Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:49

Misschien moeten we niet alles willen redden...

Diane_

Berichten: 1991
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 13:52

Ibbel schreef:
Als heel 'ieder dier heeft er recht op om gered te worden' NL niet zo veel herrie had gemaakt dat afschieten sielugh is, was dat gewoon gebeurd. Nu moeten al die paarden extra lijden omdat de overheid stom genoeg gezwicht is voor (goedwillende) watjes, het probleem lekker aan een ander doorgeschoven heeft en z'n handen nu in onschuld wast: "Dit is wat het volk wilde". En ze hebben nog gelijk ook, dit ís wat het volk wilde, niet gehinderd door kennis van zaken.


Hier sluit ik me ook bij aan. Er worden dagelijks duizenden dieren geslacht om te worden gegeten in Nederland, maar nee, als het om paarden gaat is slachten zielig.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:04

En weer zijn de paarden de dupe.. volgende plek met te weinig vreten en ellende.. -O-

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:06

Vergeet de herten niet. En de koeien. En dit ging niet om (goedwillende) watjes, dit ging om een groep natuur-hooligans die er niet vies van waren om mensen persoonlijk te gaan bedreigen. Als je dat maar lang genoeg volhoudt, dan krijg je vanzelf nood-grepen in de hoop de boel te sussen. Dus enkeltje spanje of rusland in dit geval. En waar mensen elkaar eerst gaan feliciteren dat dit ze is gelukt, wijzen ze nu weer net zo hard naar de organisatie dat deze verantwoordelijk is voor de situatie.

fransje23

Berichten: 15431
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:06

Gooiske schreef:
Inderdaad was dit te verwachten, ben in Spanje nog geen mooie groene weide tegen gekomen.


Ik ben genoeg groene weides gezien in het noorden van Spanje. :j Burgos ligt ook vrij noordelijker dus er zou normaal wel gras moeten groeien. Klimaat is niet vergelijkbaar met het zuiden.

SBB kun je hier niet meer voor aansprakelijk houden. Het park heeft deze paarden overgenomen.en zijn daarmee ook verantwoordelijk.
Dat de dieren drachtig waren en dus veulens hebben gekregen is geen verrassing. Merries hebben samen met hengsten gestaan en 1+1=3 :+

Maar een enkeltje hemelen was uiteindelijk een betere optie geweest, maar dat is zielig..

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 14:06

Diane_ schreef:
Ibbel schreef:
Als heel 'ieder dier heeft er recht op om gered te worden' NL niet zo veel herrie had gemaakt dat afschieten sielugh is, was dat gewoon gebeurd. Nu moeten al die paarden extra lijden omdat de overheid stom genoeg gezwicht is voor (goedwillende) watjes, het probleem lekker aan een ander doorgeschoven heeft en z'n handen nu in onschuld wast: "Dit is wat het volk wilde". En ze hebben nog gelijk ook, dit ís wat het volk wilde, niet gehinderd door kennis van zaken.


Hier sluit ik me ook bij aan. Er worden dagelijks duizenden dieren geslacht om te worden gegeten in Nederland, maar nee, als het om paarden gaat is slachten zielig.

Precies..

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:09

Goedwillende Watjes?? ik heb daar wel een andere benaming voor. Stelletje domme dozen -:(-
Grote bek maar hersens?? ho maar.
Wat veel beter was geweest (en dat is achteraf praten) dat stel geen millimeter de ruimte geven. Al dat geld wat er aan uitgegeven is had veel beter kunnen worden gebruikt om al de grote grazers eruit te halen en te slachten en de boel met rust laten. Bah _-:(

Ragdollcat
Berichten: 14683
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:17

Daar was ik al bang voor, het is gewoon hoe dan ook geen goed idee om ze naar Spanje te gaan verhuizen.

Dat had ik al gezegd ergens op de FB.

Deze stichting heeft altijd geldproblemen en het is ook erg droog in Spanje.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:36

Ayasha schreef:
Daar gaan ze sneller dood door de kou?


Welke kou? Wit-Rusland is geen Siberië, temperaturen in de winter daar zijn niet zo erg als sommige mensen blijkbaar denken.

https://www.klimaatinfo.nl/wit-rusland/

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 16:47

nine1987 schreef:
Ik vind de omgeving van burgos nou ook niet echt gebied voor paarden.. Veel rood woestijngebied.. Weinig groen.. Mja.. Dat is mijn mening.. :')


Grote delen van die streek waren het biotoop van wilde paarden :)*
Daarvan gingen er overigens in de zware periodes ook exemplaren dood.

Oh, en er leven ook verschillende roedels wolven.

