Beruchte wapenhandelaar verraden door zijn lievelingspaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Beruchte wapenhandelaar verraden door zijn lievelingspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 23:27

nieuwsblad / gazet van antwerpen
Overige
Ingezonden door Lusitana

Illegaal wapenhandelaar Jacques Monsieur is woensdag opgepakt in het Portugese Evora. Geen kleine jongen. Een paar cijfers om dat te illustreren: de Belg kreeg bestellingen binnen voor 100.000 geweren, 13 miljoen kogels, 25 helikopters; hij stelde rekeningen op van 88 miljoen euro. Allemaal illegaal. Monsieur stak zijn geld in paarden. Die verraadden deze week zijn schuiloord.

Jacques Monsieur zou tussen 2006 en 2009 betrokken zijn geweest bij de illegale levering van honderdduizenden automatische wapens, munitie, tanks, helikopters, vliegtuigen en ander militair materiaal aan Libië, Tsjaad, Pakistan en Iran. Daarvoor werd de man uit het Vlaams-Brabantse Lot in 2017 veroordeeld tot drie jaar cel en een boete van 300.000 euro. Hij ging in beroep, maar kreeg in oktober vorig jaar een strengere straf van vier jaar cel en een boete van 1,2 miljoen euro. Dus besloot hij te vluchten.

Paardentransport
Monsieur kwam in het vizier van de Belgische speurders in het Franse Tarascon: daar bezat hij een landhuis-boerderij, dat hij in maart dit jaar verkocht. “In het verleden hebben we veel voortvluchtige daders opgepakt door hun vrouw of vriendin te volgen”, zegt Martin Van Steenbrugge, hoofd van het FAST-team van de federale politie dat voortvluchtige veroordeelden opspoort. “Nu hebben we voor één keer paarden gevolgd.”

Toen Monsieur verhuisde liet hij negen van zijn lievelingspaarden door een Franse paardenfokker vanuit de Franse boerderij naar het Portugese Evora overbrengen. De kostprijs voor het transport, 2.500 euro, werd nooit betaald door de wapenhandelaar, maar het spoor van het paardentransport was erg nuttig voor de speurders. “Het zette ons op het juiste spoor”, zegt Martin Van Steenbrugge. “Dinsdag hebben we hem kunnen lokaliseren in een landhuis met paardenstallen in Evora en hebben de collega’s van het Portugese FAST-team hem op onze vraag gearresteerd.”

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 02:21

Jammer, ik zag een stel paarden voor me bij een plek in de bosjes oid waar de man verstopt zat :Y)

Dorine92

Re: Beruchte wapenhandelaar verraden door zijn lievelingspaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 04:46

Wat een domme straf, boete van 1.2 miljoen euro. Alsof hij zijn pistooltjes en helikoptertjes voor een euro per stuk heeft verkocht. Als je de genoemde aantallen bekijkt heeft de beste man honderden miljoenen, zo niet miljarden omzet gedraaid. Dat bedrag is als straf net zo erg als dat een kind als straf krijgt dat ie 1 seconde geen tv mag kijken _O-
Gelukkig ook nog effe de bak in maar toch

QuintaenJojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:14

Chocopasta schreef:
Jammer, ik zag een stel paarden voor me bij een plek in de bosjes oid waar de man verstopt zat :Y)

_O- _O- _O- _O- Dit zag ik ook voor me

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:29

Drie jaar? Sjonge wat een straf. En dat geld kan hij nooit betalen

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 08:37

Chocopasta schreef:

Was wel echt leuker geweest :')

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:52

Wel jammer dat er gekozen is om weg te laten dat het om waardevolle volbloed Lusitano paarden ging.
De hoeve (Herdade do Zambujal) die hij hier in Portugal bezit ligt in Santiago do Escoural, bij Montemor-o-Novo.(District Évora)
Hij heeft zich hier nooit echt verborgen en een van zijn paarden "Hippus" heeft nog eens een premie gewonnen tijdens de paardendagen in Golegã.... (2017)
De man is 66 jaar.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:14

Lusitana schreef:
Wel jammer dat er gekozen is om weg te laten dat het om waardevolle volbloed Lusitano paarden ging.
De hoeve (Herdade do Zambujal) die hij hier in Portugal bezit ligt in Santiago do Escoural, bij Montemor-o-Novo.(District Évora)
Hij heeft zich hier nooit echt verborgen en een van zijn paarden "Hippus" heeft nog eens een premie gewonnen tijdens de paardendagen in Golegã.... (2017)
De man is 66 jaar.

Interessante toevoeging ;) slimme kerel trouwens, maar iedereen wist dus eigenlijk al waar hij zat en nu lijken de Belgen dus toen doen alsof ze een unieke prestatie te hebben gedaan door de man op te (laten) pakken. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:54

Och, met 70 kan hij ook nog wel van zijn paarden genieten als ze niet verkocht worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:11

Mer1980 schreef:
Lusitana schreef:
De man is 66 jaar.

Interessante toevoeging ;) slimme kerel trouwens, maar iedereen wist dus eigenlijk al waar hij zat en nu lijken de Belgen dus toen doen alsof ze een unieke prestatie te hebben gedaan door de man op te (laten) pakken. :D

Ik denk niet dat iedereen wist waar hij zat. Als je hem niet in Portugal zoekt, weet je ook niet dat hij er zit. Je gaat niet op de bonnefooi nazoeken of een meneer met een bepaalde naam in een willekeurig land zit...
En ik denk niet dat hier iemand was die iets van zijn verleden wist, dus dan ga ze ook niet denken aan hem aangeven.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:25

Tarascon is ook mooi en top dat hij gepakt is. Intetessante toevoeging Lusitana !

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:28

De straffen zijn een lachertje voor dit soort delicten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:04

Jillz1 schreef:
De straffen zijn een lachertje voor dit soort delicten.

Tja het probleem is dat het gebaseerd moet zijn op bewijsbare feiten en daar mankeert het vaak aan. Vervolgens gaan advokaten ook nog eens op zoek naar de mitsen en maren in de wetten en verzachtende omstandigheden etc en proberen feitelijk alle aanklachten goed te praten en ze daarmee van tafel te vegen of vermindering van eis voor elkaar te krijgen.