Brabantse amazones in Mongol Derby

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 06:15

Hilli schreef:
Ach, als je bedenkt dat het bouillon, bloem, boter (?) met een beschuit- of broodkruimelkorstje is, dan zou ik me beperken tot het meenemen van een rol beschuit of pak paneermeel.


Dat is wel een heel karig lijstje :)) Een blik perziken of een zak drop moet ook nog wel lukken :)) De deelnemers hebben trouwens op de finishlijn zelf ook hun eigen koffer terug, dus als ze in de koffer alvast wat chocolade stoppen (mits dat niet zacht wordt) of iets anders dan hebben ze in elk geval iets om naar uit te kijken als ze de finish halen.

De documentaire All the wild horses is gefilmd over 2 of 3 jaar :-) .

Volgen van alle deelnemers voor een film of livestream is nou net waar de MongolDerby niet over gaat. Als deelnemer zou ik daar ook horendol van worden, zit je lekker een keer in de middle of nowhere, zit er continue een auto op je hielen :\

De organisatie heeft het al druk genoeg met route/locaties/paarden selecteren/dierenartsen en gewone artsen recruten etc.etc. etc.

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:01

Yvank_ schreef:


Dat klopt. Ik heb een nieuw avontuurtje verzonnen voor dit jaar. Soort Mongol Derby maar dan op de fiets. In vijftien dagen van Bulgarije naar Frankrijk. +4000km. Dus heb mijn tijd hard genoeg nodig om het minimale aantal kilometers per dag te halen.

Succes iig voor de MD deelnemers van dit jaar.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:51

Vraagje aan de deelnemers: ik zag het enorme bedrag wat het kost om enkel deel te mogen nemen op de website en daar komen ook nog kosten bij voor vlucht/hotels. Hebben jullie daar sponsors voor gezocht of betaal je alles zelf?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:52

Apple schreef:
De documentaire All the wild horses is gefilmd over 2 of 3 jaar :-) .

Volgen van alle deelnemers voor een film of livestream is nou net waar de MongolDerby niet over gaat. Als deelnemer zou ik daar ook horendol van worden, zit je lekker een keer in de middle of nowhere, zit er continue een auto op je hielen :

De organisatie heeft het al druk genoeg met route/locaties/paarden selecteren/dierenartsen en gewone artsen recruten etc.etc. etc.

Ze kunnen wel ook steeds meer met drones natuurlijk en die kunnen van vrij ver af inzoomen. Die techniek is in die film wellicht ook wel gebruikt?

AfricanLady

Berichten: 8007
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:35

Jazeker lichamelijk wordt ik steeds fitter maar doe het op een veel meer rustiger tempo dan die sneller meedoen xD

Financieel gaat het echt de grootste uitdaging worden om binnen 5 jaar te gaan rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 09:51

elnienjo schreef:
Apple schreef:
De documentaire All the wild horses is gefilmd over 2 of 3 jaar :-) .

Volgen van alle deelnemers voor een film of livestream is nou net waar de MongolDerby niet over gaat. Als deelnemer zou ik daar ook horendol van worden, zit je lekker een keer in de middle of nowhere, zit er continue een auto op je hielen :

De organisatie heeft het al druk genoeg met route/locaties/paarden selecteren/dierenartsen en gewone artsen recruten etc.etc. etc.

Ze kunnen wel ook steeds meer met drones natuurlijk en die kunnen van vrij ver af inzoomen. Die techniek is in die film wellicht ook wel gebruikt?

Drones zijn ideaal voor filmen van bovenaf, maar hebben momenteel 1 nadeel... Ze kunnen niet lang in de lucht hangen. En dat is in uitgestrekt gebied lastig.
En inderdaad wat Apple zegt. Het past niet bij de MD.

Heb de film niet gezien. Als ze van bovenaf filmden, dan acht ik die kans aanwezig :D

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:01

Het is al weer bijna zo ver, wat vliegt de tijd zeg.

pien_2010

Berichten: 43345
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:05

Bubblewrap schreef:
Drones zijn ideaal voor filmen van bovenaf, maar hebben momenteel 1 nadeel... Ze kunnen niet lang in de lucht hangen. En dat is in uitgestrekt gebied lastig.
En inderdaad wat Apple zegt. Het past niet bij de MD.


Dat is waar. Maar als volgster vind ik het altijd wel heel jammer dat er zo weinig beelden en opnames zijn van het geheel.

Anoniem

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:30

Ik ook hoor pien_2010. Bij geluk hebben we foto's van elke start en finish op een horsestation.

Anoniem

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 10:32

Ja foto's zijn er elk jaar ,is altijd even zoeken van wie !

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:56

Lindafleur = Alles in 't geel met witte helm

Apple's Mike = Alles zwart met groen en een wit/zwart gestreept opvallend shirt bij mooi weer.

Psydoxy = Oranje, met mijn opvallende chaps met oranje en Nederlandse vlag, niet te missen ;)

De andere Nederlandse ruiters weet ik niet...... :o

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:21

pluisje88 schreef:
MoonWencke schreef:
@Pluisje88: Die deelnemers doen wel meer dan "alleen" op verschillende paarden oefenen ;) Niet alleen verschillende paarden (of liever pony's) rijden, maar ook krachttraining, mental coaching, conditie-opbouw. Ze hebben het allemaal nodig voor deze uitdaging. En geluk, maar dat kun je niet oefenen. Sommige deelnemers kun je ook via Instagram volgen.


