Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:00

elbony schreef:
Er zijn nu al geluiden dat Xentari alle rupsen doodt niet alleen de EPR https://www.rtvoost.nl/nieuws/311185/Zo ... lle-rupsen.
Daarnaast is het BT-onderzoek wat tot nu gepresenteerd wordt als "bewijs van niet schadelijkheid" met een korte termijn blikveld gedaan. Wat het middel op lange termijn doet is onbekend.
In 2013 werden al residuen gevonden in het bloed van de mens. Afgebroken/uitgescheiden wordt het dus kennelijk niet, bij mensen niet en bij dieren niet. Er is wel een relatie tussen BT en het immuunsysteem.


Alternatief is dus allemaal meesjes gaan kweken :D (heb ik NET mijn volière afgebroken... ;) )

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:15

Skippy01 schreef:
Alternatief is dus allemaal meesjes gaan kweken :D (heb ik NET mijn volière afgebroken... ;) )


Maar dat maakt niet uit Skippy01, de mezen zijn blij met nestkastjes en b.v. zwaluwen bouwen zelf hun huizen en renoveren ze zelfs. Ik ze bij ons op stal starten met een vrijstaand nest en een paar weken later maken ze er een 2onder1kap van, het kroost wordt groter en paste niet meer in de oorspronkelijke woning ;-).

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:17

elbony schreef:
Skippy01 schreef:
Alternatief is dus allemaal meesjes gaan kweken :D (heb ik NET mijn volière afgebroken... ;) )


Maar dat maakt niet uit Skippy01, de mezen zijn blij met nestkastjes en b.v. zwaluwen bouwen zelf hun huizen en renoveren ze zelfs. Ik ze bij ons op stal starten met een vrijstaand nest en een paar weken later maken ze er een 2onder1kap van, het kroost wordt groter en paste niet meer in de oorspronkelijke woning ;-).


Weet ik hoor, maar 'kweken' klinkt altijd zo alsof er een volière aan te pas moet komen... ;) Ik ga wel een paar nestkastjes ophangen in elk geval ja :)

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:07

Maar die vogels slingeren nog met de rupsen tijdens het eten, waardoor de haren nog niet verdwijnen.
Daarnaast zijn er zóveel rupsen dat we dan een evenredig overschot aan vogels zouden krijgen??!!

Nogmaals, ik ben echt niet voor zomaar wat gif rond spuiten maar heb een echte oplossing voor nu nog niet gelezen...

verootjoo
Berichten: 35657
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:17

corine1981 schreef:
Maar die vogels slingeren nog met de rupsen tijdens het eten, waardoor de haren nog niet verdwijnen.
Daarnaast zijn er zóveel rupsen dat we dan een evenredig overschot aan vogels zouden krijgen??!!

Nogmaals, ik ben echt niet voor zomaar wat gif rond spuiten maar heb een echte oplossing voor nu nog niet gelezen...


Gif spuiten is een korte termijn oplossing en op de lange termijn is dat vragen om meer problemen in de vorm van insectenplagen.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:11

Ibbel schreef:
BT is bacillus thuringiensis, een bacterie die rupsen aantast. Als er íets biologische bestrijding is, is het die bacterie wel. Niet giftig voor vogels, dus ik zie het probleem niet zo om dat te gebruiken.


En waar kan ik dat kopen :). Het is ook wel echt irritant dat gemeentes niks doen. Mensen zijn nu allemaal zelf lijm en haarlak aan het spuiten wat denk ik ook niet heel goed is voor vogels. Wij overwegen nu lijm en dan de gasbrander erop. Misschien de 2 (hele mooie oude....) eiken die van ons zelf zijn kappen en er iets nieuws voor terug zetten wat al redelijk aan de maat is. Dan is in ieder geval een van de drie weides niet omringd met eiken. Als de paarden nu in de schaduw gaan staan, staan ze recht onder nesten.

StalNollie

Berichten: 9151
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 10:24

verootjoo schreef:
studiemiep schreef:
tja gemeentes zijn ook zelf zo slim om juist alleen maar eiken of dennen bossen te planten ipv natuurlijke variatie...We moeten juist een omgeving creëren waarin de natuurlijke vijanden van deze rupsen goed kunnen gedijen en zo de rupsen populatie onder controle kunnen houden.

Maar ja als je al ziet hoe kaal de meeste woonwijken zijn..en als er al iets staat is het een eik....tja daar trek je niet veel dieren mee


Er gedijen hier nogal weinig insecten omdat we alles uitroeien met gif en sowieso het leefgebied flink verkleinen door maar te blijven bouwen en al het groen verloren laten gaan en geen goede plannen maken.
En dan verbaasd zijn dat er zulke plagen komen :( jammer dit, maar je kom het al ver zien aankomen.
Mag hopen dat deze beesten niet met gif bestreden gaan worden, dat maakt alles nog erger :( en hoop dat sowieso gif afgeschaft gaat worden om nog een beetje te redden wat er te redden valt.