Dit soort problemen zijn inherent aan het fenomeen ´park´. Dat zet een kunstmatige! harde limiet in de vorm van een hek om de mogelijkheden en beheer van de dieren is een consequentie.

Wat het klimaat betreft; niet alleen de zomer is zwaar daar, de winter is een nog strengere scherprechter in de regio Burgos.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 20:49

Ze worden trouwens niet fatsoenlijk bijgevoerd... Ze worden namelijk bijgevoerd met stro. Ja, logisch dat ze niet aankomen.

Maar dat terzijde, toen ze deze plek hadden uitgekozen werd er al gewaarschuwd dat er niet genoeg eten zou zijn. De andere dieren in het reservaat waren ook al graatmager. Daarom ging er ook een vrachtwagen met hooi heen. Niemand wilde ze hier heen hebben. Die man had ze ook nooit moeten aannemen. Hij zei toen al tegen mij dat er geen geld was voor ze. Dat SBB ze dan heeft gegeven snap ik nog steeds niet.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 21:20

Afschot was de enige rechtvaardige dierwaardige oplossing geweest .
Ze vallen nu van t ene lijden in het andere .

nine1987

Berichten: 8348
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:51

Huertecilla schreef:
nine1987 schreef:
Ik vind de omgeving van burgos nou ook niet echt gebied voor paarden.. Veel rood woestijngebied.. Weinig groen.. Mja.. Dat is mijn mening.. :')


Grote delen van die streek waren het biotoop van wilde paarden :)*
Daarvan gingen er overigens in de zware periodes ook exemplaren dood.

Oh, en er leven ook verschillende roedels wolven.

Dit soort problemen zijn inherent aan het fenomeen ´park´. Dat zet een kunstmatige! harde limiet in de vorm van een hek om de mogelijkheden en beheer van de dieren is een consequentie.

Wat het klimaat betreft; niet alleen de zomer is zwaar daar, de winter is een nog strengere scherprechter in de regio Burgos.


Daar geboren wilde paarden inderdaad.. Ik ken 't klimaat daar ook.. En in NL geboren paarden zullen 't daar echt niet prettig hebben.. Wolf of geen wolf..

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:55

Whale schreef:
Ayasha schreef:
Daar gaan ze sneller dood door de kou?


Welke kou? Wit-Rusland is geen Siberië, temperaturen in de winter daar zijn niet zo erg als sommige mensen blijkbaar denken.

https://www.klimaatinfo.nl/wit-rusland/



Afbeelding

Deze kou. Met een land dat van December tot soms April bedekt is in sneeuw.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 00:02

Nagini schreef:
Deze kou. Met een land dat van December tot soms April bedekt is in sneeuw.


Daarvoor hebben ze een wintervacht.

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 00:03

Whale schreef:
Nagini schreef:
Deze kou. Met een land dat van December tot soms April bedekt is in sneeuw.


Daarvoor hebben ze een wintervacht.


Oh, wist niet dat paarden hun eigen wintervacht eten.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 00:09

Nagini schreef:
Oh, wist niet dat paarden hun eigen wintervacht eten.


Oh je hebt het over voedsel. Alsof paarden alleen op gras leven.

Hoe hebben paarden het vroeger toch overleefd zonder de mens.

Nagini
Berichten: 11283
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 00:25

Nou, sommige duidelijk niet. Natuurlijke selectie enzo.

Ik snap echter niet hoe het okay is dat vast een redelijk percentage van die kudde zo’n winter niet gaat redden aangezien ze die omstandigheden niet gewend zijn..

Maar toen ze honger stonden te lijden in NL dat echt verschrikkelijk en sielugh was en ze niet afgemaakt mochten worden.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 00:30

Nee natuurlijk niet allemaal, dat is de natuur. Niet elk wezen blijft leven.

Die dieren hebben ook nog gewoon zoiets instinct, net zoals elk ander dier op deze planeet. Dat is niet ineens verdwenen.

De Oostvaardersplassen is gewoon niet acceptabel omdat het geen en nooit natuur is geweest. Daar hebben ze een stel grazers opgegooid zonder erbij na te denken dat ze zich voortplanten, waardoor er teveel dieren op een te klein gebied komen waardoor alles opgegeten wordt.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 07:21

Ibbel schreef:
Als heel 'ieder dier heeft er recht op om gered te worden' NL niet zo veel herrie had gemaakt dat afschieten sielugh is, was dat gewoon gebeurd. Nu moeten al die paarden extra lijden omdat de overheid stom genoeg gezwicht is voor (goedwillende) watjes, het probleem lekker aan een ander doorgeschoven heeft en z'n handen nu in onschuld wast: "Dit is wat het volk wilde". En ze hebben nog gelijk ook, dit ís wat het volk wilde, niet gehinderd door kennis van zaken.


