Paardenfonds Westerbork opgeheven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paardenfonds Westerbork opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 21:27

Dagblad van het Noorden
Overige
Afbeelding
Foto door Amanda

Het Paardenfonds Westerbork is niet meer. Vorige maand werd tijdens een laatste ledenvergadering een punt gezet achter de verzekering voor paarden.

Voorzitter Jan Geerlig uit Westerbork was zo’n 25 jaar voorzitter van het bestuur: ,,We zagen aankomen dat het over twee jaar over was, omdat ik dan 80 jaar zou zijn en het moeilijk is om iemand weer te vinden die ook paarden kan beoordelen. We hadden op het laatst 28 leden en 75 paarden in de verzekering. Paardenbezitters kunnen zich weer bij een andere maatschappij verzekeren."

Geen winstoogmerk
Hoe oud het Paardenfonds was, weet Jan niet precies, maar zeker honderd jaar. ,,Het was een coöperatieve verzekering voor paarden zonder winstoogmerk. Door de premies van de leden werd een buffer opgebouwd waaruit schadeclaims betaald konden worden. Kwam je tekort, dan werd er ingeteerd op het vermogen of gingen de premies omhoog. Je betaalde door deze opzet weinig premie. We hadden veel leden. Vroeger had elke boer wel een paard voordat de trekkers kwamen. Maar verder ligt Westerbork wel in een paardengemeente."

De uitkeringen waren heel coulant: 80 procent. ,,Een paard van 2500 euro zou dan 2000 euro opbrengen. Als je paard dood ging, kon je weer een jong paard kopen."

50 cent boete; vrouwen uitgezonderd
Twee keer per jaar werd een paard ‘geschat’ door Jan en de maximale vergoeding ging tot 6500 gulden en dat werd later 3000 euro. Opmerkelijk was dat in vroegere tijden de opkomst van leden bij vergadering werd gestimuleerd. ,,Als leden vroeger niet op de vergadering kwamen, moesten ze 50 cent boete betalen. Behalve als ze vrouw waren."

Janine1990

Re: Paardenfonds Westerbork opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 22:16

Zoooo leuk die oude statuten! :D
Hoop dat die na het opheffen wel ergens bewaard blijven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 07:06

Jammer dat het verloren gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 09:47

Vroeger was waar ik woon ook een onderlinge paardenverzekering.Inderdaad oorspronkelijk van en voor boeren die afhankelijk waren van hun werkpaard.Er kwamen steeds meer particulieren bij die het er vaak niet mee eens waren dat het afgekeurde paard dan eigendom werd van die verzekering die er naar goeddunken over beschikten dan.Ik heb mijn paarden daarom ook nooit in de verzekering gedaan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:39

anjali schreef:
Vroeger was waar ik woon ook een onderlinge paardenverzekering.Inderdaad oorspronkelijk van en voor boeren die afhankelijk waren van hun werkpaard.Er kwamen steeds meer particulieren bij die het er vaak niet mee eens waren dat het afgekeurde paard dan eigendom werd van die verzekering die er naar goeddunken over beschikten dan.Ik heb mijn paarden daarom ook nooit in de verzekering gedaan.

Ik heb ook bij het onderlinge paardenfonds gezeten maar daar had je wel de mogelijkheid om je paard terug te kopen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:13

80% is idd heel coulant! Geen idee hoe dat nu geregeld is, maar ik gok dat je van de uitgekeerde waarde tegenwoordig geen nieuw paard meer koopt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:39

ik ging ook altijd 1x per jaar met m'n pony's naar de kroeg in het dorp om ze te laten 'schatten'. Ik wist verder eigenlijk helemaal niet wat het inhield, maar was altijd zo trots als een pauw (waren uiteraard de allermooiste pony's in de hele wereld). Volgens mij was het hier ook zo dat je ze niet terug kon kopen maar dat wist ik als klein meisje niet.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 13:45

Het paardenfonds....

Eens paar jaar kwamen 2 oude boerkes bij ons thuis langs om je paarden te bekijken en inderdaad te "schatten". Erg gezellig altijd. Je kon er wel een middag voor uittrekken. Met een kop koffie aan de keukentafel en dan kwamen de verhalen.

Tot het verhaal over een mede-paardenfonds-lid. "Eén paard van zijn tweespan was kapot en was door het fonds overgenomen. Je raadt nooit wat er gebeurde! Wordt er vanuit Duitsland een nieuw spanpaard aangeboden. Als 2 druppels water het oude paard! Wat denk je..... Ja precies, dat was het kapotte paard". Het arme dier was kapot in de handel terecht gekomen. Ons bezoek van het paardenfonds lachten zich een ongeluk om de anekdote. Die generatie was nog niet zo fijngevoelig :=

Weet je wat, zeiden wij toen na elkaar aangekeken te hebben. We willen ons lidmaatschap niet verlengen, maar opzeggen. Hoezo dan?Begrepen ze niets van :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 10:35

Ik heb ook paarden bij zo’n onderling fonds verzekerd gehad. Lage premies en geen gezeur.
Één keer een paard moeten laten inslapen, van te voren gebeld: nee kan niet geslacht ivm medicijnen. Prima laat de DA een briefje maken en stuur dat maar op. Binnen 1 week geld en een kaartje met sterkte.

Als een paard wel geslacht kon worden dan mocht je die zelf naar Nijkerk brengen.

Helaas is het fonds opgeheven, heb wel mijn aandeel uit de pot gekregen. Werd berekend naar waarde paard en leeftijd. Voor onze oude pony kreeg ik dubbel omdat ik die niet kon herverzekeren.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:00

Cayenne schreef:
80% is idd heel coulant! Geen idee hoe dat nu geregeld is, maar ik gok dat je van de uitgekeerde waarde tegenwoordig geen nieuw paard meer koopt.

Nee dat denk ik ook niet. Maar is altijd meer dan dat je "niets" hebt. Als mijn paarden nu iets zou overkomen kan ik geen ander paard kopen.