Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14043
Geregistreerd: 20-04-16

Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 22:21

EditieNL
Overige

Nederland wordt geteisterd door de eikenprocessierups. Door het hele land hebben mensen jeuk en rode bultjes door het dier. Nu lijkt ook nog eens zijn extra harige broertje, de dennenprocessierups, naar Nederland te komen.

De dennenprocessierups beweegt zich richting Nederland. Het broertje van de eikenprocessierups komt oorspronkelijk uit Frankrijk, maar leeft tegenwoordig ook in België. Hij is nu ook dicht bij de Nederlandse grens gespot.

Zoals de naam al doet vermoeden, leeft de dennenprocessierups in dennenbomen. De rups heeft een stuk meer brandharen dan zijn broertje, die zich in de eikenboom bevindt. Moeten we bang zijn? "Qua overlast zijn de dennenprocessierups en de eikenprocessierups hetzelfde", zegt Henk Jans, medisch adviseur en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Medische Milieukunde. "De dennenprocessierups heeft inderdaad meer haren, maar op zo'n groot aantal maakt dat niet zoveel uit. De klachten zijn hetzelfde", vertelt Jans. Hij sluit niet uit dat de rups inderdaad naar Nederland komt. "Dat is zeker mogelijk. Maar er zijn in Limburg, Brabant en Zeeland naar mijn weten weinig plekken waar het vol staat met dennenbomen. Dus wat dat betreft is Nederland wel veilig."

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:36

Wat geluk dat ik niet allergisch ben voor deze rupsen. Heb zelf weinig last van en zijn opzich best een mooie diertjes.

Cioccolato

Berichten: 6612
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:51

Oke. Geen esdoorns, geen eiken, en geen dennen. Check.

Nee zonder gekheid. Ik hoop dat er een effectief middel komt, of iets om ze te verwijderen. En ik hoop dat er niet meer zoveel komen :D

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:04

Omg... néé :(

Ik heb dit jaar zo'n last. We wonen hier praktisch naast het bos, sowieso in een prachtige groene omgeving, maar sinds een paar dagen vraag ik me af waarom ik niet voor de zee gekozen heb...
Ik vind de jeuk echt verschrikkelijk, doe mij maar pijn :(

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:07

Ohhh leuk....nog meer kriebelbeestjes. ;(

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:20

Ik las het van de week al en schoot al bijna in paniek.
Naast en om mijn huis 60 'dennen'bomen. Allemaal eigen terrein.
Gelukkig zijn het douglasbomen en die vallen niet onder de dennen. :=

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:34

Had het al gelezen. Helaas veel eiken hier en ook of het niet erger kon ook de nodige dennen. Verheug me al op nog meer bultjes en jeuk. ;( .

Mag hopen dat ze er werk van gaan maken want als het ieder jaar erger gaat worden dan zal ik voortaan in een boerka naar buiten moeten en vele met mij geloof ik.
De zalf was niet aan te slepen bij de apotheek heb ik al gehoord.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:46

tja gemeentes zijn ook zelf zo slim om juist alleen maar eiken of dennen bossen te planten ipv natuurlijke variatie...We moeten juist een omgeving creëren waarin de natuurlijke vijanden van deze rupsen goed kunnen gedijen en zo de rupsen populatie onder controle kunnen houden.

Maar ja als je al ziet hoe kaal de meeste woonwijken zijn..en als er al iets staat is het een eik....tja daar trek je niet veel dieren mee

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 00:14

ik hoop dat men nu gaat inzien dat gooien met gif (BT=xentari) de onbalans die er al is, geen goed doet: de natuurlijke vijanden worden daarmee om zeep geholpen! Daarnaast is het rooien van bos al in volle gang om deze of gene reden. Laten we aub een beetje zuinig zijn op onze zuurstof-providers, want zonder bomen niet zo heel veel leven meer. En ja ook esdoorns en eiken en dennen leveren ons zuurstof. (Ook al heb ik net zo goed last van de 100.000-en zaailingen in wei en brandharen die je om de oren vliegen afkomstig van rups direkt of van schuren paard indirekt.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 05:23

studiemiep schreef:
tja gemeentes zijn ook zelf zo slim om juist alleen maar eiken of dennen bossen te planten ipv natuurlijke variatie...We moeten juist een omgeving creëren waarin de natuurlijke vijanden van deze rupsen goed kunnen gedijen en zo de rupsen populatie onder controle kunnen houden.