Dat neem ik aan ja. Als het zo zwaar is dan de reputatie die het heeft dan Kun je niet genoeg voorbereidingen doen. Maar een IJslander is niet echt representatief te noemen om “zitvlees te kweken lijkt me” vandaar mijn reactie eigenlijk


Waarom kun je op IJslanders geen zitvlees kweken? Is daar een speciaal ras voor nodig? :+

Leuk zoveel Nederlanders zeg! Ik ga het iig ook weer proberen te volgen allemaal.

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:25

Apple schreef:
Maar.... mocht je nu zeggen 'op de finish heb ik waarschijnlijk enorme trek in...…..' dan kan ik altijd kijken of ik wat voor je kan betekenen :-) (mits niet gekoeld, niet illegaal, niet ingewikkeld te bereiden etc. :+ een blik sardientjes moet nog net lukken :)) )


Doe maar Mike's apple crumble dan :j

Wat betreft beeldmateriaal, via Instagram stories (@mongolderby) worden geloof ik wel beelden gedeeld.

Mijn pocketcamera gaat wel mee, maar gopro waarschijnlijk thuis. Er zijn genoeg filmpjes op internet te vinden van galopperende oortjes over het steppeland. Mijn pocketcamera kan gelukkig wel heel goed filmen, dus wil daar wel een compilatie van maken aan het eind.

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:43

Ik heb me nog nooit zo verdiept in de Mongol Derby, wel eea voorbij zien komen op bokt, maar jeetje; wàt een gaaf evenement! :D

Lijkt me super lastig dat het semi-doorgereden paarden zijn :o

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:19

Djilna schreef:
pluisje88 schreef:
Dat neem ik aan ja. Als het zo zwaar is dan de reputatie die het heeft dan Kun je niet genoeg voorbereidingen doen. Maar een IJslander is niet echt representatief te noemen om “zitvlees te kweken lijkt me” vandaar mijn reactie eigenlijk


Waarom kun je op IJslanders geen zitvlees kweken? Is daar een speciaal ras voor nodig? :+


Omdat ze over het algemeen vlakke gangen hebben en heel fijn en makkelijk zitten lijkt een rit van bijvoorbeeld 4 uur op een IJslander niet vergelijkbaar met een rit van 4 uur op een minder makkelijk uit te zitten paard. Ik denk dat daar wel degelijk verschil in zit..

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:22

pluisje88 schreef:
Omdat ze over het algemeen vlakke gangen hebben en heel fijn en makkelijk zitten lijkt een rit van bijvoorbeeld 4 uur op een IJslander niet vergelijkbaar met een rit van 4 uur op een minder makkelijk uit te zitten paard. Ik denk dat daar wel degelijk verschil in zit..


Toch blijken sommige Mongolen ook de tolt als extra gang te hebben volgens wiki:
Citaat:
Alle types hebben een grof uiterlijk en een zeer goed uithoudingsvermogen. Het Mongoolse paard kan hard en lang werken zonder veel zorg nodig te hebben. De paarden zijn heel gehard en leven het hele jaar door buiten, zonder extra voer en met weinig beschutting. Het Mongoolse paard kan in één dag een afstand van meer dan honderd kilometer afleggen. Deze prestatie wordt door weinig andere paardenrassen geëvenaard.

Sommige van deze paarden hebben de tölt als extra gang. Tölt is een heel soepele gang, die erg comfortabel is voor de ruiter bij het afleggen van lange afstanden. Het Mongoolse paard is qua uiterlijk niet bijzonder aantrekkelijk, het heeft een klein maar grof hoofd, de hals is kort en gedrongen. Het paard is breed en compact gebouwd, en de rug is kort en compact, met een krachtige achterhand. De benen zijn kort en het paard heeft zeer harde hoeven.

pien_2010

Berichten: 43345
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:05

pluisje88 schreef:
Omdat ze over het algemeen vlakke gangen hebben en heel fijn en makkelijk zitten lijkt een rit van bijvoorbeeld 4 uur op een IJslander niet vergelijkbaar met een rit van 4 uur op een minder makkelijk uit te zitten paard. Ik denk dat daar wel degelijk verschil in zit..
Volgens mij die Mongoolse paardjes hebben dat ook. Sommige zijn wel extra temperamentvol en dat is een risico at ik zo las van vorige Derby's.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:08

Leuk! Dit jaar volgen vanaf mijn vakantiestek *\o/*

joey2010

Berichten: 4349
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:13

Gave pure wedstrijd wat ik elk jaar volg.
Nog eventjes en het gaat van start...

Alle ned. Deelnemers wil ik wel alvast heel veel succes wensen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:15

Ik ga ook zeker stipjes volgen, alleen spijtig dat de timing niet altijd klopt met mijn dagritme. Maar, ik wacht rustig af tot de Derby kan beginnen.

Match

Berichten: 434
Geregistreerd: 10-05-05

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:27

GO Esther *\o/* *\%/* *\o/*

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:32

Oh er staat ook en Belg op de startlijst, volgens mij de eerste keer dat er een Belg mee doet aan de Mongol derby

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:12

Match schreef:
GO Esther *\o/* *\%/* *\o/*
Thanx :D

Aan moeilijk uit te zitten paard ook geen gebrek :') Ijslanders zijn qua hoogte en beweging hopelijk te vergelijken met de Mongoolse ponies. Daarom denk ik dat het voor mij een goede training is geweest om een aantal maanden daarop te rijden.

Linda_Fleur

Berichten: 5223
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:32


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Brabantse amazones in Mongol Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:47

Er doen veel Amerikanen mee zeg! En zelfs 'n man van 70! Petje af dat iemand dat op die leeftijd nog aan durft!