Precies verootje. Mensen klagen hier ook maar wij mensen hebben het zelf in handen gehad en maar spuiten tegen de buxesmot met al dat gif! Tja

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 20:38

tja... selber Schuld...lekker veel steen overal, lekker spuiten... overigens... ook het opzuigen of branden heeft negatieve gevolgen... zitten ook vaak natuurlijke vijanden in de nesten en ook die gaan eraan... ik heb hier wel wat nesten in de tuin, maar eigenlijk geen last van jeuk.. en gelukkig veel vogels.

verootjoo
Berichten: 35657
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 20:46

Foutje
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 28-06-19 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35657
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 20:47

StalNollie schreef:
verootjo schreef:

Er gedijen hier nogal weinig insecten omdat we alles uitroeien met gif en sowieso het leefgebied flink verkleinen door maar te blijven bouwen en al het groen verloren laten gaan en geen goede plannen maken.
En dan verbaasd zijn dat er zulke plagen komen :( jammer dit, maar je kom het al ver zien aankomen.
Mag hopen dat deze beesten niet met gif bestreden gaan worden, dat maakt alles nog erger :( en hoop dat sowieso gif afgeschaft gaat worden om nog een beetje te redden wat er te redden valt.


Precies verootje. Mensen klagen hier ook maar wij mensen hebben het zelf in handen gehad en maar spuiten tegen de buxesmot met al dat gif! Tja


Jep, en hele tuinen bestraat, weinig groen, en idd maar in t rond blijven spuiten met allerlei gif...
Zo zonde :(

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:03

Een mengsel van knoflook en ui schijnt ook goed te helpen: https://www.tubantia.nl/rijssen-holten/ ... ~a7371e67/

Wij hebben 1 nest, laag op de boom, ingewikkeld met cling film. Dat houdt de haren vast en scheelt weer iets. Wij wonen aan een laan met prachtige eikenbomen en dus heel veel processie rupsen. Op de bomen voor ons huis hebben we nestkasten gehangen voor de koolmezen maar er staan hier ook buxussen..........waar dus gif op gespoten worden om de buxusmot ( en o.a. indirect de koolmees) te doden.
Zolang we maar gif blijven spuiten zal de "overlast" van allerlei "schadelijke" insecten alleen maar toenemen omdat we daarmee alle dieren die deze insecten als maaltijd zien ook kapot maken. Jammer genoeg zijn de mensen het schadelijkst omdat die alles dood willen maken wat ze niet zint. |(

Ik ben bang dat deze rupsen het topje van de ijsberg zijn en dat er nog veel heftigere plagen in het verschiet liggen ............. https://www.scientias.nl/bijbelse-plage ... t-gebeurd/

en nee, ik ben absoluut niet gelovig.

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:06

Er zit niet alleen knoflook en ui in, dat zijn de hoofdbestanddelen.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 22:55

Afbeelding

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 06:57

Tja dat spuiten... om de hoek hier is een beschermd vlindergebied, voor de glasvezel aanleg mochten ze daar pas in februari graven van de provincie. Maar ik zag dit voorjaar vervolgens wel de helft van de weilanden geel/oranje kleuren van het gif. En gisteren heeft de gemeente de berm langs de sloot helemaal kaal gemaaid. Precies die berm waar niet in gegraven mocht worden vanwege de vlinders. Als er een eik om gaat komt er weer een nieuwe eik ipv iets anders. Ons huis heeft een paar jaar leeg gestaan en er waren eiken uit eikels echt pal tegen het huis aangegroeid. Die smalle frutboompjes heb ik allemaal keurig voor 1 maart weggehaald zoals dat moest van de ecoloog die verplicht langs moest komen van gemeente voor onze bestemmingwijziging (agrarisch naar wonen). Gemeente gaat vervolgens in april nog van alles kappen. Er zou veel meer landelijk beleid moeten komen.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:16

Gemeentes denken maar aan 1 ding: geld.
In ons dorp willen ze een monumentaal oerbos kappen voor woningbouw. Omdat dat goed zou zijn voor de economie van ons dorp?? Wtf, er leven beschermde diersoorten, zelfs dassen, ik kan daar niet bij.

Desniettemin zie ik graag de jeukrupsplaag ingetoomd.

Wij hebben geen buxus meer over, hadden laatst bijen in de gevel, gif is hier not done hoor.
Maar er zal toch iets aan het rupsenoverschot gedaan moeten worden.

De jeuk is echt verschrikkelijk heftig op de meest onhandige momenten, in je luchtwegen of oog ook gewoon gevaarlijk.

Ik las dat het verwijderen van beesten 1500 euro per boom zou kosten, dat kan toch niet waar zijn??

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 08:38

1500 euro lijkt me echt belachelijk. Zeker omdat ik al best wat succesverhalen heb gehoord van mensen die het zelf doen met spraylijm + gasbrander. Maar toen ik bedrijven ging bellen (ik dacht stel dit kost me 200 euro voor de bomen bij ons huis en straat) kreeg ik idd ook tarieven te horen van 130-230 euro per uur. Ze slaan er natuurlijk gewoon een slaatje uit. Asbest is er niks bij!

