Blog
Hoe ziet een dag er op de renbaan nu uit als je paard deelneemt aan de rennen?
Daar ga ik jullie proberen in deze blog een beetje inzicht in te geven.
Ik heb voor jullie meerdere filmpjes gemaakt en laten maken zodat jullie eens mee kunnen kijken hoe het gaat.
Aankomst op plaats van bestemming:
Ieder paard dat deelneemt aan de rennen krijgt een stal toegewezen vanuit de organisatie.
Zodra je dus op plaats van bestemming bent en je paard uitgeladen is ga je op zoek naar je stal.
Staat mijn paard normaliter heel veel tot 24/7 buiten staat hij gelukkig op koersdagen wel heerlijk rustig in zijn stal te slapen tot hij aan de beurt is om te knallen
Een erg belangrijke eigenschap voor een renpaard is dan ook dat ze moeten pieken op het juiste moment. Alle energie die ze verspelen met het druk maken tijdens het transport of wachten op de koers gaat verloren en dat is uiteraard niet handig!
Zodra je paard in zijn stal geïnstalleerd is, is het zaak om je paspoort en je kleuren (de blouse die de jockey draagt) op de juiste plaats te krijgen. De paspoorten worden IEDERE rendag ingeleverd zodat de entingen gecontroleerd kunnen worden en de paarden geïdentificeerd. Dat wil zeggen dat ieder paard een chip controle krijgt voor hij aan de koers deelneemt.
Je kleuren breng je naar de jockey kamer waar alle jockeys zich omkleden.
Daar zit een mannetje die ervoor zorgt dat alle jockeys het juiste gewicht dragen en de juiste kleuren aan hebben iedere ren.
Als dit allemaal gebeurd is heb je als het goed is nog tijd om te checken of er nog niet starters doorgegeven zijn en te kijken wat de conditie van de baan is. Dit kan zijn van zwaar tot heel hard.
Meestal heb je in die tijd ook nog wel tijd om onder andere het programmaboekje door te kijken en even bij te komen van de reis.
Programmaboekje
Voor iedere koersdag wordt een programmaboekje voor de bezoekers en wedders gemaakt. Hierin is ontzettend veel informatie te vinden. Ik heb voor jullie een foto gemaakt van het boekje zodat ik uit kan leggen wat nu al die info is die er doorgaans allemaal bij staat.

Allereerst bovenaan in de rode balk is te zien in welke ren ze lopen en hoe laat.
Daaronder staan de afstand van de ren, het prijzengeld en de uitschrijving.
In dit geval was het een E ren handicap +4 over 2000m.
Aangezien mijn paard een handicap heeft van 57.5kg moest hij dus met 61,5kg lopen.
Nu is het zo dat ik om het gewicht omlaag te krijgen een beginnende jockey er op had zitten.
Beginnende jockeys krijgen gewicht voordeel om op te kunnen boxen tegen de meer ervaren jockey's.
Daarna kun je bij ieder paard zien met welk nummer hij loopt, de kleuren waarin hij loopt en welke jockey er op zit. Het kleine cijfer boven de naam van de jockey is de startbox waar ze uit vertrekken.
Daarnaast is er bij ieder paard te zien wie de eigenaar is, de trainer van het paard, hoe oud deze is en wat zijn afstamming is. Mijn paard heeft in dit boekje nummer 2.
Op het rechter blad in het boekje zijn de vorige koersuitslagen van ieder paard te vinden.
Eigenlijk is al deze informatie er voor zodat de wedders een zo goed mogelijk beeld krijgen over de paarden en waar zij dus op moeten wedden.
De ren
Ca. een uur voor de ren begin je met het klaarmaken van jouw paard. Eigenlijk zorg je ervoor dat hij er netjes op staat en dat hij getoond kan worden aan het weddend publiek.
Een leuk weetje: omdat mijn oorspronkelijke jockey uit Engeland het vliegtuig had gemist zat Gijs er weer op die hier op bokt ook wel bekend is van het rijden op mijn roan pony's.
Allereerst in de paddock, hier worden ze dus gestapt om getoond te worden aan het publiek/de wedders. Ook worden ze daar in de zadelboxen gezadeld waar iedereen het kan zien.
Wat je op het filmpje al kunt zien is dat een volbloed dus echt niet bang aangelegd moet zijn, want veel publiek, geluid en entourage zullen ze altijd tegen komen en dus aan moeten kunnen.
Wel is het zo dat veel paarden op het moment dat de jockey er op zit weten wat er van hen verwacht wordt. De adrenaline stijgt dus en de meeste paarden zullen dit uiten in dribbelen en met name VOORUIT willen.

Daarna door naar de upcanter. Dit is misschien wel het lastigste gedeelte voor de meeste paarden.
De paarden komen vol adrenaline en willen graag starten, maar ze moeten toch echt nog even wachten. Ik doe dus altijd graag een drafje naar de baan zodat ze hun energie in het voorwaartse stoppen en niet in allerlei andere capriolen

Daarna de startbox in, de meeste paarden doen dit vrij relaxed, maar het is een erg kleine ruimte en niet alle paarden vinden dit even geslaagd. Startboxen zijn overigens gewoon nodig voor een zo eerlijk mogelijke start.
Die van mij staat overigens altijd te chillen in de startbox, niet altijd even handig
Dan de ren zelf. Je kunt nog zoveel bedenken van te voren, maar onderweg loopt het eigenlijk nooit als gepland. Zaak is dus dat de jockey jouw paard een zo fijn mogelijk koers verloop geeft om zo het beste uit de ren te halen.

Daarna op naar de afzadelplaats waar je moet wachten tot de jockeys ingewogen zijn en de gewichten dus kloppen.
Na de ren is het zaak om je paard voldoende uit te stappen zodat hij op adem kan komen en zijn adrenaline level omlaag komt.
Mochten jullie nog vragen hebben over de filmpjes of over een koersdag, stel ze dan gerust!
vraag ik me nou af, hoe lang ben je gemiddeld nog aan het uitstappen na de koers om de adrenaline voldoende te laten dalen?