En nu ligt het weer aan iemand anders? Beheren is ook mogelijk zonder alles maar gelijk dood te maken. En noem mij dan maar een watje. Liever dit dan een dergelijke harteloze mentaliteit. Staatsbosbeheer is degene die wederom weer een domme beslissing heeft gemaakt en er mooie sier mee heeft lopen maken. Totdat ze wederom door de mand vielen.

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Deel naar Spanje verhuisde konikpaarden is ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:54

Nee, beheren (en ook natuurlijke selectie trouwens) is NIET mogelijk zonder dieren te doden. Als er geen wilde predatoren zijn, moet de mens die rol op zich nemen. Paarden 'weggeven' en je ogen sluiten voor de ellende die ze zullen krijgen is laf. Net zo laf als niet willen afschieten omdat dat zielig is.

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:19

Whale schreef:
Nee natuurlijk niet allemaal, dat is de natuur. Niet elk wezen blijft leven.

Die dieren hebben ook nog gewoon zoiets instinct, net zoals elk ander dier op deze planeet. Dat is niet ineens verdwenen.

De Oostvaardersplassen is gewoon niet acceptabel omdat het geen en nooit natuur is geweest. Daar hebben ze een stel grazers opgegooid zonder erbij na te denken dat ze zich voortplanten, waardoor er teveel dieren op een te klein gebied komen waardoor alles opgegeten wordt.

Negentien jaar geleden gaf SBB al aan bij de provincie dat er voldoende dieren liepen, 1200 en dat de boel beheerst moest worden . Helaas hebben ze toen geen actie ondernomen anders was het nooit zover gekomen. Omdat ze luisterden naar die zogenaamde geleerden die het dachten te weten. Nu had het opgelost moeten worden met de kogel ( ondanks dat ik groot dierenliefhebber ben) dat was niet leuk maar wel noodzakelijk. Door een stel zelfbenoemde dierenredders is dat niet doorgegaan maar die beseffen niet dat ze de dieren in een nog veel grotere ellende hebben gestort. Dit zijn geen dierenliefhebbers maar blinde kippen. Stelletje Norma’s .

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:41

Ibbel schreef:
Nee, beheren (en ook natuurlijke selectie trouwens) is NIET mogelijk zonder dieren te doden. Als er geen wilde predatoren zijn, moet de mens die rol op zich nemen. Paarden 'weggeven' en je ogen sluiten voor de ellende die ze zullen krijgen is laf. Net zo laf als niet willen afschieten omdat dat zielig is.


Tuurlijk kan het wel. Dames en heren uit elkaar. Dan krimpt de populatie vanzelf. Er kunnen nu ook hekken geplaatst worden. Dus dat was eerder ook een mogelijkheid geweest.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:03

Jennyj01 schreef:
Ibbel schreef:
Nee, beheren (en ook natuurlijke selectie trouwens) is NIET mogelijk zonder dieren te doden. Als er geen wilde predatoren zijn, moet de mens die rol op zich nemen. Paarden 'weggeven' en je ogen sluiten voor de ellende die ze zullen krijgen is laf. Net zo laf als niet willen afschieten omdat dat zielig is.


Tuurlijk kan het wel. Dames en heren uit elkaar. Dan krimpt de populatie vanzelf. Er kunnen nu ook hekken geplaatst worden. Dus dat was eerder ook een mogelijkheid geweest.

Met als gevolg de dames iedere zomer hoefbevangen. De heren zwaar gefrustreerd en elkaar aanvallend. Nee, dat zullen de paardjes leuk vinden.

BigOne
Berichten: 38437
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:12

Jennyj01 schreef:
Ibbel schreef:
Nee, beheren (en ook natuurlijke selectie trouwens) is NIET mogelijk zonder dieren te doden. Als er geen wilde predatoren zijn, moet de mens die rol op zich nemen. Paarden 'weggeven' en je ogen sluiten voor de ellende die ze zullen krijgen is laf. Net zo laf als niet willen afschieten omdat dat zielig is.


Tuurlijk kan het wel. Dames en heren uit elkaar. Dan krimpt de populatie vanzelf. Er kunnen nu ook hekken geplaatst worden. Dus dat was eerder ook een mogelijkheid geweest.

Dit is dus zo’n opmerkingen waar veel mensen achteraan hobbelen want dit kan dus niet. Kan wel maar dan sterven de merries bij bosjes aan hb en moeten ze alsnog afgeschoten worden, ook anticonceptie was geen optie. Die merries konden overleven door drachtig te zijn en wanneer je er veel dieren uithaalt en er dus meer dan voldoende voedsel is Zullen ze allemaal drachtig worden . Oostvaardersplassen is binnen een jaar of twee weer veel te vol.