Maar ja als je al ziet hoe kaal de meeste woonwijken zijn..en als er al iets staat is het een eik....tja daar trek je niet veel dieren mee


Er gedijen hier nogal weinig insecten omdat we alles uitroeien met gif en sowieso het leefgebied flink verkleinen door maar te blijven bouwen en al het groen verloren laten gaan en geen goede plannen maken.
En dan verbaasd zijn dat er zulke plagen komen :( jammer dit, maar je kom het al ver zien aankomen.
Mag hopen dat deze beesten niet met gif bestreden gaan worden, dat maakt alles nog erger :( en hoop dat sowieso gif afgeschaft gaat worden om nog een beetje te redden wat er te redden valt.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 06:57

Maar wat is dan wel de oplossing in de huidige, weinig variabele "natuur" wanneer je zegt geen gif??

Ik ben ook niet zo'n gif liefhebber, maar wanneer dat het enige is wat helpt (omdat er geen natuurlijke vijanden zijn en achteraf weghalen van de nesten niets helpt) zul je toch iets moeten...

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:22

Leuk als je zelf een perceel hebt waar de zomereik en de oermens beschermd zijn. Volgend jaar flink spuiten tegen die krengen en hopen dat die dennenrups nog lang wegblijft. Wordt gek van de jeuk ondanks de maatregelen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:26

Jeeej, heerlijk!
Ik ga denk ik gewoon OVERAL nestkastjes ophangen voor koolmezen... (hoewel de kraaien ook goed hun best doen, die zijn s ochtends heel druk bezig rondom de eiken als ik naar mijn werk rijd)

Wij wonen aan de bosrand. Aan een bos dat voor 80% bestaat uit aangeplante naaldbomen en eiken... Ja precies, heerlijk vooruitzicht dus! Alles jeukt NU al...

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:58

Naast gif gebruiken ze ook een soort stofzuiger die alle rupsen opzuigt.
Lijkt me beter dan het gif want daardoor zullen andere diersoorten ook sterven.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:02

yvje86 schreef:
Naast gif gebruiken ze ook een soort stofzuiger die alle rupsen opzuigt.
Lijkt me beter dan het gif want daardoor zullen andere diersoorten ook sterven.


Zéker waar, doe maar véél stofzuigers en weinig of geen gif als het even kan :)

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:02

Met meer diversiteit aan bomen en struiken, komen er vanzelf weer natuurlijke vijanden: vogels bijvoorbeeld. Maar dan moeten we die niet indirect vergiftigen door hun voedsel, rupsen, met gif te bestrijden.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:18

corine1981 schreef:
Maar wat is dan wel de oplossing in de huidige, weinig variabele "natuur" wanneer je zegt geen gif??

Ik ben ook niet zo'n gif liefhebber, maar wanneer dat het enige is wat helpt (omdat er geen natuurlijke vijanden zijn en achteraf weghalen van de nesten niets helpt) zul je toch iets moeten...


Biologisch bestrijden. Dus met natuurlijke vijanden. (Die hebben we zelf uitgeroeid met gif...) En die stofzuigers.
En geen gif gebruiken in tuinen en op akkers.
We vernaggelen het hele natuurlijke evenwicht.

Koolmeesjes eten ze bv, maar die worden ook al bedreigd door het gif tegen buxusrups.
Sluipwespen eten ze ook maar er zijn sowieso weinig insecten door gebruik roundup en andere gifsoorten.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:32

BT is bacillus thuringiensis, een bacterie die rupsen aantast. Als er íets biologische bestrijding is, is het die bacterie wel. Niet giftig voor vogels, dus ik zie het probleem niet zo om dat te gebruiken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:35

Ibbel schreef:
BT is bacillus thuringiensis, een bacterie die rupsen aantast. Als er íets biologische bestrijding is, is het die bacterie wel. Niet giftig voor vogels, dus ik zie het probleem niet zo om dat te gebruiken.

