Verhuizing konikpaarden naar Wit-Rusland uitgesteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Verhuizing konikpaarden naar Wit-Rusland uitgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 20:49

Omroep Flevoland
Overige
Ingezonden door Boras

De verhuizing van ongeveer 150 konikpaarden vanuit de Oostvaardersplassen naar Wit-Rusland is vertraagd. Volgens Staatsbosbeheer zijn er problemen met het importcertificaat dat de Wit-Russische autoriteiten moeten afgeven.

De paarden staan al sinds half juni afgezonderd in quarantaine. Ze zouden deze week naar hun nieuwe leefgebied gaan. Het is niet duidelijk wanneer de papieren er wel komen, en wanneer het transport toch kan doorgaan. Staatsbosbeheer hoopt dat het om niet meer dan enkele weken gaat.

De paarden blijven tot die tijd in de aparte opvangwei. Ze krijgen drinkwater en hooi en worden in de gaten gehouden door boswachters, een dierenarts en de kuddebeheerder. De konikpaarden gaan uiteindelijk naar natuurgebied Republican Landscape Reserve Naliboksky. Daar moeten ze nog een maand in quarantaine voor ze worden losgelaten in hun nieuwe leefgebied.

Zinzi_jewel

Re: Verhuizing konikpaarden naar Wit-Rusland uitgesteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 21:22

En dan is t winter ...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 22:51

Zinzi_jewel schreef:
En dan is t winter ...

Ach dan zijn er geen boomknuffelaars bij als ze doodhongeren dus dan is het geen probleem!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:02

Dus als je het er niet mee eens bent dat ze hier uithongeren ben je een boomknuffelaar?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:50

Mousmous schreef:
Dus als je het er niet mee eens bent dat ze hier uithongeren ben je een boomknuffelaar?

Ik heb een enorme hekel aan doodhongeren (en aan de ovp als ‘natuurgebied’) maar krijg enorme jeuk van de manier waarop dit gaat/ging. Denk dat de dieren in het bittere landklimaat van wit-rusland veel slechter af zijn. Met strenge kou, wolven en locals met jachtgeweer etc.. Maar das wel een goede oplossing want dan ziet niemand het. Lekker naief..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 22:07

troi schreef:
Mousmous schreef:

Ik heb een enorme hekel aan doodhongeren (en aan de ovp als ‘natuurgebied’) maar krijg enorme jeuk van de manier waarop dit gaat/ging. Denk dat de dieren in het bittere landklimaat van wit-rusland veel slechter af zijn. Met strenge kou, wolven en locals met jachtgeweer etc.. Maar das wel een goede oplossing want dan ziet niemand het. Lekker naief..

Ken je het gebied dat je er zoveel over weet? Ben je er wel eens geweest of hoor je wel eens wat over de locals specifiek in dat gebied?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 07:30

Er zijn in ieder geval veel roofdieren en deze paarden zijn niets gewend. Het is net iets anders dan langzaam doodhongeren in de winter hier maar het is beide slecht. OVP weg ermee. Alles eruit het is alleen maar een gelddeuntje. De dieren zijn SBB niets waard. SBB is de slechtste boer van Nederland

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 07:32

Eigenlijk had ik dit wel verwacht. Hopelijk kunnen ze alsnog snel op transport en blijven ze niet te lang staan in de vangkralen. We zullen het zien.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 07:54

Je hebt vast gelijk Rizette.
Heel erg.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 13:46

Rizette schreef:
Er zijn in ieder geval veel roofdieren en deze paarden zijn niets gewend. Het is net iets anders dan langzaam doodhongeren in de winter hier maar het is beide slecht. OVP weg ermee. Alles eruit het is alleen maar een gelddeuntje. De dieren zijn SBB niets waard. SBB is de slechtste boer van Nederland

Paarden hebben nog prima instincten en leervermogen. Een keer een aanval op een dier in de kudde en iedereen weet dat ie weg moet rennen bij een roofdier.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:49

Helemaal daarheen op transport, nee dát is diervriendelijk. Waarom niet gewoon naar de slacht en het vlees verkopen als super de luxe puur natuur vlees.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 21:55

Guttegut bokt daar gaan we weer, zodra er ovp staat gaat iedereen los. 150 paarden stop je niet even in je handtas hoor, ik begrijp wel dat dit even kan duren. Hopelijk kunnen ze snel door!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:02

Arabesk schreef:
Helemaal daarheen op transport, nee dát is diervriendelijk. Waarom niet gewoon naar de slacht en het vlees verkopen als super de luxe puur natuur vlees.

Vind ik niet eens een stom idee

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:21

Danique_G schreef:
Arabesk schreef:

Vind ik niet eens een stom idee

Omdat hier in NL we onze neus massaal optrekken voor paardenvlees, dat vinden we zielig en ‘niet lekker’ daarom

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 22:24

En verkopen als rundergehakt schijnt niet te mogen :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 08:06

Toch lekker hoor pan paarden vlees hachee
Lekkerder als Rund

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:47

Ilse_123 schreef:

Maar dan lusten mensen het opeens wel. :')

Misschien net zo doen als 'waterkonijn' beverrat, gewoon een betere naam geven. Vierhoefhertenbiefstuk, of equustartaar ofzo.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 11:25

Ik vind het allemaal bagger. Slachten is voor mij een betere optie. Ten eerste had de ovp nooit mogen komen in deze staat. Het is dieronterend al Snap ik wel wat ze wilde creëren alleen het is mislukt. Slachten is in mijn ogen het eerlijkste wat je naar deze paarden moet doen.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 18:08

julius_juut schreef:
Ilse_123 schreef:

Maar dan lusten mensen het opeens wel. :')

Misschien net zo doen als 'waterkonijn' beverrat, gewoon een betere naam geven. Vierhoefhertenbiefstuk, of equustartaar ofzo.

In België heet het grasbuikvlees, gebruiken ze voor de stoof vlees voor patatten