er zijn een aantal punten waar het inhalen van fietsers niet kan. En er zijn ook best veel bestuurders die het toch proberen en niet genoeg ruimte laten. Daarin heb ik een aantal keer bewust aangeleerd om op die stukken vrij breed op de weg te rijden. Niet helemaal in het midden, maar wel in het midden genoeg zodat het duidelijk was dat er niet zomaar ingehaald kon worden.

Ik heb daar eigenlijk nooit extra irritatie door gemerkt, eigenlijk juist niet. Juist als het net niet past of wil worden mensen ongeduldiger.

En het is niet alleen mijn ervaring als fietser / ruiter, maar ook als automobilist zelf merk ik dat ik bv brommobiels of motoren die helemaal rechts rijden veel lastiger in te schatten vind dan iemand die gewoon ruim hun eigen plek innemen.

En er is nog een voordeel van niet helemaal rechts rijden: je kunt dan communiceren dat je de achterligger hebt opgemerkt, en er ruimte voor maken. Je kunt dan ook het verschil maken tussen 'niet te snel inhalen' en 'ga maar, ik heb je gehoord, nu kan het.' (Dan hoeft de achterligger natuurlijk nog steeds niet als een malle op te trekken, maar je hebt dan veel meer communicatie waardoor het meestal juist fijner is. Zeker ook voor automobilisten die willen inhalen en wel rekening willen houden met fietsers en paarden.)

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 18:26

Rintah schreef:
Zeker met de blokjes zullen hier in NL dat snel verkeerd lezen en denken dat er politie staat :+
Dat werkt best effectief denk ik inderdaad :D


Dat! Erg handig hesje.

Gelukkig werkt hier meestal een handgebaar nog aardig als er een auto veel te snel komt aanrijden. Niet altijd helaas. Gelukkig schrikt mijn little tankje niet zo snel. Sommige bestuurders zie je dan even schrikken omdat ze zich pas na een handgebaar realiseren dat ze te hard rijden.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 14:53

Beetje zielige titel :+ , de meeste ruiters, waaronder ikke, durven nog best de polders van Sint Maartensdijk in hoor.
Je moet alleen rekening houden met verschillende factoren die de rit op sommige momenten weleens extra spannend kunnen maken }> .

Dat zijn, let op, de megagrote landbouwwerktuigen, die wil je niet tegenkomen op een polderweggetje, rijden meestal niet op zaterdag en zondagavond.
De mestwagens die of naar het land rijden of naar de mestverzamelzak (wat een woord!!)die hier in de buurt is, wil je ook niet tegen komen op een smalle dijk ofzo, rijden niet op zondag.
De squaws die je kunt huren om een ritje over ons mooie eiland te maken, rijden meestal alleen 's zomers.
De solexen die je ook kunt huren, ook alleen tijdens de mooie dagen.
De hele slierten wielrenners die als kakelde kippen komen aangescheurd, dit vinden de meeste paarden geen leuk geluid, kun je de hele week tegen komen maar vooral in 't weekend.
Dan zijn er nog die akelige windmolens die soms vlak langs de weg staan, een raar geluid maken en bij zon veel schaduwen op het land, dit kunnen roofdieren zijn :Y) , dus dat vinden veel paarden ook eng, die staan er dus altijd.
Ja waar kun je dan nog redelijk onbezorgd rijden?, we hebben een paar bosjes die heel leuk zijn, maar die worden steeds meer afgesloten met slagbomen en grote boomstammen, kun je moeilijk overheen, tenzij je een goed getraind crosspaard hebt.
Langs de zeedijk, mag eigenlijk niet want dan gaat de zeewering :(:) stuk.
Op't slik (drooggevallen Oosterschelde), mag niet, is natuurgebied.
En daar zijn vaak loslopende, niet luisterde honden, die achter je paard aan gaan.
Verder gaat goed hoor, dus we blijven rijden, we hebben tenminste geen tram, trein en hele drukke verkeerswegen, dus we tellen onze zegeningen O:) .
O ja we hebben soms wel 'verkeershufters', maar die zijn gelukkig dun gezaaid.

Ik wou toch even opkomen voor onze mooie streek, er is alleen wel een en ander veranderd de laatste 40 jaar :roll: , dus we zullen ons moeten aanpassen, maar we laten ons niet ontmoedigen en blijven rijden =:) .

Afbeelding

Afbeelding