Maar dan roeien we wel àlle rupsen uit als we dat veel gebruiken neem ik aan?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:37

Azmay schreef:
Ibbel schreef:
BT is bacillus thuringiensis, een bacterie die rupsen aantast. Als er íets biologische bestrijding is, is het die bacterie wel. Niet giftig voor vogels, dus ik zie het probleem niet zo om dat te gebruiken.

Maar dan roeien we wel àlle rupsen uit als we dat veel gebruiken neem ik aan?


Of alleen ALLE processierupsen? In dát geval: go for it (missen we niks aan... nu nog iets dat ook alle teken uitroeit...)

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:43

Azmay schreef:
Ibbel schreef:
BT is bacillus thuringiensis, een bacterie die rupsen aantast. Als er íets biologische bestrijding is, is het die bacterie wel. Niet giftig voor vogels, dus ik zie het probleem niet zo om dat te gebruiken.

Maar dan roeien we wel àlle rupsen uit als we dat veel gebruiken neem ik aan?


Nee, je spuit het direct op de rupsen die je wilt bestrijden. Op een rups belandt, kan zo'n bacterie zich vermenigvuldigen. Alles wat niet op een rups belandt, gaat dood.

De bacteriën zullen wel sporen maken om te overleven, maar de kans is redelijk klein dat die weer in grote hoeveelheden bij rupsen terecht komen die je niet wilt bestrijden. De bacterie komt gewoon in het wild voor hè. Er sneuvelen gewoon altijd rupsen aan deze bacterie.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 09:18

Ibbel schreef:
BT is bacillus thuringiensis, een bacterie die rupsen aantast. Als er íets biologische bestrijding is, is het die bacterie wel. Niet giftig voor vogels, dus ik zie het probleem niet zo om dat te gebruiken.


Dat is een goed bestrijdingsmiddel idd. Ik doelde meer op alle giffen die in veel tuinen en akkers wordt gebruikt. Dat roeit veel insecten uit waardoor natuurlijke vijanden van zulk soort plaagdieren ook dood gaan.

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:13

Ibbel schreef:
BT is bacillus thuringiensis, een bacterie die rupsen aantast. Als er íets biologische bestrijding is, is het die bacterie wel. Niet giftig voor vogels, dus ik zie het probleem niet zo om dat te gebruiken.


Of Bt nu wel of niet direkt giftig is voor vogels is niet eens van belang. Hoe moet een vogel overleven als zijn voedsel wordt uitgeroeid door ons.
Lees maar even welke gifsoorten er gevonden zijn in dode mezen.
https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... t-help-mee

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:17

elbony schreef:
Of Bt nu wel of niet direkt giftig is voor vogels is niet eens van belang. Hoe moet een vogel overleven als zijn voedsel wordt uitgeroeid door ons.
Lees maar even welke gifsoorten er gevonden zijn in dode mezen.
https://www.vogelbescherming.nl/actueel ... t-help-mee


Het moet wel nog in verhouding staan... als een niet-schadelijk-voor-vogels bacterie wél een overschot kan doden aan rupsen... lijkt me dat de moeite? Er zijn minder mezen door gif, niet door biologische bestrijding (hey, mezen zelf ZIJN biologische bestrijding... net als dat lieveheersbeestjes biologische bestrijding zijn voor bladluis). Maar als er onvoldoende mezen (of andere vogels) zijn om de huidige populatie rupsen te verorberen, dan moet je toch aanvullende maatregelen nemen om te zorgen dat het niet de spuigaten uitloopt met de rupsen. En zorgen voor goede nestkasten en minder niet-biologische bestrijding, zodat de mezen betere kans maken om in populatie te groeien ipv te krimpen...

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 10:52

Er zijn nu al geluiden dat Xentari alle rupsen doodt niet alleen de EPR https://www.rtvoost.nl/nieuws/311185/Zo ... lle-rupsen.
Daarnaast is het BT-onderzoek wat tot nu gepresenteerd wordt als "bewijs van niet schadelijkheid" met een korte termijn blikveld gedaan. Wat het middel op lange termijn doet is onbekend.
In 2013 werden al residuen gevonden in het bloed van de mens. Afgebroken/uitgescheiden wordt het dus kennelijk niet, bij mensen niet en bij dieren niet. Er is wel een relatie tussen BT en het immuunsysteem.