Oehlala
Berichten: 4314
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:22

dat is arbeidsloon en allerlei verzekeringen etc. die bedrijven moeten namelijk wel voldoen aan arbo regels voor personeel en iedere particulier die haarlak staat te spuiten niet.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:43

Nahhh dit is gewoon marktwerking. 230 euro per uur is toch echt wel een beetje overdreven. Zo gevaarlijk zijn de rupsjes ook weer niet.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:57

studiemiep schreef:
tja gemeentes zijn ook zelf zo slim om juist alleen maar eiken of dennen bossen te planten ipv natuurlijke variatie...We moeten juist een omgeving creëren waarin de natuurlijke vijanden van deze rupsen goed kunnen gedijen en zo de rupsen populatie onder controle kunnen houden.

Maar ja als je al ziet hoe kaal de meeste woonwijken zijn..en als er al iets staat is het een eik....tja daar trek je niet veel dieren mee


Dit + stoppen met gif, want daarmee worden ook de natuurlijke vijanden uitgeroeid, zodat ze het jaar erop nog meer vrij spel krijgen en het jaar daarop weer nog meer....en dan krijg je dus zo'n jaar als 2019. Is niet voor niks dat de vogelstand in Nederland zo extreem laag is geworden; niet alleen vernietigen we de leefomgeving van vogels door alles maar vol te betegelen en asfalteren, maar daarnaast vergiftigen we de overgebleven vogels door gif rond te spuiten.
Dan krijgen diertjes als de eikenprocessierups alle kans om te floreren.

Deze plaag is door de mens zelf veroorzaakt doordat we massaal de boel vergiftigen en daarnaast de natuur afbreken om er een hoop stenen neer te kunnen plempen.

Niet leuk om te horen misschien ( althans; meeste mensen stoppen liever hun kop in het zand en doen net alsof de mens zelf niet schuldig eraan is), maar zo is het uiteindelijk wel.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 29-06-19 10:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 09:58

FleurVP schreef:
Nahhh dit is gewoon marktwerking. 230 euro per uur is toch echt wel een beetje overdreven. Zo gevaarlijk zijn de rupsjes ook weer niet.

Nah, ik denk toch dat je het onderschat.
Je moet al rekenen op het materiaal (branders, stofzuigers, evt. gif/spray, hoogwerkers, bedrijfsauto’s, beschermende kleding) en dan nog de voorrijkosten, manuren, verzekeringen, vergunningen en een zeker ‘risicogeld’. Als het allemaal zo goedkoop was, waren er vast duizenden van dit soort bedrijven in Nederland.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:28

Tivoli schreef:
FleurVP schreef:
Nahhh dit is gewoon marktwerking. 230 euro per uur is toch echt wel een beetje overdreven. Zo gevaarlijk zijn de rupsjes ook weer niet.

Nah, ik denk toch dat je het onderschat.
Je moet al rekenen op het materiaal (branders, stofzuigers, evt. gif/spray, hoogwerkers, bedrijfsauto’s, beschermende kleding) en dan nog de voorrijkosten, manuren, verzekeringen, vergunningen en een zeker ‘risicogeld’. Als het allemaal zo goedkoop was, waren er vast duizenden van dit soort bedrijven in Nederland.


Er zullen er volgend jaar ook vast meer zijn. Voor asbest heb je ook alles en nog meer nodig dan wat jij omschrijft, plus iemand die zo ongeveer fulltime bezig is met de administratie en daarvoor heb ik zulke bedragen niet betaald. Ik heb echt heel wat verbouwd, gesloopt en gesaneerd met gecertificeerde bedrijven en nog nooit zulke bedragen gehoord. Ze hebben gewoon te veel werk en kunnen vragen wat ze willen. Vorige week nog gelezen dat een bedrijf mensen zocht er was geen enkele vooropleiding nodig.

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 11:36

Dat gezeur over gemeentes die alleen maar dezelfde soort bomen planten etc. heeft ook geen zin. Die rupsen waren er 2 eeuwen geleden ook al. Hadden we toen ook niet genoeg afwisseling in soorten bomen? En blijkbaar werd toen dan ook al gif gebruikt en waren er geen natuurlijke vijanden?

kinel
Berichten: 2189
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:34

Kreeg een offerte via de mail. Ging zo al 500,- kosten om met een hoogwerker te komen. Daar kwam nog eens 57,50 bij voor een afkorting waarvan ik de betekenis niet weet. Daar bovenop ook nog eens 10,- per verwijderd nest. En met hoogwerker komen ze maar tot 7 meter. M’n bomen zijn maar 25-30 meter. :evaw: We hebben de laaghangende nesten al zelf verwijderd en de rest wachten we wel tot ze uitgevlogen zijn.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:36

Kunnen ze die dingen niet gewoon in de fik steken ipv zo aanmodderen, desnoods met boom erbij en alles uitroeien :')

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: Komst dennenprocessierups: 'Nog meer brandharen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 12:44

Oh, ja, laten we vooral alle bomen in de fik steken. Lijkt me een strak plan 8)7